Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2021, 00:04   #541
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bekeren past eerder bij Rooms Katholieken dan bij protestanten denk ik. Bij protestanten was er meer sprake van een persoonlijke verhouding met God zonder beelden en veel rituelen. Dit paste niet echt bij inheemse volkeren.
Inderdaad ,want de protestanten geloofden niet in "goede werken" .
Je lot werd beslist door de predestinatie , volgens de Synode van Dordrecht .

https://historiek.net/predestinatie-...ije-wil/81676/

Laatst gewijzigd door cato : 17 februari 2021 om 00:06.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 00:28   #542
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Inderdaad ,want de protestanten geloofden niet in "goede werken" .
Je lot werd beslist door de predestinatie , volgens de Synode van Dordrecht .

https://historiek.net/predestinatie-...ije-wil/81676/
Het geloof in de predestinatie verhinderde niet per se de zendingsarbeid. De Getuigen van Jehova bijvoorbeeld geloven dat er slechts 144.000 uitverkoren zijn die hun intreden kunnen doen in het Koninkrijk. Wie dat is, daar hebben ze het raden naar. Maar ze zijn wel dagelijks op het 'zendingspad'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 00:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 08:51   #543
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is ontegensprekelijk waar dat de fanatieke bekeringsijver eerder eigen is aan de katholieken. Dat is duidelijk. Maar ook protestanten waren -soms- in hetzelfde bedje ziek. En inderdaad, de sterke betekenis of functie van het begrip 'gewetensvrijheid' (lees ook: interpretatievrijheid van godsdienstige teksten) bij de protestanten, gaf ruimte voor een mildere bekeringsdrift.
Het Oosten je doet mij opnieuw de Noordelijke Nederlanden verdedigen, dat is niet lief van je.
De VOC had nog geen 50 geloofsvoorgangers in dienst.
Slechts 1 per bezet gebied.
En je hebt gelijk dat er ook agressief is opgetreden door protestanten, maar die waren afkomstig uit de UK, niet uit de Noordelijke Nederlanden en waren niet in dienst van de VOC.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 08:53   #544
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het geloof in de predestinatie verhinderde niet per se de zendingsarbeid. De Getuigen van Jehova bijvoorbeeld geloven dat er slechts 144.000 uitverkoren zijn die hun intreden kunnen doen in het Koninkrijk. Wie dat is, daar hebben ze het raden naar. Maar ze zijn wel dagelijks op het 'zendingspad'.
Stop toch eens met je nitwits verhalen over zendingswerk van de VOC.
Ga eerst een wat studeren op de de koloniale geschiedenis.
Geeft eerste eens antwoord op mijn vraag " waarom er in Indonesië 500.000.000
moslims wonen en in de Filippijnen en Zuid-Amerika allemaal katholieken?"
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 09:02   #545
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Stop toch eens met je nitwits verhalen over zendingswerk van de VOC.
Ga eerst een wat studeren op de de koloniale geschiedenis.
Geeft eerste eens antwoord op mijn vraag " waarom er in Indonesië 500.000.000
moslims wonen en in de Filippijnen en Zuid-Amerika allemaal katholieken?"
Zie boven. De VOC deed niet aan zendingswerk maar stond er welwillig tegenover. Ze deed aan handel drijven.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 09:02   #546
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het Oosten je doet mij opnieuw de Noordelijke Nederlanden verdedigen, dat is niet lief van je.
De VOC had nog geen 50 geloofsvoorgangers in dienst.
Slechts 1 per bezet gebied.
En je hebt gelijk dat er ook agressief is opgetreden door protestanten, maar die waren afkomstig uit de UK, niet uit de Noordelijke Nederlanden en waren niet in dienst van de VOC.
Nogmaals, ik haal maar een tekst aan uit het Reformatorisch Dagblad waarin een kenner van de VOC, dr. Leon van den Broeke, schrijft wat hij schrijft. Ik neem aan dat de man weet wat hij vertelt vermits hij oude VOC documenten heeft bestudeerd. Bovendien bevestigt deze tekst hetgeen ik gelezen heb over de VOC. De VOC stond gunstig tegenover zendingsarbeid van de gereformeerde pastors. Maar zendingsarbeid was niet het doel van de VOC. Handel drijven, winsten maken, dat was het doel van de VOC.

