Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ik doe mee aan de revolutie.
Ja. 63 55,26%
nee 39 34,21%
Ik begrijp de vraag niet. 12 10,53%
Aantal stemmers: 114. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 19:28   #141
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hieronder vind je een tekst die mijn mening vrij goed weergeeft. Op de webstek van SFL (Sociaal-Flamingantische Landdag) vind je overigens wel meer uiterst interessant denkwerk over Brussel.
[/list]
Bedankt voor het artikel, altijd interessant te lezen wat er allemaal over deze stad geschreven wordt.

Het begint goed met de juiste analyse dat de huidige situatie niet ideaal en ook niet natuurlijk is. Dat is ook zo. Het is raar dat een deelstaat in een federatie een andere deelstaat -een kleine- volledig omgeeft. Maar er bestaan wel meer rare dingen in de politiek, en niet alleen in België. Ook is die rare constructie er niet voor de lol gekomen. Op een gegeven moment leek dat de beste optie te zijn, en als we terugkijken dan heeft Brussel baat gehad bij het creëren van dat derde gewest, want de situatie ervoor was stukken erger. Nu is er een (welliswaar hopeloos versplinterd) beleid, maar geen geld, vroeger was er geld maar geen beleid. Maar goed, als de boventoon van dat eerste stukje is dat er voor Brussel wellicht een beter statuut kan worden uitgewerkt, dan ga ik daar volmondig mee akkoord.

Dan loopt het opeens fout. Plots vormt Brussel een "integraal deel van een bredere structuur die Vlaanderen heet" - en niet België of Wallonië. Waarom dat zo is wordt verder niet ten gronde gemotiveerd.

Vervolgens gaat het snel van kwaad tot erger en er volgt een reeks uitspraken waarbij ik me afvraag of de schrijver ooit in Brussel is geweest. De brede francofone bevolking, zo lezen we, zet zich af tegen alles wat nederlandstalig is en klampt zich vast aan het frans omdat ze weet dat dit nog altijd de taal van de elite is en dus de enige weg naar sociale promotie. Kent deze man franstalige brusselaars? Ik twijfel daar eerlijk gezegd aan. In elk geval, de franstaligen en allochtonen die ik ken spreken frans omdat hun ouders ook frans spraken. Zij hechten daar verder geen bizarre ideeën aan. Ze leren ook geen nederlands, want ze hebben dat hier niet nodig, aangezien nog elk jaar een paar honderd vlamingen Brussel verlaten en de francofone bevolking wordt aangesterkt door een paar duizenden. Zij voelen zich zeker geen "integraal deel van een bredere structuur die Vlaanderen heet".

Laat ons met dat laatste feit al eens een begin maken als we willen spreken over het veranderen van het statuut van Brussel : De realiteit (en je mag komen kijken) is dat hier enorm veel franstaligen wonen. Echt, veel. Heel veel. En die spreken geen nederlands en voelen zich geenszins vlaming. En van de nederlandstaligen die hier wel nog wonen kuist er elk jaar een stevig contingent zijn schop af om zich ergens in Vlaams-Brabant te gaan vestigen waar het nog betaalbaar is met kinderen. Er is dus een leegloop van nederlandstaligen en een toeloop van franstaligen (vooral uit de maghreblanden). Dan moet je mij nu eens vertellen hoe je dat verhaal wilt rijmen met "Brussel Vlaams"? Zouden de vlaamse nationalisten dan eigenlijk niet best beginnen met naar Brussel te verhuizen?
__________________
ZONDER HAAT DRAAD

