Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 8 september 2003, 05:05   #1
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Tantist,

nadat de beslissing genomen was om niet in een kartel met de CD&V te stappen heb je hier gezegd dat je je lidkaart van de N-VA naar het Barricadenplein ging opsturen. Deze beslissing was volgens mij genomen omdat je erg teleurgesteld was dat het kartel niet zou doorgaan en omdat de redenen van het njet nog niet heleaal duidelijk waren. Toch blijf je de N-VA later verdedigen, hetgeen natuurlijk normaal is, omdat het waarschijnlijk toch nog altijd de partij is in wiens visie en programma je je het best in kan terug vinden.

Nu de redenen wel gekend zijn, ik geloof Frieda en Kris hierin, ben je op je beslissing terug gekomen of niet? Je moet toch toegeven dat de N-VA de tekst die de CD&V voorstelde inzake de resoluties nooit door een partijcongres zou geraken. Ook zou die tekst de hele geloofwaardigheid van de partij ondermijnen. Over de strubbelingen ivm Brussel en de versterkingsclausule wil ik het dan nog niet hebben. En wat Yves Leterme zei over het hengelen naar postjes is helemaal belachelijk. Natuurlijk wilden de onderhandelaars een zo goed mogelijk resultaat qua zetels voor N-VA'ers bekomen, het zou erg zijn als ze dat niet zouden gedaan hebben. Maar al de rest daarrond, o.a. ivm Frieda die een Europees zekere plaats eiste is volkomen misplaatst (ze was tegenstander van een kartel).

Daarom de vraag aan jou (en anderen die hetzelfde dachten na het afspringen van het kartel): verlaat je de partij of ga je je nog voor ons inzetten en op ons stemmen?

Vlaamse groeten, Lesane.
Lesane is offline  
Oud 8 september 2003, 07:04   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Volgens mij is het een bewijs dat postjespakkerij niet prioritair was.
Mét CD&V hadden de N-VA'ers heel wat meer klans op zitjes dan nu.
Hoewel..... in de laatste peiling glijden de katholieken nog maar wat verder het moeras in.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 8 september 2003, 07:42   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Welke tekst stelde de CD&V voor?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 8 september 2003, 07:48   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Antwoord gevonden.


Citaat:
Daarop duidde het partijbestuur een delegatie aan van vier mensen: voorzitter Geert Bourgeois, de ondervoorzitters Frieda Brepoels en Bart De Wever en partijsecretaris Kris Van Dijck. Samen dienden zij te onderzoeken of de N-VA best alleen, dan wel in kartelvorm naar de verkiezingen van 2004 zou gaan. Op 1 september legde deze onderhandelingsdelegatie haar definitieve bevindingen voor aan het partijbestuur met het unanieme advies dat onze partij volgend jaar volledig op eigen kracht deelneemt aan de verkiezingen. Het partijbestuur ging hiermee akkoord.

Waarom deze beslissing? Omdat zowel het partijbestuur als de onderhandelaars steeds de vier voorwaarden van de partijraad voor ogen hielden en uiteindelijk besloten dat de kartelformule met CD&V n�*et aan deze voorwaarden beantwoordt, vooral niet aan de laatste voorwaarde.

Op communautair vlak wilde CD&V aanvankelijk een heel eind meegaan met de N-VA, tot het er uiteindelijk op aankwam om garanties te geven voor de uitvoering van de afgesproken engagementen. De N-VA wenste de sluitende afspraak dat een kartel N-VA/CD&V niet meer zou deelnemen aan een federale regering zonder de uitvoering van de bekende resoluties van het Vlaams Parlement (d.w.z. onder meer de overheveling van de bevoegdheden inzake gezondheidszorg, gezinsbijslagen, werkgelegenheid, fiscale autonomie, mobiliteit, wetenschapsbeleid, delen van politie en justitie en de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde). Hoewel dit alles integraal deel uitmaakt van het eigen programma, bleek CD&V hiertoe in extremis niet bereid.
Bovendien weigerde CD&V in Brussel aan de verkiezingen deel te nemen met “N-VA” in de lijstnaam. Blijkbaar is het jagen op Franstalige kiezers in Brussel voor hen nog altijd belangrijker dan kiezen voor het algemeen Vlaams belang.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 8 september 2003, 09:25   #5
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

1 ik zal de laatste zijn die de NVA zal verlaten! ik zit in een arrondisementieel bestuur in w-vl en zal dat door dik en dun blijven
2 knuppel, Die tekst kan je opvragen op de barricaden
3 klaar en duidelijk: tijdens de onderhandelingen was er NIETS geweten van de mogelijke extra partijfinanciering.
giserke is offline  
Oud 8 september 2003, 09:32   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Eerst dacht ik dat de NV-A een fout had gemaakt door de kartel-opportuniteit met CD&V op te blazen. Maar nu blijkt dat de CD&V ook verder wegkwijnt. Daar is dus ook geen redding te vinden.

De NV-A kan dus beter gewoon ophouden te bestaan.
Antoon is offline  
Oud 8 september 2003, 09:48   #7
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Eerst dacht ik dat de NV-A een fout had gemaakt door de kartel-opportuniteit met CD&V op te blazen. Maar nu blijkt dat de CD&V ook verder wegkwijnt. Daar is dus ook geen redding te vinden.

