Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 18 september 2007, 07:58   #321
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwaart overduidelijk politieke gezindheid met identiteit. Orangisme is immers een politiek streefdoel; Vlaming een identiteit.
Maar dat "orangisme" gaat ervan uit dat de taal overal hetzelfde is. Ik had het op dat aspect, maar natuurlijk zijn de bij-effecten meegenomen
Citaat:
Uw visie wordt ook niet door een meerderheid gedragen in het Zuiden, en ik ben er, als Vlaming, een van die de kunstmatige opwaardering van een zogezegde Vlaamse geenszins genegen ben.
Ja Jan, ik wéét dat je dat niet genegen bent. Daarin zijn we verschillend.
Citaat:
Over welk "Vlaams" heeft u het trouwens? Wat men in Antwerpen spreekt? In Gent? In Limburg? Er zijn immers heel wat regionale verschillen, ook in het zogenaamde "verkavelingsvlaams" dat immers een verzamelnaam is voor uiteenlopende vormen van tussentaal.
over bijna hetzelfde als het AN, maar dan met Vlaamsere variaties en mogelijkheden.
Citaat:
En een klein vraagje aan u: in welke taal schrijft u hier eigenlijk op dit forum? Is dat AN? Zo ja, kunt u uw berichten eens in dat "Vlaams" van u schrijven? Of kunt u de moeite doen een bepaald bericht én in het AN én in dat Vlaams van u te schrijven, opdat we eens kunnen vergelijken? D�*t zou pas interessant zijn!
Zoals ik al zei, véél verschil zult ge er ni in zien. Maar bvb nen appel, ne neger zijn zeer verstaanbare dingen, alleen dan op zijn Vlaams geschreven
Citaat:
Kom, laat u eens gaan en toon ons welke verschillen er toch zijn tussen Nederlands en dat "Vlaams" van u... Ik ben wel heel benieuwd.
Ah? Hoe benieuwd kunde zijn? Woonde gij ni in Vlaanderen misschien? Geen kontakt met de bevolking? Ziede gij echt géén verschillen, of eigelijk, hoorde gij dan geen verschil in ons taalgebruik dan? Ge verwonderd mij echt!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 18 september 2007 om 07:59.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 08:00   #322
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Ik bedenk net : de vlag dekt hier waarschijlijk wel de lading : "voor wie de slaap niet kan vatten..;"
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 08:04   #323
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
over bijna hetzelfde als het AN, maar dan met Vlaamsere variaties en mogelijkheden.

Zoals ik al zei, véél verschil zult ge er ni in zien. Maar bvb nen appel, ne neger zijn zeer verstaanbare dingen, alleen dan op zijn Vlaams geschreven

Ah? Hoe benieuwd kunde zijn? Woonde gij ni in Vlaanderen misschien? Geen kontakt met de bevolking? Ziede gij echt géén verschillen, of eigelijk, hoorde gij dan geen verschil in ons taalgebruik dan? Ge verwonderd mij echt!
Allé, "Vlaams" is dus Nederlanders zonder d/t regels? En verder gewoon wat spreektaal schrijven?

Om die kinderlijke onzin te weerleggen volstaat het aan iemand uit Diksmuide en Tongeren te vragen om "Vlaams" te schrijven: uw paragraafkes zullen er heel anders uitzien.

Er bestaat dus geen Vlaams. Gij schrijft gewoon uw eigen dialect.

En a propos: het is niet "ne neger" maar "nen neger".

