Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 16 september 2007, 21:40   #261
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom denk jij dat de formatiegesprekken in het Frans verlopen?
Je vraag kan op 2 manieren opgevat worden.

1) Omdat de Vlamingen nog altijd beter FR spreken, maar ik denk dat er vertaling voorzien is; en ik vermoed dat iedereen zijn eigen taal spreekt. Meen ik trouwens gelezen te hebben.

2)Ik weet het dus niet hé; welke taal gebruikt wordt;

Maar allicht spreken ze in de coulissen ook wel af en toe FR en Leterme en BDW beantwoorden vragen van FR-journalisten in het FR = goede oefening


Of misschien wil geen van beide partijen zich laten kennen en spreken de VL FR en de FR NL????

Zulke toestand heb ik ook al meegemaakt.
straatrue is offline  
Oud 16 september 2007, 21:43   #262
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je vraag kan op 2 manieren opgevat worden.

1) Omdat de Vlamingen nog altijd beter FR spreken, maar ik denk dat er vertaling voorzien is; en ik vermoed dat iedereen zijn eigen taal spreekt. Meen ik trouwens gelezen te hebben.
Iedereen spreekt gewoon in zijn eigen taal op Hertoginnedal

Zelfs Maingain heeft eigenlijk een perfect kennis van het Nederlands, hij heeft in Nederland gestudeerd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 16 september 2007 om 21:43.
DebianFox is offline  
Oud 16 september 2007, 21:45   #263
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
ik vermoed dat iedereen zijn eigen taal spreekt
Dat lijkt me de enige normale werkwijze.
Kortaf is offline  
Oud 16 september 2007, 21:50   #264
UFSIA
Parlementslid
 
UFSIA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Een mens is tot zijn 7de levensjaar hooggevoelig voor talen. Volgens mij is het zelfs mogelijk om mensen perfect 3 talen te laten spreken door ze op te voeden in 3 verschillende talen vanaf hun geboorte. In de Middeleeuwen heeft er eens iemand geleefd, die 27 verschillende talen op moedertaalniveau sprak. Er kwamen mensen (dus native speakers) van over de hele wereld naar hem in Italie, om een gesprekje te voeren.

Stel nu dat ik plots Portugees zou willen leren. Hoe zou ik deze taal zo snel mogelijk beheersen? Door naar Portugal te gaan of hier in Vlaanderen te doen aan zelfstudie?
Ik heb ooit eens een leraar Engels gehad, en die zei dat er drie manieren waren om een taal goed te leren :

1/ vanaf de wieg, een moedertaal dus
2/ een taalbad, trek een half of heel jaar naar een plaats waar de te leren taal gesproken wordt, liefst één of ander dorpje of zo met locals die geen "wereldtalen" zoals Engels spreken ... en ga alleen anders zit je tegen je maten nederlands te praten
3/ Zoek een lief dat de te leren taal als moedertaal heeft, iets met "tussen de lakens leer je een taal"

1. is wat laat, maar opties 2. en 3. kan je misschien eens proberen ?


mvg. Sint Ignacius
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline  
Oud 16 september 2007, 21:51   #265
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Waarom niet: zorg voor iemand in de buurt die (bijna) perfect Engels spreekt en dat consequent volhoudt.

In de Belgische context (want Wallonië blijft liggen waar het ligt) is het Frans ook altijd handig
Frankrijk ligt ook zo ver niet hoor!

Engels, daar is mijn dochter zowiezo mee bezig door de Engelse liedjes en door computer en internettaal. Als ze nog meer interesse betoont, kan ze altijd bij mij terrecht. Mijn Engels is bijna goed als mijn Nederlands, wegens zeer jong mee bezig. Een native speaker kan me normaal niet als niet native speaker aanduiden. Toch wil ik dat ze haar Frans goed leert, want ook dat is een belangrijke taal.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 16 september 2007, 21:59   #266
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Frankrijk ligt ook zo ver niet hoor!

Engels, daar is mijn dochter zowiezo mee bezig door de Engelse liedjes en door computer en internettaal. Als ze nog meer interesse betoont, kan ze altijd bij mij terrecht. Mijn Engels is bijna goed als mijn Nederlands, wegens zeer jong mee bezig. Een native speaker kan me normaal niet als niet native speaker aanduiden. Toch wil ik dat ze haar Frans goed leert, want ook dat is een belangrijke taal.
En mocht je een Franstalige tegenkomen die twijfelt tussen 2de taal engels en 2de taal Nederlands.
Best 2de taal Nederlands want door liedjes en computer meer motivatie voor Engels waardoor op het einde vd rit het niveau gelijk is.

