Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2007, 13:35   #221
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Kronkel, kronkel. Oppassen dat u niet in de knoop raakt. Of beter, dat u er terug uitraakt.
Wat begrijpt u niet?
Of waar gaat u niet mee akkoord?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 13:38   #222
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Handen op, wie had er niet verwacht dat het ging uitdraaien op de - enigszins walgelijke - discussie over het bepalen van het mens-zijn van A door mens B?
Wat is daar walgelijk aan?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 18:21   #223
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet?
Of waar gaat u niet mee akkoord?
Ik begrijp niet dat u zich in bochten blijft wringen tenzij het uw ambitie is ooit in een cirkus te werken. Of bij Spirit te gaan.

Ik heb wel begrepen dat u van juridische zaken geen kaas gegeten heeft.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 18:53   #224
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat u zich in bochten blijft wringen tenzij het uw ambitie is ooit in een cirkus te werken. Of bij Spirit te gaan.

Ik heb wel begrepen dat u van juridische zaken geen kaas gegeten heeft.
U bent kennelijk van slechte wil (dat is niet mooi voor een christen, dit terzijde), dus gooi ik het over een andere boeg.
Graag on topic een antwoord op volgende vraag: hoe kan je überhaupt tot een abortuswetgeving komen ZONDER eerst het embryo een (ethisch) statuut toe te kennen? En wat is in feite uw probleem met de stelling dat precies door het opstellen van die wetgeving het embryo een juridisch statuut krijgt?

Nogmaals: wat is precies uw bezwaar (onderbouwen graag) of wat begrijpt u niet?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 19:03   #225
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
U bent kennelijk van slechte wil (dat is niet mooi voor een christen, dit terzijde), dus gooi ik het over een andere boeg.
Graag on topic een antwoord op volgende vraag: hoe kan je überhaupt tot een abortuswetgeving komen ZONDER eerst het embryo een (ethisch) statuut toe te kennen? En wat is in feite uw probleem met de stelling dat precies door het opstellen van die wetgeving het embryo een juridisch statuut krijgt?
Wel, als u beweert dat een foetus door een wet een bepaald statuut gekregen heeft dan kan u ongetwijfeld uitleggen welk statuut dit is en wat dit inhoudt. Dan gaat het ook om een juridisch statuut en geen ethisch. Ethiek heeft met wetgeving weinig of niets te maken. Dat zijn twee compleet verschillende werelden.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 13:58   #226
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Wel, als u beweert dat een foetus door een wet een bepaald statuut gekregen heeft dan kan u ongetwijfeld uitleggen welk statuut dit is en wat dit inhoudt. Dan gaat het ook om een juridisch statuut en geen ethisch. Ethiek heeft met wetgeving weinig of niets te maken. Dat zijn twee compleet verschillende werelden.
De hele discussie over de legalisering van abortus draait precies om de vraag in hoeverre het embryo in vitro al dan niet moet beschermd worden (waarover zou het anders gaan?). M.a.w.: kunnen voor een embryo dezelfde rechten geleden als voor een menselijke persoon? Nog m.a.w.: het is een discussie over het ethische statuut van het embryo. Zulke discussie binnen een Raadgevende Commissie ging vooraf aan zowel de totstandkoming van de abortuswet als aan die betreffende het onderzoek op embryo's (in beide gevallen gaat het immers fundamenteel om dezelfde problematiek). En op het moment dat deze discussie uimondt in een wet, heeft het embryo per definitie een juridisch statuut.

Vandaar ook dat uw stelling (dat ethiek niks met wetgeving heeft te maken) bijzonder bevreemdend is. Juristiek is precies de neerslag van een ethiek!

Ik raad u toch aan om dit eens te lezen: http://www.senate.be/wwwcgi/get_pdf?33578050
(Voor wie niet goed weet wat een statuut is, kan vooral p.12 verhelderend zijn)

Laatst gewijzigd door drosophila : 15 februari 2007 om 14:09.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 18:01   #227
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
De hele discussie over de legalisering van abortus draait precies om de vraag in hoeverre het embryo in vitro al dan niet moet beschermd worden (waarover zou het anders gaan?). M.a.w.: kunnen voor een embryo dezelfde rechten geleden als voor een menselijke persoon? Nog m.a.w.: het is een discussie over het ethische statuut van het embryo. Zulke discussie binnen een Raadgevende Commissie ging vooraf aan zowel de totstandkoming van de abortuswet als aan die betreffende het onderzoek op embryo's (in beide gevallen gaat het immers fundamenteel om dezelfde problematiek). En op het moment dat deze discussie uimondt in een wet, heeft het embryo per definitie een juridisch statuut.
U herhaalt gewoon dat er sprake is van een statuut terwijl ik vroeg welk dit dan wel kon zijn en wat dit inhoudt. Geen antwoord.

