Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2018, 06:13   #61
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
According to a recent IRES survey, Nicolae Ceausescu would still get elected as president from the first round, with 66 percent of the votes. The poll institute explained that 66 percent of the interviewed persons said they would be willing to vote for Ceausescu is he was still alive and ran for Presidency.
Een derde van de bevolking van Roemenië heeft geen bewuste herinneringen aan de tijd van Ceausescu.
Wat ik eens zou willen zien is een onderzoek waarbij enkel aan personen die die tijd bewust meegemaakt hebben vraagt of ze terug naar die tijd willen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 07:37   #62
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Churchill was een oorlogsmisdadiger maar dat wordt in het westen met de mantel der liefde bedekt terwijl de echte of vermeende oorlogsmisdaden van Russische en communistsche leiders constant vermeld worden en uitvergroot worden. De westerse hypocrisie dus...
Ik praat niet alles goed wat Ceausescu deed maar als 60 % van de Roemenen vandaag op hem zouden stemmen zal hij ook wel goede dingen gedaan hebben, dat komt echter nooit aan bod in de westerse media.
Ondertussen blijft u een corrupt en gewelddadig regime steunen enkel en alleen omdat ze anti-Russisch zijn.
Churchill was een oorlogsmisdadiger.

Voila, daar zijn we het over eens. Daar zijn we van af. Maar mag ik u vragen waarom u in dit topic ineens over Churchill begint?


Bovendien, u zegt dat 60% van de Roemenen vandaag op hem zou stemmen. Zou Churchill vandaag de dag in het VK niet van een vergelijkbare populariteit genieten?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 07:39   #63
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Balten werden met garde hand onderdrukt door Stalin maar ze hebben dan ook volle bak gecollaboreerd met de Duitsers. Na Stalin werden ze de meest welvarende Sovjet republieken . Materieel hadden ze weinig te klagen maar ze beschouwen zich als westerlingen en de Russen als Aziaten. Ze willen geen deel uitmaken van de Russische wereld daarom dat ze blij zijn dat de Sovjet-Unie niet meer bestaat.
Die 30 % die wel heimwee heeft zijn idd voornamelijk etnische Russen .
Als de Bakten geen heimwee hebben net als de Polen maar de rest wel ondermijnt dat uw theorie dat mensen het vroeger altijd beter vonden.
Hoe zou het komen dat verschillende Sovjetstaten 'volle bak' collaboreerden met de Duitsers?

Omdat het allemaal fascisten waren? Of vooral omdat ze Stalin beu waren?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 08:17   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee het is een ideologische keuze. De rijken worden rijker ten koste van de werkende bevolking, een evolutie die je al jaren ziet in de Angelsaksische landen.
Dat hoort bij de normale strijd tussen individuen he. De bedoeling is dat er enkel rijken overblijven natuurlijk. We zitten nu in een fase waar er nog teveel armen zijn, maar eens die allemaal verdwenen zijn door armoede, is iedereen rijk. Prima idee, toch ?
Er is enkel maar armoede omdat de armen nog genoeg hebben om te overleven. Eens zij dat niet meer hebben, is er geen armoede meer. En zijn er meer resources voor de weinige rijken die overblijven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 08:38   #65
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Westen probeert dit ten allen koste te verhinderen en ze gaan zelfs zover als in Oekraine om hun wil op te leggen.
Dat stoute Westen toch.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 08:42   #66
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Churchill was een oorlogsmisdadiger maar dat wordt in het westen met de mantel der liefde bedekt terwijl de echte of vermeende oorlogsmisdaden van Russische en communistsche leiders constant vermeld worden en uitvergroot worden. De westerse hypocrisie dus...
Ik praat niet alles goed wat Ceausescu deed maar als 60 % van de Roemenen vandaag op hem zouden stemmen zal hij ook wel goede dingen gedaan hebben, dat komt echter nooit aan bod in de westerse media.
Ondertussen blijft u een corrupt en gewelddadig regime steunen enkel en alleen omdat ze anti-Russisch zijn.
De corrupte graaicultuur in Roemenie is een erfenis uit het communistische tijdperk. Gewoon een ander laagje verf. Ik begrijp dat de Roemenen dat beu zijn maar het commu8nisme terug invoeren zal bitter weinig aan de corruptie verhelpen, vrees ik.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 11:38   #67
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Als jongeren zouden leven zoals de baby boomerts zouden ze juist heel veel kunnen sparen.
En dan zwijg ik van hun smartfoon, auto en breedscherm TV.
Kijk maar eens naar de huizen in de beluiken.
Vroeger kon je 120% lenen, vandaag nog 80%, vroeger kon je inderdaad KIEZEN om zuiniger te leven om een hogere (en toen ook duurdere) lening af te betalen voor een huisje.