We hebben echt wel interessanter zaken te doen, zeg.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 september 2007 om 08:04.
Kortaf is offline  
Oud 18 september 2007, 09:16   #324
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
We hebben echt wel interessanter zaken te doen, zeg.
Niemand verplicht je tot lezen of reageren he
Maar ja : onweerstaanbaar zeker?
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 10:27   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Is dat om dwars te zijn, of begrijp je het echt niet? WIJ, ten noorden van Wallonië/Frankrijk, spreken een andere taal, die NIET het Frans is. Of dat nu VLAAMS of NEDERLANDS is, dat speelt toch geen rol? De strijd blijft toch hetzelfde?
Er bestaat geen "Vlaams". Er bestaat alleen Nederlands. AN naast plaatselijke (tussen)vormen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:32   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
WOW! Maar natuurlijk! Er is GELUKKIG veel uitwisseling van kennis via TV, radio en internet. We spreken via school dezelfde taal. Die van het "beschaafd Nederlands" omgedoopt tot Algemeen Nederlands. Waarschijnlijk was er toch iemand zo slim te bedenken dat dat "beschaafd" een beetje schofferend klinkt...
Neen, wij spreken niet "via school" dezelfde taal. Wij spraken en spreken dezelfde taal omdat het nu eenmaal dezelfde taal is. Blijkbaar blijft u voortdurend standaardtaal met taal in het algemeen verwarren. En bij u moet de tijd ergens hebben blijven stilstaan: al vele jaren spreken we niet meer over "ABN", maar gewoon van "AN", juist omdat we ervan uitgaan dat dialect niet "onbeschaafd" is.

Algemeen Nederlands is de genormeerde, overkoepelende, gestandardiseerde taal. Die taal die ervoor zorgt dat we, welk Nederlands dialect we ook spreken, met elkaar kunnen communiceren. Daarnaast zijn er de plaatselijke vormen van het Nederlands, de dialecten en regiolecten. Ook dit zijn Nederlands. Wij spreken dus van oudsher Nederlands.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:34   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ah? Hoe benieuwd kunde zijn? Woonde gij ni in Vlaanderen misschien? Geen kontakt met de bevolking? Ziede gij echt géén verschillen, of eigelijk, hoorde gij dan geen verschil in ons taalgebruik dan? Ge verwonderd mij echt!
Hoezo? Is "kontakt" Vlaams en "contact" Nederlands, tegenover "niet" en "ni"? En het overige van uw schrijfsel is grotendeels gewoon dialect (heel plaatselijk dan nog eens, helemaal niet gebruikelijk in heel Vlaanderen). Hier in het Waregemse zegt men helemaal niet "ziede gij".

Kortom, wat u hier probeert te schrijven is geenszins dat "Algemeen Vlaams", maar gewoon Algemeen Nederlands met zwaar plaatselijk dialectische invloeden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:36   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
over bijna hetzelfde als het AN, maar dan met Vlaamsere variaties en mogelijkheden.
Kortom, gewoon AN verrijkt met enkele Zuid-Nederlandse woorden en uitdrukkingen. Welnu, dit beginsel heeft men binnen de Taalunie al lang aanvaard en menig Zuid-Nederlands woord staat al in Van Dale. Bijgevolg is er helemaal geen nood aan dat zogezegd "Algemeen Vlaams" van u.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:36   #329
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
WOW! Maar natuurlijk! Er is GELUKKIG veel uitwisseling van kennis via TV, radio en internet. We spreken via school dezelfde taal. Die van het "beschaafd Nederlands" omgedoopt tot Algemeen Nederlands. Waarschijnlijk was er toch iemand zo slim te bedenken dat dat "beschaafd" een beetje schofferend klinkt...
Ongelooflijk hoe ik hier bericht na bericht de aloude "argumenten" van de Vlaamse franskiljons en de Belgische francofonen tegen het Nederlands in Vlaanderen lees...
Kortaf is offline  
Oud 18 september 2007, 10:39   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Zoals ik al zei, véél verschil zult ge er ni in zien. Maar bvb nen appel, ne neger zijn zeer verstaanbare dingen, alleen dan op zijn Vlaams geschreven
Dit is onzin. Wat moeten we verstaan onder "op z'n Vlaams schrijven"? Spelling is immers een afspraak. Als ik wil, kan ik mijn dialect met de huidige spelling schrijven of met die welke gangbaar was in 17e eeuw.

