Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2016, 16:36   #1161
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht


Die?batterij kost bijvoorbeeld 20.000?euro
Gaar 5jaarmee en rijdt 150.000km
Dus wat is de kostprijs per?km?
Paul een batterij-deskundige zegt dat E-auto batterijen wel 21 jaar kunnen meegaan en dan nog altijd niet versleten zijn, maar nog altijd 80 % van hun capaciteit halen.
Wat nu Paul ?

Citaat:
https://adacemobility.wordpress.com/...r-unterschied/
21. Oktober 2013

Sven Bauer, CEO von Europas größtem Batteriehersteller, kennt sich mit der aktuellen Lithium-Ionen-Technologie aus wie kein Zweiter. [...]

State of the Art sind die Zellen, die im BMW i3 verwendet werden. Eine Nickel-Kobalt-Mangan-Zelle mit Festkern. Das heißt, mit einem festen Aluminiumgehäuse, laserverschweißt. Die ist so aufgebaut, dass sie 20 Jahre Lebenszeit hat.

20 Jahre? Woher wissen Sie das so genau?
Man kann Simulationen in Testreihen fahren.

Ist die Lebenszeit-Prognose zuverlässig?

Die ist sehr zuverlässig
. Das kann man bis auf einen Monat genau nachweisen. Die Lebenszeit ist genau gesagt 20,9 Jahre. End of Life heißt, der Akku lässt sich dann noch bis 80 Prozent seiner ursprünglichen Kapazität aufladen.
Ook Tesla-batterijen gaan mss ook meer dan 400.000 km of 20 jaar*20.000 km mee, indien je die rode lijn van gemiddelde laadcapaciteit doortrekt
(na 200.000 km nog > 93 % remaining range) :
https://steinbuch.wordpress.com/2015...radation-data/
The most recent (October 30, 2016) version of the results is displayed below. Detailed explanations are also in the # google doc file, as well as at the end of this blogpost. The new files also have data input possibilities for USA and other non-km (i.e. miles) drivers.
# https://docs.google.com/spreadsheets...gid=1669966328

To put in into perspective, on a 0-100% scale, it looks like this:

In the figure the percentage of range loss is shown on the vertical axis. The horizontal axis displays the distance driven with the vehicles. [...]



Wat nu Paul?

En volgens deze interessante Vlaamse tool zijn E-wagens soms zelfs goedkoper dan vergelijkbare fossiele wagens, alles meegerekend, jaren/kms/rijstijl/enz... kan je kiezen.
En 4 parameters kun je nog eens aanpassen na berekening.
http://www.milieuvriendelijkevoertui...ool/index.html

Quid ergo Paul?

En waarom moeten batterijen in een E-auto überhaupt 10 jaar of veel langer meegaan als binnen 10 jaar de accucellen en accupack mss 2-3 maal minder kosten per kWh? En bovendien 2 maal minder plaats innemen per kWh zodat je plots je oud 40 kWh-accupack tegen een even zwaar en evenveel plaats innemend 80 kWh kunt vervangen? Ik heb zo´n buikgevoel dat degelijke E-auto´s (best helemaal niet-roestend, wat er niet is kan niet roesten) wel eens een veel hogere herverkoopswaarde gaan halen in de toekomst. Want de duurzame E-motoren kunnen gerust 2 accupacks aan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2016 om 17:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2016, 15:21   #1162
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 november 2016 om 15:28.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 11:26   #1163
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Gent laat weten dat je niet langer welkom bent met je wagen in de stad.

1) door het mobiliteitsplan is 3/4 van de stad onbereikbaar geworden. 2016-2017...
2) door de voetgangerszone is zowat het volledige centrum onbereikbaar geworden. Eerder
3) door de invoering van de euronorm diesel 5 vanaf 2020
4) door de invoering van de euronorm benzine 2 vanaf 2020

Ik weet niet hoe men het wil maar ik vrees dat Gent een droog stadje van lege straatjes gaat worden waar enkel nog een toerist zal rondstruinen en een studentje op weg naar een droog cafétje.
Kan je daar nog een winkeltje of horeca zaakje voor open houden?
De toerist eet en drinkt in zijn hotel. Hoogstens een koffietje ergens.
De student eet en drinkt alleen in zijn frituur de gouden saté. Die is altijd platzak.

Voor de rest?
Al wat in Gent is dat is er ook ergens anders en veel makkelijker te bereiken zonder die groene long zever.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2016 om 11:28.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 11:52   #1164
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Schrootpremie?

