Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2015, 16:01   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard Nepal,afgang van de amateuristische hulp-aanpak

Het is deze week duidelijk geworden dat de Internationale Gemeenschap onbekwaamheid vertoont om hulp te bieden bij rampen.De drang tot het wapperen van het eigen vlaggetje is toch wel heel erg groot gebleken.
Nu de catastrofe toegeslagen heeft in Nepal,een natie met zeer moeilijke geografische omstandigheden en bovendien zonder toegang tot de zee is dat erg duidelijk geworden.

Kort na berichten over een zware aardbeving lanceerden tientallen naties heel nijver hun snelle humanitaire interventieteams....naar een natie waarvan iedereen kan opzoeken dat ze slechts één (1)ietwat Internationaal Vliegveldje hebben....

De gevolgen konden we horen in het nieuws vrijwel iedere dag.
http://www.vandaag.be/buitenland/159...e-blijven.html

Het is zover gekomen dat de Nepalese overheid moet vragen aan de "hulpverleners" om dan maar weg te blijven...Ze hebben al werk genoeg van zichzelf,laat staan zich nog te moeten bezighouden met het coordineren van al die buitenlanders met al hun vervoersproblemen,levensbehoeften en taalproblemen.....



Dit moet een les zijn.Misschien kan de EU eens beginnen met het samenstellen van EU-Fast...een "gelaagd" hulpkorps dat ervoor zorgt dat zo een kermis als deze week van in India tot in Nepal met rondslingerende wachtende vliegtuigen niet meer zal gebeuren met de Europese hulpverleners?

Ondertussen zijn een paar miljoen euro Belgische belastingsgelden verbrand door "B-Fast" zonder enig effect voor hulpbehoevende Nepalezen.

Laatst gewijzigd door kelt : 1 mei 2015 om 16:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 09:17   #2
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is deze week duidelijk geworden dat de Internationale Gemeenschap onbekwaamheid vertoont om hulp te bieden bij rampen.
De héle internationale gemeenschap zelfs. Het is maar hoe je de zaken bekijkt, zeker?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Nu de catastrofe toegeslagen heeft in Nepal,een natie met zeer moeilijke geografische omstandigheden en bovendien zonder toegang tot de zee is dat erg duidelijk geworden.
Veel landen (zelfs die in ontwikkeling) slagen er nochtans wel in om Nepal te bereiken, enz...

Nepal will remember Pakistan's efforts: Army Chief Gen Rana

"The Pakistan Army's earthquake relief efforts were praised by General Rana during a visit to the Pakistan Army field hospital on Sunday."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dit moet een les zijn.Misschien kan de EU eens beginnen met het samenstellen van EU-Fast...een "gelaagd" hulpkorps dat ervoor zorgt dat zo een kermis als deze week van in India tot in Nepal met rondslingerende wachtende vliegtuigen niet meer zal gebeuren met de Europese hulpverleners?

Ondertussen zijn een paar miljoen euro Belgische belastingsgelden verbrand door "B-Fast" zonder enig effect voor hulpbehoevende Nepalezen.
Er lijkt me juist heel weinig verbrand. De les voor de toekomst: niet besparen op noodsituaties.

Slechte beurt B-Fast is indirect ook gevolg van besparingen bij Defensie

Ik schaam me om in België te wonen!

Laatst gewijzigd door Guinevere : 4 mei 2015 om 09:25.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 09:53   #3
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Ga dan terug naar Pakistan èh uhuh.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 13:23   #4
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Nepal mag hooggelegen gebieden hebben, het zit heden wel aan de grond op zijn gat.

Deze toestand zal nog maandenlang aanhouden, misschien wel jaren. De internationale hulp zal dan ook zeer zeker niet overbodig blijken. Nepal is een verhaal dat pas begint.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 13:27   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Heb een vriendin die er intussen +/- 20 jaar woont en gewerkt heeft bij Shangrila ... zij krijgt mijn centen, rechtstreeks op haar rekening ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 13:31   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Nepal mag hooggelegen gebieden hebben, het zit heden wel aan de grond op zijn gat.