Over "nen appel" e.d. is reeds in de 19e eeuw reeds flink gediscussieerd, de zogenaamde beruchte accusatieve onderwerpsvorm die slechts gebruikelijk is in een aantal Nederlandse dialecten (en heus niet alleen in Vlaanderen). Dit vormt geen deel van onze algemeen taal, ook al omdat het zelfs niet algmeen ganbaar is in Vlaanderen zelf. 't Is een typisch dialect gegeven.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:41   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ongelooflijk hoe ik hier bericht na bericht de aloude "argumenten" van de Vlaamse franskiljons en de Belgische francofonen tegen het Nederlands in Vlaanderen lees...
Inderdaad, hij herneemt gewoon zaken uit de oude belgicistische trommel. Niemand lust evenwel de beschimmelde en steenharde koeken eruit. Slechts enkele individuen geleid door slechte smaakpupillen happen toe...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 10:58   #332
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, hij herneemt gewoon zaken uit de oude belgicistische trommel. Niemand lust evenwel de beschimmelde en steenharde koeken eruit. Slechts enkele individuen geleid door slechte smaakpupillen happen toe...
Ieder heeft recht op zijn zienswijze, nietwaar?

Raar dat in andere talen "mijn" argumenten wél tellen... van kortzichtigheid gesproken...
Als we nu in Vlaanderen Chinees zouden spreken, maakt dat onze ontvoogdingsstrijd dan meer aanvaardbaar of minder?
Wat als we hier een NOG kleinere taal zouden spreken? WAT verandert dat aan onze strijd? Is die dan minder rechtmatig?
Ik hoor wél argumenten voor één Nederlandse taal, maar geen enkel dat de ontvoogdinsstrijd zou verzwakken indien niet Nederlands...
Argumentatie in voor die bewering wordt niet aangebracht. Ik wacht af.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 11:07   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ieder heeft recht op zijn zienswijze, nietwaar?

Raar dat in andere talen "mijn" argumenten wél tellen... van kortzichtigheid gesproken...
Als we nu in Vlaanderen Chinees zouden spreken, maakt dat onze ontvoogdingsstrijd dan meer aanvaardbaar of minder?
Wat als we hier een NOG kleinere taal zouden spreken? WAT verandert dat aan onze strijd? Is die dan minder rechtmatig?
Ik hoor wél argumenten voor één Nederlandse taal, maar geen enkel dat de ontvoogdinsstrijd zou verzwakken indien niet Nederlands...
Argumentatie in voor die bewering wordt niet aangebracht. Ik wacht af.
Natuurlijk heeft u recht op uw zienswijze; zelfs ideeën die heel marginaal zijn en slechts gedragen worden door enkelen mogen geuit worden. Waarom niet? Dit zorgt er evenwel niet voor dat die plotseling waardevol zouden worden of ook een juist standpunt inhouden. Dat is immers nog een andere vraag.

Over welke argumenten in andere talen heeft u het eigenlijk? In het Duits? Neen, het Duits kent binnen haar standaardtaal een heel grote rekbaarheid. Je kan er Standaardduits met Noord-Duits accent spreken, maar evengoed met de Beierse tongval. Geen mens die meent dat er daardoor twee soorten talen bestaan, Duits naast Beiers. Alles is gewoon Duits. Kijk naar het Noors, een van de talen op de wereld die een enorm grote rekbaarheid heeft. Tongvallen zijn er voor de standaardtaal gewoon heel gewoon, eerder zelfs regel dan uitzondering. Enz. Dit zien we allemaal in andere talen, en zijn juist een bewijs dat er binnen ons Algemeen Nederlands ook plaats is voor verschillen in tongval en bepaalde eigen woordenschat en uitdrukkingen. Dit leidt er nog niet toe te spreken over Nederlands versus "Vlaams".

Wat is uw probleem eigenlijk met de taaleenheid van ons Nederlands?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 11:08   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ieder heeft recht op zijn zienswijze, nietwaar?