Stad Gent laat zich al gniffelend ook ontvallen dat ze "overwegen" een schrootpremie te geven aan al wie niet tot de euronormen behoort.
Versta dit goed; als je uw auto laat pletten krijg je wat buskaartjes in ruil.

Wie gaan ze treffen?
Zowat al wie in de rand van Gent centrum woont. Bijna allen rijden ze daar met een auto die niet meer voldoet en binnenkort zal dat dus niet meer mogen.
De rand van Gent wie is dat?
Bijna zonder uitzondering sociale gevallen; werklozen en immigranten.
Veel anderen wonen daar niet.

Dus?
Centrum kan je niet meer binnen?
De rand, gaat ofwel zwaar betalen of zwaar te voet gaan.

Toch lief dat het stad zo met je meedenkt nietwaar?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:24   #1165
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gent laat weten dat je niet langer welkom bent met je wagen in de stad.

1) door het mobiliteitsplan is 3/4 van de stad onbereikbaar geworden. 2016-2017...
2) door de voetgangerszone is zowat het volledige centrum onbereikbaar geworden. Eerder
3) door de invoering van de euronorm diesel 5 vanaf 2020
4) door de invoering van de euronorm benzine 2 vanaf 2020

Ik weet niet hoe men het wil maar ik vrees dat Gent een droog stadje van lege straatjes gaat worden waar enkel nog een toerist zal rondstruinen en een studentje op weg naar een droog cafétje.
Kan je daar nog een winkeltje of horeca zaakje voor open houden?
De toerist eet en drinkt in zijn hotel. Hoogstens een koffietje ergens.
De student eet en drinkt alleen in zijn frituur de gouden saté. Die is altijd platzak.

Voor de rest?
Al wat in Gent is dat is er ook ergens anders en veel makkelijker te bereiken zonder die groene long zever.
2020 ? dan is men ruim op tijd verwittigd. Andere landen zoals D hadden niet zoveel respijt maar daar kon toen iedereen wel een schrotpremie krijgen als de auto onder bepaalde voorwaarden viel.

Vanaf Euro 2 benzine en beter mag nog altijd in de LEZ Gent.
Dus ik mag dan nog altijd met mijn dan 31 jarige benzineauto in die LEZ zone van Gent, toch tot 2025 zie ik verderlezend. Mooi.

Bij de diesels is het wat anders de grootste giftbakken mogen niet meer binnen en de lakse euronorm 4 moet al afdokken indien ze in die zone willen, en begrenst tot 2024. Nadien helemaal niet meer, of wachten tot ze 40 jaar zijn...
Dus ruim op tijd verwittigd eens aan alternatieve auto´s te denken.

Verder lees ik dat bij de oldtimers ze pas vanaf 40 jaar oud rekenen, daar ligt een gat van 10 jaar tov de Duitse LEZ-zones waar de oldtimers vanaf 30 jaar wel bij de uitzonderingen staan, diesel of benzine speelt geen rol.
vb voor mijn benzineauto bj 1989 euro 2 zal ik dus 4 jaar Gent niet binnenmogen, tussen 2025 en juli 2029, daarna weer wel.

Bron:
Citaat:
https://stad.gent/natuur-milieu/lage...issiezone#2020 is nog lang. Waarom wordt de LEZ nu al aangekondigd?

Waarom is er een verschil tussen diesel- en benzinevoertuigen?

Dieselvoertuigen stoten veel meer schadelijke stoffen uit dan benzinevoertuigen. Vooral de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden is veel hoger dan bij benzinevoertuigen. Diesel is dus meer vervuilend dan benzine. Met de invoering van een lage-emissiezone wordt getracht om vooral het dieselverkeer in de stad te beperken.

Hoe weet ik of mijn voertuig nog zal binnen mogen in de LEZ in 2020?

Of uw auto binnen mag in de LEZ, hangt af van de euronorm en het brandstoftype. De combinatie van die elementen bepaalt de vervuilingsgraad van uw voertuig. De euronorm is een Europese milieu-standaard voor voertuigen. Hoe hoger uw voertuig hiervoor scoort, hoe milieuvriendelijker het is. De euronorm vindt u op uw inschrijvingsbewijs onder ‘milieuklasse’. Voor vrachtwagens en bussen wordt de euronorm aangeduid met een Romeins cijfer.

Dieselvoertuigen met een euronorm 5 of hoger en benzine- of aardgasvoertuigen met een euronorm 2 of hoger zullen vanaf 2020 vrije toegang krijgen tot de LEZ. Nieuwe voertuigen hebben in principe een euronorm 6 en daarmee mag u altijd de LEZ binnenrijden.