Laatst gewijzigd door Doki : 9 augustus 2007 om 19:38.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 19:33   #142
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat is jullie oplossing dan?
Je kunt beginnen door te erkennen dat Vlaanderen en Brussel elkaar aanvullen. Vlaanderen is aangewezen op de hoofdstedelijke functie van Brussel, en de stad op de financiering door Vlaanderen. Mocht Brussel wegvallen, kan Vlaanderen voor een nieuwe hoofdstad zorgen, maart zoiets kost veel geld en tijd. Voor de stad zelf zou in dit geval de geldstroom uit Vlaanderen stoppen en de kans op een alternatieve sponsor is zo goed als nihil. Als Brussel voor de aansluiting bij Frankrijk kiest, raakt het zijn hoofdrol en de erbij horende financiering en prestige kwijt. Frankrijk heeft immers het wereldstad Parijs als hoofdstad en Brussel wordt maar een van de vele Franse grote steden. Overigens schat ik de kans als relatief klein in dat Frankrijk in zo'n geval gehoor zou geven aan de Brusselse oproep. Niet alleen zou deze stad een extra gat betekenen in de Franse begroting, maar ook de noodzaak om continu allerlei zaken met Vlaanderen te coordineren waar de Brusselse economisch-infrastructurele achterban ligt. Brussel DC is ook geen optie (z. mijn bericht elders in deze draad). Wat overblijft is een opname van Brussel in Vlaanderen op basis van goede afspraken. Daarvoor moet met de pragmatische Brusselse politici zakelijk worden onderhandeld en er moet een informatiecampagne in de stad gevoerd worden waarin de gevolgen van elke optie voor Brussel (Franse stad, DC of Vlaamse stad) toegelicht moeten worden. De rest is aan de Brusselaren te beslissen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 19:41   #143
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat overblijft is een opname van Brussel in Vlaanderen op basis van goede afspraken. Daarvoor moet met de pragmatische Brusselse politici zakelijk worden onderhandeld en er moet een informatiecampagne in de stad gevoerd worden waarin de gevolgen van elke optie voor Brussel (Franse stad, DC of Vlaamse stad) toegelicht moeten worden. De rest is aan de Brusselaren te beslissen.
We gaan Brussel niet verliezen. Brussel is omsingeld door Vlaanderen. Het kan bv. wel via Sint-Genesius-Rode als "corridor" rechtstreeks aan Wallonië grenzen. Maar de overheveling van die gemeente kan enkel door een meerderheid in beide taalgroepen. De meertaligheid in Brussel kan behouden blijven indien Brussel deel uitmaakt van de Vlaamse republiek. Natuurlijk kunnen we dan ook meer geld pompen in Brussel, als Wallonië buitenland geworden is.

Wallonië zie ik ook niet gauw aansluiten bij Frankrijk, als je ziet dat die Wallinganten nog steeds mijlenver van die kiesdrempel zitten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 19:48   #144
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
We gaan Brussel niet verliezen.
Dat weet je niet. We kunnen op het moment alleen stellen dat Vlaanderen een grote kans maakt om Brussel te behouden.
Citaat:
Brussel is omsingeld door Vlaanderen.
Puur theoretisch heeft dat niets te betekenen. Baarle-Hertog is ook omgeven door Nederland.
Citaat:
Het kan bv. wel via Sint-Genesius-Rode als "corridor" rechtstreeks aan Wallonië grenzen. Maar de overheveling van die gemeente kan enkel door een meerderheid in beide taalgroepen. De meertaligheid in Brussel kan behouden blijven indien Brussel deel uitmaakt van de Vlaamse republiek. Natuurlijk kunnen we dan ook meer geld pompen in Brussel, als Wallonië buitenland geworden is.

Wallonië zie ik ook niet gauw aansluiten bij Frankrijk, als je ziet dat die Wallinganten nog steeds mijlenver van die kiesdrempel zitten.
Dit feit betekent niet meer dan dat de meeste Walen niet van Belgie af willen. Maar wij hebben het nu over de situatie na Belgie.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 20:03   #145
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat weet je niet. We kunnen op het moment alleen stellen dat Vlaanderen een grote kans maakt om Brussel te behouden. Puur theoretisch heeft dat niets te betekenen. Baarle-Hertog is ook omgeven door Nederland. Dit feit betekent niet meer dan dat de meeste Walen niet van Belgie af willen. Maar wij hebben het nu over de situatie na Belgie.
In de Franse Grondwet staat dat de taal overal Frans is, wat dan met de Nederlandstalige scholen in Brussel? Wat gaat de EU zeggen als na Straatsbourg nu ook Brussel op Frans grondgebied zou komen liggen?

'Wallobrux' vindt ik dan net weer iets realistischer en bedreigend.

in Brussel vormen de Franse moedertaalsprekers eigenlijk 45 % van de bevolking. Alhoewel de Noord-Afrikanen in Brussel wel eens de Francophone kant zouden kunnen kiezen .

We moeten Brussel gewoon verleiden met extra geldtransfers, wat we ons kunnen veroorloven nadat Wallonië niet meer onze zaak is.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 20:09   #146
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
De realiteit (en je mag komen kijken)
Wanneer?

