Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2013, 23:42   #41
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Mee eens. Kinderen worden tevéél verplicht tot "dwangmatig schools lezen".

En dan meestal nog tot het lezen van saaie, duffe lectuur.

Laat hen één zelf gekozen boek lezen, laat hen die keuze klassikaal verdedigen, en laat hen nadien uitleggen of het een goede of slechte keuze is gebleken en waarom.

Fuck Willem Elsschot, Roald Dahl en alle aanverwante Kruistochten in Spijkerbroek die traditioneel op die snert-schoollijstjes staan. Geef de jongelui ook de kans om Tolkien, Stephen King, G.R.R. Martin, Raymond E. Feist, Stieg Larsson of voor mijn part zelfs Clive Barker te lezen indien hen dat meer interesseert.

Ik durf er veel op verwedden dat er al veel zullen zijn die plots een pak liever lezen. Zin in lezen moet je aanwakkeren, niet uitblussen. Keuzevrijheid is daarbij erg belangrijk.

Zou je strips ook aanraden als lectuur?
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 00:03   #42
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Zou je strips ook aanraden als lectuur?
In het secundair ? Nee. Dat zou te ver gaan. Hoewel ik erg veel respect heb voor het medium 'stripverhalen' valt het toch in een gans andere categorie dan de echte 'leesboeken'.

Eventueel kan het m.i. wél in het lager onderwijs. Daar kunnen strips op het niveau van Bollie & Billie of Jommeke mogelijks wel bijdragen tot de prille lees-goesting van het klein grut.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 00:09   #43
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
In het secundair ? Nee. Dat zou te ver gaan. Hoewel ik erg veel respect heb voor het medium 'stripverhalen' valt het toch in een gans andere categorie dan de echte 'leesboeken'.
Waarom zou dat te ver gaan?

Er zijn ook al een hoop klassiekers verstript...
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 01:49   #44
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Zou je strips ook aanraden als lectuur?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:06   #45
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
In het secundair ? Nee. Dat zou te ver gaan. Hoewel ik erg veel respect heb voor het medium 'stripverhalen' valt het toch in een gans andere categorie dan de echte 'leesboeken'.

Eventueel kan het m.i. wél in het lager onderwijs. Daar kunnen strips op het niveau van Bollie & Billie of Jommeke mogelijks wel bijdragen tot de prille lees-goesting van het klein grut.
Net alsof een strip, of graphic novel, per definitie van mindere kwaliteit is dan een roman. Die stelling is al jaren achterhaald hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:11   #46
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Als je de jongelui keuzevrijheid wil geven in hun literatuur, dan vrees ik dat er maar weinigen voor die (doorgaans vrij onbekende) klassiekers zullen kiezen. En de Urbanusstrips zijn dan bijvoorbeeld wel leuk om lezen, maar écht geschikt als didactisch materiaal zijn ze niet.

Als je strips wil toelaten, dan zou je dus weeral moeten werken met limiterende keuzelijstjes, en dat is nu net iets wat ik zou willen vermijden.

Overigens zou er wel een érg groot verschil ontstaan inzake geïnvesteerde tijd/inspanning wanneer de ene leerling zich door The Lord of the Rings worstelt, terwijl een andere Kuifje in Afrika leest in het kader van dezelfde leesopdracht. Ook dat kan de bedoeling niet zijn. Als ze dan maar één boek per jaar moeten lezen, dan mag je van dat ene boek toch wel ergens een minimaal leesvolume verwachten.

Om meerdere praktische redenen zou ik strips dus willen laten waar ze het beste tot hun recht komen : in de vrije tijdszone.
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:11   #47
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

<knip> (dubbel)
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 5 september 2013 om 06:12.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:14   #48
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Net alsof een strip, of graphic novel, per definitie van mindere kwaliteit is dan een roman. Die stelling is al jaren achterhaald hoor.
Correct. Het gaat mij dan ook niet noodzakelijk over een verschil in kwaliteit (ik ben zelf een stripliefhebber), maar over een verschil in volume.

Om iedereen tevreden te stellen zou er geopteerd kunnen worden voor een alternatief, he. Iedere leerling leest jaarlijks in het kader van een schoolopdracht 1 leesboek en 1 (of enkele) strip(s).
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".

Laatst gewijzigd door abramis brama : 5 september 2013 om 06:15.
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:15   #49
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Onder andere.










Enz...


( dat is nu de 2e maal dat ik dit hier post...fout ivm het forum of moedwillig gewist?)
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 06:18   #50
Ill Duce
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 augustus 2013
Berichten: 1.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Als je de jongelui keuzevrijheid wil geven in hun literatuur, dan vrees ik dat er maar weinigen voor die (doorgaans vrij onbekende) klassiekers zullen kiezen. En de Urbanusstrips zijn dan bijvoorbeeld wel leuk om lezen, maar écht geschikt als didactisch materiaal zijn ze niet.

