Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 24 november 2002, 12:50   #1
Recitator
Schepen
 
Recitator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2002
Berichten: 463
Standaard

laatste nieuws op www.vivant.org "Worldwide"
Basic Income and Tax Reform USA
Fairtax "news"

"Key lawmakers and activists who support fundamental tax reform and specific tax replacement initiatives are watching a consumption tax plan being reviewed behind closed doors by the Bush administration.

According to a recent article in the Washington Post, the administration is looking at plans calling for "shifting" federal taxation away from income tax toward consumption taxes. The Post reported that administration tax policy wonks within the Treasury Department are still working out the details and that their progress has been kept under wraps. "

Ook op "Worldwide": een eerste link naar "Spiritueel" waar we ook een deel van ons gedachtengoed terugvinden.

Vivante groeten
Recitator is offline  
Oud 24 november 2002, 13:23   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Hou vol.
Ooit wordt een utopie misschien werkelijkheid.
Ik blijf geloven in de uiteindelijke overwinning van het gezonde verstand.
Waar ook ter wereld.

Superstaaf®, de sympathisant van Vivant(ideeën).
Supe®Staaf is offline  
Oud 24 november 2002, 13:32   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.761
Standaard

Is het toeval dat het woordje "ideeën" tussen haakjes werd gezet?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 24 november 2002, 13:34   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Is het toeval dat het woordje "ideeën" tussen haakjes werd gezet?
Waarde Knuppel,
Las je van mijn hand ooit iets louter toevalligs 8)
Supe®Staaf is offline  
Oud 24 november 2002, 14:18   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Is het toeval dat het woordje "ideeën" tussen haakjes werd gezet?
Waarde Knuppel,
Las je van mijn hand ooit iets louter toevalligs 8)
Neen.
Mag ik nu ook (stilzwijgend weliswaar) mijn conclusies trekken?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 26 november 2002, 14:26   #6
M60
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 124
Standaard

Dat is dan toch één positief ding van Bush (alhoewel hij het waarschijnlijk zelf niet begrijpt )
M60 is offline  
Oud 26 november 2002, 15:24   #7
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M60
Dat is dan toch één positief ding van Bush (alhoewel hij het waarschijnlijk zelf niet begrijpt )
Ja, hopelijk beginnen ze te beseffen dat er iets ten gronde moet gebeuren.
@lpha is offline  
Oud 27 november 2002, 20:09   #8
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Het basisinkomen is veel minder gevaarlijk voor politiekers dan het BROV. Daarbij komt nog eens dat het ook veel meer extra winstmogelijkheden heeft voor de industrie.
Bece is offline  
Oud 27 november 2002, 21:35   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Is het toeval dat het woordje "ideeën" tussen haakjes werd gezet?
Waarde Knuppel,
Las je van mijn hand ooit iets louter toevalligs 8)
Neen.
Mag ik nu ook (stilzwijgend weliswaar) mijn conclusies trekken?
Je mag inderdaad rustig concluderen, dat ik geen enkele politieke formatie ten gronde vertrouw, zelfs als hun ideeën mij als muziek in de oren klinken. Het mag dan nog fraaie muziek zijn.

