Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 15 september 2005, 17:54   #1
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard Stemmenkampioen: gestage groei voor N-VA.

Tot voor één jaar kon N-VA misschien nog niet zonder CD&V maar nu is het tegendeel bewezen en misschien ook wel het omgekeerde:

In de laatste peilingv van de Stemmenkampioen haalt N-VA 8 % en CD&V 23,3 %. N-VA gaat er hier 0,7 % op vooruit en CD&V 1 %. De gestage groei van de N-VA valt toch op; Decrem moet dus niet te hoog van de toren blazen dat de resultaten van de jaren 80 weer in zicht zijn want dit is bijlange niet zo neem de N-VA weg en ze zijn maar iets sterker dan hun laatste verkiezingen toen ze alleen naar de kiezer gingen.

Spirit haalt 1,7% of zou ik misschien moeten zeggen Anciaux haalt 1,7 %; benieuwd hoelang de Spiritisten nog de mooie verkiesbare plaatsen gaan krijgen bij de SP.A. (SP.A haalt 19,3 %)

Vivant haalt 0,8 % (VLD 12, 9%).

OK het blijven peilingen maar het brengt toch zekere inzichten met zich mee.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 15 september 2005, 17:59   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Dit is wel één van de meest onbetrouwbare peilingen: vrijwillige registratie, enkel mensen die zelf op zoek gaan naar enquetes, enkel politiek geinteresseerden, enkel mensen met internettoegang enz enz enz...
Patriot! is offline  
Oud 15 september 2005, 18:09   #3
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Staan de kleine partijen zoals de B.U.B. erbij? Indien niet: waardeloos.
Hans1 is offline  
Oud 15 september 2005, 18:09   #4
Vrijheid
Schepen
 
Vrijheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2005
Berichten: 495
Standaard

En dan nog de foutenmarge;

Een groei van 0,7 % of van 1 % ligt onder de statistische foutenmarge en is dus niet significatief. Al zou ik ze deze groei van ganser harte toewensen...

Wat wel zeker lijkt, is dat het kartel momenteel ten opzichte van de regionale verkiezingen significatief aan populariteit heeft gewonnen.
__________________
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism
Vrijheid is offline  
Oud 15 september 2005, 18:21   #5
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Dit is wel één van de meest onbetrouwbare peilingen: vrijwillige registratie, enkel mensen die zelf op zoek gaan naar enquetes, enkel politiek geinteresseerden, enkel mensen met internettoegang enz enz enz...
maar het is wel de peiling die in 2004 de verkiezingsresultaten het dichtst benaderde
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 15 september 2005, 18:22   #6
muys
Parlementsvoorzitter
 
muys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 2.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Staan de kleine partijen zoals de B.U.B. erbij? Indien niet: waardeloos.
die zijn niet statistisch significant
__________________
Daar is een Belgische koning
Veel Belgische vertoning
Een Belgische vlag, een Belgisch lied
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 15 september 2005, 18:27   #7
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Het schijnt dat de peiling van de stemmenkampioen herwogen werd ( omdat het Vb teveel scoorde?) .

Onze politiek correcte vrienden zaten verveeld met het feit dat het Vlaams Belang de grootste partij was in Vlaanderen bij de stemmenkampioen, en om dit op te lossen hebben de VUB-professoren Thevissen en Matthijs de boel een beetje politiek correcter opgesmukt.

Vanaf nu zijn de onder- en oververtegenwoordiging "uitgevlakt" in het panel, zodat de peiling "compatibel" is met andere enquetes.

Met andere woorden we passen de gegevens gewoon aan tot ze hetzelfde resultaat hebben als de andere politiek correcte peilingen.

Nu zijn de broodheren van de VUB-professoren Thevissen en Matthijs weer gelukkig, het Vlaams Belang is niet langer de grootste.

