Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ik doe mee aan de revolutie.
Ja. 63 55,26%
nee 39 34,21%
Ik begrijp de vraag niet. 12 10,53%
Aantal stemmers: 114. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2007, 21:35   #61
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Als je de Vlamingenhaat mag geloven die zich op het waalse internet verspreidt dan mogen we ons nog aan dingen verwachten...
En op dit forum bezondigt niemand zich aan Walenhaat?

En i.t.t. de acties van Voorpost (met hun "Waalse ratten, rol uw matten") werd ik in Wallonië nog nooit uitgejouwd omdat ik Vlaming ben. Integendeel zelfs, de viering van de Vlaamse feestdag was zelfs uitermate verzorgd en mede mogelijk gemaakt door het gehele stadsbestuur.

Laatst gewijzigd door Kim : 6 augustus 2007 om 21:36.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 21:49   #62
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En op dit forum bezondigt niemand zich aan Walenhaat?

En i.t.t. de acties van Voorpost (met hun "Waalse ratten, rol uw matten") werd ik in Wallonië nog nooit uitgejouwd omdat ik Vlaming ben. Integendeel zelfs, de viering van de Vlaamse feestdag was zelfs uitermate verzorgd en mede mogelijk gemaakt door het gehele stadsbestuur.
U bent dan ook niet op veroveringstocht
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 22:08   #63
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
"Waalse ratten, rol uw matten")
Dat moet zijn "Franse ratten, rol uw matten". Een zéér belangrijk verschil.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 07:36   #64
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En op dit forum bezondigt niemand zich aan Walenhaat?

En i.t.t. de acties van Voorpost (met hun "Waalse ratten, rol uw matten") werd ik in Wallonië nog nooit uitgejouwd omdat ik Vlaming ben. Integendeel zelfs, de viering van de Vlaamse feestdag was zelfs uitermate verzorgd en mede mogelijk gemaakt door het gehele stadsbestuur.
Roovers is toch een Nederlandse naam?
Zelfs heb ik nog een Roover in mijn vriendenkring gehad.
Was er dan een reden om naar Belgie te vluchten en Belgicist te worden?
Kijk uit dat je er geen spijt van krijgt
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 08:23   #65
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dat moet zijn "Franse ratten, rol uw matten". Een zéér belangrijk verschil.
Tja... op de Waalse feestdag had men het zeer duidelijk over "Waalse ratten".
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 08:24   #66
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
U bent dan ook niet op veroveringstocht
De Walen die een paar jaar geleden te gast waren in Antwerpen, ook niet.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 08:56   #67
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De Walen die een paar jaar geleden te gast waren in Antwerpen, ook niet.
Milquet, Reynders, Di Rupo en Maingain daarentegen wel. Dag na dag, tot aan de onderhandelingstafels in Hertoginnedal. Uitbreiding van hun Lebensraum staat in hun partijprogramma's en de opruiende Anschluss-agitprop is op hun websites te vinden.

Kom dus niet zeveren over die arme bloedjes van Walen hé, Kim.

Zolang de belangrijkste franstalige partijen dit soort veroveringseisen blijven verspreiden, is een normaal gesprek onmogelijk.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 augustus 2007 om 09:01.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 09:08   #68
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Kom dus niet zeveren over die arme bloedjes van Walen hé, Kim.
Ik had het over gewone mensen, niet over de politici.

Als we onze politici als voorbeeld voor de Vlaamse bevolking moeten stellen, zou ik ook beschaamd zijn.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 09:14   #69
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Als we onze politici als voorbeeld voor de Vlaamse bevolking moeten stellen, zou ik ook beschaamd zijn.
Ze voeren in elk geval geen agressieve veroveringspolitiek tegenover de Walen.

Overigens is dit een doorzichtige afleidingstruuk om de politieke realiteit te omzeilen. Natuurlijk zijn het gros van de Walen fijne en gezellige mensen, ik ken er zo genoeg. Net zoals de meeste Vlamingen, Nederlanders, Duitsers, Fransen etc. goeie mensen zijn.

Maar daar gaat het in een politiek forum niet om, wel hoe ze zich politiek manifesteren. En de Belgische francofonen manifesteren zich politiek al 180 jaar bijzonder agressief en imperialistisch naar de Vlamingen toe. Daar is ondanks alle B-Plussen nog geen moer verandering in gekomen.

Persoonlijke omgang met francofonen en Walen is dus niet het minste probleem (ik ken trouwens geen Vlamingen die daar een probleem mee hebben, en als er toch zouden zijn wil ik ze niet kennen). Het probleem ligt wel bij de territoriale veroveringsdrang die hun politieke vertegenwoordigers met veel nadruk blijven manifesteren. Als België aan iets zal kapot gaan, zal het daaraan zijn.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 augustus 2007 om 09:44.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 10:21   #70
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Overigens, Kim, heb ik een vraag voor jou (en B-Plus).