Eens doorgedrongen tot de cenakels van de macht, wordt waarschijnlijk elke geest geperverteerd. Iedereen heeft zijn prijs. Ik maakte reeds teveel kiesbedrog mee.............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 27 november 2002, 21:40   #10
M60
Burger
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Het basisinkomen is veel minder gevaarlijk voor politiekers dan het BROV. Daarbij komt nog eens dat het ook veel meer extra winstmogelijkheden heeft voor de industrie.
Niet helemaal mee eens; blauw en groen flirten openlijk met het BROV (in een al dan niet afgezwakte versie). Maar geen enkele politieke partij durft het aan om openlijk één positief woord te zeggen over het basisinkomen (behalve Agalev in een zolderkamer van hun website; waarbij ze wel iedereen naar de eeuwige verdoemmenis sturen als ze op Vivant stemmen).
Het basisinkomen is wel degelijk gevaarlijk en revolutionair; je tast er net zoals bij het BROV enorme machtsstructuren mee aan, en wel om de zelfde reden; zowel het basisinkomen als het bindend referendum op volksinitiatief geven meer macht aan het volk, en aan het individu op zich, ze geven mensen meer autonomie en zelfrespect. En die dingen rijmen nu eenmaal niet op 'macht'.
M60 is offline  
Oud 27 november 2002, 22:13   #11
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Je moet mij toch maar eens uitleggen hoe het basisinkomen meer macht aan het volk geeft.
Bece is offline  
Oud 27 november 2002, 22:22   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Je moet mij toch maar eens uitleggen hoe het basisinkomen meer macht aan het volk geeft.
Het basisinkomen zou de mensen onafhankelijker maken ten opzichte van:
  • werkgevers allerhande
    vakbonden
    fiscus
    vdab
    politieke dienstverleners
    ouders in sommige gevallen
    partners
    ..........
Deze machtsgroepen zouden hun invloed, macht en dus geld verliezen, door de emancipatorische werking die het basisinkomen voor de mensen zou betekenen.
Supe®Staaf is offline  
Oud 28 november 2002, 08:22   #13
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Superstaaf.

Citaat:
Het basisinkomen zou de mensen onafhankelijker maken ten opzichte van:

werkgevers allerhande
vakbonden
fiscus
vdab
politieke dienstverleners
ouders in sommige gevallen
partners
Als je mij nu nog eens kon vertellen waarom dat zo zou zijn dan kunnen we verder praten. Ik zie geen enkele reden waarom specifiek het basisinkomen mij van bovengenoemd lijstje onafhankelijker zou maken.
Bece is offline  
Oud 28 november 2002, 13:13   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Superstaaf.

Citaat:
Het basisinkomen zou de mensen onafhankelijker maken ten opzichte van:

werkgevers allerhande
vakbonden
fiscus
vdab
politieke dienstverleners
ouders in sommige gevallen
partners
Als je mij nu nog eens kon vertellen waarom dat zo zou zijn dan kunnen we verder praten. Ik zie geen enkele reden waarom specifiek het basisinkomen mij van bovengenoemd lijstje onafhankelijker zou maken.
@Bece

Bij vele werkgevers moet je nu een knieval maken om onbezoldigd verlof te 'genieten'.
Part-time kunstenaars zijn niet langer meer afhankelijkheid van de flexibiliteit van hun werkgever. Ze zouden volop met wat hen boeit en anderen pleziert kunnen bezig zijn, en een volwaardig inkomen genieten dankzij het aanvullende basisinkomen. Worden die mensen onafhankelijk? Hoeft geen betoog, dacht ik zo.
Met een gegarandeerd basisinkomen stap je op wanneer je het wenst. Is dat meer onafhankelijkheid of niet?

Is het niet zielig hoe een bepaalde klasse mensen naar de ogen moet kijken van politieke arrangeurs-dienstverleners, om voor zichzelf of hun nazaten een postje te ritselen? Met een basisinkomen worden die politieke Sintemaartens overbodig. Mensen hebben tijd om zichzelf een passende job te zoeken. Hun primaire behoeften worden met het basisinkomen gegarandeerd vervuld. Zijn dan niet onafhankelijker tegenover het cliëntelistische systeem van nu?

De vakverenigingen hebben als functie om de werknemer in bescherming te nemen. Ze betalen stempelgeld en stakingspremies. In ruil daarvoor moeten de leden en militanten hun bijdragen storten en mee betogen, staken etc. Met een basisinkomen wordt deze zuil overbodig, want ze bestaat slechts bij gratie van de macht der werknemers, zelfs al is het om ertegenin te gaan. Zoals in vorig alineaatje geschetst, verdwijnt de noodzaak tot bescherming der werknemer, hij hoeft geen knieval meer te maken voor werkgever noch vakbond, noch ocmw. Werknemers hebben dit machtsapparaat niet langer nodig, dus geen bijdragen meer, geen inzet meer, geen stakingen meer..... Worden de mensen dus onafhankelijker tegenover deze machtsblokken? Ik dacht het wel.