Dieselvoertuigen met een euronorm 4 zullen tot en met 31 december 2024 in de LEZ toegelaten worden mits het betalen van een ontheffing. De tarieven van deze ontheffing worden de komende maanden verder uitgewerkt.

Lees hier
of uw voertuig toegelaten wordt tot de LEZ(77.5 KB)

Indien de euronorm van uw voertuig niet gekend is, dan geldt de datum van eerste inschrijving zoals vermeld op het inschrijvingsbewijs. De euronorm verschilt per voertuigcategorie en voor voertuigen van categorie N1 (lichte bedrijfswagens) ook naargelang de massa in rijklare toestand.

Vind hier
de euronorm van uw voertuig(249.21 KB)

Vanaf 2025 worden de toelatingsvoorwaarden strikter. Dan moeten dieselvoertuigen minimaal aan euronorm 6 en benzine – en aardgasvoertuigen aan euronorm 3 voldoen om vrije toegang te krijgen tot de LEZ.

Eenmaal alle criteria vastliggen zal er een checktool online beschikbaar zijn waar u snel met een paar klikken kan ontdekken of uw voertuig vanaf 2020 toegang heeft tot de LEZ.

[...]
Mag ik met mijn oldtimer de LEZ binnen?
Enkel voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen volgens de wetgeving betreffende de lage emissiezones een toelating krijgen om onder bepaalde voorwaarden de LEZ binnen te rijden. Een O-plaat voor oldtimers maakt geen verschil: enkel de leeftijd van de auto is van tel. De voorwaarden die de Stad hiervoor zal hanteren, worden nog uitgewerkt en worden later uitgebreid gecommuniceerd.

Hoe hoog zullen de toegangstarieven zijn?
Hoewel het de bedoeling is dat voertuigen zich aan de nieuwe uitstootnormen aanpassen, kan men bij wijze van uitzondering alsnog betalen om de LEZ te kunnen binnenrijden. De tarieven die hiervoor gehanteerd zullen worden, liggen momenteel nog niet vast. Van zodra de tarieven bepaald zijn, zal er hierover uitgebreid gecommuniceerd worden.
Wie weet veranderen er nog een paar punten en komma´s want het is nog niet definitief uitgewerkt.

In neem ook aan dat er talrijke oldtimerclubs gaan protesteren dat er een groot verschil is met de buitenlandse uitzonderingen waar olditmers in de regel wel binnen mogen, in D is dat officieel vanaf # 30 jaar.

Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verord...tung#Ausnahmen

Ausnahmen

Von Verkehrsverboten sind gemäß der Verordnung folgende Fahrzeuge ausgenommen:

# Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens # 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:32   #1166
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In gent heb je veel sneller een oldtimer.

Daar rekenen niet per bouwjaar maar per euronorm.

De strijd tegen fijn stof contra de strijd tegen diesel.
Fijn stof gaat winnen want de filters worden steeds nauwer om het roet te vermalen.

3 hoeratjes voor Gent.
Dankzij hun weer wat giftiger geworden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:32   #1167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gent laat weten dat je niet langer welkom bent met je wagen in de stad.

1) door het mobiliteitsplan is 3/4 van de stad onbereikbaar geworden. 2016-2017...
2) door de voetgangerszone is zowat het volledige centrum onbereikbaar geworden. Eerder
3) door de invoering van de euronorm diesel 5 vanaf 2020
4) door de invoering van de euronorm benzine 2 vanaf 2020

Ik weet niet hoe men het wil maar ik vrees dat Gent een droog stadje van lege straatjes gaat worden waar enkel nog een toerist zal rondstruinen en een studentje op weg naar een droog cafétje.
Kan je daar nog een winkeltje of horeca zaakje voor open houden?
De toerist eet en drinkt in zijn hotel. Hoogstens een koffietje ergens.
De student eet en drinkt alleen in zijn frituur de gouden saté. Die is altijd platzak.

Voor de rest?
Al wat in Gent is dat is er ook ergens anders en veel makkelijker te bereiken zonder die groene long zever.
2020 ? dan is men ruim op tijd verwittigd. Andere landen zoals D hadden niet zoveel respijt maar daar kon toen iedereen wel een schrotpremie krijgen als de auto onder bepaalde voorwaarden viel, was in 2009, € 2500 premie :
https://de.wikipedia.org/wiki/Umweltpr%C3%A4mie

Vanaf Euro 2 benzine en beter mag nog altijd in de LEZ Gent.
Dus ik mag dan nog altijd met mijn dan 31 jarige benzineauto in die LEZ zone van Gent, toch tot 2025 zie ik verderlezend. Mooi.