Vandaag kan je met 1 inkomen een verrot zolderkamertje huren en daar kunt ge dan allemaal chique dingen inzetten want ge kunt elke maand 600 euro oppotten omdat de bank uw lening ostentatief weigert.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 11:43   #68
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoals ik dus zegde, dat komt dus in orde. Als zij een communistisch regime willen, is hen dat gegund. Het enige detail is misschien dat het een een-richting beslissing is: als ze zich zouden bedenken, zal dat moeilijk gaan. Maar kom, ze weten waarover ze praten, dus geen spijt.
Het zal nooit een exacte kopie van vroeger zijn.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 11:47   #69
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is niet veel communistisch aan China. Het is een puur fascistisch bewind ginder. Het is niks anders dan 1984, China. Maar het is best mogelijk dat de Chinese staat (niet de Chinezen he) de grote winnaar wordt van de strijd waarin wij allemaal deelnemen. Ik zie China best als de machine staat die de mensheid (inclusief menselijke chinezen) en de biosfeer uitroeit, en nadien stellair gaat, maw, de eindoverwinnaar van het Darwinistische strijdtoneel op aarde.
Daar ben ik het niet mee eens, het is wel degelijk geleid door de communistische partij. De grote meerderheid der Chinezen is er ontzettend op vooruit gegaan de laatste decennia, en Chinezen komen mij helemaal niet voor als onderdrukt, integendeel het zijn levensgenieters, anders dan bvb. India, Bangladesh, etc.
Wat biosfeer betreft in China worden nu de eerste volstrekt ecologische megasteden ter wereld gebouwd, op veel vlakken staan ze al voor op ons.

Ik denk dat communisten wereldwijd, ook op Cuba en in Rusland, het Chinese model nauwkeurig bestuderen.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 oktober 2018 om 11:51.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 11:53   #70
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Daarom is hij veel minder gevilifieerd dan Hitler he. Maar nadien heeft hij wel verloren van zijn eigen kamp en dat maakt hem toch wel een beetje een verliezer, dus een beetje een misdadiger.
interessante visie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:08   #71
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Doe daar maar gerust 10 ... 15 jaar bij.
http://www.febiac.be/documents_febia...nonderzoek.pdf

In 1970 reden al 2 miljoen auto's rond in België, op een bevolking die toen rond de 8 miljoen lag dacht ik. Trek er de jongeren en bejaarden van af en je kunt gerust stellen een auto per gezin.
Enfin je kunt zeker niet zeggen dat de Belg het, over het algemeen gezien, toen slecht had. De meeste Belgen die ik ken van mijn generatie of jonger konden hun huis slechts kopen met steun van hun ouders of na een erfenis.
Ja, vliegreizen zijn veel goedkoper geworden, en je hebt nu allerlei technologische snufjes, anderzijds is wonen veel duurder geworden, en ook de andere vaste kosten zijn duurder geworden. Sociale voorzieningen werden langzaamaan afgebouwd sinds de jaren 80, en er is minder werkzekerheid. De werkdruk lag toen ook minder hoog. Een pintje op café kostte toen 10 frank heb ik mij laten vertellen. Goed de lonen zijn ook wel gestegen, maar geen 8 keer...
Om een voorbeeld de nemen, een arbeider bij sidmar of NMBS verdiende ruimschoots genoeg zodat zijn vrouw niet hoefde te werken en voor de kinderen kon zorgen. Nu kan dat niet meer als je wil rondkomen.
In de voormalige oostblok landen werden vrouwen ook ingeschakeld in het arbeidsproces, veel vroeger dan hier, MAAR, er waren gratis crèches, allerlei regelingen zodat de vrouw de kinderen kon afhalen van school, men zorgde ervoor dat ze een job kreeg vlakbij haar woning, etc. En de grootmoeder zorgde voor de kinderen als ze moest werken.
Er was ook gratis naschoolse opvang en gratis vakantiekampen in de zomer voor kinderen, waar velen nog met veel heimwee aan terugdenken. Je had ook een heel cultureel netwerk van muziekscholen, koren, academies, etc. allemaal gratis en van hoog niveau.

