Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Wie zit er achter de sabotage van Nord Stream?
quasi zeker de Russen! (>95% kans) 12 26,67%
ik denk eerder de Russen (>50% kans) 6 13,33%
ik denk eerder Het Westen (VS, EU, Duitsland,...) (>50% kans) 1 2,22%
quasi zeker Het Westen (VS, EU, Duitsland,...)! (>95% kans) 11 24,44%
Niet genoeg info - ik doe geen voorspelling met de info die we nu hebben. 9 20,00%
Prins Laurent 6 13,33%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2022, 15:35   #181
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar voor mij is dat helemaal niet duidelijk.

Verbeter mij indien nodig maar...
- North-Stream 2 is sinds begin Maart 2022 dood en begraven.
- North-Stream 1 werd sinds begin September 2022 voor onbepaalde tijd stilgelegd.

Hoe kan iets dat niet meer in gebruik is nog als leverage gebruikt worden? Dreigen om voor een nog onbepaaldere tijd de leveringen stil te leggen...
Nordstream 1/2 was zoals een elektriciteitsleiding waarvan slechts aan 1 kant de schakelaar op aan of uit kon gezet worden. Vanaf het begin van de constructie ervan was onze huidige feodale heer tegen de constructie ervan. Ze hebben dat ook altijd in niet mis te verstane termen gezegd.

De kabel is nu doorgeknipt. Voordien lag die daar inderdaad ongebruikt. Maar hij lag er.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 15:42   #182
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De kabel is nu doorgeknipt. Voordien lag die daar inderdaad ongebruikt. Maar hij lag er.
Hij ligt er nog steeds. Zou, indien men nog wil, over een paar maand mogelijk weer operationeel kunnen zijn.

Ik zie nog steeds niet hoe dit nog als leverage gebruikt had kunnen worden. Waarmee zou nog concreet gedreigd kunnen worden?
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 15:46   #183
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hij ligt er nog steeds. Zou, indien men nog wil, over een paar maand mogelijk weer operationeel kunnen zijn.

Ik zie nog steeds niet hoe dit nog als leverage gebruikt had kunnen worden. Waarmee zou nog concreet gedreigd kunnen worden?
Eens de NATO Rusland veroverd heeft, kunnen we die pijp weer repareren he want dan is dat ons gas
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 15:47   #184
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik las ergens dat contractueel overeengekomen is dat Duitsland per jaar, tot 2030, 300 miljoen kuub gas van RU moet kopen, onafgezien of het gas daadwerkelijk geleverd wordt of niet.
ale lucht kopen dus
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 15:48   #185
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
dat is het hem juist. Da was nen oost-duitser hé. de vlad had met die pijp duidelijk "leverage" over geografisch Europa en heeft dat nu niet meer.

Die leverage is terug overgegaan naar "het westen."

Een zoveelste "teken aan de wand" dat "het westen" die leiding opgeblazen heeft, en echt niet uit altruïstische redenen hoor.
staat er in de clausule als je zelf de leiding opblaast dat het contract ook in de fik staat , verstandige clausule in feite

ik zou denken dat er eerder een boeteclausule is als die turbine niet hersteld wordt binnen de zoveel dagen dat DE moet betalen, en ze hebben dan Canada onder druk gezet om te leverne, en dan ligt volgens mij nu de schuld bij RU dat ze niet leveren
En finaal nu de turbine terug werkt, was de enige reddende clausule bij schade , oorlogsschade, terroristische aanslag etc is er een overmacht situatie... En hebben ze weer een jaartje of twee tijd om de indruk te geven dat ze alles gaan herstellen

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 oktober 2022 om 15:50.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 16:04   #186
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eens de NATO Rusland veroverd heeft, kunnen we die pijp weer repareren he want dan is dat ons gas
in elk geval de UKR herstelbelasting gaat via aardgasleveringen verlopen, dus we gaan wel wat leidingen nodig hebben, en toevallig zal dat gas dan heel goedkoop staan omdat er overvloed gas is, en de waarde van de roebel heel laag, en de waarde van de euro heel hoog en de kostprijs voor herstel zal in europese belaste lonen verlopen. Jep dat gaat wel wat kosten dat zal meer zijn dan 300miljoen kuub per jaar
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 16:08   #187
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

de fantasie slaat weer los in de gazetten.