Bij de diesels is het wat anders de grootste giftbakken mogen niet meer binnen en de lakse euronorm 4 moet al afdokken indien ze in die zone willen, en begrenst tot 2024. Nadien helemaal niet meer, of wachten tot ze 40 jaar zijn...
Dus ruim op tijd verwittigd eens aan alternatieve auto´s te denken.

Verder lees ik dat bij de oldtimers ze pas vanaf 40 jaar oud rekenen, daar ligt een gat van 10 jaar tov de Duitse LEZ-zones waar de oldtimers vanaf 30 jaar wel bij de uitzonderingen staan, diesel of benzine speelt geen rol.
vb voor mijn benzineauto bj 1989 euro 2 zal ik dus 4 jaar Gent niet binnenmogen, tussen 2025 en juli 2029, daarna weer wel.

Bron:
Citaat:
https://stad.gent/natuur-milieu/lage...issiezone#2020 is nog lang. Waarom wordt de LEZ nu al aangekondigd?

Waarom is er een verschil tussen diesel- en benzinevoertuigen?

Dieselvoertuigen stoten veel meer schadelijke stoffen uit dan benzinevoertuigen. Vooral de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden is veel hoger dan bij benzinevoertuigen. Diesel is dus meer vervuilend dan benzine. Met de invoering van een lage-emissiezone wordt getracht om vooral het dieselverkeer in de stad te beperken.

Hoe weet ik of mijn voertuig nog zal binnen mogen in de LEZ in 2020?

Of uw auto binnen mag in de LEZ, hangt af van de euronorm en het brandstoftype. De combinatie van die elementen bepaalt de vervuilingsgraad van uw voertuig. De euronorm is een Europese milieu-standaard voor voertuigen. Hoe hoger uw voertuig hiervoor scoort, hoe milieuvriendelijker het is. De euronorm vindt u op uw inschrijvingsbewijs onder ‘milieuklasse’. Voor vrachtwagens en bussen wordt de euronorm aangeduid met een Romeins cijfer.

Dieselvoertuigen met een euronorm 5 of hoger en benzine- of aardgasvoertuigen met een euronorm 2 of hoger zullen vanaf 2020 vrije toegang krijgen tot de LEZ. Nieuwe voertuigen hebben in principe een euronorm 6 en daarmee mag u altijd de LEZ binnenrijden.

Dieselvoertuigen met een euronorm 4 zullen tot en met 31 december 2024 in de LEZ toegelaten worden mits het betalen van een ontheffing. De tarieven van deze ontheffing worden de komende maanden verder uitgewerkt.

Lees hier
of uw voertuig toegelaten wordt tot de LEZ(77.5 KB)

Indien de euronorm van uw voertuig niet gekend is, dan geldt de datum van eerste inschrijving zoals vermeld op het inschrijvingsbewijs. De euronorm verschilt per voertuigcategorie en voor voertuigen van categorie N1 (lichte bedrijfswagens) ook naargelang de massa in rijklare toestand.

Vind hier
de euronorm van uw voertuig(249.21 KB)

Vanaf 2025 worden de toelatingsvoorwaarden strikter. Dan moeten dieselvoertuigen minimaal aan euronorm 6 en benzine – en aardgasvoertuigen aan euronorm 3 voldoen om vrije toegang te krijgen tot de LEZ.

Eenmaal alle criteria vastliggen zal er een checktool online beschikbaar zijn waar u snel met een paar klikken kan ontdekken of uw voertuig vanaf 2020 toegang heeft tot de LEZ.

[...]
Mag ik met mijn oldtimer de LEZ binnen?
Enkel voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen volgens de wetgeving betreffende de lage emissiezones een toelating krijgen om onder bepaalde voorwaarden de LEZ binnen te rijden. Een O-plaat voor oldtimers maakt geen verschil: enkel de leeftijd van de auto is van tel. De voorwaarden die de Stad hiervoor zal hanteren, worden nog uitgewerkt en worden later uitgebreid gecommuniceerd.