Deze toestand zal nog maandenlang aanhouden, misschien wel jaren. De internationale hulp zal dan ook zeer zeker niet overbodig blijken. Nepal is een verhaal dat pas begint.
Het zal daar al bij al nog meevallen om de boel weer in de toestand te krijgen van voor de aardbeving. Nepal heeft een BBP van 450 dollar per hoofd, het was dus zowieso al straatarm. Steun ten belope van een paar miljard dollar is daar al genoeg om een significante verbetering van de situatie te verkrijgen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 14:10   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zal daar al bij al nog meevallen om de boel weer in de toestand te krijgen van voor de aardbeving. Nepal heeft een BBP van 450 dollar per hoofd, het was dus zowieso al straatarm. Steun ten belope van een paar miljard dollar is daar al genoeg om een significante verbetering van de situatie te verkrijgen.
Best mogelijk. Maar ik voorzie eerder problemen wegens de hoge bevolkingsdichtheid. Zij welke niet in moeilijk te bereiken onherbergzame streken wonen leven samengepakt in steden. In combinatie met slechte hygiënische voorzieningen kan dit nog voor bijkomende problemen zorgen. Bovendien moeten ze eerst de puinhoop ruimen alvorens men opnieuw kan opbouwen. Op korte termijn bekijk ik de kwestie niet zo positief.

Ook kan ik me inbeelden dat velen niet langer meer in een gammel flatgebouwtje willen wonen, wat uiteraard tot uitbreiding van stedelijk gebied kan leiden (in de mate dat zoiets nog mogelijk is).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 4 mei 2015 om 14:13.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2015, 17:07   #8
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Verslagje van Greet uit Nepal