Als je strips wil toelaten, dan zou je dus weeral moeten werken met limiterende keuzelijstjes, en dat is nu net iets wat ik zou willen vermijden.

Overigens zou er wel een érg groot verschil ontstaan inzake geïnvesteerde tijd/inspanning wanneer de ene leerling zich door The Lord of the Rings worstelt, terwijl een andere Kuifje in Afrika leest in het kader van dezelfde leesopdracht. Ook dat kan de bedoeling niet zijn. Als ze dan maar één boek per jaar moeten lezen, dan mag je van dat ene boek toch wel ergens een minimaal leesvolume verwachten.

Om meerdere praktische redenen zou ik strips dus willen laten waar ze het beste tot hun recht komen : in de vrije tijdszone.

Ik zal uw post even ter discussie gooien op een stripforum, waar ook enkele leerkrachten aanwezig zijn...
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 07:18   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.466
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Net alsof jonge gasten handleidingen van een game zullen lezen... Hoogstens eens snel doorbladeren terwijl het spel aan het opstarten is, daarna vliegt de handleiding de deur uit.
U hebt blijkbaar nog nooit een defige gamer aan de slag gezien.
Die moet na het lezen van de tutorial en het onder de knie krijgen van de controles niet meer terug grijpen naar de handleiding, want dan is die begrepen.
En een sukkel die dat niet doet of kan, die kan wel inpakken bij de eerste multiplayer. Da's kanonnenvoer, minder nuttig om mee te oefenen dan een computergestuurd figuur.

Ook geven veel games "zijlijn"informatie in de vorm van tekst.

Maar kom, als U pacman nog ziet als een high End game, kan ik Uw betoog wel volgen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 07:24   #52
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
In het secundair ? Nee. Dat zou te ver gaan. Hoewel ik erg veel respect heb voor het medium 'stripverhalen' valt het toch in een gans andere categorie dan de echte 'leesboeken'.

Eventueel kan het m.i. wél in het lager onderwijs. Daar kunnen strips op het niveau van Bollie & Billie of Jommeke mogelijks wel bijdragen tot de prille lees-goesting van het klein grut.
Kijk, dat vind ik nu echt jammer... Als het woord strip valt, is er altijd wel iemand die afkomt met de pure horror die Jommeke is.
Dat is gewoon te slecht om weg te gooien, pure pulp. Er is voldoende kwalitatief materiaal, ook voor de kleinsten, om niet altijd naar dergelijke rommel terug te grijpen.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 07:30   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.466
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Als je de jongelui keuzevrijheid wil geven in hun literatuur, dan vrees ik dat er maar weinigen voor die (doorgaans vrij onbekende) klassiekers zullen kiezen.
Tot nu toe ben ik maar weinig klassiekers tegengekomen die een moderne schrijftaal bevatten en nog enig tempo kennen.
Citaat:
En de Urbanusstrips zijn dan bijvoorbeeld wel leuk om lezen, maar écht geschikt als didactisch materiaal zijn ze niet.
Een "understatement" die kan tellen
Citaat:
Als je strips wil toelaten, dan zou je dus weeral moeten werken met limiterende keuzelijstjes, en dat is nu net iets wat ik zou willen vermijden.
En zelfs met die irritante keuzelijsten vind je mensen die daar goeds in vinden.
Citaat:
Overigens zou er wel een érg groot verschil ontstaan inzake geïnvesteerde tijd/inspanning wanneer de ene leerling zich door The Lord of the Rings worstelt, terwijl een andere Kuifje in Afrika leest in het kader van dezelfde leesopdracht.
Tja, je zou ook voor de echt minder vlotte lezers "Moesti" kunnen toelaten.
Citaat:
Ook dat kan de bedoeling niet zijn. Als ze dan maar één boek per jaar moeten lezen, dan mag je van dat ene boek toch wel ergens een minimaal leesvolume verwachten.
En zelfs dan zijn er nog die dat teveel moeite vinden.
Citaat:
Om meerdere praktische redenen zou ik strips dus willen laten waar ze het beste tot hun recht komen : in de vrije tijdszone.
Er zijn geschiedkundige reeksen die kunnen tellen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 08:08   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Lezen is gewoon saai.
Hoe meer dit verplicht word, hoe saaier. Wie wil er dan nog ter ontspanning beginnen lezen?
Ik lees zeer graag.
Lezen is een echte ontspanning voor mij
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 11:29   #55
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh? Waarom geen ''Vlaams''? Is dat nu ineens onze taal niet meer? Selectief winkelen....
Even uitleggen: Vlaams, in al zijn varianten behoort tot het Nederlands. Ook het hollands, het Limburgs, het West-, en het Oost-vlaams, het (noord)-Brabants, zelfs het Antwerps en het Drents. Eén taal, vele varianten. Was dat te moeilijk? Anders ik nog ne keer uitleggen.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 12:34   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Even uitleggen: Vlaams, in al zijn varianten behoort tot het Nederlands. Ook het hollands, het Limburgs, het West-, en het Oost-vlaams, het (noord)-Brabants, zelfs het Antwerps en het Drents. Eén taal, vele varianten. Was dat te moeilijk? Anders ik nog ne keer uitleggen.
De keuze voor het Algemeen Nederlands als de standaard is arbitrair.

