Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Bas Luyten (Jong N-VA) (forumsessie 7 juli t.e.m. 13 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bas Luyten (Jong N-VA) (forumsessie 7 juli t.e.m. 13 juli) Voorzitter Jong N-VA, student Rechten aan de VUB en gemeenteraadslid in Keerbergen. Daarnaast is hij al jaren actief binnen de brede Vlaamse beweging. Als jongerenvoorzitter maakt hij deel uit van het partijbestuur en de partijraad van de N-VA.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2008, 15:05   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard pensioenleeftijd ?

Bas,
met mijn boerenverstand ben ik ervan overtuigd dat vele nu-jongeren de pensioensleeftijd niet "werkend" gaan halen.
De druk is zo immens op jonge leeftijd , 20-40 jaar, dat velen een burn-out zullen oplopen.
Je hoeft het nieuws maar te lezen:zelfmoord, anti-depressiva,CVS,...
De huidige regeringen trekken de pensioenleeftijd op , maar begeleidende maatregelen nul.
Daarom heb ik volgende oplossing: waarom geen overheidsbanen aan 50+ geven in een kleiner loon.
Ik denk hierbij aan administratieve functies, bibliotheken, onthaalfuncties,.....
Kortom de staat heeft allerlei "lichtere" jobs, die nuttig en noodzakelijk zijn , waarin ouderen best goed kunnen functioneren, weze het 75%, halftijds ...

Wat denkt u hiervan ?
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2008, 15:01   #2
Bas Luyten
Vreemdeling
 
Bas Luyten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Bas,
met mijn boerenverstand ben ik ervan overtuigd dat vele nu-jongeren de pensioensleeftijd niet "werkend" gaan halen.
De druk is zo immens op jonge leeftijd , 20-40 jaar, dat velen een burn-out zullen oplopen.
Je hoeft het nieuws maar te lezen:zelfmoord, anti-depressiva,CVS,...
De huidige regeringen trekken de pensioenleeftijd op , maar begeleidende maatregelen nul.
Daarom heb ik volgende oplossing: waarom geen overheidsbanen aan 50+ geven in een kleiner loon.
Ik denk hierbij aan administratieve functies, bibliotheken, onthaalfuncties,.....
Kortom de staat heeft allerlei "lichtere" jobs, die nuttig en noodzakelijk zijn , waarin ouderen best goed kunnen functioneren, weze het 75%, halftijds ...

Wat denkt u hiervan ?


Ik volg het grootste deel van uw redenering. Jongeren zullen harder en langer moeten werken dan de vorige generaties. N-VA steunt het idee van een 40-jarige loopbaan. Iemand die vroeger begint kan dan ook vroeger stoppen. Samen met mogelijkheden zoals tijdskrediet kan men dan zelf op zoek gaan naar het evenwicht tussen werk en privé. Wil je er een jaar tussenuit; geen probleem, zolang je op het einde van je loopbaan 40 jaar gewerkt hebt.

Het optrekken van de pensioenleeftijd is samen met de afschaffing van het brugpensioen een groot deel van het antwoord op de nakende vergrijzing. Het generatiepact van Verhofstadt was dan ook te weing, te laat. Aan de noodzakelijke hefbomen hebben ze niets gedaan waardoor de pensioenleeftijd momenteel niet hoog genoeg is en het brugpensioen in quasi dezelfde vorm is blijven bestaan.

Wat tewerkstelling van 50-plussers betreft ben ik absoluut voorstander om deze mensen zo lang mogelijk te betrekken bij de arbeidsmarkt. Niet alleen de overheid, maar ook de privésector moet hiervoor de nodige initiatieven nemen aangaande arbeidsduurverkorting, taakverlichting en flexibilisering van de werkschema's. Een verlaging van de lasten op oudere werknemers zou deze mensen ook heel wat aantrekkelijker kunnen maken voor de arbeidsmarkt. Nu krijgt men maar al te vaak een C4 op het ogenblik dat men net de nodige kennis verworven heeft. Ook hieraan moet gewerkt worden: ouderen moeten jongeren mee begeleiden binnen bedrijven en/of overheidsdiensten zodat hier een optimale kennisoverdracht plaats heeft.


Er is nog veel werk aan de winkel. Helaas is in dit dossier de afgelopen jaar, niettegenstaande de liberalen in de regering zaten, weinig tot niets in gerealiseerd. De greep van de PS en de vakbonden zal te sterk zijn zeker...
__________________
http://www.jongnva.be
Bas Luyten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 10:17   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Luyten Bekijk bericht
Ik volg het grootste deel van uw redenering. Jongeren zullen harder en langer moeten werken dan de vorige generaties. N-VA steunt het idee van een 40-jarige loopbaan. Iemand die vroeger begint kan dan ook vroeger stoppen. Samen met mogelijkheden zoals tijdskrediet kan men dan zelf op zoek gaan naar het evenwicht tussen werk en privé. Wil je er een jaar tussenuit; geen probleem, zolang je op het einde van je loopbaan 40 jaar gewerkt hebt.

Het optrekken van de pensioenleeftijd is samen met de afschaffing van het brugpensioen een groot deel van het antwoord op de nakende vergrijzing. Het generatiepact van Verhofstadt was dan ook te weing, te laat. Aan de noodzakelijke hefbomen hebben ze niets gedaan waardoor de pensioenleeftijd momenteel niet hoog genoeg is en het brugpensioen in quasi dezelfde vorm is blijven bestaan.

Wat tewerkstelling van 50-plussers betreft ben ik absoluut voorstander om deze mensen zo lang mogelijk te betrekken bij de arbeidsmarkt. Niet alleen de overheid, maar ook de privésector moet hiervoor de nodige initiatieven nemen aangaande arbeidsduurverkorting, taakverlichting en flexibilisering van de werkschema's. Een verlaging van de lasten op oudere werknemers zou deze mensen ook heel wat aantrekkelijker kunnen maken voor de arbeidsmarkt. Nu krijgt men maar al te vaak een C4 op het ogenblik dat men net de nodige kennis verworven heeft. Ook hieraan moet gewerkt worden: ouderen moeten jongeren mee begeleiden binnen bedrijven en/of overheidsdiensten zodat hier een optimale kennisoverdracht plaats heeft.




Er is nog veel werk aan de winkel. Helaas is in dit dossier de afgelopen jaar, niettegenstaande de liberalen in de regering zaten, weinig tot niets in gerealiseerd. De greep van de PS en de vakbonden zal te sterk zijn zeker...

Beste

regel 1:
laat alle pensioenfondsen die een burger kan opbouwen in zijn leven, voor twee mensen in een gezin toe om ze met terugwerkende kracht op te bouwen. Stel je hebt de eerste 15jaar van uw carriere geen fondsen opgebouwd, dan zou je die moeten kunnen inhalen.... Dit kan nu niet. Concreet koop je bvb jaar na jaar uw verzekeringen dubbel of zelfs driedubbel. Of concreet als je een bonus krijgt van een firma spaar je die volledig in een fonds...

regel 2
laat toe dat gepensioneerden in een UITGROEIBAAN kader verder werken zonder dat er een sociale VAL aspect meespeelt. Dus 500euro bijverdienen zonder dat uw pensioen daardoor halveert of wegvalt.

regel 3
al die verwijten aan een of ander andres is zever: de realiteit is altijd dat dossiers knokken is, en je krijgt zelfden de visie van een mens op tafel. Kijk maar naar BHV, en wat jullie al gerealiseerd hebben voor Belgie;..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be