Deze keuze zou trouwens best niet meer aangeboden mogen worden in FR-België wegens fout en Demotte beseft dat.
straatrue is offline  
Oud 16 september 2007, 22:44   #267
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En mocht je een Franstalige tegenkomen die twijfelt tussen 2de taal engels en 2de taal Nederlands.
Best 2de taal Nederlands want door liedjes en computer meer motivatie voor Engels waardoor op het einde vd rit het niveau gelijk is.

Deze keuze zou trouwens best niet meer aangeboden mogen worden in FR-België wegens fout en Demotte beseft dat.
Idd, ze beginnen dat in te zien. Maar toch zou de burger zelf de keuze moeten kunnen maken, maar dan wel mits goede voorlichting.
Engels pik je makkelijker op omdat veel muziek engelstalig is. Dat vormt een basis voor zelfstudie of studie op derde plan!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 05:54   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je wéét dat ik daar een ander idee over heb he. Onze "talen" zijn meer verschillend dan standaard engels in de US en dat van de UK. Waarom dat niet erkennen?
Waarom? Omdat het onjuist is wat u hier stelt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 06:01   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik denk trouwens dat binnen 10 jaar de NL-Belgen heel veel concurrentie zullen hebben van FR-Belgen wat betreft het invullen van een tweetalige job.

Alhoewel: onlangs gehoord van een meisje dat telefonische enquêtes afnam:

Franstaligen hebben weinig problemen met een Vlaming die Frans (probeert) te spreken.

Vlamingen zijn daar veel ambetanter in: krijgen ze een Franstalige aan de lijn en benadert die Franstalige heel dicht een Vlaamse native speaker, dan nog kan de Vlaming dat licht accent en die paar foutjes niet op prijs stellen.
Het moeten echte Vlamingen zijn.
Eigen volk eerst!
Onzin. Onlangs plaatste ik een bestelling bij een elektronicawinkel. Wat bleek? Die winkel was in Rijsel gevestigd en een vriendelijke dame - tweetalig maar met een overduidelijk Franse tongval - hielp me verder. Ik heb me daar niet aan gestoord. Integendeel, ik vond het heel positief dat deze Franse winkel blijkbaar tweetalig personeel aanneemt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 06:10   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En veel mensen denken dat Leterme perfect FR is; maar dat is helemaal niet waar.
Zijn accent is erg goed; maar hij maakt toch vrij veel fouten.
O ja? Kunt u er dan enkele opsommen? Over welke zaken gaat het dan? Dialectische invloeden? Leterme is immers weldegelijk tweetalig opgevoed, daar zijn vader Franstalig is, moeder Nederlandstalig. Maar goed, blijkbaar heeft u een heel goede kennis van het Frans, zodat u heeft kunnen uitmaken op welke vlakken Leterme allemaal fouten maakt tegen het correcte Frans. Geef dus maar enkele voorbeelden!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 06:13   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je hoort wel dat Leterme en De Wever deugd hebben gehad van de formatiegesprekken:
ze kennen allebei heel goed Frans, moesten het echter te weinig spreken en nu kregen ze de kans om het op te frissen.
Wat een onzin. DW spreekt heel veel Frans, ook al omdat hij dat nodig heeft voor zijn academische bezigheden. Ik denk trouwens dat DW zich niet van het Frans bedient tijdens de onderhandelingen. 't Is de gewoonte dat iedere politicus aan de onderhandelingstafel de eigen taal spreekt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 06:16   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Probleem voor veel Franstaligen is: zij spreken voor 99,99% foutloos Frans en zijn boos op zichzelf wanneer ze een fout maken.
Ze denken dat dat bij Nederlandstaligen ook zo is en aarzelen vaak om Nl te spreken wegens niet foutloos.
U gelooft echt wel in eigen gefabriceerde sprookje, hoor! Heeft u al ooit met gewone Fransen gesproken? Met de mensen in de straat? Die liggen helemaal niet wakker van "foutloos Frans", hoor. Integendeel! Toen ik voor een bijkomende opleiding in Frankrijk was, hoorden wij, buitenlandse studenten, niet zelden dat wij veel beter het Frans beheersten (vooral op schriftelijk vlak) dan de Fransen zelf. Spraakkundige en spellingsfouten werden door de Fransen aan de lopende band gemaakt. Niemand van de Franse studenten die daar wakker van lag trouwens.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 06:19   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Thielemans spreekt wel min of meer perfect Nederlands vind ik, toch als ik zijn uitspraak beoordeel.
Thielemans is van huis uit Nederlandstalig; de thuistaal was bij hem het plat Brussels iets wat hij trouwens steeds naar boven haalt in informele gesprekken met "echte" Marolliens en andere Brusselaars.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 07:34   #274
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom? Omdat het onjuist is wat u hier stelt.
Kom kom, ik ben hier zeker niet de enige die die vaststelling maakt. Jij bent niet VOOR, en ik kan daar inkomen, maar ontkennen vind ik maar raar. Niet realistisch eigenlijk. Het is niet omdat dat verschil er IS, dat JIJ niet zou kunnen streven naar het behoud van de zogenaamde eenheid. Ik streef naar een eigen vorm die de realiteit weerspiegelt. We zijn daarin "tegenstanders"
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 07:38   #275
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gelooft echt wel in eigen gefabriceerde sprookje, hoor! Heeft u al ooit met gewone Fransen gesproken? Met de mensen in de straat? Die liggen helemaal niet wakker van "foutloos Frans", hoor. Integendeel! Toen ik voor een bijkomende opleiding in Frankrijk was, hoorden wij, buitenlandse studenten, niet zelden dat wij veel beter het Frans beheersten (vooral op schriftelijk vlak) dan de Fransen zelf. Spraakkundige en spellingsfouten werden door de Fransen aan de lopende band gemaakt. Niemand van de Franse studenten die daar wakker van lag trouwens.
Inderdaad. Wij zijn als Vlaming echte taalpuristen, ook tov het Nederlands. Daarom steeds winst op 10 voor Taal... Wij hebben iets van : het moet perfect zijn, of we zijn niet goed genoeg! Spijtig dat men deze paden in de scholen aan het verlaten is of al verlaten heeft.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 08:24   #276
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Je vraag kan op 2 manieren opgevat worden.

