Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2022, 05:26   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard Fietser (19) komt om het leven bij ongeval met vrachtwagen in Mollem

Fietser (19) komt om het leven bij ongeval met vrachtwagen in Mollem

Het gaat mij in deze niet zozeer over het ongeval, wel heb ik een vraag over de verslaggeving.

Wat klopt hier niet?

"Uit de vaststellingen van de verkeersdeskundige blijkt dat de fietser reglementair reed op het fietspad en dat hij bij het oversteken gegrepen werd door de vrachtwagen", staat in een persbericht van het parket van Halle-Vilvoorde. "Daarnaast is ook gebleken dat de vrachtwagenbestuurder niet te snel reed en dat hij nog heeft geprobeerd te remmen en uit te wijken. De vrachtwagenbestuurder heeft een negatieve ademtest afgelegd."
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 08:25   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Via google ben ik de verkeerssituatie gaan bekijken. Ik weet wel niet of die nog actueel is. Het lijkt dat er een fietsoversteekplaats is. Dat kan je beschouwen als fietspad. Maar het zicht is zo te zien erg beperkt.

Zoveelste bewijs van gevaarlijke weginrichting in dit land.

https://www.google.com/maps/@50.9194...7i16384!8i8192
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 08:38   #3
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Via google ben ik de verkeerssituatie gaan bekijken. Ik weet wel niet of die nog actueel is. Het lijkt dat er een fietsoversteekplaats is. Dat kan je beschouwen als fietspad. Maar het zicht is zo te zien erg beperkt.
Zo'n oversteekplaats is niet hetzelfde als een fietspad. Een fietser heeft daar geen voorrang, tenzij hij zich al op de oversteekplaats bevindt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:05   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Zo'n oversteekplaats is niet hetzelfde als een fietspad. Een fietser heeft daar geen voorrang, tenzij hij zich al op de oversteekplaats bevindt.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...b9035d37f1e1b1
Inderdaad.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 26 augustus 2022 om 09:13.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:26   #5
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Los van dit specifieke geval valt het me in het algemeen op dat fietsers het verkeersreglement niet zo goed kennen (en soms straalweg negeren). Ze gaan er nogal makkelijk van uit dat ze altijd wel voorrang zullen hebben.

Zelf heb ik trouwens nooit leren auto rijden. Ik heb dus ook nooit een fatsoenlijk examen moeten afleggen over de wegcode. Sinds ik weer ben gaan fietsen heb ik wel een paar dingetjes opgezocht waarmee ik op mijn vaste routes wordt geconfronteerd.

Verder erger ik automobilisten vooral door over-voorzichtig gedrag: toch maar voorrang verlenen als het eigenlijk niet moet (uit onzekerheid).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:30   #6
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Zo'n oversteekplaats is niet hetzelfde als een fietspad. Een fietser heeft daar geen voorrang, tenzij hij zich al op de oversteekplaats bevindt.
Tja dat is verwarrend. De fietser was al op de oversteekplaats. Anders was die niet omvergereden.

Citaat:
Fietsers en bromfietsers die een oversteekplaats willen gaan oprijden (aanstalten maken om), maar nog niet op de oversteekplaats zijn, mogen niet denken dat ze voorrang hebben op bestuurders die op de rijbaan rijden. Maar eenmaal ze op de oversteekplaats zijn, hebben ze wel voorrang. Je mag ze dan dus niet omver rijden. Bestuurders op de rijbaan moeten wel altijd een oversteekplaats met de nodige voorzichtigheid naderen en er rekening mee houden dat een fietser of een bestuurder van een bromfiets zomaar een oversteekplaats oprijdt.
Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be...versteekplaats[/quote]
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:35   #7
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tja dat is verwarrend. De fietser was al op de oversteekplaats. Anders was die niet omvergereden.
Dan moet hij toch laat zijn beginnen oversteken, anders was hij al aan de overkant geweest, hé.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 09:57   #8
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.685
Standaard