Op dit forum viel de voorbije dagen te lezen (o.a. van Belgicisten als System en Tavek, en in enige mate ook van Patriot) dat een doorgedreven staatshervorming zoals de Vlaamse partijen die nu eisen een Belgicistische eis is. En dat het de Walen zijn die België onmogelijk maken door dat te blijven weigeren.

Ik viel bijna van mijn stoel als ik dat allemaal las, polste eens wat ze nu precies bedoelden, maar kreeg alleen maar bevestiging van mijn interpretatie.

Op de implicaties van deze verschuiving ga ik nu even niet in, maar wat me wel interesseert is of jij (en B-Plus) die ook zo zien. Moet België voor jullie verder gefederaliseerd worden om het toe te laten voort te bestaan? Of concreter: moeten de Walen op het formatieberaad de hervormingseisen van de Vlaamse partijen tegemoet komen?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:23   #71
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ze voeren in elk geval geen agressieve veroveringspolitiek tegenover de Walen.

Overigens is dit een doorzichtige afleidingstruuk om de politieke realiteit te omzeilen. Natuurlijk zijn het gros van de Walen fijne en gezellige mensen, ik ken er zo genoeg. Net zoals de meeste Vlamingen, Nederlanders, Duitsers, Fransen etc. goeie mensen zijn.

Maar daar gaat het in een politiek forum niet om, wel hoe ze zich politiek manifesteren. En de Belgische francofonen manifesteren zich politiek al 180 jaar bijzonder agressief en imperialistisch naar de Vlamingen toe. Daar is ondanks alle B-Plussen nog geen moer verandering in gekomen.

Persoonlijke omgang met francofonen en Walen is dus niet het minste probleem (ik ken trouwens geen Vlamingen die daar een probleem mee hebben, en als er toch zouden zijn wil ik ze niet kennen). Het probleem ligt wel bij de territoriale veroveringsdrang die hun politieke vertegenwoordigers met veel nadruk blijven manifesteren. Als België aan iets zal kapot gaan, zal het daaraan zijn.
Het zou eens tot de Walen (maar ook tot sommige Vlamingen) moeten doordringen dat de taalgrens NIET verlegbaar meer is! Geen meter Vlaamse grond mag ingezet worden bij de regeringsonderhandelingen. Rode Vlaams, Voeren Vlaams, ja zelfs heel Vlaanderen Vlaams!

Wij moeten ons niet om laten kopen door annexatieplannen van de Franstaligen. Bijvoorbeeld hoe Di Rupo voorstelde BHV te splitsen, 'als Sint-Genesius-Rode bij Brussel gaat'. Daarbij wordt de taalgrens wellicht niet aangeraakt, maar annexatie van Rode door Brussel maakt 'Wallobrux' gemakkelijk te realiseren en dat mag nooit gebeuren!

Er is misschien 1 uitzondering mogelijk: als wij meer grond terugkrijgen dan dat we geven, want we hebben al genoeg verloren. Voeren ruilen voor Brussel lijkt me dan niet verkeerd.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:39   #72
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Het zou eens tot de Walen (maar ook tot sommige Vlamingen) moeten doordringen dat de taalgrens NIET verlegbaar meer is! Geen meter Vlaamse grond mag ingezet worden bij de regeringsonderhandelingen. Rode Vlaams, Voeren Vlaams, ja zelfs heel Vlaanderen Vlaams!

Wij moeten ons niet om laten kopen door annexatieplannen van de Franstaligen. Bijvoorbeeld hoe Di Rupo voorstelde BHV te splitsen, 'als Sint-Genesius-Rode bij Brussel gaat'. Daarbij wordt de taalgrens wellicht niet aangeraakt, maar annexatie van Rode door Brussel maakt 'Wallobrux' gemakkelijk te realiseren en dat mag nooit gebeuren!

Er is misschien 1 uitzondering mogelijk: als wij meer grond terugkrijgen dan dat we geven, want we hebben al genoeg verloren. Voeren ruilen voor Brussel lijkt me dan niet verkeerd.
Waarom zouden we in 's hemelsnaam Voeren moeten opgeven? En wat doet je denken dat de Franstaligen op een dergelijk aanbod zouden zitten te wachten?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 augustus 2007 om 11:40.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:48   #73
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Voeren ruilen voor Brussel lijkt me dan niet verkeerd.
Het is erg, erg fout.