Citaat:
What a day, what a day!!!
Ik denk dat voorlopig iedereen in de Nepal-mail-groep nog Nederlands spreekt dus gaan de mails nog even verder in het Nederlands …. If there is somebody who doesn’t speak/understand Dutch, let me know and we will switch to English.
Ik weet niet goed hoe aan deze mail te beginnen …. Het is wederom een fantastische dag geweest en door al jullie steun, berichtjes en liefdevolle woorden, voelen we ons gesterkt om door te gaan. Het is niet altijd gemakkelijk en soms vraag ik me af in welk avontuur ik me gestort heb maar als ik de gelukkige gezichten en dankbaarheid van de mensen zie die we financieel helpen, dan weet ik dat we goed bezig zijn. Dank je wel aan iedereen die dit mee mogelijk maakt!
Het bedrag dat toe nu toe is opgehaald is 8,746 Euro en dat is ongelooflijk. Ik had vorige week, toen ik aan deze fondsen-werving begon, een bedrag van 5,000 Euro in mijn hoofd. Nu droom ik van 10,000 Euro of meer ….
Dorpen worden toegankelijker en meer nieuws bereikt ons over de schade die de aardbeving hier heeft aangericht. Het is verschrikkelijk! Er zijn geen woorden voor …. En er is maar 1 conclusie mogelijk: we hebben meer hulp nodig. Daarom vraag ik jullie nogmaals om mijn oproep tot donatie te delen met vrienden en kennissen. Veel zal niet genoeg zijn om de dorpen van noodhulp te voorzien de komende weken, veel zal niet genoeg zijn om de dorpen te beschermen tegen de monsoon-regens die binnen enkele weken zullen beginnen en veel zal niet genoeg zijn om de dorpen in de toekomst weer op te bouwen.
Hoewel de schade op het eerste zicht beperkt leek bij de meeste van onze vrienden en familie, horen we nu ook meer en meer van mensen die niet meer in hun huis kunnen en sinds de aardbeving van 9 dagen geleden, buiten slapen. Financieel hebben zij geen hulp nodig maar Bj zal (misschien met onze werkers als de veiligheidssituatie het toelaat) deze week hier en daar gaan helpen om spullen uit de huizen te halen zodat ze kunnen afgebroken worden. Nogmaals, financieel hoeven wij hen niet te helpen maar onze morele steun is belangrijk voor hen.
Rond 8 uur deze ochtend waren mij al 2 dingen duidelijk geworden: er is veel geld nodig voor de heropbouw van Nepal en de meeste hulp komt van de locale mensen. Ik kreeg telefoon van Sunita wiens dorp eindelijk bereikt is en ze vroeg om hulp voor het wegbrengen van eten, medicijnen, tenten …. Meestal zijn het Nepali’s die het initiatief nemen om hulp te organiseren en dit is wat wij proberen te steunen. We weten dat het geld goed terecht komt als wij rechtstreeks aan hen betalen of samen met hen eten gaan kopen.
We proberen ook aan medische hulp en tenten te geraken maar het is moeilijk. De organisaties vragen om bewijs dat er hulp nodig is in het dorp, voor hoeveel mensen, etc. Aan de ene kant kunnen we begrijpen dat ze niet aan alle persoonlijke verzoeken kunnen voldoen maar het brengt ook veel frustraties mee. Papierwerk vertraagt de hulp waardoor mensen langer lijden en moeten wachten op hulp. Bijvoorbeeld in Chayarsaba & Ladu, de dorpen die we steunen via Sunita & Nabin, zijn de eerste mensen slechts gisteren toegekomen. Nu moeten alle papieren worden gemaakt en in orde gebracht, terug naar Kathmandu en pas dan kan de officiële hulp op gang komen. Gelukkig is Nabin zelf vertrokken met een truck vol etenswaren en eerste hulp.
Bj heeft vandaag enkele donaties weg gebracht naar Shangrila Home, Best Archery en Manang Women Empowerment Group. Het is moeilijk voor hen om geld te komen ophalen omdat iedereen druk aan het werk is. Onderweg heeft hij gezien welke schade de aardbeving heeft aangebracht, onder andere ook aan de stupa van Boudha en de White Gomba in Boudha waar zijn neef verblijft.
“Pheri aayo …” Dit hoor je hier geregeld nu en betekent: “het is weer gekomen …” Het gaat dan over de naschokken die blijven duren en die ons hart altijd weer even doen stilstaan. De laatste kampeerders zijn vertrokken uit onze flat en Bj heeft besloten dat wij nu gaan slapen in de voorkamer, vlakbij de buitendeur. Onze eigen slaapkamer ligt helemaal achteraan en Bj voelt zich nog niet veilig om hier te slapen. Mira is ook nog bang dus we slapen nu met ons 3’en samen.
Ik was gisteren nog vergeten te melden dat Bj en zijn gasten gisteren 350 tenten hebben gemaakt uit 3000 meter waterproof materiaal. We hebben vandaag nog contact gehad met mensen die geïnteresseerd zijn om tenten te laten maken want die lijken op het moment zeer moeilijk te verkrijgen.
Bij de donaties vandaag is nog een speciale gift gekomen: afgelopen jaar is Bj zijn moeder overleden en het is de gewoonte van de Manangi cultuur dat mensen hun medeleven komen betuigen en wat geld geven. De meeste mensen waren tijdens de 7-weken-durende rouwperiode bij Bj zijn vader thuis geweest maar achteraf hebben we ook hier thuis nog enkelen op bezoek gehad. Het geld dat we ontvangen hebben, hebben we vandaag bij het Nepal-Earthquake-fonds gevoegd in naam van Bj zijn moeder, Mey Dolongma (Mey betekent grootmoeder).
Projecten die we vandaag gesteund hebben (voor verdere details zie het budget-overzicht, deze projecten zijn opgezet door individuele personen voor noodhulp of zijn bestaande projecten van mensen die wij persoonlijk kennen):
1. Sunita & ONgyal
2. Sunita & Nabin
3. Kanchha Ghale
4. Zac Barton – Kamala Foundation
5. Jimi – Himalyan Hash House Harriers
6. Raj’dai – Karma Foundation
7. Nilam’dai – Asian Heritage Nepal
Facebook heeft zich de laatste dagen meer dan nuttig gemaakt en van vele projecten die we steunen, vindt je foto’s en informatie op facebook. Als je de pagina niet vindt, laat het me dan even weten.

Hartelijk dank en slaapwel vanuit Kathmandu,
Greet
IBAN BE12 9799 2983 1392
BIC arspbe22
met vermelding "Nepal"
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be