elk schip een oorlogsschip.. ja idd om tanks te vervoeren, maar niet dat elk schip gaat vragen aan BE om eenladingske van 1000 tanks te lossen om zo een EU invasie te doen

https://www.hln.be/buitenland/nieuw-...chip~a79de176/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 16:14   #188
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

ale het kanonvlees is al bijna klaargestoomd ze... nu nog leren marcheren, geweertje schieten, kogeltjes laden in de tanks,

https://www.hln.be/buitenland/in-bee...eger~ad908a99/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 16:54   #189
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Nordstream was eigenlijk al gedateerd voor het goed en wel in gebruik was genomen. Europa wil onafhankelijk worden van Russisch gas, een gasleiding is dus overbodig.

Er is dus wel heel veel te doen rond iets dat niemand (meer) wou.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 16:58   #190
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

kijk eens hier wat ze niet allemaal uitvinden van argumenten om de VS aan te vallen...

https://s.weibo.com/weibo?q=%E7%AE%A...88%86%E7%82%B8
google translate

Citaat:
Als blijkt dat de VS betrokken zijn bij de aanval op de Nord Stream, zal Rusland de Amerikaanse infrastructuur aanvallen en zal de betrokkenheid van de VS bij de bombardementen leiden tot het meest ernstige en onmiddellijke probleem, namelijk dat Rusland de VS misschien begint te zien. als een formele oorlogvoerende en vallen de Amerikaanse faciliteit aan. "NAVO laf? NAVO zegt dat Russische nucleaire onderzeeër ontbreekt: of lanceer "doemdagwapen""Oweblink

slimme chineesjes analyseren dat niet slecht..., maar waar ze die info halen is mij een raadsel

Citaat:
# Straight Talk Hot Review# #Duitsland, Denemarken en Zweden zullen de handen ineen slaan om de vernietiging van de Beixi Pipeline te onderzoeken# [Wu Wei: The Beixi Pipeline Blasting is een typische speciale geheime onderwateroperatie] Volgens het nieuws vrijgegeven door de Scandinavische landen, de explosie vond dit keer plaats.De locatie is gelegen in de exclusieve economische zone van Denemarken en Zweden. De wateren van het incident bevonden zich in het noordoosten en zuidoosten van het eiland Bornholm in Denemarken.Na zorgvuldige controle van de isometrische kaart van de Oostzee, kan worden vastgesteld dat de gemiddelde waterdiepte in deze omgeving ongeveer 50 meter is. Deze waterdiepte betekent dat de straaloperatie niet het gebruik van saturatieduikapparatuur vereist, en evenmin noodzakelijkerwijs een onbemand onderwatervoertuig, en goed opgeleide kikvorsmannen kunnen op deze diepte opereren. Met andere woorden, deze operatie vereist geen technische ondersteuning van professionele onderzeese operatievaartuigen zoals diepzeeonderzoeksvaartuigen en afzinkbare reddingsboten. Een helikopter, of zelfs een als vissersboot vermomd spionageschip, kan mensen afleveren.

Kijk dan naar de locatie van de explosieleiding. Met een totale lengte van 1.222 kilometer is de Beixi No. 2-pijpleiding de langste onderzeese pijpleiding ter wereld. De meeste pijpleidingen in de Oostzee zijn recht, met slechts een paar hoeken, en de explosie gebeurde net om de hoek. U moet weten dat de spanningsstructuur op de hoeken van de pijpleiding de meest complexe en vaak de meest kwetsbare plaats is. Als deze licht beschadigd is, zal de hoge druk in de pijpleiding de wond verder scheuren, waardoor de energie van de schade zich kan verspreiden . Met andere woorden, deze onderwaterstraaloperatie moet vooraf een grondige onderwaterexploratie, platooning en zelfs oefeningen hebben ondergaan. Het is niet zo dat we willekeurig een paar plaatsen kiezen en zeggen dat het zal exploderen, maar we hebben de zwakke punten en stressstructuurpunten van de pijpleiding geïdentificeerd, die je met één klap zullen doden.OWu Wei: Beixi-pijpleidingstralen is een typische speciale onderwateroperatied

en blijkt dat niet alles kapot is...