Sommige fietsers denken zelfs dat ze voorrang hebben als ze fietsend oversteken op een zebrapad.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 10:59   #9
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Los van dit specifieke geval valt het me in het algemeen op dat fietsers het verkeersreglement niet zo goed kennen (en soms straalweg negeren). Ze gaan er nogal makkelijk van uit dat ze altijd wel voorrang zullen hebben. (...)
Dat klopt. Net zoals heel wat automobilisten het verkeersreglement ook niet kennen en fietsers voorrang geven op plaatsen waar die geen voorrang hebben. Met als gevolg dat op den duur de fietser denkt altijd voorrang te krijgen en dus wat minder voorzichtig oversteekt.. Je ziet dat vaak aan rotondes waar fietsers zelfs niet meer de moeite doen om af te remmen of te kijken.. "auto's stoppen toch altijd" ..wel.. ik niet. Hoffelijkheid in 't verkeer, allemaal goed en wel.. maar regels komen op de eerste plaats.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 11:26   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Los van dit specifieke geval valt het me in het algemeen op dat fietsers het verkeersreglement niet zo goed kennen (en soms straalweg negeren). Ze gaan er nogal makkelijk van uit dat ze altijd wel voorrang zullen hebben.
Dat is juist. Een oversteekplaats voor fietsers wordt al eens verward met een zebrapad voor voetgangers die voorrang hebben.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 11:31   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Dat klopt. Net zoals heel wat automobilisten het verkeersreglement ook niet kennen en fietsers voorrang geven op plaatsen waar die geen voorrang hebben. Met als gevolg dat op den duur de fietser denkt altijd voorrang te krijgen en dus wat minder voorzichtig oversteekt.. Je ziet dat vaak aan rotondes waar fietsers zelfs niet meer de moeite doen om af te remmen of te kijken.. "auto's stoppen toch altijd" ..wel.. ik niet. Hoffelijkheid in 't verkeer, allemaal goed en wel.. maar regels komen op de eerste plaats.
Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat je als automobilist op een rotonde voorrang moet geven aan de fietser.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 11:51   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat je als automobilist op een rotonde voorrang moet geven aan de fietser.
Enkel op rotondes met aanliggende fietspaden, niet bij rotondes met vrijliggende fietspaden, zoals deze:


Laatst gewijzigd door Micele : 26 augustus 2022 om 12:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 11:52   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat je als automobilist op een rotonde voorrang moet geven aan de fietser.
Enkel op rotondes met aanliggende fietspaden, niet bij rotondes met vrijliggende fietspaden en fietsoversteekplaatsen aan elke arm, zoals deze:

https://wegenenverkeer.be/werken/vri...inrooi-centrum

Die rotonde werd dus aangepast van aanliggend naar vrijliggend fietspad vanwege de veiligheid:

Citaat:
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt deze zomer de rotonde op de Weertersteenweg (N762) en de Breeërsteenweg (N73) in het centrum van Kinrooi. Om de fietsveiligheid op een belangrijke schoolroute gevoelig te verbeteren, wordt de rotonde voorzien van vrijliggende fietspaden. Op de vier armen komt een fiets- en voetgangersoversteek. De uitvoering is voorzien voor deze zomer en moet tegen de start van het nieuwe schooljaar klaar zijn.

WAT EN WAAROM?

Belangrijke schoolroute

De rotonde in Kinrooi-centrum vormt de kruising van de Weertersteenweg (N762) en de Breeërsteenweg (N73). Het is een druk knooppunt dat zowel gemotoriseerd (vracht)verkeer, fietsers als voetgangers vaak gebruiken. Maar voor fietsers is het er vandaag niet zo veilig. De fietspaden zijn aanliggend gemarkeerd en afgeschermd met verkeerseilanden die onderbroken zijn aan de vier armen. Die uitvoering maakt te weinig het onderscheid tussen fietspad en rijweg. Fietsers fietsen zo weinig gescheiden van en te kort langs het verkeer.

De Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV) boog zich over het dossier met de bedoeling de rotonde verkeersveiliger te maken. De rotonde wordt immers vaak gebruikt door kinderen en jongeren op weg naar school.

Veilig fietsen via vrijliggende fietspaden

AWV zal de rotonde vernieuwen met vrijliggende fietspaden in betonstraatstenen, buiten de rijweg. De fietspaden worden dus verder van de rotonde weggetrokken. Zo hebben automobilisten een beter zicht op fietsers die de rotonde op- en afrijden. In tegenstelling tot vandaag moeten fietsers wel voorrang verlenen.

Fietsers en voetgangers kunnen oversteken op vier veilige oversteekplaatsen. Op drie van de vier takken gebeurt dat via een middengeleider om in twee tijden te kunnen oversteken. De langsparkeerstroken dicht bij de rotonde in de projectzone blijven behouden.

De rotonde zelf wordt niet heraangelegd. De bestaande verkeerseilanden tussen rotonde en fietspad worden wel eruit gehaald en opnieuw gebetonneerd. Op die manier wordt de rotonde ietwat groter.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 augustus 2022 om 11:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 12:08   #14
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Via google ben ik de verkeerssituatie gaan bekijken. Ik weet wel niet of die nog actueel is. Het lijkt dat er een fietsoversteekplaats is. Dat kan je beschouwen als fietspad. Maar het zicht is zo te zien erg beperkt.

Zoveelste bewijs van gevaarlijke weginrichting in dit land.

https://www.google.com/maps/@50.9194...7i16384!8i8192
Dikke witte blokken ( tellen die nog ? moesten toch al aangepast zijn ) is normaal geen voorrang .....smalle blokken en geen haaientanden wel .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 12:14   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat je als automobilist op een rotonde voorrang moet geven aan de fietser.
Niet altijd. Zo zijn er rotondes waar er omgekeerde driehoeken aan de fietspaden staan en de fietsers dus voorrang moeten verlenen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 12:37   #16
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Niet altijd. Zo zijn er rotondes waar er omgekeerde driehoeken aan de fietspaden staan en de fietsers dus voorrang moeten verlenen.
Inderdaad.
Een bord met witte omgekeerde driehoek en rode rand + witte driehoeken op de grond.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 26 augustus 2022 om 12:38.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 12:45   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben het niet zeker, maar ik denk dat je als automobilist op een rotonde voorrang moet geven aan de fietser.
Waar?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 18:13   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Enkel op rotondes met aanliggende fietspaden, niet bij rotondes met vrijliggende fietspaden, zoals deze:
Weer zo een gevaarlijke situatie. Die oversteekplaats is veel te dicht bij het rond punt. Als fietser moet ge daar ogen op uw rug hebben. En waarschijnlijk zal een wagen die wacht om de rotonde op te rijden weer op het voetpad en fietsoversteekplaats stil staan.

PS dat is dat rond punt dat niet veel groter is dan een punaise?

Laatst gewijzigd door pajoske : 26 augustus 2022 om 18:15.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 18:13   #19
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waar?
In België voor zover ik weet enkel in Eisden. Daar moeten auto's voorrang geven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2022, 19:11   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Weer zo een gevaarlijke situatie. Die oversteekplaats is veel te dicht bij het rond punt. Als fietser moet ge daar ogen op uw rug hebben. En waarschijnlijk zal een wagen die wacht om de rotonde op te rijden weer op het voetpad en fietsoversteekplaats stil staan.

PS dat is dat rond punt dat niet veel groter is dan een punaise?
Het is midden in de bebouwde kom zoals je ziet op de tekening, er was dus helemaal geen plaats de rotonde groter te maken.

In de regel vind men grote rotondes met vrijliggende fietspaden altijd buiten de bebouwde kom of toch op plaatsen met genoeg bouwruimte.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be