Kortom deze peiling is zoveel waard als andere peiling ... niet veel dus. De echte verkeizingen zijn de enige waardemeter en die kunnen voor mijn part niet snel genoeg komen.
ilfalco is offline  
Oud 15 september 2005, 18:38   #8
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Ik zeg het niet graag maar het VB is wel nog degelijk de grootste zu in de laatse peiling als je de resultaten van CD&V en N-VA apart bekijkt; ik zou wel es moeten kijken hoeveel het VB juist scoorde maar het was in de omgeving van de 26 % als ik me niet vergis.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 15 september 2005, 18:40   #9
Vrijheid
Schepen
 
Vrijheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2005
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Het schijnt dat de peiling van de stemmenkampioen herwogen werd ( omdat het Vb teveel scoorde?) .
Nope, om de accuratesse te vergroten en de foutenmarge te verkleinen. Zonder weging is een internetpeiling met vrije toegang van nul en generlij waarde.

Alleen volgens de "kwaliteitskrant" de Morgen is de Stemmenkampioen een "gevaarlijk spelletje" (in de zomer was J-M Dedecker de populairste politicus in de peiling).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Vrijheid on 15-09-2005 at 19:42
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Het schijnt dat de peiling van de stemmenkampioen herwogen werd ( omdat het Vb teveel scoorde?) .
Nope, om de accuratesse te vergroten en de foutenmarge te verkleinen. Zonder weging is een internetpeiling met vrije toegang van nul en generlij waarde.

Alleen volgens de "kwaliteitskrant" de Morgen is de Stemmenkampioen een "gevaarlijk spelletje" (in de zomer was J-M Dedecker de populairste politicus in de peiling).[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Het schijnt dat de peiling van de stemmenkampioen herwogen werd ( omdat het Vb teveel scoorde?) .
Nope, om de accuratesse te vergroten en de foutenmarge te verkleinen. Zonder weging is een internetpeiling met vrije toegang van nul en generlij waarde.

Alleen volgens de Morgen is de Stemmenkampioen een "gevaarlijk spelletje" (in de zomer was J-M Dedecker de populairste politicus in de peiling).[/size]
[/edit]
__________________
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 15 september 2005 om 18:42.
Vrijheid is offline  
Oud 15 september 2005, 18:41   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco

Vanaf nu zijn de onder- en oververtegenwoordiging "uitgevlakt" in het panel, zodat de peiling "compatibel" is met andere enquetes.

en dan moeten wij daar nog �*ets van geloven?? Ongelooflijk toch, hoe dom achten ze ons daar wel niet?
Ambiorix is offline  
Oud 15 september 2005, 19:12   #11
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

hehe vrijheid en dan is die peiling plots even betrouwbaar als die andere onbetrouwbare peilingen ofwat. De stemmenkampioen gaf het Vb voor 2004 21% het werden er meer dan 24.1... sommige zaten er zelfs 6% naast. Kortom enkel de verkiezingen tellen. En als de n-va denkt dat ze hoog scoort ... waarom dan vasthouden aan de cdenv ? Ik geloof daar trouwens geen knars van? Een partij die zegt niet met sossen te willen regeren , en het eerste wat ze doet is juist dat. bourgois die zegt dat de beloftes inzake b-h-v slechts een lekstok voor de achterban is. Lijstverbinding met B-h-v.

het zogenaamd vlaams karetl scoorde in zowat alle peilingen voor de vorige verkiezingen boven de 30% , en wat werd het? juist ja. veel minder. En als rooms-rood herstelt wordt dan is de houdbaarheid van zowel het kartel als het nepvlaamse imago van de cdenv voorbij en dan kan men de eigen lafheid niet langer op paars steken , maar gaat men gewoon de volgende partner van de ps worden( dixit dewever). Als de n-va de ballen heeft en erin gelooft dan moet ze alleen opkomen. En als ze veel gewicht in de schaal van het kartel legt dan moet ze veel meer gedaan krijgen inzake b-h-v , vrt , cordon( in hoeverre dat de n-va top dat uiteraard wel wil doorbreken).

