Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2023, 18:54   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard 8 augustus 1956

8 augustus 1956

Een ploeg van 275 mijnwerkers was bezig in de "Bois du Cazier" koolmijn ,velen wel 975 meter diep.

Door een defect aan de kolenliften,gecombineerd met de ergonomische en superveilige nabijheid van hoogspanningskabels,
oliedrukleidingen en perslucht in dezelfde schacht,(trouwens de ENIGE toegang tot de mijn)ontstond er brand...

Slechts 13 Kompels (de gasten die in en om de schacht dienden) overleefden het


https://www.brusselstimes.com/belgiu...-mine-disaster



Als je dat zo leest,een tijd dat zowat de hardste werkers die bestonden niet echt moesten verwachten ouder dan 60 te worden wegens
hun kapotte longen,onafgezien van de waanzinnige onveiligheidsomstandigheden waardoor de carriere zelfs aanzienlijk korter kon worden...
Mijnongevallen met ganse ploegen die omkwamen waren vanaf eind negentiende eeuw tot in de fifties helaas niet echt zeldzaam in Europa..

De bijna ondraaglijke lichtheid van "zware jobs" tegenwoordig....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 augustus 2023 om 18:55.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2023, 19:17   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
8 augustus 1956

Een ploeg van 275 mijnwerkers was bezig in de "Bois du Cazier" koolmijn ,velen wel 975 meter diep.

Door een defect aan de kolenliften,gecombineerd met de ergonomische en superveilige nabijheid van hoogspanningskabels,
oliedrukleidingen en perslucht in dezelfde schacht,(trouwens de ENIGE toegang tot de mijn)ontstond er brand...

Slechts 13 Kompels (de gasten die in en om de schacht dienden) overleefden het


https://www.brusselstimes.com/belgiu...-mine-disaster



Als je dat zo leest,een tijd dat zowat de hardste werkers die bestonden niet echt moesten verwachten ouder dan 60 te worden wegens
hun kapotte longen,onafgezien van de waanzinnige onveiligheidsomstandigheden waardoor de carriere zelfs aanzienlijk korter kon worden...
Mijnongevallen met ganse ploegen die omkwamen waren vanaf eind negentiende eeuw tot in de fifties helaas niet echt zeldzaam in Europa..

De bijna ondraaglijke lichtheid van "zware jobs" tegenwoordig....
Toen wisten de mensen nog wat werken was.
Als ik nu soms verslagen lees van ....

Jongens toch!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2023, 21:17   #3
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Het was geen defect aan de kolenliften in Marcinelle: misverstand tussen boven- ondergrond waardoor de lift al naar boven ging, terwijl er nog een wagentje half uitstak, dat "schreepte" langs de schachtwand, waar men er niet beter op had gevonden van de een olieleiding vlakt naast een elektriciteitsleiding te leggen . In een paar nanoseconden stond de schacht over honderden meters in lichtelaaie.

Soit, je moet niet zo ver (terug) gaan voor mijnrampen hoor. In 1984 nog zijn zeven Limburgse mijnwerkers omgekomen bij een mijngasontploffing in de Limburg-Maasmijn, vlakbij Maasmechelen. Een vriend van me, was daar toen als jonge mijnwerker ook onder de grond aan de slag. Vreselijke taferelen.

https://m.hbvl.be/cnt/aid1549699

__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2023, 21:40   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Vorig jaar maakt het Het Belang van Limburg een indrukwekkende podcast over de ramp in 1984 in de Limburg-Maasmijn, met getuigenissen van de reddingswerkers van toen. Daarin ook getuigenis van oud-mijnwerker Vital Borkelmans, die later een succesvol voetballer zou worden, en ten tijde van de ramp ook in die mijn werkte.

www.hbvl.be/cnt/dmf20220112_96227911
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 9 augustus 2023 om 21:42.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be