Bij de abortuswet ging het over de gevallen waarvoor de strafwet inzake vruchtafdrijving aangepast moest worden. Het menselijke embryo heeft geen rechten want het wordt niet als persoon erkend. Die erkenning is er pas bij levende en levensvatbare geboorte.

Aan de legalisering van abortus zal wel een discussie over bescherming van embryo's voorafgegaan zijn maar ik twijfel er hard aan of abortusvoorstanders hierin meegingen want dat dreigt de deur zoniet dicht te doen dan toch de kier heel klein te houden.

Het recht zien als neerslag van ethiek is erg simplistisch. Het blijven twee gescheiden werelden met een eigen finaliteit en logica. Vandaar ook dat ze dikwijls met mekaar in conflict komen en dat de doorgedreven juridisering van de samenleving te betreuren valt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 21:28   #228
G.E.
Vreemdeling
 
G.E.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2005
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Abortus = vrouwenzaak. Laat hen beslissen. Althans mijn idee.
Dat is natuurlijk gemakkelijk e... Egoïstisch en laf om dat te zeggen vind ik. Het gaat niet alleen om seks en plezier, maar het gaat hier om een menselijk leven. Waar staat men nu met de rechten van de mens of van het kind als men het al vermoordt nog voor het zich kan ontwikkelen om zich te verdedigen...
G.E. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 00:21   #229
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.E. Bekijk bericht
Dat is natuurlijk gemakkelijk e... Egoïstisch en laf om dat te zeggen vind ik. Het gaat niet alleen om seks en plezier, maar het gaat hier om een menselijk leven. Waar staat men nu met de rechten van de mens of van het kind als men het al vermoordt nog voor het zich kan ontwikkelen om zich te verdedigen...
moest een foetus kunnen stemmen zouden ze het wel verbieden om dat kapot te maken.Mischien zo eens proberen: beseffen de politieke partijen wel dat er elke keer een toekomstige stemmer vermoord word!Hoeveel miljoenen reeds, sinds men met de massamoord (=abortus) begonnen is?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 17:25   #230
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
U herhaalt gewoon dat er sprake is van een statuut terwijl ik vroeg welk dit dan wel kon zijn en wat dit inhoudt. Geen antwoord.
U geeft het antwoord zelf:

Citaat:
Bij de abortuswet ging het over de gevallen waarvoor de strafwet inzake vruchtafdrijving aangepast moest worden. Het menselijke embryo heeft geen rechten want het wordt niet als persoon erkend. Die erkenning is er pas bij levende en levensvatbare geboorte.
Voil�*, het juridische statuut van het embryo, kort samengevat. Merci.

Citaat:
Aan de legalisering van abortus zal wel een discussie over bescherming van embryo's voorafgegaan zijn maar ik twijfel er hard aan of abortusvoorstanders hierin meegingen want dat dreigt de deur zoniet dicht te doen dan toch de kier heel klein te houden.
De abortuswet beschermt toch in grote mate het embryo/foetus ouder dan 12 weken? Ergo: een embryo jonger dan 12 weken kreeg een ander statuut dan een vrucht ouder dan 12 weken.
Begin je het een beetje te snappen?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 17:28   #231
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.E. Bekijk bericht
Dat is natuurlijk gemakkelijk e... Egoïstisch en laf om dat te zeggen vind ik. Het gaat niet alleen om seks en plezier, maar het gaat hier om een menselijk leven. Waar staat men nu met de rechten van de mens of van het kind als men het al vermoordt nog voor het zich kan ontwikkelen om zich te verdedigen...
Punt is precies dat het absurd, ridicuul en zelfs een beetje achterlijk is om dat "menselijk leven" in kwestie "kind" te noemen. Om "iemand" te kunnen vermoorden, moet er "iemand" (een persoon dus) ZIJN.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 17:30   #232
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
moest een foetus kunnen stemmen zouden ze het wel verbieden om dat kapot te maken.Mischien zo eens proberen: beseffen de politieke partijen wel dat er elke keer een toekomstige stemmer vermoord word!Hoeveel miljoenen reeds, sinds men met de massamoord (=abortus) begonnen is?
En stel u voor dat zaad- en eicellen zouden kunnen stemmen, wat zou er dan niet allemaal strafbaar zijn: contraceptie, menstruatie, masturberen, natte dromen enz.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 19:05   #233
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Voil�*, het juridische statuut van het embryo, kort samengevat. Merci.

