Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 15 mei 2005, 13:27   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard Eindelijk een woordje uitleg over de BH van V?

Ik ga trachten in een aantal woorden uit te leggen waar het bij de burgers om gaat ...

Stel:
In Nederland en België vinden tegelijkertijd verkiezingen voor Kamer en Senaat plaats. Een deel van de inwoners van de Noorderkempen beslist echter niet een stem uit te brengen op de Belgische lijsten, maar is hun stem liever kwijt aan Wouter Bos of Jan Peter Balkenende en eist daarom dat op alle stembrieven in de provincie Antwerpen ook alle Nerderlandse lijsten staan zodat er in België kan gestemd worden voor Nederlanders.

Lijkt U dit absurd? En wat gebeurt er reeds 40 jaar in Brussel-Halle-Vilvoorde? In de BH van V zijn sinds mensenheugenis, ook na de veelvuldige staatshervormingen, Franstaligen verkiesbaar zoals op de Waalse kieslijsten. Onze stembrieven zijn immens groot want alle Vlaamstalige én Franstalige partijen staan er op vermeld.

Resultaat:
De Franstaligen in die in de BH van V komen wonen voelen geen reden om zich aan te passen. Ik persoonlijk woon in een gemeente waar de verfransing nog niet zo erg gesteld is als in een aantal gemeenten dichter bij Brussel waar de Franstaligen eisen dat ze scholen, rusthuizen e.d. mogen gaan voorzien.
Ik ben gisteren nog een pint gaan drinken met 2 Franstaligen die tegen elkaar Frans praten maar met ons Vlaams. Ze zijn van mening dat zij zich aanpassen aan de omgeving waarin ze wonen, bij de verkiezingen stemmen ze allebei MR omdat ze er eenvoudigweg de kans toe krijgen. Wanneer ze in de toekomst niet meer die kans krijgen gaan ze gewoon VLD stemmen, wat ze trouwens doen met de gemeenteraadsverkiezingen. Zij vormen een uitzondering want ik heb al menigmaal bij de bakker gestaan waar een dame haar bestelling in het Frans doet en pertinent weigert een gesneden brood en een carré confituurke (!?) in het Nederlands te bestellen. Op zich geen probleem lijkt U maar wanneer we zien wat er in de faciliteitengemeetes aan het gebeuren is dan lijkt het ons niet zo ver af dat wij binnenkort bij onze bakker niet meer in het Nederlands kunnen bediend worden.

Fundamenteel:
Waar het schoentje democratisch wringt is dat in de BH van V vandaag de dag Franstalige politici 100.000-den stemmen kunnen ronselen in een regio waar ze totaal geen verantwoording moeten voor afleggen. Bij de laatste verkiezingen konden de Belgen die in Europa woonden schriftelkijk stemmen, ze moetsen wel identificeren in welk kiesarrondissement hun stem moest worden uitgebracht. Alle stemmen die Europees werden uitgebracht voor het arrondissement BH van V werden bijgeteld bij het kanton Lennik, een kanton waar mijn gemeente deel van uitmaakt. Het resultaat was dat in het kanton Lennik 25% van de stemmen naar MR, PS, ... gingen wat tot gevolg had dat de Franstalige kandidaten meer dan 10.000 stemmen ronselden in een regio waar ze niets te zeggen hebben maar dus ook niet kunnen afgerekend worden op hun daden.
Alle (ALLE) burgemeesters van de BH van V (CD&V, SP.a & VLD) hebben deze bedreiging duidelijk geïdentificeerd, zijn gaan bij elkaar zitten en hebben een HISTORISCHE partij-overschrijdende overeenkomst gemaakt. Deze afspraak maakt duidelijk dat dit probleem een fundamenteel probleem vormt en dat partijpolitiek hier geen enkel obstakel vormt. Het bewijst de diepgang van het probleem en de urgente nood aan een oplossing.

Mee eens:
Ik ben het er volmondig mee eens dat het probleem BH van V niet 6 maand aan de top van de politieke agenda hoort te staan. Het is een grondwettelijk recht en het Arbitragehof heeft een duidelijke uitspraak hierover gedaan dus in principe noopt het een eenvoudig wetsvoorstel, eventueel een 2-tal weken discussie in kamer en senaat en vervolgens stemming.

Verkrachting:
De post van Verhofstad is hem echter te belangrijk waardoor hij zich laat verkrachten door de Franstaligen. Di Rupo en co lachen in hun vuistje en zijn momenteel de overwinnaars. Waar ze echter geen rekening mee houden is dat het Flaminganten-karakter van de BH van V er heel sterk is op vooruit gegaan. Wanneer ik voor mezelf spreek kan ik bevestigen dat ik het in het verleden totaal niet had voor de, toen in mijn ogen, kortzichtige blik van de VU. Ik kan jullie echter verzekeren dat er momenteel fundamentele veranderingen aan het plaats vinden zijn en dat de kans bestaat dat VLD om een voorbeeld te geven bij de volgende verkiezingen qua aantal stemmen verwatert tot het Groen!-niveau in de BH van V.

