Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2019, 00:27   #121
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bij ons heet zo'n directeur een filiaalhouder.
En meestal zijn die niet zo gefrusteerd dat ze zo'n overdrijvingen moeten vertellen. Tenzij ze sos geïnspireerd zijn.
Wat, jaloers als ex-ambtenaar dat er werknemers waren die nog beter af waren dan u ?

Had ge maar de juste job moeten kiezen in den tijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 00:38   #122
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Enig idee hoeveel oudjes in dat geval zijn?
Of ben je nog niet gestorven van een straffe overdrijving.
Vertel het ons: hoeveel is het gemiddelde van zo'n uitkering? Hoeveel ontvangen meer dan 50.000, of meer dan 100.000 ?
Sarcasme is blijkbaar te hoog gegrepen voor de niveaan.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 01:13   #123
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ambtenaren hebben een groot voordeel op de rest.

Ze zijn gewend om op een rolstoel te zitten
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 08:49   #124
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja er gaan verhalen de ronde van electrabel ingenieurs die 250-350k groepsverzekering kregen uitbetaald.

Die groepsverzekeringen bestaan niet meer & veel van die mannen zijn nu reeds dood.
Ingenieurs die onder defined benefit zaten, die zaten daar vlotjes ver boven hoor. Heb in België ook nog zo'n plan uitstaan van begin carrière, en daar gaat tegen 65 ook een kleine 100k inzitten. Dat zijn dan de bijdragen van slechts de eerste jaren, waarbij het loon ook sowieso lager lag; daar wordt al een hele tijd uiteraard niets meer bijgezet, maar zelfs dat beetje brengt stevig op tegen 65 (reden te meer waarom iedere werkgever daar ook van afgestapt is).

Als ingenieur moet je met de bestaande defined contribution plannen toch vlotjes aan die 250-350 geraken. Je gaat het nodig hebben in elk geval.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 08:49   #125
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Het wereldvreemde antwoord van Fred.
Is iemand met 2000 euro zo een uitzondering ? Een jonge politie agent verdiend dat makkelijk om maar één voorbeeld aan te halen ? Wat is er zo wereldvreemd aan het loon van een politie man ? Of aan dat van verplegers ? Zijn dat zo een uitzonderlijke unieke beroepen ??

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...eur-1737-euro/

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...00-euro-netto/

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...00-euro-netto/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 februari 2019 om 08:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 08:51   #126
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Enig idee hoeveel oudjes in dat geval zijn?
Of ben je nog niet gestorven van een straffe overdrijving.
Vertel het ons: hoeveel is het gemiddelde van zo'n uitkering? Hoeveel ontvangen meer dan 50.000, of meer dan 100.000 ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 08:57   #127
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat, jaloers als ex-ambtenaar dat er werknemers waren die nog beter af waren dan u ?

Had ge maar de juste job moeten kiezen in den tijd.
U moet wel leren lezen.
Ik gun elke werknemer uit de privé een mooie gouden handdruk.
Diegenen die ik persoonlijk ken, en die er een kregen, hebben hem dubbel en dik verdiend.
Maar zo'n hoge bedragen als eerder in de draad vermeld, die zijn wel erg zeldzaam.
Dan moet je al gaan naar politieke figuren zoals Schouppe van de CD&V, en aanverwanten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 09:01   #128
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U moet wel leren lezen.
Ik gun elke werknemer uit de privé een mooie gouden handdruk.
Diegenen die ik persoonlijk ken, en die er een kregen, hebben hem dubbel en dik verdiend.
Maar zo'n hoge bedragen als eerder in de draad vermeld, die zijn wel erg zeldzaam.
Dan moet je al gaan naar politieke figuren zoals Schouppe van de CD&V, en aanverwanten.
Tavek en enkele andere jongeren op dit forum nemen nogal snel de neiging om alles heel persoonlijk op te vatten. Zal een beetje eigen zijn aan hun verwende Ik generatie . Ze zijn nu éénmaal niet meer gewend van veel te moeten incasseren. Altijd goed op je woorden passen want je bent een pester voor je het weet

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 februari 2019 om 09:02.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 09:38   #129
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De meeste mensen hebben nog niet teveel opzij staan.
Ik ken er een paar die veel vastgoed hebben vroeger, ook dat slinkt door geregeld wat te verkopen en het geld te gebruiken.
De anderen hebben hoogstens wat maandlonen opzij en in het beste geval een stukje erfenis die zeker niet volstaat voor pensioen.
Ambtenaren en lesgevers hebben schoon pensioen meestal die vaak wat hoger is dan een klein loon.
En soms hun huisje dat ook wat overschot op het eind van de maand genereert.