Citaat:
Gazprom publiceert circulaire over Nord Stream 2 pijpleiding

. Gazprom's nauwkeurige inspectie van de Nord Stream 2 pijpleiding wees uit dat de explosie van vorige week zowel de Nord Stream 1 pijpleiding als de Nord Stream 2 lijn A pijpleiding heeft beschadigd, de B lijn pijpleiding is intact. Gazprom - Gazprom - kan nu Europese klanten blijven bevoorraden via de Nord Stream 2B-pijpleiding.

"Gazprom voert inspecties uit op de Nord Stream 2-pijpleiding om de veiligheid van de pijpleiding te testen en mogelijke risico's van gaslekken te voorkomen. #De methaanwolk

na het Nord Stream-lek zal de Noordpool binnen een paar dagen bereiken # #focus op de situatie in Rusland en Oekraïne Laatste voortgang# Collapsed
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 17:00   #191
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hij ligt er nog steeds. Zou, indien men nog wil, over een paar maand mogelijk weer operationeel kunnen zijn.

Ik zie nog steeds niet hoe dit nog als leverage gebruikt had kunnen worden. Waarmee zou nog concreet gedreigd kunnen worden?
Nu niet meer natuurlijk. Dat is het hem juist. De leverage zit nu weer langs de andere kant van de oceaan.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 17:02   #192
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eens de NATO Rusland veroverd heeft, kunnen we die pijp weer repareren he want dan is dat ons gas
Daar waren we het al langer over eens.

Maar gij wij, als zijnde, geografisch europa, nog eens voor een derde keer proberen?
Of gaan we d'amerikonders laten proberen, en als volleerde 5D schakers rustig achteroverleunen.
Europa tegen de rus, tot de laatsten amerikonder?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 4 oktober 2022 om 17:05.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 17:04   #193
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ale lucht kopen dus
inderdaad. er zijn leveringscontracten, maar wat daar nu EXACT instaat, is uiteraard voer voor speculatie.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 17:06   #194
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

lichte paniek zijn ze effe de posseidon uit het oog verloren...

https://mp.weixin.qq.com/s?search_cl...q0&wx_header=3
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 17:36   #195
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Daar waren we het al langer over eens.

Maar gij wij, als zijnde, geografisch europa, nog eens voor een derde keer proberen?
Of gaan we d'amerikonders laten proberen, en als volleerde 5D schakers rustig achteroverleunen.
Europa tegen de rus, tot de laatsten amerikonder?
Voila.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2022, 18:14   #196
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Nu niet meer natuurlijk. Dat is het hem juist. De leverage zit nu weer langs de andere kant van de oceaan.
Dat vind ik ook maar een twijfelachtige bewering, maar dat is een andere discussie.

Je ontwijkt echter mijn vraag. Waarom is het moeilijk om concreet te antwoorden op welke manier Rusland ongebruikte pijpleidingen nog kan gebruiken als leverage? Je leek toch akkoord met mijn stelling dat de pijpleidingen niet meer gebruikt werden?

Dat is geen strikvraag. Kijk, ik kan een zelfde vraag heel gemakkelijk beantwoorden voor eerdere situaties:

- Voor de inval had Duitsland leverage over Rusland via North Stream 2. Zij konden namelijk dreigen om het project niet te laten doorgaan als Rusland zou binnenvallen. Rusland viel binnen, North Stream 2 werd opgeblazen (figuurlijk) en Duitsland was hun leverage kwijt.

- Tot 3 September had Rusland leverage over Duitsland via North Stream 1. Zij konden namelijk dreigen om de gasleveringen stop te zetten als Duitsland zich niet koest hield. Duitsland hield zich niet koest, de gasleveringen werden voor onbepaalde tijd stopgezet en Rusland was hun leverage kwijt.

- Na 3 September....
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be