Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2022, 13:35   #21
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Wie vindt nog al die steunmaatregelen totaal overbodig en zelfs onnodig vermits de energie/gasprijs nog en al daalde?!

Waarom wordt er met ons belastinggeld nu steun gegeven aan enkelen en er worden zelfs mensen op kosten gejaagd zoals de gepensioneerde zelfstandige met een extra verhuurhuisje om zn pensioentje aan te vullen die nu moet investeren/renoveren voor energiezuinigheid om te mogen indexeren?!

Waarom worden de energieprijzen niet gewoon verlaagd dan is het probleem van onbetaalbare facturen voor iedereen toch meteen opgelost?
En dan kan de periode van de verhoogde, dure prijzen perfect overbrugd/ vereffend worden door afbetalingsplannen voor die korte, dure periode.

Dat onnozel gemaatregel is zoals kibbelen over welke chemokuur de kankerpatiënt moet krijgen terwijl de tumor verder woekert en door een operatie al lang kon weggesneden zijn.
Symptoombestrijding en de oorzaak weer verder laten verrotten.

Waarom zet de politiek zich niet in om de energiefacturen voor de héle bevolking te verminderen ipv met belachelijke pleisters op een houten been af te komen?
Pleisters/steun waarmee ze weer discriminerend smijten naar enkelen en dat we nog zelf betalen door onze geïnde belastingen dan ook nog en anderen zelfs op kosten jagen door het onthouden van de index-aanpassing die voor iedereen zou moeten gelden!
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 08:39   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk weet de leverancier ook zonder digitale teller wat je op welk moment verbruikt hebt en aan welke prijs, hun technologie registreert dat immers.

Mijn jaarlijkse afrekening, en ik heb geen digitale brol, 5 blz, was opgesplitst per periode met het verbruik, per (schommelende!) eenheidsprijs en met de veranderende btw%.
Een voorbeeld: elektriciteitsverbruik van 8,04 kWh in de daluren voor 1 maart tot 4 maart (DRIE dagen dus) met eenheidsprijs 16,72600€ aan 6% btw
Elke leverancier kan dus perfect tot in detail de juiste prijs berekenen voor elk verbruik met elke schommeling van eenheidsprijs en veranderende btw en dat gaat zelfs automatisch....automatisering? Duh...
Vermeldt uw eindafrekening ook het verbruik per maand ?
Voor zover ik weet is dit zonder digitale teller technisch niet mogelijk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 08:42   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De leverancier gebruikt daarvoor een schatting. Elke maand of kwartaal telt voor een % van het jaar mee. Staat in principe in je contract.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220905_95465207

Dat wil ik best geloven. Het blijft dus in zekere zin een schatting.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 08:49   #24
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Das nog altijd 90 cent per kilokuub.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:27   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vermeldt uw eindafrekening ook het verbruik per maand ?
Voor zover ik weet is dit zonder digitale teller technisch niet mogelijk.
Het geschat verbruik per periode.
Ze berekenen dat aan het totaal verbruik in een bepaalde periode. In verhouding met uw verbruik wordt dan bepaald hoeveel u ongeveer verbruikt hebt in een bepaalde periode.

Is dat juist?.
Nee natuurlijk niet, want je kunt in een bepaalde periode helemaal niets verbruikt hebben, maar het is wel de enige methode die ze kunnen hanteren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:45   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vermeldt uw eindafrekening ook het verbruik per maand ?
Voor zover ik weet is dit zonder digitale teller technisch niet mogelijk.
Meh, ik heb zojuist een mededeling van Engie gekregen dat er een nieuwe berekeningswijze is. De prijzen zullen driemaandelijks geïndexeerd worden.
Als ik het goed begrijp zal men dus het jaar in 4 kappen en het werkelijk verbruik (digitale meter) en prijs per drie maand aanrekenen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:48   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het geschat verbruik per periode.
Ze berekenen dat aan het totaal verbruik in een bepaalde periode. In verhouding met uw verbruik wordt dan bepaald hoeveel u ongeveer verbruikt hebt in een bepaalde periode.