Maar over het algemeen gaat het ferm achteruit hoewel de lonen wel vooruit zijn gegaan.
Al wat ze moeten kopen is nu eenmaal te duur in verhouding.

In de oorlog verdienden mensen een miljoen en konden nog geen brood kopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 09:44   #130
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geen idee, ik heb de informatie van een gepensioneerd bankdirecteur van bij ons in de gemeente.
Dat verhaal klopt, een werknemer van EBES/Electrabel 44 jaar dienst kon via de groepsverzekering van EBES 350k bruto uitgekeerd krijgen.
Maar daar bleef dus amper de helft van over nadat vaderke staat was gepasseerd.

Bij de RTT/Belgacom werd de deelname in de winst gebruik voor een pensioenspaarplan.
Dus ook daar kon een werknemer na 44jaar dienst op een mooie uitkering rekenen als hij op pensioen ging.

Bij de verkoop van Electrabel is hun systeem afgebouwd en vervangen door de wettelijke tweede pensioenpeiler.
Bij de RTT/Belgacom is het pensioenfonds door Paars/Groen van Verhofstadt I aangeslagen en waren de werknemers alles kwijt.

Wat men er in beide gevallen dus niet bij vertelt, is dat het om eigen centen ging.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 10:24   #131
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste mensen hebben nog niet teveel opzij staan.
Ik ken er een paar die veel vastgoed hebben vroeger, ook dat slinkt door geregeld wat te verkopen en het geld te gebruiken.
De anderen hebben hoogstens wat maandlonen opzij en in het beste geval een stukje erfenis die zeker niet volstaat voor pensioen.
Ambtenaren en lesgevers hebben schoon pensioen meestal die vaak wat hoger is dan een klein loon.
En soms hun huisje dat ook wat overschot op het eind van de maand genereert.

Maar over het algemeen gaat het ferm achteruit hoewel de lonen wel vooruit zijn gegaan.
Al wat ze moeten kopen is nu eenmaal te duur in verhouding.

In de oorlog verdienden mensen een miljoen en konden nog geen brood kopen.
Klopt niet Mambo, ik heb hier de link gepost met de lonen en koopkracht.
In de onderzoeken is naar voor gekomen dat de koopkracht steeds is blijven stijgen.
Dat de lonen zijn gestegen in die 50 jaar.
Dat de lasten op arbeid al 50 jaar onverandert zijn gebleven.

Het hele verhaal dat de jongeren minder koopkracht hebben tegenover de Boomers op dezelfde leeftijd klopt gewoon niet.

De huizen zijn goedkoper geworden.
De nutsvoorzieningen zijn goedkoper geworden.
Voeding is goedkoper geworden.

Het hele verhaal van koopkrachtvermindering klopt gewoon niet.

Wat er wel klopt is dat de huidige generatie van 30 en 40 jarigen veel minder overhouden op het einde van de maand.

Dit komt omdat zij enkele regels die mijn grootvaders en vader er bij mij hebben ingepompt en ik daarna bij mijn kinderen, niet respecteren.

regel 1; ga nooit meer leningen en vaste kosten aan die hoger liggen dan 2/3 van een sociale uitkering of zorg dat je die niet meer hebt als je op een sociale uitkering moet terugvallen.

regel 2; zorg steeds dat je van 1 inkomen kan leven met je gezin.

regel 3; het maandelijkse hoofdinkomen van het gezin mag niet dienen op luxe te bekostigen.
Luxe word bekostig via een 2de gezinsinkomen en/of spaargelden.

regel 4; probeer nooit te leven volgens het uiterlijk vertoon van derde, je kent hun inkomsten niet, je kent hun schuldenlast niet en je weet niet wat er daar tussen de 4 muren gebeurt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 10:30   #132
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt niet Mambo, ik heb hier de link gepost met de lonen en koopkracht.
In de onderzoeken is naar voor gekomen dat de koopkracht steeds is blijven stijgen.
Dat de lonen zijn gestegen in die 50 jaar.
Dat de lasten op arbeid al 50 jaar onverandert zijn gebleven.

Het hele verhaal dat de jongeren minder koopkracht hebben tegenover de Boomers op dezelfde leeftijd klopt gewoon niet.

