Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2006, 17:24   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard Ook Bart Dewever weet dat Vlaams Belang weer gaat groeien.

Het Vlaams Belang gaat weer groeien. Niet alleen omdat dat altijd zo is, maar ook dankzij de reacties van de andere partijen en de media na de moorden in Antwerpen. En ook dankzij de nieuwe aanklacht tegen de partij.

Ze leren het nooit. Zelfs Dewever begrijpt dat.

Citaat:
"Vlaams Belang wint bij agressief debat"
Citaat:




De Wever had het debat liever wat serener gevoerd.


Dewinter sprak van een "nieuwe inquisitie".







N-VA voorzitter Bart De Wever vindt dat een serener debat na de moorden in Antwerpen het Vlaams Belang veel meer in de problemen had gebracht dan nu. Door het Vlaams Belang en zijn kiezers verantwoordelijk te stellen voor de moorden, zoals minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht deed, haalt men het Vlaams Belang net uit de problemen, zei hij zondag in 'De Zevende Dag' op Eén.

Fortuyn
Na de moord op de Nederlandse politicus Pim Fortuyn stelde het Vlaams Belang dat links het klimaat had geschapen waarin dit mogelijk was. De tegenstanders van het Vlaams Belang doen nu net hetzelfde en verlagen zich daardoor tot het niveau van het Vlaams Belang, stelde De Wever. Volgens hem wint de partij net daardoor terug aan vertrouwen. "Had men dit serener aangepakt, denk ik dat het voor het Vlaams Belang veel ambetanter was geweest", zegt De Wever, die de uitspraken De Gucht "grotesk" en "over the top", noemde.

Extremisten
Ook VLD-parlementslid Jean-Marie Dedecker is niet van mening van de kiezers van het Vlaams Belang mee verantwoordelijk zijn voor de moorden. "Niemand zegt dat de Waalse kiezers verantwoordelijk zijn voor de corruptie bij de PS", stelde Dedecker, volgens wie De Gucht "een goede minister van Buitenlandse Zaken is". Dedecker meent wel dat het Vlaams Belang duidelijk afstand moet nemen van de extremisten, "die ze in hun kielszog meeslepen". Maar de andere partijen moeten oplossingen zoeken voor bepaalde problemen, zoals criminaliteit in de steden of de hoge werkloosheid bij allochtonen, meent hij, want die problemen werken racisme in de hand.

Nieuwe inquisitie
Filip Dewinter van het Vlaams Belang herhaalde dat de moorden de daad zijn van een geïsoleerd individu en dat het "volkomen fout is hiervoor een hele bevolkingsgroep te stigmatiseren". Racisme moet volgens hem niet aangepakt worden door iedereen die kritiek heeft op het muliticulturele model en migratieoverlast als racisten te bestempelen, en niet door "een nieuwe inquisitie" door processen, zoals tegen het Vlaams Belang. Volgens Dewinter is het Vlaams Belang "een ventiel langs waar heel wat overdruk ontstnapt", en probeert de partij de frustratie van kiezers te kanaliseren, "niet in de richting van racisme, maar in de richting van democratische oplossingen". Volgens Dewinter moet men de aanleiding tot racisme, zijnde "het falen van de multiculturele samenleving", aanpakken. Wel moet de overheid rekening houden met de kritiek van de mensen, "die niet altijd fijnzinnig is". "Als de toon soms fout zit, ben ik bereid daar afstand van te nemen", zei hij.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 19:21   #2
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.255
Standaard

Agressief dabat?????????

