Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2012, 15:51   #461
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Jullie blijken het verschil niet te snappen tussen privaat �* la Railtrack, en 'privaat' �* la Network Rail.

Citaat:
Network Rail Ltd is a "not for dividend" private company limited by guarantee and any profits it generates are reinvested back into the rail network.
Citaat:
As a company limited by guarantee, Network Rail Ltd has no shareholders and thus is not owned by anyone. It is however subject to various statutory requirements and liable (as happened with the pre-privatisation Trustee Savings Bank) to any future legislation taking it into government ownership.
Citaat:
Network Rail was formed with the principal purpose of acquiring and owning Railtrack plc. Originally the Government allowed private companies to bid for Railtrack plc. However, with limited availability of financial data on Railtrack, the political implications of owning the company and the very obvious preference of the government that the national railway network should go to Network Rail, no bidders apart from Network Rail were forthcoming, and Network Rail bought Railtrack plc on 3 October 2002.
Van BBC
Citaat:
Who are the members?
The Department for Transport is a member and then there are rail industry members and members of the public.
The rail industry members include passenger and freight operating companies and rail engineering firms.
The members have the power to appoint Network Rail's directors and auditors.

Onder Railtrack:
62 doden op 7 jaar

Onder Network Rail
27 doden op 9 jaar


De overheid heeft ingegrepen toen bleek dat Railtrack niet van plan was om het tij te keren, maar het geld dat ze van de staat kregen om dringende problemen op te lossen gebruikte om haar aandeelhouders dividend uit te keren.

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 20 juli 2012 om 15:52.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 08:33   #462
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Onder Railtrack:
62 doden op 7 jaar

Onder Network Rail
27 doden op 9 jaar
Onder BR (voor Railtrack) lag het aantal doden per jaar nog veel hoger. Er is een continue trend naar meer veiligheid op het spoor. Die is onder Railtrack niet gebroken.
Ik zou trouwens wel eens de bron van je cijfers willen zien, want ook onder Railtrack waren er jaren zonder een enkel ongeval met doden onder de passagiers.

Citaat:
De overheid heeft ingegrepen toen bleek dat Railtrack niet van plan was om het tij te keren, maar het geld dat ze van de staat kregen om dringende problemen op te lossen gebruikte om haar aandeelhouders dividend uit te keren.
Dat is dus pertinent onwaar.

De staat heeft railtrack voor zowat 2 miljard pond verkocht, en dan later voor een prikje terug gekregen. Degenen die uiteindelijk aan het kortste eind getrokken hebben zijn juist de aandeelhouders geweest. Die hebben weinig vreugde aan hun investeringen gehad.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 19:34   #463
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard Welcome to Belgium.

'28 minuten om een treinticketje te kopen'
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 19:11   #464
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

^^ De ticketautomaten van de NMBS zijn legendarisch slecht: verouderd, gebruiksonvriendelijk, en vaak defect. Er zijn er nieuwe besteld, maar eer die weer geleverd zijn en degelijk werken,...

Enfin, nog een prachtig staaltje NMBS-logica, ook al met betrekking tot de treinen naar de luchthaven:

Sinds kort is men op de grote stations een automatisch omroepsysteem aan het invoeren, dat de traditionele omroeper vervangt. Is bijvoorbeeld al zo in Leuven, Mechelen, Brussel Noord en Centraal. Op zich een goed systeem: duidelijk gearticuleerd, vrij naturel, goed spreektempo. Een vooruitgang tegenover de soms moeilijk verstaanbare omroepers.

Maar hier komt het: de treinen naar de luchthaven worden traditioneel in vier talen omgeroepen: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Dit is hoe de treinen naar Brussels Airport worden omgeroepen in het Engels (woord voor woord):

-The 13.21 IR train to Broessel Natjonaal Loekthaven is arriving on platform six. This train calls at Broessel Natjonaal Loekthaven.

Let op: dit is geen programmatiefoutje van de NMBS, geen kinderziekte. De Broessel Natjonaal Loekthaven wordt gezegd door de Engelse stem, en is dus zo ingesproken. In het Duits is het net hetzelfde, ook daar Broessel Natjonaal Loekthaven, maar dan met Duits accent. Dit is dus bewust zo gedaan!