De huizen zijn goedkoper geworden.
De nutsvoorzieningen zijn goedkoper geworden.
Voeding is goedkoper geworden.

Het hele verhaal van koopkrachtvermindering klopt gewoon niet.

Wat er wel klopt is dat de huidige generatie van 30 en 40 jarigen veel minder overhouden op het einde van de maand.

Dit komt omdat zij enkele regels die mijn grootvaders en vader er bij mij hebben ingepompt en ik daarna bij mijn kinderen, niet respecteren.

regel 1; ga nooit meer leningen en vaste kosten aan die hoger liggen dan 2/3 van een sociale uitkering of zorg dat je die niet meer hebt als je op een sociale uitkering moet terugvallen.

regel 2; zorg steeds dat je van 1 inkomen kan leven met je gezin.

regel 3; het maandelijkse hoofdinkomen van het gezin mag niet dienen op luxe te bekostigen.
Luxe word bekostig via een 2de gezinsinkomen en/of spaargelden.

regel 4; probeer nooit te leven volgens het uiterlijk vertoon van derde, je kent hun inkomsten niet, je kent hun schuldenlast niet en je weet niet wat er daar tussen de 4 muren gebeurt.
Ja, about that.

Zeker dat uw voorgaande stellingen correct zijn ?

Allez ja, een typische hypotheek zit de dag van vandaag al snel tussen de 1200-1600 euro per maand. En dan doe je nog niet heel zot (huisje van 300-350k). Als ene gaat doppen ben je die hele dop kwijt and then some.

Je kan uw steling volgen maar dan zit je met gewoon een kwalitatief slecht huis waar je ipv hypotheek je blauw betaalt aan renovaties en reparaties, stookkosten.

Ik heb studiegenoten die voor 160-180k een huis kochten. Die hebben daar nog 100-160k in moeten stoppen. En dan spreek ik niet over luxe, maar simpele zaken zoals een nieuw dak, ramen, deuren, isolatie, electriciteit en water (compleet versleten), verwarming (geen cv).....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 10:32   #133
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik weet dat de boomers nu weer afkomen met "de jongeren willen te veel in luxe leven" maar als in een huis de electriciteit wordt afgekeurd en het dak lekt, en de ramen rot zijn, is dat vervangen dan luxe ? Die drie samen zijn al snel 60-70k he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 10:49   #134
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is iemand met 2000 euro zo een uitzondering ? Een jonge politie agent verdiend dat makkelijk om maar één voorbeeld aan te halen ? Wat is er zo wereldvreemd aan het loon van een politie man ? Of aan dat van verplegers ? Zijn dat zo een uitzonderlijke unieke beroepen ??

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...eur-1737-euro/

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...00-euro-netto/

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...00-euro-netto/
Waar zijn je voorbeelden van jongeren met 2000 netto + auto?

Ik heb zelf een jongere (-25j) die vlotjes boven 2000 zit in dienst met een auto uit de hogere middenklasse. Hij beseft zelf ook wel dat hij een uitzondering is.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:07   #135
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, about that.

Zeker dat uw voorgaande stellingen correct zijn ?

Allez ja, een typische hypotheek zit de dag van vandaag al snel tussen de 1200-1600 euro per maand. En dan doe je nog niet heel zot (huisje van 300-350k). Als ene gaat doppen ben je die hele dop kwijt and then some.

Je kan uw steling volgen maar dan zit je met gewoon een kwalitatief slecht huis waar je ipv hypotheek je blauw betaalt aan renovaties en reparaties, stookkosten.