Wie dat durft te beweren is helemaal het noorden kwijt.
Nog nooit zo'n rustig debat gezien omtrent het gevolg van de moorden in Antwerpen
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 19:27   #3
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Ik vond het debat deze morgen in de zevende dag toch wel een verademing, eindelijk eens politici die elkaar lieten uitpraten en hun ding konden zeggen. Daarbij werden dan ook nog eens heel nuttige dingen gezegd. Vooral de eensluidende kritiek aan het adres van politici als degucht. Ook viel nog maar eensde overeenkomstigheid op tussen Dewever en Dedecker. Filip Dewinter voerde een redelijk gematigd discours maar kwam wel in de problemen bij de nuchtere en volgens mij correcte analyse van Dewever over de afgelopen gebeurtenissen.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 19:49   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Het Vlaams Belang gaat weer groeien. Niet alleen omdat dat altijd zo is, maar ook dankzij de reacties van de andere partijen en de media na de moorden in Antwerpen. En ook dankzij de nieuwe aanklacht tegen de partij.

Ze leren het nooit. Zelfs Dewever begrijpt dat.
Dat het Vlaams Belang gaat groeien omdat het altijd zo is, is een bijzonder slechte motivatie.

Afgezien daarvan ligt het "j'accuse" er iets te vingerdik op. Een serener debat zou het Vlaams Belang inderdaad meer parten spelen, maar hun vijanden hebben door hun naijver een gouden kans verspeeld.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 20:04   #5
Knorretje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 maart 2006
Berichten: 1.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ik vond het debat deze morgen in de zevende dag toch wel een verademing, eindelijk eens politici die elkaar lieten uitpraten en hun ding konden zeggen. Daarbij werden dan ook nog eens heel nuttige dingen gezegd. Vooral de eensluidende kritiek aan het adres van politici als degucht. Ook viel nog maar eensde overeenkomstigheid op tussen Dewever en Dedecker. Filip Dewinter voerde een redelijk gematigd discours maar kwam wel in de problemen bij de nuchtere en volgens mij correcte analyse van Dewever over de afgelopen gebeurtenissen.
Wat mij opviel wat dat de Vadder het kwijl van zijn gal met moeite kon binnenhouden en het debat keer op keer trachte te doen ontsporen met idiote zinspelingen en vragen die niet ter zake deden.
Zoals immer deed hij weer veel moeite om niet te luisteren naar wat zijn rode oortjes niet aankunnen (want niet politiek correct) en om het debat te manipuleren naar uitspraken die hij persé gezegd wou krijgen. Bekrompen geestje dat VRT-hoernalistje.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 22:03   #6
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Afgezien daarvan ligt het "j'accuse" er iets te vingerdik op. Een serener debat zou het Vlaams Belang inderdaad meer parten spelen, maar hun vijanden hebben door hun naijver een gouden kans verspeeld.
²
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 08:20   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat het Vlaams Belang gaat groeien omdat het altijd zo is, is een bijzonder slechte motivatie.
Het is niet als motivatie bedoeld, het is gewoon een feit waarmee je rekening moet houden. Tot nu toe heb ik telkens maar aankondigingen gezien en gehoord over de limiet die het VB reeds had bereikt, maar uiteindelijk blijven ze groeien. Telkens opnieuw.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Afgezien daarvan ligt het "j'accuse" er iets te vingerdik op. Een serener debat zou het Vlaams Belang inderdaad meer parten spelen, maar hun vijanden hebben door hun naijver een gouden kans verspeeld.
Precies wat Dewever zei. BTW: het is niet enkel in dit debat dat de j'accuse er een beetje over is. Het is al jaren in elk debat. Ofwel wordt het Vlaams Belang uitgesloten, ofwel krijgen ze alle andere samen in de aanval. In beide gevallen brengt het steeds weer stemmenwinst op.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 08:46   #8
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Wat mij toch weer opviel was de inconsekwentie van Dewinter.

"Wij zijn het ventiel voor overduk in de maatschappij", maar niet voor "DIE" overduk...
Vertegenwoordigers van (rechts)VLD en N-VA, waarvan de kiezers "een groot deel van het publiek uitmaken", terwijl hij daarvoor sprak over: "tesamen zelfs nog kleiner dan het Vlaams Belang."