Er is geen enkele reden om Voeren af te staan, terwijl de Vlaamse claims op Brussel wel goede gronden hebben.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 augustus 2007 om 11:48.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:52   #74
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom zouden we in 's hemelsnaam Voeren moeten opgeven? En wat doet je denken dat de Franstaligen op een dergelijk aanbod zouden zitten te wachten?
Ik vind dat de Vlaamse regering de Voerstreek aan Nederland moet geven. Dan zijn deze 6 dorpjes definitief gered.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:58   #75
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En op dit forum bezondigt niemand zich aan Walenhaat?

En i.t.t. de acties van Voorpost (met hun "Waalse ratten, rol uw matten") werd ik in Wallonië nog nooit uitgejouwd omdat ik Vlaming ben. Integendeel zelfs, de viering van de Vlaamse feestdag was zelfs uitermate verzorgd en mede mogelijk gemaakt door het gehele stadsbestuur.
nooit "sale flamand" genoemd in de Rand?
Ah nee, dat zijn daar "Vlamingen".
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:58   #76
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik vind dat de Vlaamse regering de Voerstreek aan Nederland moet geven. Dan zijn deze 6 dorpjes definitief gered.
Akkoord, en doe er maar alle andere grensgemeenten bij. De rest kan dan later volgen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:23   #77
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het is erg, erg fout.

Er is geen enkele reden om Voeren af te staan, terwijl de Vlaamse claims op Brussel wel goede gronden hebben.
Dat kan misschien zijn, maar het is lastig om het echt waar te maken om Brussel te krijgen. Als Brussel op andere manieren kan worden gereintegreerd in Vlaanderen dan ben ik voor! Ik geef de voerstreek niet zomaar op! Alleen ik wil zeggen: over het Vlaams grondgebied wordt niet, tenzij door ruilen met Brussels/Waals grondgebied het Vlaams grondgebied uitbreidt.

Het is de harde realiteit dat Brussel niet tot het Vlaams grondgebied toebehoort. Er zijn Vlamingen die het niet eens meer 'Vlaams' vinden, en ook veel mensen beschouwen het als een verloren zaak om Brussel terug in Vlaanderen te krijgen. Maar ik vind het wellicht acceptabel om Voeren over te hevelen naar Wallonie (omdat zij dat zo graag willen), en dat het Brussels Gewest overgeheveld wordt naar Vlaanderen.

Opname van Voeren in Nederland zie ik ergens wel zitten, maar dan zou Nederland ook iets terug moeten doen.

Wat denken jullie van: Voeren en Baarle-Hertog voor Zeeuws-Vlaanderen?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:41   #78
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Opname van Voeren in Nederland zie ik ergens wel zitten, maar dan zou Nederland ook iets terug moeten doen.

Wat denken jullie van: Voeren en Baarle-Hertog voor Zeeuws-Vlaanderen?
Ik ben eerder gevonden voor Vlaanderen, inclusief Brussel, bij Nederland te voegen, Wallonië over zijn eigen lot te laten beslissen en de Duitstalige gebieden terug bij Duitsland te voegen.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 13:10   #79
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik ben eerder gevonden voor Vlaanderen, inclusief Brussel, bij Nederland te voegen, Wallonië over zijn eigen lot te laten beslissen en de Duitstalige gebieden terug bij Duitsland te voegen.
Ik ook, maar alles op z'n tijd. Eerst moet Brussel bij Vlaanderen komen, en dat gaat erg lastig worden. Hoe wil je dat doen, Metternich?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 13:15   #80
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Dat kan misschien zijn, maar het is lastig om het echt waar te maken om Brussel te krijgen. Als Brussel op andere manieren kan worden gereintegreerd in Vlaanderen dan ben ik voor! Ik geef de voerstreek niet zomaar op! Alleen ik wil zeggen: over het Vlaams grondgebied wordt niet, tenzij door ruilen met Brussels/Waals grondgebied het Vlaams grondgebied uitbreidt.

Het is de harde realiteit dat Brussel niet tot het Vlaams grondgebied toebehoort. Er zijn Vlamingen die het niet eens meer 'Vlaams' vinden, en ook veel mensen beschouwen het als een verloren zaak om Brussel terug in Vlaanderen te krijgen. Maar ik vind het wellicht acceptabel om Voeren over te hevelen naar Wallonie (omdat zij dat zo graag willen), en dat het Brussels Gewest overgeheveld wordt naar Vlaanderen.

Opname van Voeren in Nederland zie ik ergens wel zitten, maar dan zou Nederland ook iets terug moeten doen.

Wat denken jullie van: Voeren en Baarle-Hertog voor Zeeuws-Vlaanderen?
We gaan niet ruilen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be