https://www.youtube.com/watch?v=Z3l7VrL44EI
https://www.youtube.com/watch?v=cSkpmAojyGc

Laatst gewijzigd door tomm : 2 oktober 2018 om 12:25.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:26   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En ik zal op dezelfde manier antwoorden als op jouw eerder draden.

Het feit dat mensen nostalgisch zijn naar het verleden is geen bewijs dat het in het verleden werkelijk beter was.

Zoals Bart de Wever opmerkte: "Vroeger was het goed, maar vooral omdat ons geheugen slecht is"

Ons geheugen is een vreemd ding. Je moet je echt eens verdiepen in al de manieren waarop onze hersenen ons om de tuin leiden.
Hoe komt het dan dat de meerderheid van de Spanjaarden niet nostalgisch zijn naar de Franco periode, en de Polen en Balten niet naar de communistische periode, maar de rest wel?
Als een periode een hel is, zoals in onze pers wordt geschreven over de communistische tijd, kunnen mensen daar toch moeilijk naar terugverlangen? Of denk je dat er een Holocaust overlever met nostalgie terugdenkt aan de concentratiekampen? Ik ken ook geen enkele oude Belg die terugverlangt naar WOII, en ook de periode voor WOII vonden ze maar niets, veel armoede. Veel mensen hebben nostalgie naar de jaren 60,70 omdat dat in België echt wel gouden jaren waren.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 oktober 2018 om 12:29.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:30   #73
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
interessante visie.
Wow, ultra rechts en ultra links vinden mekaar in de visie dat Stalin eigenlijk toch te beklagen was!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:36   #74
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een derde van de bevolking van Roemenië heeft geen bewuste herinneringen aan de tijd van Ceausescu.
Wat ik eens zou willen zien is een onderzoek waarbij enkel aan personen die die tijd bewust meegemaakt hebben vraagt of ze terug naar die tijd willen.
Wel wat je ziet bij die opiniepeilingen in alle Oost-Europese en ex-Sovjet landen , en dit heb ik duidelijk vermeld met de nodige links naar betrouwbare opinie peilers als PEW, levada, gallup, etc. is dat hoe ouder de leeftijdsgroep, hoe groter de nostalgie is. Met percentages tot 90% die de Sovjet-Unie en het communisme terug willen in bijna alle ex-Sovjet-republieken.
Idem dito in Roemenië, ex-Joegoslavië, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:38   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Churchill was een oorlogsmisdadiger.

Voila, daar zijn we het over eens. Daar zijn we van af. Maar mag ik u vragen waarom u in dit topic ineens over Churchill begint?


Bovendien, u zegt dat 60% van de Roemenen vandaag op hem zou stemmen. Zou Churchill vandaag de dag in het VK niet van een vergelijkbare populariteit genieten?
Dat klopt. Maar Churchill wordt in de westerse pers niet afgebeeld als een soort monster of als een oorlogsmisdadiger, wel integendeel. Hij is ook niet geëxecuteerd maar vreedzaam in z'n bed gestorven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:40   #76
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hoe zou het komen dat verschillende Sovjetstaten 'volle bak' collaboreerden met de Duitsers?