Ik viel net niet achterover toen ik het voor de eerste keer hoorde. Het woordje 'airport' komt nergens meer voor bij het omroepen, en staat ook niet meer op de digitale treinaanwijzers. Een toerist of zakenreiziger moet dus ofwel ruiken wat 'loekthaven' betekent, of is afhankelijk van de goodwill van andere reizigers wanneer er een wijziging is voor de luchthaventrein.

Alleen bij de NMBS...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 00:51   #465
Coach Caughiem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 juli 2012
Berichten: 10
Standaard

Inderdaad, maar ... waarom moet deze trein per sé ook in het Engels worden aangekondigd ? Een opmerking die ik daarbij aan de NMBS zou geven is ... je doet het goed of je doet het niet.
Coach Caughiem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 01:12   #466
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coach Caughiem Bekijk bericht
Inderdaad, maar ... waarom moet deze trein per sé ook in het Engels worden aangekondigd ? Een opmerking die ik daarbij aan de NMBS zou geven is ... je doet het goed of je doet het niet.
Waarom niet? Als er één trein is waarvoor een aankondiging in meerdere talen nuttig is, dan is het deze wel. Zeker de helft van de reizigers op deze trein is buitenlander. Ze betalen bovendien stevig voor dat ritje (want die betalen zo goed als allemaal gewoon een ticket, mét Diabolo-toeslag) dus dan mag daar toch een minimum aan customer service tegenover staan, niet?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 01:22   #467
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Waarom niet? Als er één trein is waarvoor een aankondiging in meerdere talen nuttig is, dan is het deze wel. Zeker de helft van de reizigers op deze trein is buitenlander. Ze betalen bovendien stevig voor dat ritje (want die betalen zo goed als allemaal gewoon een ticket, mét Diabolo-toeslag) dus dan mag daar toch een minimum aan customer service tegenover staan, niet?
't Lijkt me een grote misvatting ervan uit te gaan dat de meeste reizigers van buitenlandse afkomst ook automatisch Engels begrijpen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 02:05   #468
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

De facto is Engels wel de meest begrepen taal in West-Europa. En zeker generieke woorden als "Airport" en "Brussels". Het is zeker geen slecht idee om de aankondigingen een beetje aan te passen...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 08:39   #469
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Lijkt me een grote misvatting ervan uit te gaan dat de meeste reizigers van buitenlandse afkomst ook automatisch Engels begrijpen...
Wat denk jij dat zij het best gaan verstaan? "Airport" of "loechthaven'?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 09:01   #470
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Maar hier komt het: de treinen naar de luchthaven worden traditioneel in vier talen omgeroepen: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Dit is hoe de treinen naar Brussels Airport worden omgeroepen in het Engels (woord voor woord):

-The 13.21 IR train to Broessel Natjonaal Loekthaven is arriving on platform six. This train calls at Broessel Natjonaal Loekthaven.

Let op: dit is geen programmatiefoutje van de NMBS, geen kinderziekte. De Broessel Natjonaal Loekthaven wordt gezegd door de Engelse stem, en is dus zo ingesproken. In het Duits is het net hetzelfde, ook daar Broessel Natjonaal Loekthaven, maar dan met Duits accent. Dit is dus bewust zo gedaan!

Ik viel net niet achterover toen ik het voor de eerste keer hoorde. Het woordje 'airport' komt nergens meer voor bij het omroepen, en staat ook niet meer op de digitale treinaanwijzers. Een toerist of zakenreiziger moet dus ofwel ruiken wat 'loekthaven' betekent, of is afhankelijk van de goodwill van andere reizigers wanneer er een wijziging is voor de luchthaventrein.

Alleen bij de NMBS...


de vlaamse navelstaarderij zal onze toeristische sector nog veel geld kosten, 't is nog niet te laat om terug iets normaler met andere talen om te gaan.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 13:24   #471
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Lijkt me een grote misvatting ervan uit te gaan dat de meeste reizigers van buitenlandse afkomst ook automatisch Engels begrijpen...

Maar een hele hoop reizigers zal je hier toch wel mee helpen.