Hoe hoog zullen de toegangstarieven zijn?
Hoewel het de bedoeling is dat voertuigen zich aan de nieuwe uitstootnormen aanpassen, kan men bij wijze van uitzondering alsnog betalen om de LEZ te kunnen binnenrijden. De tarieven die hiervoor gehanteerd zullen worden, liggen momenteel nog niet vast. Van zodra de tarieven bepaald zijn, zal er hierover uitgebreid gecommuniceerd worden.
Wie weet veranderen er nog een paar punten en komma´s want het is nog niet definitief uitgewerkt. Ik neem aan dat oldtimers > 40 jaar ook zullen moeten betalen zoals in Antwerpen:
Citaat:
http://www.autowereld.be/autonieuws/...oldtimers.html
Oldtimers niet meer welkom in Antwerpen 10-02-2016
In neem ook aan dat er talrijke oldtimerclubs gaan protesteren dat er een groot verschil is met de buitenlandse uitzonderingen waar olditmers in de regel wel binnen mogen (zelfs gratis) , in D is dat officieel vanaf # 30 jaar.

1.
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Verord...tung#Ausnahmen

Ausnahmen

Von Verkehrsverboten sind gemäß der Verordnung folgende Fahrzeuge ausgenommen:

# Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens # 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
2. In D geldt een euronorm 0/1 benzine of reeds met geregelde 3-weg katalysator ook bij de milieuvriendelijke motoren en krijgt een groene plakkette en mag in alle zones.
Ook een euronorm 3/4 -met roetfilter- eventueel nadien uitgerust - haalt nog net de groene plakkette en mag in alle zones.
Bron:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._und_Plaketten

Fahrzeuge mit Ottomotor
Euro 1 oder besser: Grün
Euro 1 oder schlechter mit G-Kat: Grün

Euro 1 oder schlechter ohne Kat/ mit U-Kat: Keine Plakette
Fahrzeuge mit Dieselmotor
Euro 4/5/6 oder D4, oder Euro-3/D4: Grün
Euro 3: Gelb
Euro 2: Rot
Euro 1 oder schlechter: Keine Plakette

Durch die Nachrüstung eines Dieselrußpartikelfilters kann zudem eine bessere Partikelminderungsstufe erreicht und dann eine bessere Plakette ausgegeben werden. Ein Fahrzeug mit Abgasnorm Euro 3 – gelbe Plakette – kann z. B. durch Nachrüstung den Partikelausstoß von Euro 4 erreichen und bekommt dann eine grüne Plakette.


BE komt dus pas 10 jaar later als D met hun LEZ zones maar ze willen al direct heiliger zijn als de paus (zie 1. en 2.). Bovendien hebben ze ooit nog jarenlang 3 / 15 % ecopremies en subsidies gegeven aan vooral dieselpersonenwagens, ook de accijnscompenserende hogere verkeerstaks van diesels afgeschaft enz... wie weet willen ze die honderden miljoenen nu recupereren... ik gis maar wat uit mijn duim.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2016 om 12:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:41   #1168
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Gent 2020



Of was het 1850?
Bah krak hetzelfde dus who care?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2016 om 12:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:43   #1169
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard LEZ zone

__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:47   #1170
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Het verschil 1870 en Gent 2020 LEZ

Alle verschillen netjes weg gewerkt


Nou dat is vooruitgang.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:53   #1171
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard En de stad zei "gij moet te voet met uw materiaal terug komen"



Begin er maar eens aan hé?
Zou dat op de bus mogen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2016 om 12:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:54   #1172
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alle verschillen netjes weg gewerkt


Nou dat is vooruitgang.
Ik zie geen verband.

Californie dacht al na WO II aan maatregelen voor meer milieuvriedelijke voertuigen... Los Angeles Smog in de 30ér jaren...

USA vanaf 1970: https://www.epa.gov/laws-regulations...-clean-air-act

London wslk al in de 19e eeuw... al voordat er auto´s reden...
In 1952 zouden er in London 4000 doden gevallen zijn door vervuilde lucht
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Smog#London

London

Victorian London was notorious for its thick smogs, or "pea-soupers", a fact that is often recreated (as here) to add an air of mystery to a period costume drama
In 1306, concerns over air pollution were sufficient for Edward I to (briefly) ban coal fires in London.[3] In 1661, John Evelyn's Fumifugium suggested burning fragrant wood instead of mineral coal, which he believed would reduce coughing. The "Ballad of Gresham College" the same year describes how the smoke "does our lungs and spirits choke, Our hanging spoil, and rust our iron."

Severe episodes of smog continued in the 19th and 20th centuries, mainly in the winter, and were nicknamed "pea-soupers," from the phrase "as thick as pea soup." The Great Smog of 1952 darkened the streets of London and killed approximately 4,000 people in the short time of 4 days (a further 8,000[54] died from its effects in the following weeks and months). Initially a flu epidemic was blamed for the loss of life.