Mensen die het moe zijn om hun zuurverdiende centen af te dragen aan de fiscus zullen de mogelijkheid hebben hun werk en inkomsten zodanig op elkaar af te stemmen, dat ze niet langer het gevoel hebben om voor de staat te werken. Een week, maand of jaar ertussenuit gaat probleemloos kunnen, wanneer dat gegarandeerde basisinkomen kan dienen om in de noodzakelijkheden te voorzien. Betekent dit meer onafhankelijkheid of niet?

De VDAB drijft werklozen vaak in een onderbetaalde geestdodende job. Wanneer iedereen een basisinkomen geniet, dan zullen dergelijke vacatures door de bedrijven misschien aantrekkelijker gehonoreerd kunnen worden, zeker wanneer de belasting op arbeid drastisch verlaagt of wegvalt. Die werklozendienst wordt dan zelfs overbodig, en haar paternalistische dwingelandij om mensen tot quasi slavenwerk te verplichten heeft er gelegen. Nogal wiedes dat dit tot meer onafhankelijkheid leidt.


Jongeren die zich thuis niet meer goed in hun vel voelen hoeven niet langer meer in gespannen sfeer thuis te resideren. Met een basisinkomen kan een studiootje gehuurd worden. De totale financiële afhankelijkheid ten aanzien van hun ouders verdwijnt. Is dit emancipatie of niet?

Hetzelfde geld voor partners die op mekaar uitgekeken raken, maar waarvan nu velen samenblijven omdat er één is die niet werkt. Met een basisinkomen kan misschien in veel gevallen de stap gezet worden wég uit een afhankelijkheidstoestand. Is dit een verhoogde vrijheid? ik dacht het wel.

Groetjes.
Supe®Staaf is offline  
Oud 28 november 2002, 13:41   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.761
Standaard

Hier is geen speld tussen te krijgen Superstaaf, alleen, juist daarom gaat het er niet door geraken. Zowel de politiek als het bedrijfsleven WIL nu eenmaal afhankelijk volk.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 28 november 2002, 16:03   #16
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik denk toch dat er een paar denkfoutjes inzitten.
a. met 540€/maand ga je echt niet hoog springen. (Je moet het eerst zelf een langere termijn doen voor dat je dat weet)
b. een menselijke eigenschap is dat hij zeer snel leert leven met een hoger inkomen. Naar beneden gaan is veeeel moeilijker. Stel dat ik morgen i.p.v. 1250€ er 2500 per maand verdien. Binnen de kortste tijd heb ik mij een nieuwe grotere auto aangeschaft, de vakantie is geboekt, er staat een nieuwe TV, enz.,enz. Kortom ik zit zo zwaar in de schuld dat ik mij echt niet kan veroorloven om op het basisinkomen terug te vallen daar dit de afbetaling van mijn schulden al niet meer dekt.
Snel van werk verwisselen met 600000 echte werklozen zal ook niet zo gemakkelijk zijn.

Voor de werkgevers gaat echter een droom in vervulling. Zij willen naar het princiepe van de dokken. Je mag je s'ochtends aanbieden en als we werk voor je hebben kan je aan de slag. Anders mag je naar huis want je hebt toch een basisinkomen.
En met diezelfde 600000 werklozen gaan zij geen probleem hebben om alles op te vullen.
Tel daarbij nog dat de loonkosten ruim halveren.