In Paris Nord wordt de Thalys ook in vier talen aangekondigt...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 14:27   #472
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Onder BR (voor Railtrack) lag het aantal doden per jaar nog veel hoger. Er is een continue trend naar meer veiligheid op het spoor. Die is onder Railtrack niet gebroken.
Ik zou trouwens wel eens de bron van je cijfers willen zien, want ook onder Railtrack waren er jaren zonder een enkel ongeval met doden onder de passagiers.
Ik gebruik deze cijfers: Wikipedia
Voor zover ik kan vergelijken met het grafiekje dat u zelf poste komen deze overeen. Als u nog andere cijfers hebt zie ik het graag, indien niet zuigt u uw stellingen volgens mij zonder enige bron uit uw ideologische duim .

Onder de 7 jaar voor Railtrack (apr 1987 tem apr 1994) vielen er 60 doden, waarvan 35 in één ongeval in 1988. Als u dan stelt dat de trend naar meer veiligheid onder Railtrack niet werd gebroken, dan spreken de cijfers u tegen.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat is dus pertinent onwaar.

De staat heeft railtrack voor zowat 2 miljard pond verkocht, en dan later voor een prikje terug gekregen. Degenen die uiteindelijk aan het kortste eind getrokken hebben zijn juist de aandeelhouders geweest. Die hebben weinig vreugde aan hun investeringen gehad.
U begint met mij te beschuldigen van een pertinente onwaarheid, maar verdraait dan mijn stelling om dit te staven. U haalt er plots de aandeelhouders bij, alsook het feit dat de overheid het bedrijf terug heeft overgenomen (blij dat ik u daar blijkbaar toch al van heb kunnen overtuigen) toen het na 7 jaar rampzalig beleid niets meer waard was. Hierin treed ik u met veel plezier bij. Maar indien u zegt dat ik ongelijk heb, gelieve u dan te buigen over mijn werkelijke stelling:

a) De bestuurders van Railtrack hebben er, ondanks hun rampzalig beleid, zéér goed aan verdiend.

bron als voorbeeld

b) Toen bleek dat Railtrack enorme verliezen leed (en dat dit in de toekomst niet zou verbeteren) vroegen ze de overheid om staatsteun, en toen ze die ontvangen hadden gebruikten ze deze om een mooi dividend uit te keren.

bron: wikipedia

Citaat:
In 2001, Railtrack announced that, despite making a pre-tax profits before exceptional expenses of £199m, the £733m of costs and compensation paid out over the Hatfield crash plunged Railtrack from profit to a loss of £534m. This caused it to approach the government for funding, which it then controversially used to pay a £137m dividend to its shareholders in May 2001.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2012, 11:33   #473
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

't Zit er in GB precies goed tegen als een rechtse krant al nationaliseringen en Tory regeringen aanklaagt.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 16 augustus 2012 om 11:39.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2012, 11:45   #474
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Nog eens, het openbaar vervoer kan en zal nooit directe winst genereren. Zelfs niet zelfbedruipend.
Er is geen enkele privé investeerder die investeert in een project waarvan de opbrengst enkel zelfbedruipend of geen winsten genereert.
In de praktijk zien we maar een fenomeen als privaatpartners zich moeien: afschaffen en de dienstverlening verminderen, om de kosten de reduceren en de winsten te maximaliseren.
Wat niet wil zeggen dat openbaarvervoer niet efficiënter kan georganiseerd worden.
Maar daarvoor heb je nog geen private partner nodig
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2012, 17:24   #475
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2012, 20:56   #476
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

De NMBS moet terug één bedrijf worden. Alle taken behorend aan de spoorwegen moeten onder dezelfde paraplu komen. Het toekennen van rijpaden, het innen van de vergoedingen ervoor en het financieren van de (her)aanleg van nieuwe of bestaande lijnen en het onderhoud van het net moet afgestoten worden naar een dienst onder de minister van mobiliteit. Het ontwerp, de planning, en het onderhoud ervan wordt uitgevoerd door de dienst wat nu nog Infrabel is, de aanleg met subcontractors.

De NMBS wordt daarnaast verantwoordelijk voor alle stations én krijgt het recht om bij elk (middel)groot station winkel-, kantoor- of woonprojecten te ontwikkelen. Zo worden de stations financieel interessanter voor het bedrijf én voor de passagier en door de grotere en meer gespreide drukte die dat met zich meebrengt, ook veiliger.