Is dat juist?.
Nee natuurlijk niet, want je kunt in een bepaalde periode helemaal niets verbruikt hebben, maar het is wel de enige methode die ze kunnen hanteren.
Daar ben ik het mee eens.
Het systeem is gestoeld op percentages. Het totaal van de percentages is op jaarbasis gelijk aan 100.
Moraal van het verhaal, voor wie geen digitale teller heeft kan de berekening nooit correct gebeuren. Voor wie overwintert in warmere oorden reduceert enkel het totaalverbruik op jaarbasis. Bij de eindafrekening wordt wel procentueel rekening gehouden met mogelijk verbruik tijdens de winter, ook al heb je dan niets verbruikt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:50   #28
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Net energiekaarten van Eneco X2 tov september!!!!
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:51   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Meh, ik heb zojuist een mededeling van Engie gekregen dat er een nieuwe berekeningswijze is. De prijzen zullen driemaandelijks geïndexeerd worden.
Als ik het goed begrijp zal men dus het jaar in 4 kappen en het werkelijk verbruik (digitale meter) en prijs per drie maand aanrekenen.
Prima. Voor wie beschikt over een digitale teller. De eindafrekening gebeurt dan correct.
Uiteindelijk heb je dan zelfs geen afrekening nodig als je maandelijks of driemaandelijks de werkelijke kost betaalt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:52   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Net energiekaarten van Eneco X2 tov september!!!!
?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:52   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens.
Het systeem is gestoeld op percentages. Het totaal van de percentages is op jaarbasis gelijk aan 100.
Moraal van het verhaal, voor wie geen digitale teller heeft kan de berekening nooit correct gebeuren. Voor wie overwintert in warmere oorden reduceert enkel het totaalverbruik op jaarbasis. Bij de eindafrekening wordt wel procentueel rekening gehouden met mogelijk verbruik tijdens de winter, ook al heb je dan niets verbruikt.
Klopt helemaal.
Is de meest eerlijke methode bij gebrek aan juiste meetgegevens.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:54   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Prima. Voor wie beschikt over een digitale teller. De eindafrekening gebeurt dan correct.
Uiteindelijk heb je dan zelfs geen afrekening nodig als je maandelijks of driemaandelijks de werkelijke kost betaalt.
Ik moet mezelf corrigeren. Ben op hun website gaan kijken. Het maandelijks verbruik wordt nog nog steeds volgens een standaard verbruikersprofiel berekend. Het ging enkel over de eenheidsprijsberekening.

Wtf voor onzin is dat? Ze hebben mijn dagelijks energieverbruik en ze gebruiken het niet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 11:59   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik moet mezelf corrigeren. Ben op hun website gaan kijken. Het maandelijks verbruik wordt nog nog steeds volgens een standaard verbruikersprofiel berekend. Het ging enkel over de eenheidsprijsberekening.

Wtf voor onzin is dat? Ze hebben mijn dagelijks energieverbruik en ze gebruiken het niet.
Dat is straffe kost.
Je beschikt dus over een digitale teller terwijl nog steeds het klassieke verbruikersprofiel wordt toegepast.
Ik zou m'n leverancier toch eens de vraag stellen hoe dat komt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:01   #34
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vermeldt uw eindafrekening ook het verbruik per maand ?
Voor zover ik weet is dit zonder digitale teller technisch niet mogelijk.
Wie heeft het verbruik per maand nodig?
Je kunt misschien eens vragen of ze op je eindfactuur ook je werkelijke verbruik per maand vermelden.
Waarom zouden ze dat niet kunnen berekenen per maand als ze dat tot voor DRIE dagen nauwkeurig wel kunnen?
Citaat:
elektriciteitsverbruik van 8,04 kWh in de daluren voor 1 maart tot 4 maart (DRIE dagen dus) met eenheidsprijs 16,72600€ aan 6% btw
Daar is geen digitale teller voor nodig.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:06   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is straffe kost.
Je beschikt dus over een digitale teller terwijl nog steeds het klassieke verbruikersprofiel wordt toegepast.
Ik zou m'n leverancier toch eens de vraag stellen hoe dat komt.
Je zal in antwoord geen reactie of flauwe en ontwijkende zever krijgen. Na maandenlang aandringen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:13   #36
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Prima. Voor wie beschikt over een digitale teller. De eindafrekening gebeurt dan correct.
Uiteindelijk heb je dan zelfs geen afrekening nodig als je maandelijks of driemaandelijks de werkelijke kost betaalt.
Je hebt zonder digitale teller dan ook geen jaarlijkse eindafrekening nodig, enkel maandelijks de meterstand doorgeven zodat je werkelijke verbruik per maand kan berekend en aangerekend worden.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:20   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Je hebt zonder digitale teller dan ook geen jaarlijkse eindafrekening nodig, enkel maandelijks de meterstand doorgeven zodat je werkelijke verbruik per maand kan berekend en aangerekend worden.
Maandelijks uw meterstand(en) doorgeven ? Technisch perfect mogelijk. Met de nadruk op technisch.
Als ik drie maanden in het buitenland verblijf wordt dat wel vervelend.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 oktober 2022 om 12:21.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:23   #38
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is straffe kost.
Je beschikt dus over een digitale teller terwijl nog steeds het klassieke verbruikersprofiel wordt toegepast.
Ik zou m'n leverancier toch eens de vraag stellen hoe dat komt.
Hoe zou dat nu komen?
Ze hebben het dagelijks energieverbruik en ze gebruiken het niet.
Misschien is een schatting volgens het klassieke verbruikersprofiel voor hen voordeliger?
De klant betaalt en wordt dan meer aangerekend tijdens het jaar dan ie werkelijk verbruikt? En als de schommelende prijs dan omhoog gaat, dan krijgt ie zelfs niks terug bij de eindafrekening... terwijl zijn verbruik gelijk bleef.
Energieleveranciers zijn speculanten en de klant is het haasje.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 12:24   #39
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Maandelijks uw meterstand(en) doorgeven ? Technisch perfect mogelijk. Met de nadruk op technisch.
Als ik drie maanden in het buitenland verblijf wordt dat wel vervelend.
Dat is dan jouw probleem, dan krijg je toch gewoon een jaarlijkse eindafrekening zoals nu?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 2 oktober 2022 om 12:25.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2022, 15:25   #40
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In 2078, als de putten gedempt zijn
Ik denk dat tegen die datum de Aarde al volledig leeg/'ontploft' rondjes om de zon zal liggen draaien.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be