Het systeem kan alleen maar goed funktioneren voor de gewone man wanneer deze beschikt over het wapen van het BROV. Zonder dit is het een lukse voor de werkgevers.
Bece is offline  
Oud 28 november 2002, 16:03   #17
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Sorry blijkbaar dubbel geklikt.
Bece is offline  
Oud 28 november 2002, 16:11   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Ik denk toch dat er een paar denkfoutjes inzitten.
a. met 540€/maand ga je echt niet hoog springen. (Je moet het eerst zelf een langere termijn doen voor dat je dat weet)
Uiteraard is 540 Euro geen vetpot, maar het is beter dan niets.
Als tijdelijke toestand kan het een oplossing bieden, die nu vaak niet voorhanden is.

Citaat:
b. een menselijke eigenschap is dat hij zeer snel leert leven met een hoger inkomen. Naar beneden gaan is veeeel moeilijker. Stel dat ik morgen i.p.v. 1250€ er 2500 per maand verdien. Binnen de kortste tijd heb ik mij een nieuwe grotere auto aangeschaft, de vakantie is geboekt, er staat een nieuwe TV, enz.,enz. Kortom ik zit zo zwaar in de schuld dat ik mij echt niet kan veroorloven om op het basisinkomen terug te vallen daar dit de afbetaling van mijn schulden al niet meer dekt.
Hiermee veeg je zelf een bezwaar tégen het basisinkomen van tafel!
De drang om meer te consumeren dan wat het basisinkomen biedt, verstrekt voldoende stimulans om niet enkel te vegeteren met wat je zomaar krijgt.

Citaat:
Snel van werk verwisselen met 600000 echte werklozen zal ook niet zo gemakkelijk zijn.
Mits een drastische verlaging van de belasting op arbeid, gaan de jobs als paddestoelen uit de grond rijzen. Er is meer dan werk genoeg, maar het is onbetaalbaar. Getuige daarvan: de staat licht zichzelf op door allerlei mensen in een nep-statuurt te laten werken aan lagere kost. (PWA en andere DAC's)

Citaat:
Voor de werkgevers gaat echter een droom in vervulling. Zij willen naar het princiepe van de dokken. Je mag je s'ochtends aanbieden en als we werk voor je hebben kan je aan de slag. Anders mag je naar huis want je hebt toch een basisinkomen.
De vrijheid is een mes dat langs twee kanten snijdt. Geen werk is geen ramp, en is er werk teveel, dan kan de werknemer zijn terechte looneis waarmaken.


Citaat:
Het systeem kan alleen maar goed funktioneren voor de gewone man wanneer deze beschikt over het wapen van het BROV. Zonder dit is het een lukse voor de werkgevers.
Hier kan ik je enkel volmondig bijtreden.
Supe®Staaf is offline  
Oud 28 november 2002, 16:49   #19
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik ben niet tegen het basisinkomen maar dan wel in kombinatie met het BROV. Ik ben ook niet tegen Big Brother is watching you vermits ik maar over het BROV beschik om corruptie tegen te gaan. Onder de huidige omstandigheden zou Big Brother alleen maar gebruikt worden door corrupte amtenaren om de gegevens voor minder eerlijke praktijken te verkopen.

Ik kom altijd terug op het zelfde. Ik ben nergens tegen als ik maar het BROV heb. In dat geval gebeurd namelijk alles met toestemming van de meerderheid van de geïntereseerde bevolking en als rasechte democraat leg ik mij daar bij neer.
Iedere partij die het BROV niet als eerste en zelfs enige punt heeft, heeft per definitie de intentie om de zaak te beduvelen. De zaak beduvelen als je het BROV hebt gaat namelijk niet meer daar de bevolking je ter verantwoording kan roepen. En onder het BROV kan iedere partij al zijn programmapunten uitvoeren mits de meerderheid van de kiezers het met deze punten eens is. Zo eenvoudig is dat.
Bece is offline  
Oud 28 november 2002, 16:49   #20
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik ga maar stoppen wan tmijn verkoudheid begint mijn verstand te benevelen denk ik. Dat is al de 2e keer dat ik een bericht 2 keer probeer door te sturen.
Saluut en de kost.
Bece is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be