Wie zal me (wetenschappelijk) tegen houden als ik zou beweren dat er twee zeer verwante talen, zijn, namelijk Nederlands en Vlaams. Elke met eigen diverse varianten.

Let op, ik ben daar lang niet hardnekkig of koppig in. (in tegendeel tot mijn gedacht om Vlaanderen onafhankelijk te maken, los van b of van Wallonië, maar in de EU)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 14:10   #57
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Even uitleggen: Vlaams, in al zijn varianten behoort tot het Nederlands. Ook het hollands, het Limburgs, het West-, en het Oost-vlaams, het (noord)-Brabants, zelfs het Antwerps en het Drents. Eén taal, vele varianten. Was dat te moeilijk? Anders ik nog ne keer uitleggen.
U bent van mening dat het Fries ook Nederlands is? Anderen delen die mening niet.

En verder
Citaat:
Het Fries is eveneens anders dan het ABN wat betreft de woordvorming en de zinsvorming. Maar de talige afstand tussen het Zuid-Limburgs en het ABN is minstens zo groot als die tussen het Fries en het ABN.
bron: http://www.taalcanon.nl/vragen/is-het-fries-een-taal/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Maar zoals hierboven bij Definitie reeds werd aangegeven, maken de Limburgse dialecten onderdeel uit van de Rijnlandse waaier, die onder Keulse dominantie is ontstaan.[3] Ook vanuit het Duitse taalgebied gezien, maken de Limburgse dialecten deel uit van een dialectcontinuüm.
Het is dan ook uit taalkundig oogpunt niet goed te bepalen of de Limburgse dialecten tot het Duitse, het Nederlandse of tot een eigen taalgebied behoren. Historische reconstructie heeft weinig zin, aangezien er vóór de zeventiende eeuw geen sprake was van het Nederlands.
Gij moogt mij altijd nog eens uitleggen waarom Limburgs een variant van het Nederlands is.

Maar bespaar u de moeite. Dat wordt zoals hier al eerder gebleken is een ellenlange discussie waarin ieder zijn gelijk heeft. Met echte argumenten die door anderen van tafel geveegd worden.

Eén zaak is echter zeker:
Citaat:
Deze Nederlandse standaardtaal is grotendeels een construct: een samenstel van elementen uit dialecten, waarbij de dialecten met het grootste prestige de grootste inbreng kregen toebedeeld. De Limburgse dialecten staan naar verhouding relatief ver van deze Nederlandse standaardtaal af. Dit komt doordat zij ten tijde van de conceptie van het Standaardnederlands te weinig prestige genoten, en zo een zeer beperkte invloed op de vorming ervan hebben gehad.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 14:14   #58
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
U hebt blijkbaar nog nooit een defige gamer aan de slag gezien.
Die moet na het lezen van de tutorial en het onder de knie krijgen van de controles niet meer terug grijpen naar de handleiding, want dan is die begrepen.
En een sukkel die dat niet doet of kan, die kan wel inpakken bij de eerste multiplayer. Da's kanonnenvoer, minder nuttig om mee te oefenen dan een computergestuurd figuur.

Ook geven veel games "zijlijn"informatie in de vorm van tekst.

Maar kom, als U pacman nog ziet als een high End game, kan ik Uw betoog wel volgen.
Ik herhaal en blijf bij mijn standpunt: de meeste gamers lezen de handleiding niet, of bladeren deze eens snel door terwijl ze aan het spel aan het installeren zijn. De handleiding wordt slechts weinig geraadpleegd, men zoekt het nog liever snel op via het internet.

Ergens is het ook normaal. De meeste spellen zijn vrij simpel, zeker voor een min of meer ervaren gamer. Tenzij je kickt op flightsimulators, wat in mijn ogen even opwindend is als verf zien drogen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 14:21   #59
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Fuck Willem Elsschot met een staalborstel
fixed
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 15:03   #60
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Ik zal uw post even ter discussie gooien op een stripforum, waar ook enkele leerkrachten aanwezig zijn...
Ai, ik ben geen Germanist, he. Als exacte wetenschapper zal ik er vast een andere mening op nahouden dan de taalpuristen die leerkrachten Nederlands toch wel vaak plegen te zijn.

Maarre... houd ons op de hoogte van de respons daar, he...
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be