In 1956 the Clean Air Act started legally enforcing smokeless zones in the capital. There were areas where no soft coal was allowed to be burned in homes or in businesses, only coke, which produces no smoke. Because of the smokeless zones, reduced levels of sooty particulates eliminated the intense and persistent London smog.

It was after this that the great clean-up of London began. One by one, historical buildings which, during the previous two centuries had gradually completely blackened externally, had their stone facades cleaned and restored to their original appearance. Victorian buildings whose appearance changed dramatically after cleaning included the British Museum of Natural History. A more recent example was the Palace of Westminster, which was cleaned in the 1980s. A notable exception to the restoration trend was 10 Downing Street, whose bricks upon cleaning in the late 1950s proved to be naturally yellow; the smog-derived black colour of the façade was considered so iconic that the bricks were painted black to preserve the image.[55][56] Smog caused by traffic pollution, however, does still occur in modern London.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2016 om 12:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 12:57   #1173
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zie geen verband.

Californie dacht al na WO II aan maatregelen voor meer milieuvriedelijke voertuigen... Los Angeles Smog in de 30ér jaren...

USA vanaf 1970: https://www.epa.gov/laws-regulations...-clean-air-act

London wslk al in de 19e eeuw... al voordat er auto´s reden...
Zie je geen verband?
Tja...je ziet nog geen paard en kar bedoel je?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 13:03   #1174
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Jawel dat gaat, alles afladen en dan alles te voet.



Toch maar een kleine moeite?
Laat alles efkes op straat staan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 13:20   #1175
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard vooruitgang is achteruitgang

Zei de weldenkende zoveel slimmere jeugd.

En we gaan terug naar de middeleeuwen.
En ze tokkelden een app in elkander.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 13:58   #1176
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zie je geen verband?
Tja...je ziet nog geen paard en kar bedoel je?
Tja... kun je het dan niet uitleggen wat je bedoelt?

Ik zie veel meer electrische wagens in de toekomst, en natuurlijk ook nog benzine-hybrides.

Electrische wagens zullen altijd en overal in de steden binnen mogen (geen uitlaatemissies) , dat begrijp je toch? Benzine-hybrides ook want in de regel kunnen die indien opgeladen minstens 20 km puur op de E-motor rijden of geen emissies in stadscentra.

In Oslo al een feit, maar daarvoor heb je geen foto nodig rij gewoon maar eens naar Noorwegen waar tot 1/3 van de nieuwe inschrijvingen electrische voertuigen zijn.
Citaat:
The highest-ever monthly market share for plug-in electric segment was achieved in March 2016 with one in three passenger cars registered being a plug-in electric car (33.5%).

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway
Voor fotootjes en stats van laadpalen moet je hier zijn: http://elbil.no/#elbil-2


Dat is wat anders als paard en kar hé:


De kleine E-stadswagens anno 2016, dus voorlopig:


Zie je het verschil met paard en kar?

En voor verre afstanden is er nog weinig (behalve Tesla), en wie ongeschikt is voor laadpalen onderweg kan nog altijd voor de tussenstap benzine-hybride kiezen:
Citaat:
http://www.egear.be/bmw-330e-goedkop...ercedes-c350e/

Daarom verwacht ik een Belgische prijs van ongeveer 39.500€.

Dat is dik 12.000€ goedkoper (UPDATE 19 oktober 2015: 8.538€) dan Daimler’s directe rivaal, de Mercedes c350e. Die kost immers 51.788€ in België.

Met andere woorden, als Mercedes z’n prijs niet drastisch verlaagt, zullen er niet veel c350e’s verkocht worden. Beide wagens zijn immers vrij gelijkaardig.
40 km (BMW) vs. 31 km (Mercedes) elektrische range, 252 pk (BMW) vs. 279 pk (Mercedes) en 0 tot 100 in 6,1 (BMW) vs. 5,9 seconden (Mercedes).

Tot hiertoe werden ongeveer acht c350e’s ingeschreven in België.

Die andere nieuwe BMW stekker-hybride, de 225xe, heeft ook een prijs gekregen in Nederland. Hij moet er 39.800€ kosten. In België zal dat naar verwachting neerkomen op +- 37.500€.

http://www.egear.be/mercedes-c350e/
enz... zie je het niet?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2016 om 14:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 14:47   #1177
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja... kun je het dan niet uitleggen wat je bedoelt?

Ik zie veel meer electrische wagens in de toekomst, en natuurlijk ook nog benzine-hybrides.