Citaat:
is dat hier enorm veel franstaligen wonen. Echt, veel. Heel veel.
Ik weet het, Doki, ik weet het...
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 20:18   #147
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vlpost.jpg
Bekeken: 99
Grootte:  65,6 KB
ID: 23960
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 20:18   #148
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
In Brussel vormen de Franse moedertaalsprekers eigenlijk 45 % van de bevolking. Alhoewel de Noord-Afrikanen in Brussel wel eens de Francophone kant zouden kunnen kiezen.
Dat kan natuurlijk, maar heeft de kennis en het gebruik van Frans die allochtonen flink vooruit geholpen? Wie zit er vooral in de werkloosheid? Wie zijn die 25% van de bevolking onder de armoedegrens?

Dat stukje van 'Frans is nog steeds de taal van het establishment' heeft zeker een grond van waarheid, maar niet zo direct voor die migranten denk ik. Of denk je echt dat die geloven/denken dat ze door Frans te spreken op de feestjes van de adel mogen opduiken? Ja, als kelner

De Franstaligen weten en 'warmen' zich aan de idee/werkelijkheid dat het hof en de adel en oude bourgeoisie Frans spreekt, maar volgens mij weten ze wel dat dat hun niet vooruit helpt, want die bourgoisie deelt het geld niet meer uit.
Maar het moet pijn doen voor die verfranste autochtonen dat ze het Nederlands 'verlieten' en voor Frans kozen om aan de bak te raken en dat ze nu zelf weer Nederlands moeten leren om in gewijzigde economische sitauties vooruit te komen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 00:34   #149
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

we moesten ze in onze kop prenten van de schoolmeester
er aan terugdenkend ging ons oerbloed weer borrelen

revolutie is cool
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 15:25   #150
Heel-Nederlander
Burgemeester
 
Heel-Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2008
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 537
Standaard

Ik ben Nederlander (gezien mijn naam vrij logisch) maar ik heb "ja" gestemd omdat ik een Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring/revolutie wel zie zitten. Vlaanderen zal ooit toch echt bij Nederland gaan horen, daar ben ik zeker van. Hetzij over een jaar, hetzij over tien jaren. Economische en taalkundige belangen zullen dat toestaan.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 13:54   #151
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

leuk die knuffel maar.. thanks but no thanks
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:42   #152
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Eerst eens nadenken over welk Vlaanderen het gaat. Als gijle gaat strijden voor een neoliberaal Vlaanderen waar alles geprivatiseerd en uitverkocht wordt dan zal ik eerder de wapens tégen die 'revolutie' opnemen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 01:50   #153
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

een autonoom Vlaanderen om te beginnen , waar vlamingen eerst en vooral solidair zullen zijn met vlamingen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 01:56   #154
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Eerst eens nadenken over welk Vlaanderen het gaat. Als gijle gaat strijden voor een neoliberaal Vlaanderen waar alles geprivatiseerd en uitverkocht wordt dan zal ik eerder de wapens tégen die 'revolutie' opnemen.
en daar zal je niet alleen in staan
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 14:31   #155
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

ze willen weer al bestrijden , maar zelf iets deftigs op poten zetten neen daar zijn ze niet toe in staat
die kampioenen der verloedering
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 14:49   #156
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 18:32   #157
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Jep, een autoritair figuur die een simpele werkmens doorsteekt, dat vat uw Vlaanderen goed samen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 20:41   #158
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

let op de bolsjeviekenpet
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 20:47   #159
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
een autonoom Vlaanderen om te beginnen , waar vlamingen eerst en vooral solidair zullen zijn met vlamingen
Ha, blij dat u niet meer voor de Lijst Dedecker zult gaan stemmen!
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 21:05   #160
Doedelzak
Banneling
 
 
Doedelzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 919
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Stel, 2009 komt eraan, Vlaamse verkiezingen en het wordt dan toch duidelijk, er wordt niet gesplitst en geen staatshervorming: revolution time!

Hoe zouden wij, de Vlaamse revolutionairen te werk gaan? En vooral, welke Vlaamse staat willen wij bereiken?

Er zijn uiteraard veel mogelijkheden, geweld of geen geweld? enz...
Ik weet het niet. Leer eens schieten met bananen ofzo. Maar ga vooral wat vroeger naar bed. Je droomt overdag.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be