Nog vragen?
Het kan zijn dat ik nog een aantal facetten vergeten ben, maar indien jullie nog vragen hebben ... aarzel niet ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:35   #2
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Goed dat eens te horen van iemand die het dagelijks ondervindt.
omaplop is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:37   #3
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Ik ga trachten in een aantal woorden uit te leggen waar het bij de burgers om gaat ...
Wie zich werkelijk wil informeren en niet alleen een potje schelden, kan ook terecht op de site van de burgemeesters zelf: www.splits-bhv.be. (al is die jammer genoeg niet bijgewerkt met de laatste gebeurtenissen).

Egidius
Egidius is offline  
Oud 15 mei 2005, 13:38   #4
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Werden ze monddood gemaakt???
omaplop is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:24   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Werden ze monddood gemaakt???
Neen, er is gewoon minder aandacht aan besteed omdat het probleem intussen bovenaan de politike agenda was terecht gekomen, wat origineel het doel was van de betogingen en de site. Nu de verkrachtingen hebben plaats gevonden is de kans groot dat de site opnieuw meer aandacht gaat krijgen ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:28   #6
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ze zouden wel nu moeten reageren, terwijl de mensen nog de verontwaardiging voelen en de wil groot is om iets te doen.
omaplop is offline  
Oud 15 mei 2005, 14:44   #7
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Ze zouden wel nu moeten reageren, terwijl de mensen nog de verontwaardiging voelen en de wil groot is om iets te doen.
Juist, heb intussen een bericht achtergelaten op de site ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 15 mei 2005, 17:52   #8
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.901
Standaard

Kort en bevattelijk uitgelegd (chappeau)
satiper is offline  
Oud 15 mei 2005, 18:18   #9
ICE-MAN
Parlementslid
 
ICE-MAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2003
Locatie: noordelijke ijszee (ferm fris zeetje)
Berichten: 1.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Goed dat eens te horen van iemand die het dagelijks ondervindt.
voor de meeste mensen die niet in BHV wonen is dit de "ver van myn bed show".... maar wat echt verontrustend is..... momenteel zyn de "taal"grenzen reeds opgeschoven tot de verste grenzen van de provincie brabant....
20 jaar geleden verhuisden wy van de regio pajottenland waar het frans stilletjesaan begon door te dringen naar de vlaamse plattelandsgemeente Steenhuffel op de grens van de provincie oost-vlaanderen/antwerpen/brabant en tot ons aller verwondering gebeurt hier nu juist hetzelfde waar we 20 jaar eerder voor zyn gevlucht....... zullen we binnen 20 jaar dan toch volledig "verfranst" zyn.............???????????? foetsie........ geen vlaanderen meer..... als onze politici blijven voortsjoemelen zoals ze bezig zyn.....
de vlamingen versjacheren voor een postje en wat centen !
__________________
Per 20 november 2009 verlaat ik dit politiek kloteland FOREVER - treur niet k'zal t'niet missen !
ICE-MAN is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:25   #10
piazzolla
Minister
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 3.816
Standaard

goeie post, thx om uw ervaring te delen!
piazzolla is offline  
Oud 15 mei 2005, 22:29   #11
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.198
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
voor de meeste mensen die niet in BHV wonen is dit de "ver van myn bed show".... maar wat echt verontrustend is..... momenteel zyn de "taal"grenzen reeds opgeschoven tot de verste grenzen van de provincie brabant....
20 jaar geleden verhuisden wy van de regio pajottenland waar het frans stilletjesaan begon door te dringen naar de vlaamse plattelandsgemeente Steenhuffel op de grens van de provincie oost-vlaanderen/antwerpen/brabant en tot ons aller verwondering gebeurt hier nu juist hetzelfde waar we 20 jaar eerder voor zyn gevlucht....... zullen we binnen 20 jaar dan toch volledig "verfranst" zyn.............???????????? foetsie........ geen vlaanderen meer..... als onze politici blijven voortsjoemelen zoals ze bezig zyn.....
de vlamingen versjacheren voor een postje en wat centen !
Dat is spijtig genoeg de realiteit.
Wie denkt dat de Waalse veroveringsdrang stopt bij BHV dwaalt.
daiwa is offline  
Oud 16 mei 2005, 01:02   #12
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Dat is spijtig genoeg de realiteit.
Wie denkt dat de Waalse veroveringsdrang stopt bij BHV dwaalt.
En die drang moet worden lamgelegd ... in eerste fase door de splitsing van de BH van V
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:36   #13
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Dat is spijtig genoeg de realiteit.
Wie denkt dat de Waalse veroveringsdrang stopt bij BHV dwaalt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
En die drang moet worden lamgelegd ... in eerste fase door de splitsing van de BH van V
Ik denk dat een term zoals "veroveringsdrang" hier niet op zijn plaats is. Het is absurd te zeggen dat Walen zich in de Brusselse rand vestigen "om Vlaanderen te veroveren" en het getuigt van een zeer simplistische kijk op de zaak.
woffer is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:53   #14
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Ik denk dat een term zoals "veroveringsdrang" hier niet op zijn plaats is.
Waarom?