Electrische wagens zullen altijd en overal in de steden binnen mogen (geen uitlaatemissies) , dat begrijp je toch? Benzine-hybrides ook want in de regel kunnen die indien opgeladen minstens 20 km puur op de E-motor rijden of geen emissies in stadscentra.

In Oslo al een feit, maar daarvoor heb je geen foto nodig rij gewoon maar eens naar Noorwegen waar tot 1/3 van de nieuwe inschrijvingen electrische voertuigen zijn.


Voor fotootjes en stats van laadpalen moet je hier zijn: http://elbil.no/#elbil-2


Dat is wat anders als paard en kar hé:


De kleine E-stadswagens anno 2016, dus voorlopig:


Zie je het verschil met paard en kar?

En voor verre afstanden is er nog weinig (behalve Tesla), en wie ongeschikt is voor laadpalen onderweg kan nog altijd voor de tussenstap benzine-hybride kiezen:

enz... zie je het niet?
Nee ik zie het niet.
Ik zie enkel enorme investeringen en allerlei problemen met laadvermogen, actieradius ...enz.

Is het de investering wel nog waard?
Moet je u eens afvragen.
Probeer eens, je kan het.

Maar ieder kalf ziet het wel uiteraard.
Daarom dat het kalveren zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2016 om 14:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 14:49   #1178
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En ik zie ook geen verschil tussen ergens niet mogen inrijden met een diesel of een benzine of een elektrische.
Die laatste mogen ook niet in verboden zones. En die zones groeien sneller dan jij kan opladen zelfs.
Bovendien zijn er geen of weinig aangepaste bestelwagens in die soorten en als ze er zijn dan hebben ze te weinig laadvermogen.


Zie je wel dat kalveren heersen?

Drie hoeraatjes voor de kalveren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 december 2016 om 14:52.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 14:56   #1179
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee ik zie het niet.
Ik zie enkel enorme investeringen en allerlei problemen met laadvermogen, actieradius ...enz.
Electrofobie en fossiele blindheid dus. Wslk heb je teveel ultrafijnstof geslikt.

Er is al lang een sterk *vermoeden (nog geen bewijs) dat het ook de hersenen kan aantasten, ook mogelijk dementie(wordt onderzocht), die ook steeds meer in jongere jaren kan beginnen.

Want de dieselroetdeeltjes ook benzineroetdeeltjes (motoren directe injectie) worden steeds maar kleiner (zelfs maar enkele nanometer) en dringen dus steeds dieper door. Maar de dieselroetdeeltjes zijn alvast bewezen giftiger of cat I.

Volgens een *Britse studie van de Universiteit Lancaster:

Citaat:
http://www.bbc.com/news/science-environment-37276219

Pollution particles 'get into brain'

5 September 2016 From the section Science & Environment

Tiny particles of pollution have been discovered inside samples of brain tissue, according to new research.

Suspected of toxicity, the particles of iron oxide could conceivably contribute to diseases like Alzheimer's - though evidence for this is lacking.

The finding - described as "dreadfully shocking" by the researchers - raises a host of new questions about the health risks of air pollution.

Many studies have focused on the impact of dirty air on the lungs and heart.

Now this new research provides the first evidence that minute particles of what is called magnetite, which can be derived from pollution, can find their way into the brain.
Earlier this year the World Health Organisation warned that air pollution was leading to as many as three million premature deaths every year.
Tracing origins
The estimate for the UK is that 50,000 people die every year with conditions linked to polluted air.
The research was led by scientists at Lancaster University and is published in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
The team analysed samples of brain tissue from 37 people - 29 who had lived and died in Mexico City, a notorious pollution hotspot, and who were aged from 3 to 85.
The other 8 came from Manchester, were aged 62-92 and some had died with varying severities of neurodegenerative disease.
The lead author of the research paper, Prof Barbara Maher, has previously identified magnetite particles in samples of air gathered beside a busy road in Lancaster and outside a power station.
She suspected that similar particles may be found in the brain samples, and that is what happened.
"It's dreadfully shocking. When you study the tissue you see the particles distributed between the cells and when you do a magnetic extraction there are millions of particles, millions in a single gram of brain tissue - that's a million opportunities to do damage."


A link to Alzheimer's and other diseases is under investigation
ook:
Citaat:
https://www.euractiv.de/section/gesu...r-verursachen/

Der Verdacht ist nicht neu: Schon in den vergangen Jahren deuteten mehrere Studien darauf hin, dass verschmutzte Luft Hirnschäden verursachen könnte. Probanden, die in einer Gegend mit etwa zwei Mikrogramm Feinstaub pro Kubikmeter Luft leben, hätten ein um 46 Prozent höheres Risiko, einen „stillen“ Schlaganfall zu erleiden, berichteten etwa Forscher des Beth Israel Deaconess Medical Center und der Boston University School of Medicine.