De NV-A kan dus beter gewoon ophouden te bestaan.
Ik zie waarom jij de USA zo interessant vindt.
Calle is offline  
Oud 8 september 2003, 11:05   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Eerst dacht ik dat de NV-A een fout had gemaakt door de kartel-opportuniteit met CD&V op te blazen. Maar nu blijkt dat de CD&V ook verder wegkwijnt. Daar is dus ook geen redding te vinden.

De NV-A kan dus beter gewoon ophouden te bestaan.
Ik zie waarom jij de USA zo interessant vindt.
Waarom dan?
Antoon is offline  
Oud 8 september 2003, 11:08   #9
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Eerst dacht ik dat de NV-A een fout had gemaakt door de kartel-opportuniteit met CD&V op te blazen. Maar nu blijkt dat de CD&V ook verder wegkwijnt. Daar is dus ook geen redding te vinden.

De NV-A kan dus beter gewoon ophouden te bestaan.
En waarom als ik vragen mag. En trouwens waarom schrijft u keer op keer N-VA verkeerd. Doet u dit met opzet of weet u het gewoon niet.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 8 september 2003, 11:16   #10
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Eerst dacht ik dat de NV-A een fout had gemaakt door de kartel-opportuniteit met CD&V op te blazen. Maar nu blijkt dat de CD&V ook verder wegkwijnt. Daar is dus ook geen redding te vinden.

De NV-A kan dus beter gewoon ophouden te bestaan.
En waarom als ik vragen mag. En trouwens waarom schrijft u keer op keer N-VA verkeerd. Doet u dit met opzet of weet u het gewoon niet.
Vlaamse Leeuw, ik heb ook altijd de grootste moeite om N-VA niet verkeerd te schrijven. Waarom hebben ze toen zo een moeilijke afkorting gekozen? Idem voor CD&V! De doorsnee-burger weet niet eens wat die naam betekent!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline  
Oud 8 september 2003, 12:19   #11
Peter De Ryck
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 juli 2003
Locatie: Deurne-Antwerpen
Berichten: 1.682
Stuur een bericht via ICQ naar Peter De Ryck Stuur een bericht via Instant Messenger naar Peter De Ryck Stuur een bericht via MSN naar Peter De Ryck
Standaard

Heeft de N-VA rekening gehouden met de wil van de achterban,of heeft de N-VA rekening gehouden met een mogelijke dotatie

Deze beloften zijn volgens mij gemaakt,voor de stemming.

Wanneer de N-VA deze belofte nooit had gekregen,zou het dan eveneens zijn onafhankelijke koers zijn blijven varen
Peter De Ryck is offline  
Oud 8 september 2003, 12:32   #12
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Ryck
Heeft de N-VA rekening gehouden met de wil van de achterban,of heeft de N-VA rekening gehouden met een mogelijke dotatie

Deze beloften zijn volgens mij gemaakt,voor de stemming.

Wanneer de N-VA deze belofte nooit had gekregen,zou het dan eveneens zijn onafhankelijke koers zijn blijven varen
De overeenkomst met de gesprekken zijn al gestart van in juli, De Croo heeft dat voorstel maar op woensdag of donderdag gedaan. (Die partij financiering is nog altijd niet goed gekeurd door het parlement)
giserke is offline  
Oud 8 september 2003, 13:18   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Ryck
Heeft de N-VA rekening gehouden met de wil van de achterban,of heeft de N-VA rekening gehouden met een mogelijke dotatie

Deze beloften zijn volgens mij gemaakt,voor de stemming.

Wanneer de N-VA deze belofte nooit had gekregen,zou het dan eveneens zijn onafhankelijke koers zijn blijven varen
Een kat die in het nauw gedreven wordt maakt rare sprongen. Zeker als het een kat is met politieke ambities.

Pak liever degenen aan die hun tegenstanders in het nauw drijven met het foefje dat het politiek landschap te versplinterd is, maar die hun in-het-nauw-drijverspraktijken terugdraaien zogauw de eerste tekenen er zijn dat er in het politiek landschap een ongewenst kartel -en dus minder versplintering- dreigt.

Feit blijft dat de CD&V allang achter de N-VA aanzit. Dat er al voor de verkiezingen onophoudelijke insinuaties waren van kartelvorming.
Feit is ook dat de N-VA zes posten beloofd werden als ze met de CD&V in zee zou gaan.
Met de aalmoes die ze nu opeens van De Croo toegeworpen krijgen, en waardoor de N-VA zijn onafhankelijkheid kan bewaren, is ze lang niet zeker van dat aantal postjes. Daarmee bewijst de N-VA voldoende dat postjes pakken geen prioriteit is.
Ze had nochtans twee keuzes nu en ze hééft niet geaarzeld om te kiezen.

Ach ja. Er restte nog een derde keuze natuurlijk. Ermee ophouden.
Ik kan wel raden voor wie en waarom dat de meest gewenste keuze zou zijn geweest.

Ik heb natuurlijk liever dat ik stem op een partij die het niet in de eerste plaats om de postjes te doen is maar in het belang van Vlaanderen.
Ik zou de N-VA echter vergeven hebben dat ze uit arren moede met de tsjeven in een lat-relatie zouden gestapt zijn. Op voorwaarde dat de N-VA de essentiële punten in haar programma niet zou verloochend hebben. Indien de CD&V dus bereid was geweest niet af te wijken van de eigen programmapunten die overeenstemmen met die van de N-VA.
Programmapunten zoals de resoluties die in het Vlaams Parlement bijna unaniem werden goedgekeurd. Niet dus.

De CD&V moet nog wat meer klappen krijgen vooraleer ze bereid zal zijn de 'V' in haar naam in praktijk te brengen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be