Haltes langs de verschillende lijnen vallen onder de bevoegdheden van de gemeentes/steden op wier grondgebied ze liggen. Het onderhoud en de bereikbaarheid ervan worden lokale bevoegdheden.

Daarnaast moet de NMBS ook gradueel afslanken, tot ze op een gegeven moment enkel nog de grotere lijnen exploiteert. Dit evenwel zonder ontslagen.
De rijpaden voor de kleinere (lokale) lijnen worden open gesteld voor private vervoersbedrijven en het overbodige rollend materieel wordt te koop aangeboden. Op die manier kan de NMBS een start maken tot structurele afbouw van de historische schuld.

Tenslotte moeten ook de perrons enkel nog toegankelijk zijn voor passagiers en personeel, naar analogie met de Brusselse metro. Op ongelijkvloerse stations is dat geen probleem, daar kan de toegang tot de perrons gebeuren via toegangscontrole aan de trappen. Voor de gelijkvloerse perrons kunnen er over X-aantal kilometer spoor aan beide kanten omheiningen gebouwd worden zodat niemand zich via het spoor toegang verschaft tot de perrons.

De toegang verloopt via poortjes zoals nu bij de MIVB. Op die manier worden treinen véél veiliger en veel interessanter voor zowel passagiers als personeel dat tegenwoordig met totaal ongeoorloofd geweld geconfronteerd wordt, wat op (middel)lange termijn ook weer zal leiden tot meer inkomsten.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 11:11   #477
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

http://www.treinbestuurder.be/nieuws_read.php?id=2965
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 14:51   #478
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Geniaal. Musolini heeft dat ook al gedaan in de jaren 20-30. Zonder computer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 15:39   #479
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
De NMBS moet terug één bedrijf worden. Alle taken behorend aan de spoorwegen moeten onder dezelfde paraplu komen. Het toekennen van rijpaden, het innen van de vergoedingen ervoor en het financieren van de (her)aanleg van nieuwe of bestaande lijnen en het onderhoud van het net moet afgestoten worden naar een dienst onder de minister van mobiliteit. Het ontwerp, de planning, en het onderhoud ervan wordt uitgevoerd door de dienst wat nu nog Infrabel is, de aanleg met subcontractors.

De NMBS wordt daarnaast verantwoordelijk voor alle stations én krijgt het recht om bij elk (middel)groot station winkel-, kantoor- of woonprojecten te ontwikkelen. Zo worden de stations financieel interessanter voor het bedrijf én voor de passagier en door de grotere en meer gespreide drukte die dat met zich meebrengt, ook veiliger.

Haltes langs de verschillende lijnen vallen onder de bevoegdheden van de gemeentes/steden op wier grondgebied ze liggen. Het onderhoud en de bereikbaarheid ervan worden lokale bevoegdheden.

Daarnaast moet de NMBS ook gradueel afslanken, tot ze op een gegeven moment enkel nog de grotere lijnen exploiteert. Dit evenwel zonder ontslagen.
De rijpaden voor de kleinere (lokale) lijnen worden open gesteld voor private vervoersbedrijven en het overbodige rollend materieel wordt te koop aangeboden. Op die manier kan de NMBS een start maken tot structurele afbouw van de historische schuld.

Tenslotte moeten ook de perrons enkel nog toegankelijk zijn voor passagiers en personeel, naar analogie met de Brusselse metro. Op ongelijkvloerse stations is dat geen probleem, daar kan de toegang tot de perrons gebeuren via toegangscontrole aan de trappen. Voor de gelijkvloerse perrons kunnen er over X-aantal kilometer spoor aan beide kanten omheiningen gebouwd worden zodat niemand zich via het spoor toegang verschaft tot de perrons.

De toegang verloopt via poortjes zoals nu bij de MIVB. Op die manier worden treinen véél veiliger en veel interessanter voor zowel passagiers als personeel dat tegenwoordig met totaal ongeoorloofd geweld geconfronteerd wordt, wat op (middel)lange termijn ook weer zal leiden tot meer inkomsten.
Hmmmmhmm als dit de visie van NVA is ben ik blij dat ik dees nu lees.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2012, 15:41   #480
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En onmogelijk om een wagon te huren via internet, voor goederenvervoer.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be