Krebs, Atemwegserkrankungen, Herzinfarkt: Dass Feinstaub gesundheitsschädlich ist, betonen Forscher schon seit Langem. Die Weltgesundheitsorganisation (WHO) geht von jährlich weltweit etwa sieben Millionen Toten aus. Allein in Deutschland sterben Jahr für Jahr rund 35.000 Menschen an den Folgen von Luftverschmutzung, berichtete kürzlich ein Forscherteamim Fachmagazin „Nature“.

Nun liefert eine Studie von Barbara Maher von der britischen Universität Lancaster und und weiteren Forschern Hinweise darauf, dass sich gefährliche Partikel aus dem Feinstaub im Gehirn ablagern. Das Einatmen größerer Mengen Feinstaub-Partikel könnte somit zu Alzheimer führen – einer Krankheit, die üblicherweise vor allem bei Menschen ab dem 65. Lebensjahr auftritt und durch zunehmende Demenz gekennzeichnet ist.
Citaat:
https://www.allum.de/aktuelles/nachr...urch-feinstaub

Doch wie gelangt das Mineral Magnetit ins menschliche Gehirn? Kommt es aus der Umwelt oder wird es im Körper gebildet? Dieser Frage ist das Forscherteam um die Physikerin Barbara Maher von der Universität Lancaster nachgegangen. Die Forscher untersuchten das Gehirngewebe von 37 verstorbenen Städtern aus Mexico-City und aus Manchester und fanden darin zwischen 0.2 und 12 Mikrogramm Magnetit pro Gramm Gewebe. Ob die meist in einem Unfall verstorbenen Personen an der Alzheimer-Krankheit oder einer anderen neurodegenerativen Erkrankung litten, geht aus der Studie nicht hervor, da es sich um forensische Gehirnproben handelte.

Darüber hinaus - und das ist das Neue an der Lancaster-Studie - wurde das gefundene Magnetit strukturell mit verschiedenen elektronenmikroskopischen Methoden untersucht.

Normales ("euhedrales") Magnetit hat eine regelmässige Kristallstruktur und bildet Tetraeder bzw. Oktaeder. Das in den Gehirnen gefundene Magnetit war dagegen beinahe rund und "abgeschliffen" und ähnelt viel stärker den Partikeln, die sich in der Feinstaubfraktion PM2.5 finden und die aus Verbrennungsprozessen und dem (Diesel)-Verkehr stammen. Die nanoskalige Größe der Magnetitpartikel (sie lag unter 200 Nanometer) erklärt auch, wie diese über den Riechnerv (Nervus olfactorius) ins Gehirn gelangen konnten.

Inwieweit diese Magnetitpartikel - und möglicherweise auch andere mineralische Nanopartikel - die Entstehung von Alzheimer tatsächlich begünstigen können, muss die weitere Forschung klären.


Ein erhöhter Magnetitgehalt im Hirn von 37 verstorbenen Personen aus zwei Städten mit hoher Luftverschmutzung ist ein wichtiges Indiz, aber noch kein Beweis.
Men heeft dus nanogrote magnetietdeeltjes (< 200 nM ) in de hersenen gevonden, want aantoont dat ook nanogrote roetdeeltjes in de hersenen kunnen indringen. < 200nM is wel PM 0,2.

Hier een typische partikelgrootteverdeling uit de uitlaat van een dieselmotor, het meeste ligt zelfs onder PM 0,1 of < 100 nM:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2016 om 15:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2016, 15:24   #1180
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Electrofobie en fossiele blindheid dus. Wslk heb je teveel ultrafijnstof geslikt.

Er is al lang een sterk *vermoeden dat het ook de hersenen kan aantasten, ook mogelijk dementie(wordt onderzocht), die ook steeds meer in jongere jaren kan beginnen.

Want de dieselroetdeeltjes ook benzineroetdeeltjes (motoren directe injectie) worden steeds maar kleiner (enkele nanometer) en dringen dus steeds dieper door. Maar de dieselroetdeeltjes zijn alvast bewezen giftiger of cat I.

Volgens een *Britse studie van de Universiteit Lancaster:



ook:
Ze worden kleiner omdat ze steeds fijner gefilterd worden micele.

Niet omdat ze fijner ingespoten worden ter verbranding.

Het zijn uw hersenspinsels die ons vergiftigen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be