De abortuswet beschermt toch in grote mate het embryo/foetus ouder dan 12 weken? Ergo: een embryo jonger dan 12 weken kreeg een ander statuut dan een vrucht ouder dan 12 weken. Begin je het een beetje te snappen?
U weet duidelijk niet wat een juridisch statuut inhoudt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 23:45   #234
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En stel u voor dat zaad- en eicellen zouden kunnen stemmen, wat zou er dan niet allemaal strafbaar zijn: contraceptie, menstruatie, masturberen, natte dromen enz.
zaadcellen en eicellen afzonderlijk zijn nog geen levende wezens. Een foetus wel.Waarom is het nu strafbaar om een geboren mens af te maken? En een ongeboren mens niet? Als men ongeboren mensen mag doden, moet men mij ook de toelating geven om geboren mensen uit de weg te ruimen...Eens men mij d�*t toestaat, keur ik dan ook abortus goed.Kwestie van konsekwent te zijn.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 00:18   #235
G.E.
Vreemdeling
 
G.E.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2005
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Punt is precies dat het absurd, ridicuul en zelfs een beetje achterlijk is om dat "menselijk leven" in kwestie "kind" te noemen. Om "iemand" te kunnen vermoorden, moet er "iemand" (een persoon dus) ZIJN.
Daar heb je een punt; er zit iets van in. Maar wie bepaalt vanaf wanneer men kan spreken van een persoon? Ik geef toe dat dit een discussie is die uitgaat van een persoonlijk gevoel en dat we dus nooit tot een exacte benadering zullen komen....

Maar ik wou in mijn reactie vooral mijn ongenoegen uiten tov de mannen die zo laf zijn om te gaan lopen met de mentaliteit van "tis de vrouw haar probleem maar"
G.E. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 01:18   #236
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.E. Bekijk bericht
Daar heb je een punt; er zit iets van in. Maar wie bepaalt vanaf wanneer men kan spreken van een persoon? Ik geef toe dat dit een discussie is die uitgaat van een persoonlijk gevoel en dat we dus nooit tot een exacte benadering zullen komen....

Maar ik wou in mijn reactie vooral mijn ongenoegen uiten tov de mannen die zo laf zijn om te gaan lopen met de mentaliteit van "tis de vrouw haar probleem maar"
voor te vrijen ben je met twee: de vrouw beschikt over haar lichaam, en beslist of ze de benen wil spreiden of niet.Mannen maken van de gelegenheid gebruik.Als geen één van de twee zich wil bekommeren om de eventueel daaruitgroeiende vrucht, moet de Staat dat kind opvangen, in een nieuw soort tehuizen, die niet langer synoniem zijn voor een hondeleven, maar wel voor een écht tehuis, waar deze kinderen een goede opvoeding en veel liefde krijgen, net zoals bij échte ouders...
Moest men onze belastingen daarvoor gebruiken in plaats van ze uit te geven om ondankbare vreemdelingen te huisvesten en vet te mesten zou het er hier veel beter aan toe gaan.
Moeten ongeboren kinderen boeten voor de volwassenen hun stommiteiten?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 03:03   #237
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
U weet duidelijk niet wat een juridisch statuut inhoudt.
Dan had ik graag van u geweten waar precies ik uit de bocht ging.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 03:13   #238
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
zaadcellen en eicellen afzonderlijk zijn nog geen levende wezens. Een foetus wel.Waarom is het nu strafbaar om een geboren mens af te maken? En een ongeboren mens niet? Als men ongeboren mensen mag doden, moet men mij ook de toelating geven om geboren mensen uit de weg te ruimen...Eens men mij d�*t toestaat, keur ik dan ook abortus goed.Kwestie van konsekwent te zijn.
En waarom zouden zaad/eicellen minder "levende wezens" zijn dan een embryo?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 03:18   #239
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

@ carlgustaaf
volgens u is een eikel = een eik? een rups = een vlinder? een ei = een kip? een architectenplan = een huis?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 07:55   #240
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En waarom zouden zaad/eicellen minder "levende wezens" zijn dan een embryo?
Omwille van het aantal chromosomen (die nodig zijn om zich voort te planten)?
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 18 februari 2007 om 08:00.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be