Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2021, 14:47   #1
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard Flexibiliteit als hyperuitbuiting?

Ik las op een ander forum - maar ik ga hier blijven, 1 forum is al genoeg en in feite vaak te veel - getuigenissen over het volgende verschijnsel: binnen bedrijven ontstaat een bepaalde sociale druk om extra uren te presteren of om ook thuis extra werk te verrichten waarbij mensen moeilijkheden ervaren om daartegen in te gaan wanneer anderen erin meegaan. De graad van uitbuiting neemt door zulk gratis werk op de rand van de slavernij nog toe maar de tegenpartij is dus niet steeds (enkel) 'de baas'. Hoe zou dit fenomeen tegengegaan moeten worden? Hoe vermijdt men 'bazenvleierij'? Hoe kan men ook vandaag nog 'stiptheid' en een correcte lineaire band tussen arbeid en verloning verzekeren? En hoe kunnen de vakbonden succesvol interveniëren in zulke vaak impliciete situaties (die verbonden worden met begrippen als 'motivatie' etc.)?

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 31 januari 2021 om 14:49.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 15:30   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Dat hangt af van de bedrijfscultuur en is meestal beperkt tot het (soms ook lagere) managementsniveau. Als het je niet past of het wordt te erg dan rest er meestal enkel maar van job veranderen. Vakbonden hebben op dat niveau meestal weinig te zeggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 15:46   #3
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat hangt af van de bedrijfscultuur en is meestal beperkt tot het (soms ook lagere) managementsniveau. Als het je niet past of het wordt te erg dan rest er meestal enkel maar van job veranderen. Vakbonden hebben op dat niveau meestal weinig te zeggen.
Klopt.
Ik heb het ervaren als meeleven met het bedrijf.
En andersom.
Beetje geven & nemen maw.
En klaar staan om in te springen als het ergens brandt maar dan moet de baas ook niet klagen als je eens ergens dringend een halve dag nodig hebt om persoonlijke dingen te kunnen regelen.
Van de andere kant, had dat natuurlijk ook een invloed op mijn loon.
Beiden moeten er voordeel bij hebben anders zou het idd naar uitbuiting kunnen gaan rieken.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 16:00   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.456
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mensen die zich zo laten gebruiken door een werkgever (meestal een manager/leidinggevend op een tussenniveau) die hebben een paar opties.

Het aanvaarden en loonslaaf blijven tot het teveel is.
Het niet aanvaarden en het duidelijk aanklagen.
Het niet aanvaarden en stemmen met de voeten.

In geval 2 zijn er dan weer een reeks opties, maar gedwongen stemmen met de voeten zit er dan wel weer bij.

Zoals Kojak schrijft, flexibiliteit is een kwestie van geven en nemen. Het komt van beide kanten, als 1 kant alleen maar neemt, duurt het niet lang.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 16:13   #5
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Voor de duidelijkheid: ik heb er zelf niets mee te maken, maar ik vind het wel een boeiende casus. Vooral omdat het kennelijk vaak de collega's zelf zijn die zulke druk creëren of in elk geval in stand houden. Waarbij het haast 'stoer' wordt (en vervolgens ook normaal) om structureel 'te veel' te doen.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 16:20   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Voor de duidelijkheid: ik heb er zelf niets mee te maken, maar ik vind het wel een boeiende casus. Vooral omdat het kennelijk vaak de collega's zelf zijn die zulke druk creëren of in elk geval in stand houden. Waarbij het haast 'stoer' wordt (en vervolgens ook normaal) om structureel 'te veel' te doen.
Stielbederf, quoi.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 18:41   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zoals Kojak schrijft, flexibiliteit is een kwestie van geven en nemen. Het komt van beide kanten, als 1 kant alleen maar neemt, duurt het niet lang.
Persoonlijke ervaring - nucleaire sector - 1991/1997.
Afspraak: flexibele uurrooster en mikken naar 120 uren/maand.
Uiteindelijk in 1997 de sleutels van de bestelwagen op de baas zijn bureau gegooid met de woorden ... doe het zelf. Het was vrijdag, ik had toen die week 92 uur gepresteerd.

Mijn zoon werkt in een bank, heeft dat 'flexibel' kromwerken van zijn pa gezien met als toemaatje een overheid die met het grootste deel van de verdiende centen aan de haal ging. Hij werkt maximum een kwartier over en is vanaf dan zo goed als onbereikbaar.

Wie heeft hier gelijk en wie is de grote onnozelaar?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 19:10   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik las op een ander forum - maar ik ga hier blijven, 1 forum is al genoeg en in feite vaak te veel - getuigenissen over het volgende verschijnsel: binnen bedrijven ontstaat een bepaalde sociale druk om extra uren te presteren of om ook thuis extra werk te verrichten waarbij mensen moeilijkheden ervaren om daartegen in te gaan wanneer anderen erin meegaan. De graad van uitbuiting neemt door zulk gratis werk op de rand van de slavernij nog toe maar de tegenpartij is dus niet steeds (enkel) 'de baas'. Hoe zou dit fenomeen tegengegaan moeten worden? Hoe vermijdt men 'bazenvleierij'? Hoe kan men ook vandaag nog 'stiptheid' en een correcte lineaire band tussen arbeid en verloning verzekeren? En hoe kunnen de vakbonden succesvol interveniëren in zulke vaak impliciete situaties (die verbonden worden met begrippen als 'motivatie' etc.)?
Ik pakte alles mee waar te verdienen was en geen seconde spijt van gehad.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be