[SIZE=1]Langs de andere kant was het enige (lachwekkend) verwijt naar N-VA en (rechts)VLD dat Dedecker een snelheidsextremist was (terwijl VB zelf een optrekking van maximumsnelheid voorstelt).[/SIZE]

Dat laatste is overigens een zeer dubieuze uitspraak. Als N-VA op z'n eentje 8% zou halen en de VLD 18%, is het al erover.
Daarenboven ontweek men in dit "Vlaamse rechterzijde"-debat volledig de CD&V figuren (Van Rompuy, De Crem, ...). Waarom?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 22 mei 2006 om 08:48.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 09:45   #9
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Agressief dabat?????????

Wie dat durft te beweren is helemaal het noorden kwijt.
Nog nooit zo'n rustig debat gezien omtrent het gevolg van de moorden in Antwerpen
Een mooi en rustig debat onder rechtsgezinden, alhoewel ze niet op dezelfde lijn zaten, zou er iets mooi aan het groeien zijn tussen hen?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 11:11   #10
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Een mooi en rustig debat onder rechtsgezinden, alhoewel ze niet op dezelfde lijn zaten, zou er iets mooi aan het groeien zijn tussen hen?
Inderdaad om van een debat te kunnen spreken heb je tegengestelde meningen nodig.
Ideeên die met mekaar de confrontatie aangaan.

Hier was hooguit sprake van nuance verschillen tussen 3 gelijkgezinden.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 11:18   #11
dinoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 mei 2006
Berichten: 42
Standaard

[SIZE=2]Er is nu duidelijk een verschuiving van de partij naar het centrum. In de zevende dag heeft FDW nogmaals afstand genomen van skinheads, neo-nazi's en racisten. Een slimme zet volgens mij, de partijtop is aan het rekenen gegaan en beseft dat ze door de schapevacht wat dikker te maken meer gematigden over de streep kunnen trekken dan wat er aan de extreem-rechtse kant zal wegvallen. Die gaan trouwens toch voor VB blijven stemmen want ze hebben toch geen extreem-rechtser alternatief. Daar schuilt tegelijk ook het gevaar : hoe groter de partij wordt, hoe moeilijker om de racistische extremisten en gematigden onder 1 dak te houden. Het zou me niet verbazen dat er op een bepaald moment een afscheuring komt van de harde kern. Benieuwd of de partijtop de boel nog lang bij elkaar kan houden[/SIZE]
dinoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 17:03   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dinoo Bekijk bericht
[SIZE=2]Benieuwd of de partijtop de boel nog lang bij elkaar kan houden[/SIZE]
Zolang het cordon sanitair gehandhaafd blijft zal de eenheid van het Vlaams Belang ijzersterk blijven.

Het is pas wanneer ze een coalitie gaan vormen met een van de drie grote partijen dat er eventueel een scheuring zou komen vanwege extremistische elementen.

Maar zelfs dan zal deze afscheuring gecompenseerd worden door nog meer gematigde nieuwe stemmers die al lang hebben willen overstappen maar die vanwege die extremisten voorlopig nog bij hun oude centrumpartij blijven hangen.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 18:44   #13
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Het VB distantiëert zich enkel van mensen met een hang naar geweld.

Onder extremisten verstaan we geenszins de radikale elementen die de partij schragen en groot maken.


De illusie dat het VB zal uiteenvallen is natuurlijk grotesk en te belachelijk voor woorden.

In geen partij dan het VB zijn de rangen meer gesloten en is de eensgezindheid groter.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 19:07   #14
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Het VB is toch geen partij voor Groot-Dietsland? Of vergis ik mij?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 19:27   #15
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Het VB is toch geen partij voor Groot-Dietsland? Of vergis ik mij?
neen, dat is korrekt maar het vreemdelingenprobleem verdient nu alle prioriteit
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 20:23   #16
VB'er
Vreemdeling
 
VB'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2005
Berichten: 71
Stuur een bericht via Instant Messenger naar VB'er
Standaard