Omdat het allemaal fascisten waren? Of vooral omdat ze Stalin beu waren?
Beide waarschijnlijk. Er werden enkel massaal gecollaboreerd in de Baltische landen en West-Oekraïne, streken met traditioneel sterk anti-Russische gevoelens. Ook niet vergeten dat Balten een grote rol hebben gespeeld in de Holocaust.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:41   #77
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat hoort bij de normale strijd tussen individuen he. De bedoeling is dat er enkel rijken overblijven natuurlijk. We zitten nu in een fase waar er nog teveel armen zijn, maar eens die allemaal verdwenen zijn door armoede, is iedereen rijk. Prima idee, toch ?
Er is enkel maar armoede omdat de armen nog genoeg hebben om te overleven. Eens zij dat niet meer hebben, is er geen armoede meer. En zijn er meer resources voor de weinige rijken die overblijven.
Gezellige en mensvriendelijke levensvisie...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:42   #78
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat stoute Westen toch.
Wel in onze media zijn het altijd de Russen en de communisten die stout zijn. Dat gaat ver, Rambo, Bond, etc. zijn in feite ook verkapte anti-Russische propaganda.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:44   #79
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De corrupte graaicultuur in Roemenie is een erfenis uit het communistische tijdperk. Gewoon een ander laagje verf. Ik begrijp dat de Roemenen dat beu zijn maar het commu8nisme terug invoeren zal bitter weinig aan de corruptie verhelpen, vrees ik.
Roemenië onder Ceausescu was veel minder corrupt dan nu hoor ik van bijna alle Roemenen. Op corruptie stonden lange straffen, en de overgebleven familie van Ceausescu leeft in armoede, de families van alle presidenten sindsdien zijn steenrijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 12:45   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
http://www.febiac.be/documents_febia...nonderzoek.pdf

In 1970 reden al 2 miljoen auto's rond in België, op een bevolking die toen rond de 8 miljoen lag dacht ik. Trek er de jongeren en bejaarden van af en je kunt gerust stellen een auto per gezin.
Enfin je kunt zeker niet zeggen dat de Belg het, over het algemeen gezien, toen slecht had. De meeste Belgen die ik ken van mijn generatie of jonger konden hun huis slechts kopen met steun van hun ouders of na een erfenis.
Ja, vliegreizen zijn veel goedkoper geworden, en je hebt nu allerlei technologische snufjes, anderzijds is wonen veel duurder geworden, en ook de andere vaste kosten zijn duurder geworden. Sociale voorzieningen werden langzaamaan afgebouwd sinds de jaren 80, en er is minder werkzekerheid. De werkdruk lag toen ook minder hoog. Een pintje op café kostte toen 10 frank heb ik mij laten vertellen. Goed de lonen zijn ook wel gestegen, maar geen 8 keer...
Om een voorbeeld de nemen, een arbeider bij sidmar of NMBS verdiende ruimschoots genoeg zodat zijn vrouw niet hoefde te werken en voor de kinderen kon zorgen. Nu kan dat niet meer als je wil rondkomen.
In de voormalige oostblok landen werden vrouwen ook ingeschakeld in het arbeidsproces, veel vroeger dan hier, MAAR, er waren gratis crèches, allerlei regelingen zodat de vrouw de kinderen kon afhalen van school, men zorgde ervoor dat ze een job kreeg vlakbij haar woning, etc. En de grootmoeder zorgde voor de kinderen als ze moest werken.
Er was ook gratis naschoolse opvang en gratis vakantiekampen in de zomer voor kinderen, waar velen nog met veel heimwee aan terugdenken. Je had ook een heel cultureel netwerk van muziekscholen, koren, academies, etc. allemaal gratis en van hoog niveau.

https://www.youtube.com/watch?v=Z3l7VrL44EI
https://www.youtube.com/watch?v=cSkpmAojyGc
Ik werkte bij SIDMAR en kon mij amper een auto veroorloven een klein TV toestel en een huurwoning.
Mijn zoon heeft al een eigen huis, grote wagen enz.
Ik kan nu leven van mijn pensioentje als ik het kalm aan doe en woon op een deftig appartement.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be