1) Omdat de Vlamingen nog altijd beter FR spreken, maar ik denk dat er vertaling voorzien is; en ik vermoed dat iedereen zijn eigen taal spreekt. Meen ik trouwens gelezen te hebben.
Ik heb aan gelijkaardige onderhandelingen ooit meegewerkt (in een ondersteunende rol, niet als politicus). Er zijn idd altijd tolken aanwezig.
Kaal is offline  
Oud 17 september 2007, 08:37   #277
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gelooft echt wel in eigen gefabriceerde sprookje, hoor! Heeft u al ooit met gewone Fransen gesproken? Met de mensen in de straat?
Franstalige Belgen hebben soms de neiging om hun eigen elites (of de vertegenwoordigers van de Franse elites die ze op TV zien) te vergelijken met Jan met de pet in Vlaanderen. Tegen hoogstaande culturele uitzendingen van de RTBF en de Franse zenders kunnen de Pfaffs en FC De kampioenen natuurlijk niet op. De eigen populaire uitzendingen - l'Ile de la tentation, Secret Story, Méthode Cauet, enz, worden voor het gemak vergeten.
Kaal is offline  
Oud 17 september 2007, 12:06   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Kom kom, ik ben hier zeker niet de enige die die vaststelling maakt. Jij bent niet VOOR, en ik kan daar inkomen, maar ontkennen vind ik maar raar. Niet realistisch eigenlijk. Het is niet omdat dat verschil er IS, dat JIJ niet zou kunnen streven naar het behoud van de zogenaamde eenheid. Ik streef naar een eigen vorm die de realiteit weerspiegelt. We zijn daarin "tegenstanders"
Natuurlijk ontken ik, omdat het nu eenmaal niet zo is. De verschillen zijn niet dermate groot dat er plaats of ruimte is voor een eigen taal naast het Algemeen Nederlands. En daarenboven wordt de noodzaak ook niet aangevoeld om daartoe over te gaan.

Over welke realiteit heeft u het? Wat in Antwerpen als AN opgaat? Of in Gent?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 17 september 2007, 12:07   #279
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk ontken ik, omdat het nu eenmaal niet zo is. De verschillen zijn niet dermate groot dat er plaats of ruimte is voor een eigen taal naast het Algemeen Nederlands. En daarenboven wordt de noodzaak ook niet aangevoeld om daartoe over te gaan.

Over welke realiteit heeft u het? Wat in Antwerpen als AN opgaat? Of in Gent?
Nee, wat in van Dale staat als zuid nederlands... splitsen dat boekje...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 17 september 2007, 12:11   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Inderdaad. Wij zijn als Vlaming echte taalpuristen, ook tov het Nederlands. Daarom steeds winst op 10 voor Taal... Wij hebben iets van : het moet perfect zijn, of we zijn niet goed genoeg! Spijtig dat men deze paden in de scholen aan het verlaten is of al verlaten heeft.
Dit gaat helemaal niet op voor "de" Vlamingen. Iedereen gebruikt leenwoorden, vooral jongeren. Computer, e-mail, human ressources, enz. enz. enz.
Jan van den Berghe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be