Bart Dewever is gewoon een nationalist zonder enig verstand. Indien hij voor de vlaamse onafhankelijkheid is, hoe komt het dat zijn vorige NV-A voorzitter (nu minister) Geert Bourgeois, bij de koning koffie'tje is komen drinken. Hij zou beter van de daken schreeuwen van "BELGIE BARST" Maar neen, hij blijft stilzwijgen. Inplaats van het juiste te doen, wil hij een grote partij VLAAMS BELANG kapot maken. Laffe daad! Het verwondert mij eigenlijk niet! Het is tenslotte te verwachten van een laf persoon!

http://www.deblauwvoet.be.tt
VB'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 20:31   #17
leeuwenhart
Banneling
 
 
leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2004
Berichten: 671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Wat mij opviel wat dat de Vadder het kwijl van zijn gal met moeite kon binnenhouden en het debat keer op keer trachte te doen ontsporen met idiote zinspelingen en vragen die niet ter zake deden.
Zoals immer deed hij weer veel moeite om niet te luisteren naar wat zijn rode oortjes niet aankunnen (want niet politiek correct) en om het debat te manipuleren naar uitspraken die hij persé gezegd wou krijgen. Bekrompen geestje dat VRT-hoernalistje.
De Vadder is idd dik door het rood gegaan!
Telkens de denigrerende en nijdige/ agressieve toon van zijn vragen zijn ver onder de grond. Hij heeft temeer zichzelf als journalist zich compleet belachelijk gemaakt, zeker na de gevatte en geslepen antwoorden van BDW.
En hoe meer hij patatten tegen zijn kop kreeg, hoe agressiever hij werd. Zoals hij aan BDW vroeg, hoe hij omging met de extremisten in zijn partij.
Dit is parlé voor een crapuul! Niet voor een journalist.
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 20:33   #18
leeuwenhart
Banneling
 
 
leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2004
Berichten: 671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB'er Bekijk bericht
Bart Dewever is gewoon een nationalist zonder enig verstand. Indien hij voor de vlaamse onafhankelijkheid is, hoe komt het dat zijn vorige NV-A voorzitter (nu minister) Geert Bourgeois, bij de koning koffie'tje is komen drinken. Hij zou beter van de daken schreeuwen van "BELGIE BARST" Maar neen, hij blijft stilzwijgen. Inplaats van het juiste te doen, wil hij een grote partij VLAAMS BELANG kapot maken. Laffe daad! Het verwondert mij eigenlijk niet! Het is tenslotte te verwachten van een laf persoon!

http://www.deblauwvoet.be.tt
Zitten de kinderen weer niet in bed?

Over het verstand van FDW was idd niet veel te merken.
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 23:12   #19
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB'er Bekijk bericht
Hij zou beter van de daken schreeuwen van "BELGIE BARST" Maar neen, hij blijft stilzwijgen.
Ja, dat klopt, daar moet iets aan gedaan worden, De Wever schreeuwt te weinig van de daken. Enige suggestie wel dak we kunnen gebruiken voor een schreeuwsessie volgende week?
Eigenlijk zou hij ook sokken moeten kopen met "Vlaanderen onafhankelijk" erop, een jasje met "Leve de republiek" en eventueel een nieuwe das met een krachtige onafhankelijkheidsleus erop gestikt. We zouden niet willen dat mensen die duidelijk geen kranten lezen en alleen naar TV kijken als er bloot te zien is gaan denken dat de N-VA haar separatisme probeert te verzwijgen...

Jezus, die van het VB-hebben hier weer een prachtexemplaar binnengegooid zo te zien...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 23:15   #20
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB'er Bekijk bericht
Inplaats van het juiste te doen, wil hij een grote partij VLAAMS BELANG kapot maken. Laffe daad! Het verwondert mij eigenlijk niet! Het is tenslotte te verwachten van een laf persoon!
Juist, het was de N-VA die de racismeklacht tegen het Belang heeft ingediend, dat was ik me daar toch wel vergeten zeker!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be