Ik heb studiegenoten die voor 160-180k een huis kochten. Die hebben daar nog 100-160k in moeten stoppen. En dan spreek ik niet over luxe, maar simpele zaken zoals een nieuw dak, ramen, deuren, isolatie, electriciteit en water (compleet versleten), verwarming (geen cv).....
Kijk, mijn eigen kinderen hebben ook gekocht, Bij mijn oudste dochter ligt de hypoteek onder de 800€ per maand. De rest was eigen vermogen.
Nu, zij hebben beide een diploma en job waarbij ze weinig gevaar lopen lang werkloos te zijn de eerste 10 jaar.
Het enige waar zijn dus rekening moesten houden was mogelijke ziekte.
Bij mijn oudste zoon ligt de hypoteek op 1100€ per maand en daarmee blijft die zelfs onder zijn vaste invalideuitkering.
Bij hem word het hoofdinkomen van het gezin dus niet eens gebruikt voor de woning.
Mijn jongste dochter hun hypoteek ligt op 650€ per maand, de rest was eigen vermogen.
Bij mijn jongste zoon (22) liggen de zaken helemaal anders.
Die is nu aan het kijken voor een eigen woning.
Hij heeft geen vriendin, dus geen tweede inkomen.
Hij heeft wel al een eigen vermogen opgebouwd.
Die is eens gaan rondkijken naar andere mogelijkheden dan een hoop bakstenen op een lapje grond.
Minder regels, minder kosten, meer ruimte.
En hoewel hij daarvoor misschien naar buitenland moet verhuizen, is hij toch van plan zijn kopje door te drijven.
Hij moet dus zelfs geen hypoteek of lening aangaan.
Het is enkel een andere manier van denken en leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:20   #136
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Trouwens in de jaren 70 was je 3.5 jaarlonen kwijt aan een huis. Nu dik boven de 8 (en in bepaalde steden 10-11).

Hoe rijm je dat met je stelling dat huizen niet duurder zijn geworden Jantje ? In absolute gewerkte uren is een huis verveelvoudigd in prijs.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:24   #137
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet dat de boomers nu weer afkomen met "de jongeren willen te veel in luxe leven" maar als in een huis de electriciteit wordt afgekeurd en het dak lekt, en de ramen rot zijn, is dat vervangen dan luxe ? Die drie samen zijn al snel 60-70k he.
Ach nee, de jongeren willen niet in te veel luxe leven.
Ze willen die luxe gratis hebben en direct.
Ze denken dat die luxe levensnoodzakelijke behoeften zijn.

En daarnaast moet je zelf eens goed kijken.
De meeste koppels zijn 2verdieners.
Je bent zelf een hoger geschoolde, dus een inkomen van +2000€ netto en je hebt de zekerheid de eerste 10 jaar nooit lang werkloos te zijn.
Je hebt gespaard, in geval van ziekte kan je dus daar op terugvallen en word je echtgenote haar inkomsten het hoofdinkomen van het gezin.
De meeste jonge koppels passen regel 3; het maandelijkse hoofdinkomen van het gezin mag niet dienen op luxe te bekostigen.
Luxe word bekostig via een 2de gezinsinkomen en/of spaargelden, ook toe.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:28   #138
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Waar zijn je voorbeelden van jongeren met 2000 netto + auto?

Ik heb zelf een jongere (-25j) die vlotjes boven 2000 zit in dienst met een auto uit de hogere middenklasse. Hij beseft zelf ook wel dat hij een uitzondering is.
Ja voor mij zijn dertigers jonge mensen. Als dat voor U oudjes zijn zitten we inderdaad niet op dezelfde golflengte.

Maar of uw jongere nu zo een uitzondering is ??? Ik heb er in mijn familie en kennissenkring wel een paar.

Maar hier wat voorbeelden. Twintigers rond de 2000 met bedrijfswagen en dat zijn niet eens universiteiren.

Wie is er nu wereldvreemd ?


https://www.jobat.be/nl/artikels/het...eer-3075-euro/

https://www.jobat.be/nl/artikels/het...50-euro-netto/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 februari 2019 om 11:40.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:32   #139
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Trouwens in de jaren 70 was je 3.5 jaarlonen kwijt aan een huis. Nu dik boven de 8 (en in bepaalde steden 10-11).

Hoe rijm je dat met je stelling dat huizen niet duurder zijn geworden Jantje ? In absolute gewerkte uren is een huis verveelvoudigd in prijs.
En aan hoeveel bedroeg de hypotheek rente in de jaren 70 ? 10 of 12 %. Verder moet je het wel hebben over hetzelfde soort huis. In geval van nieuwbouw ook door wie en hoe dat huis werd gebouwd. Het waren ook jaren dat bijna alles in het zwart kon.
Grond is dan wel vele malen duurder geworden dat klopt
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2019, 11:42   #140
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vroeger waren de lonen helft of soms 1/3 van nu.
Noem me een 1 huis uit die tijd dat je nu dubbel of 3dubbel van toen.

Eentje maar.

Een huis toen van 500000bfr betaal je gemakkelijk 250000€

Hoeveel keer gaat 12500 in 250000?
20 keer he.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 februari 2019 om 11:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be