Citaat:
Het is absurd te zeggen dat Walen zich in de Brusselse rand vestigen "om Vlaanderen te veroveren"
Waarom?

Citaat:
en het getuigt van een zeer simplistische kijk op de zaak.
Waarom?

Samengevat: misschien. Maar zolang u hier alleen maar wat emo-talk komt neerkwakken, zonder de minste argumentatie, betekent het niets.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 16 mei 2005, 10:57   #15
TC
Provinciaal Gedeputeerde
 
TC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Dat is spijtig genoeg de realiteit.
Wie denkt dat de Waalse veroveringsdrang stopt bij BHV dwaalt.
Inderdaad. Di Rupo heeft zelf gezegd dat het volgens hem niet kan dat de grenzen van vlaanderen en wallonië vastliggen. Dat hoeft verder geen commentaar me dunkt...
__________________
In tijden van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad.
TC is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:37   #16
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Excuseer maar ik denk dat het eerder aan jullie is om degelijke argumenten te geven !!!
De vraag is eerder: "Waarom komen Walen in de Brusselse rand wonen ?" Denken jullie nu echt dat waalse burgers zeggen: kom, als we met genoeg naar daar trekken dan is dat weer een stukje wallonië erbij ?!? Ik denk dat de gewone waalse burger daar niet bij stilstaat als ze verhuizen, maar dat ze eerder daar gaan wonen waar het voor hen het gemakkelijkst is (werk, ...).
woffer is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:42   #17
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Excuseer maar ik denk dat het eerder aan jullie is om degelijke argumenten te geven !!!
U mag dus zomaar wat beweren zonder argumenten erbij?

Citaat:
De vraag is eerder: "Waarom komen Walen in de Brusselse rand wonen ?" Denken jullie nu echt dat waalse burgers zeggen: kom, als we met genoeg naar daar trekken dan is dat weer een stukje wallonië erbij ?!? Ik denk dat de gewone waalse burger daar niet bij stilstaat als ze verhuizen, maar dat ze eerder daar gaan wonen waar het voor hen het gemakkelijkst is (werk, ...).
Precies. U geeft hier zeer exact de reden op waarom Halle-Vilvoorde ook op electoraal en justitieel vlak wil losgemaakt worden van het Brussels Gewest en de Franstalige Gemeenschap.

Waarvoor innige dank.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:50   #18
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Precies. U geeft hier zeer exact de reden op waarom Halle-Vilvoorde ook op electoraal en justitieel vlak wil losgemaakt worden van het Brussels Gewest en de Franstalige Gemeenschap.
Dat begrijp ik niet echt, kunt ge dat mss ff uitleggen?
woffer is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:52   #19
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Dat begrijp ik niet echt, kunt ge dat mss ff uitleggen?
Veel Franstaligen komen in Vlaanderen wonen zonder het te beseffen en dat willen ze zo houden. Als BHV gesplitst wordt kunnen ze die fictie niet langer volhouden, en zullen ze moeten aanvaarden dat ze in Vlaanderen wonen.

Egidius
Egidius is offline  
Oud 16 mei 2005, 11:52   #20
Pavell
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 april 2005
Berichten: 243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
U mag dus zomaar wat beweren zonder argumenten erbij?



Precies. U geeft hier zeer exact de reden op waarom Halle-Vilvoorde ook op electoraal en justitieel vlak wil losgemaakt worden van het Brussels Gewest en de Franstalige Gemeenschap.

Waarvoor innige dank.

Egidius
Ja maar het werkt de verfransing wel in de hand.
Maar wat gebeurt er met vlamingen die..vanwege goedkopere bouwgronden bvb...bouwen over de taalgrens. Is daar sprake van faciliteiten?
Neen. Dus moeten de franstaligen hier maar ook consequent zijn en niet eisen dat ze een antwoord in het frans krijgen.

wat ik wel kan aannamen : dat een franstalige zijn uitleg in het frans mag doen maar het antwoord op zijn vraag immer en immer in't nederlands.
Als het individu dat niet kan waarderen hoort die niet in vlaanderen.
Pavell is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be