Raar dat in andere talen "mijn" argumenten wél tellen... van kortzichtigheid gesproken...
Als we nu in Vlaanderen Chinees zouden spreken, maakt dat onze ontvoogdingsstrijd dan meer aanvaardbaar of minder?
Wat als we hier een NOG kleinere taal zouden spreken? WAT verandert dat aan onze strijd? Is die dan minder rechtmatig?
Ik hoor wél argumenten voor één Nederlandse taal, maar geen enkel dat de ontvoogdinsstrijd zou verzwakken indien niet Nederlands...
Argumentatie in voor die bewering wordt niet aangebracht. Ik wacht af.
Kunt u mij zeggen of u dit bericht in het AN dan wel in uw "Vlaams" heeft geschreven?

Indien dit AN is, wilt u dan dezelfde tekst eens omzetten naar dat "Vlaams" van u?

indien dit uw "Vlaams" is, wilt u dan hetzelfde omzetten naar het Algemeen Nederlands?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 11:10   #335
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij zeggen of u dit bericht in het AN dan wel in uw "Vlaams" heeft geschreven?

Indien dit AN is, wilt u dan dezelfde tekst eens omzetten naar dat "Vlaams" van u?

indien dit uw "Vlaams" is, wilt u dan hetzelfde omzetten naar het Algemeen Nederlands?
Inderdaad

Schluss damitt!

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 september 2007 om 11:10.
Kortaf is offline  
Oud 18 september 2007, 11:34   #336
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is uw probleem eigenlijk met de taaleenheid van ons Nederlands?
Meer plaats voor Vlaamse inbreng. Spelling. Uitrangeren van woorden.

Dat zijn de voornaamste denk ik.

En zoals ik al stelde : het is géén strijd, maar een pleidooi! En iets dat geen of weinig aanhang kent, hoeft niet minder waardevol te zijn dan het andere...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 11:35   #337
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij zeggen of u dit bericht in het AN dan wel in uw "Vlaams" heeft geschreven?

Indien dit AN is, wilt u dan dezelfde tekst eens omzetten naar dat "Vlaams" van u?

indien dit uw "Vlaams" is, wilt u dan hetzelfde omzetten naar het Algemeen Nederlands?
Misschien zou U eens argumenten kunnen aanbrengen, inplaats van aan de vraag voorbij te gaan...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 18 september 2007, 11:38   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Misschien zou U eens argumenten kunnen aanbrengen, inplaats van aan de vraag voorbij te gaan...
Welke vraag? Ik stelde bij mijn weten een vraag en blijkbaar heeft u er de grootste moeite mee. U die dat zogezegde "Vlaams" verdedigt, zou toch in staat moeten zijn in dat "Vlaams" te schrijven? Of niet soms?

Welnu, daar even herhalen:

Citaat:
Kunt u mij zeggen of u dit bericht in het AN dan wel in uw "Vlaams" heeft geschreven?

Indien dit AN is, wilt u dan dezelfde tekst eens omzetten naar dat "Vlaams" van u?

indien dit uw "Vlaams" is, wilt u dan hetzelfde omzetten naar het Algemeen Nederlands?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 september 2007 om 11:38.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 18 september 2007, 11:46   #339
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Allee, zeg wat is dat hier nu? 2 Vlaams-nationalisten die ruzie maken!


In Vlaanderen denkt iedereen hetzelfde, anders ben je een slecht Vlaming!!!


Allee, hou ermee en bekampt den echten vijand, den profiterenden Waal die met onze centen (en misschien onzen grond) gaet lopen.
straatrue is offline  
Oud 18 september 2007, 12:15   #340
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
In Vlaanderen denkt iedereen hetzelfde, anders ben je een slecht Vlaming!!!
Waar haal je deze onzin nu weer vandaan?

Ge liever eens bij de verdedigers van het unitaire Belgique kijken hoe het daar met eenheidsdenken staat.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be