Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2012, 09:36   #1
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard Vraag om Franstalige rechter voor Lippens voor Europees Hof

Citaat:
Vraag om Franstalige rechter voor Lippens voor Europees Hof
vrijdag 02 maart 2012, 16u31


Heeft de voormalige Fortis-topman Maurice Lippens zich terecht verzet tegen een verhoor door een Nederlandse rechtbank? Het Europese Hof van Justitie buigt zich deze week over de vraag. De uitspraak doet er ondertussen al niet echt meer toe.
In de nasleep van de Fortis-affaire eiste een groep Nederlandse beleggers een schadevergoeding. Zij voelden zich door de top misleid. Zowel bestuursvoorzitter Lippens als CEO Jean-Paul Votron en CFE Gilbert Mittler lieten ze voor de rechter slepen.

De rechter riep hen op als getuigen, maar de toplui weigerden te verschijnen. Ze trokken in april 2011 naar de Hoge Raad, het hoogste Nederlandse orgaan. Lippens, perfect tweetalig, wenste door een Belgische rechter in het Frans te worden verhoord. De Hoge Raad stelde daarom een prejudiciele vraag aan het Hof: mag de Nederlandse rechter Lippens en co oproepen?
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120302_181
---------------------------------------------

Ik ben wel eens benieuwd naar de uitslag, want indien Lippens gelijk krijgt kan gelijkwelke vlaming toch wel eisen dat ze in gelijkwelke taal worden beoordeeld, vermits Vlaanderen ééntalig Nederlands is en Lippens dus eist dat hij in een vreemde taal naar keuze mag worden verhoord.
Dus mag elke Mohammed of Orhan in de toekomst ook gaan eisen dat ze in hun eigen berberse, arabierische of turkse taal worden verhoord door een rechter die die taal als moedertaal heeft?.
De moeite waard om te volgen.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 3 maart 2012 om 09:37.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 10:33   #2
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Hij heeft, volgens mij, enkel recht op een tolk!! Ik vermoed dat ze in Nederland er niet zoveel eieren onder zullen leggen.

Lippens is perfect tweetalig, dus is dit enkel een uitstelpoging.

Trouwens, moet men zich niet onderwerpen aan de justitie van het land waar men al dan niet veroordeeld moet worden??

Ik zie inderdaad een sneeuwbaleffect als hij gelijk krijgt.

Dus iedereen mag een rechter uit eigen land eisen .

Laatst gewijzigd door omaplop : 3 maart 2012 om 10:36.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 10:35   #3
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Hij heeft, volgens mij, enkel recht op een tolk!! Ik vermoed dat ze in Nederland er niet zoveel eieren onder zullen leggen.

Lippens is perfect tweetalig, dus is dit enkel een uitstelpoging
klik op de link: de uitspraak is al voorbij.

mij gaat het over het principe.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 10:39   #4
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
klik op de link: de uitspraak is al voorbij.

mij gaat het over het principe.
Dat wist ik wel.

Maar oorspronkelijk zal Lippens wel zoveel mogelijk vertragingsmanoeuvers hebben bedacht.
Daarom ook schreef ik dat de Nederlandse justitie er niet zoveel eieren onder zal leggen als hier in België.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 11:39   #5
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

Voor juridische geschillen met Fortis is de rechtbank van Brussel bevoegd. Dit stond in elk document van Fortis waar dergelijke duiding nodig was.

Meer moet je er niet achter zoeken.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 11:42   #6
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Voor juridische geschillen met Fortis is de rechtbank van Brussel bevoegd. Dit stond in elk document van Fortis waar dergelijke duiding nodig was.
Dat kan op dat document staan, daarmee is het nog niet waar.

Als Fortis activiteiten ontplooit in Nederland, vallen die onder de Nederlandse wetgeving.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 11:47   #7
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Dat kan op dat document staan, daarmee is het nog niet waar.

Als Fortis activiteiten ontplooit in Nederland, vallen die onder de Nederlandse wetgeving.
De Nederlandse rechter heeft over de grond vann de zaak al recht gesproken:

Citaat:
Vorige maand deed de Nederlandse rechter al een uitspraak in de zaak, zonder dat Lippens persoonlijk langskwam. De rechter oordeelde dat Votron en Mittler, samen met Fortis, aansprakelijk waren voor het misleiden van de beleggers. Zij riskeren zo zelf te moeten opdraaien voor de geleden schade. Lippens werd echter niet aansprakelijk gesteld. Votron, Mittler en Fortis-opvolger Ageas hebben beroep aangetekend.

Aangezien er in Nederland al een uitspraak is, zullen Lippens en co dus niet meer moeten voor de rechtbank verschijnen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 02:10   #8
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.265
Standaard

Ronduit schandalig, lachwekend, en wederom een sneer van de hautaine Waals-Franse klasse in BE naar al wie dat Nederlands spreekt. Het Waals-Frans superioriteitsgevoel gaat zelfs zo ver dat ze in een ander land op het Nederlands neerkijken.
Dankzij onze huidige volksverraders, kan dit nu ook overal in BE. De rekening volgt wel over enige tijd.
__________________
- Om onze vrijheid die onder luid applaus blijvend wordt ontnomen terug te krijgen, zal een enorm grote meerderheid vallen.
Het enige doel is de coronapas, de schande, die te allen prijze blijvend zal en moet worden ingevoerd.

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be