Waar ik wel mee akkoord ga is dat de cdenv de n-va hard nodig heeft. maar omgekeerd geldt hetzelfde( allez de n-va heeft een wipplank nodig voor de kiesdrempel en de cdenv een wipplank voor de macht. Maar als de n-va gelooft er ver boven te zitten , waarom dan nog samen opkomen? Het VB heeft nooit echt de cdenv kunnen kraken( ook bijna geen overlopers uit die hoek) , misschien kan de n-va dat wel en kan ze een pak cdenv kiezers meenemen. De groep rond sauwens en vandenbrande etc...
ilfalco is offline  
Oud 16 september 2005, 09:08   #12
SirGalahad_
Burgemeester
 
SirGalahad_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2003
Locatie: Little Britain
Berichten: 538
Standaard

Citaat:
Staan de kleine partijen zoals de B.U.B. erbij? Indien niet: waardeloos.
Bedankt voor deze reactie, *whoehahaha*
Dit maakt deze grijze morgenochtend goed!
Wat een lachbui allemaal niet vermag...
__________________
  1. All animals are equal... but some animals are more equal than other animals. (Animal Farm)
  2. Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.
  3. "Quod tibi non vis, alteri non feceris" "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline  
Oud 16 september 2005, 12:21   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
maar het is wel de peiling die in 2004 de verkiezingsresultaten het dichtst benaderde
Dat klopt, dus kennelijk kiezen toch meer en meer mensen de Vlaamse kaart.

Bart De Wever wist zelfs te vertellen dat het ledenaantal dit jaar sterk is gestegen en dat de N-VA -hoewel hij zelf zegt dat je altijd met peilingen moet opletten- het gewicht weer haalt van de aloude Volksunie.

Het gaat goed met het Vlaams-nationalisme!
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 16 september 2005, 12:23   #14
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Staan de kleine partijen zoals de B.U.B. erbij? Indien niet: waardeloos.
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 16 september 2005, 12:24   #15
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid
Nope, om de accuratesse te vergroten en de foutenmarge te verkleinen. Zonder weging is een internetpeiling met vrije toegang van nul en generlij waarde.

Alleen volgens de "kwaliteitskrant" de Morgen is de Stemmenkampioen een "gevaarlijk spelletje" (in de zomer was J-M Dedecker de populairste politicus in de peiling).
Ja seg, De Morgen nu
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 16 september 2005, 12:30   #16
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Waar ik wel mee akkoord ga is dat de cdenv de n-va hard nodig heeft. maar omgekeerd geldt hetzelfde( allez de n-va heeft een wipplank nodig voor de kiesdrempel en de cdenv een wipplank voor de macht. Maar als de n-va gelooft er ver boven te zitten , waarom dan nog samen opkomen? Het VB heeft nooit echt de cdenv kunnen kraken( ook bijna geen overlopers uit die hoek) , misschien kan de n-va dat wel en kan ze een pak cdenv kiezers meenemen. De groep rond sauwens en vandenbrande etc...
Daarvoor kunnen ze best nog even wachten, dan zullen kiezers die twijfelen of de CD&V of N-VA zijn, ook hun definitieve beslissing gemaakt hebben. Kartels blijven nooit eeuwig in stand, dat weet je toch
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 16 september 2005, 16:44   #17
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Mocht de N-VA apart naar de kiezer gaan dan zou het voor mij eens te makkelijker zijn daar ik het héél moeilijk blijf hebben met hun kartelpartner.

Gelukkig stelt dit probleem voor mij zich niet met de gemeenteraadsverkiezingen want hier is er een kartel tussen VLD en N-VA.
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 16 september 2005, 21:14   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Ik weet niet hoe Stemmenkampioen werkt, maar er stelt zich wel een probleem dat de deelnemers niet representatief zijn voor de hele bevolking. Ten eerste is Het Laatste Nieuws (waar de Stemmenkampioen mee verbonden is) een VLD-krant, en ten tweede is er de vrijwillige registratie.
Ik denk niet de ze gewoon de stemmen van de deelnemers in rekening brengen, en dat die procenten hun prognoses zijn.

Eén manier is dat ze werken met het veranderend kiesgedrag van hun deelnemers. Je moet ingeven welke partij je vroeger stemde. Ook weten ze (maandelijks?) welke partijvoorkeur je momenteel hebt. Dan kun je al die gegevens extra- en interpoleren aan de hand van de effectieve verkiezingsuitslagen van 2004.
Jaani_Dushman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be