Of die zendingsarbeid nu op grote schaal gebeurde, is weer een andere kwestie. Dat heb ik ook nooit beweerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 09:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 09:07   #547
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Stop toch eens met je nitwits verhalen over zendingswerk van de VOC.
Ga eerst een wat studeren op de de koloniale geschiedenis.
Geeft eerste eens antwoord op mijn vraag " waarom er in Indonesië 500.000.000
moslims wonen en in de Filippijnen en Zuid-Amerika allemaal katholieken?"
U weet het dus beter dan Dr. Leon Van den Broecke uit het Reformatorisch Dagblad en kenner van de VOC. Sta me toe hieraan te twijfelen want u flatert met vaste regelmaat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 09:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 10:07   #548
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, ik haal maar een tekst aan uit het Reformatorisch Dagblad waarin een kenner van de VOC, dr. Leon van den Broeke, schrijft wat hij schrijft. Ik neem aan dat de man weet wat hij vertelt vermits hij oude VOC documenten heeft bestudeerd. Bovendien bevestigt deze tekst hetgeen ik gelezen heb over de VOC. De VOC stond gunstig tegenover zendingsarbeid van de gereformeerde pastors. Maar zendingsarbeid was niet het doel van de VOC. Handel drijven, winsten maken, dat was het doel van de VOC.

Of die zendingsarbeid nu op grote schaal gebeurde, is weer een andere kwestie. Dat heb ik ook nooit beweerd.

Toemaatje.


Toch een interessant toemaatje in dit verband.

'Dominee in dienst van de VOC'
(Paul Frentrop, directeur Dutch corporate governance Services)

“De VOC is het oudste beursfonds. In die tijd, rond 1750, had het bedrijf te maken met actiegroepen van wat we nu fundamentele christenen zouden noemen. De VOC-schepen kwamen over de hele wereld. De activisten vonden dat overal de christelijke gedachte moest worden uitdragen. Op zeker moment zie je dat de VOC duizenden dominees en onderwijzers in het Verre Oosten onderhoudt.”
(Trouw)


Indien het waar is, dan verandert dit het gebruikelijk en gangbare plaatje dat men heeft over de VOC natuurlijk. Die duizenden dominees in dienst van de VOC zijn natuurlijk niet eensklaps komen opduiken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 10:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 10:59   #549
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U weet het dus beter dan Dr. Leon Van den Broecke uit het Reformatorisch Dagblad en kenner van de VOC. Sta me toe hieraan te twijfelen want u flatert met vaste regelmaat.
Wanneer komt het antwoord op mijn vraag?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 11:29   #550
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wanneer komt het antwoord op mijn vraag?
Ik heb u geantwoord op uw vraag. Verschillende keren zelfs. Maar u moet natuurlijk ook teksten kunnen begrijpen. En dus nogmaals: ten eerste, nergens heb ik beweerd dat de zending van de dominees , zeker in het begin van de VOC, massaal was . Punt twee, de VOC temperde de mogelijke overdreven ijver van de zendelingen omdat ze de handel wilde vrijwaren.

Maar zoals nu blijkt uit mijn laatste post hierboven, waren er toch volgens Paul Frentrop blijkbaar ook fundamentalistische gereformeerden die vonden dat de overzeese gebieden van de VOC moest worden verchristelijkt. Mocht dit zo zijn, dan zijn deze toenmalige 'calvinistische missionarissen' goed mislukt in hun opzet.


Meer valt er niet te zeggen voor dit item. Voor mijn part in ieder geval sluit ik
dan ook deze discussie af over de VOC m.b.t. de protestantse zendingsmissies. Feit is dat die er waren, dat ze niet succesvol waren, en dat er, volgens de laatste aangehaalde tekst van Frentrop hierboven, er ook fundamentalistisch calvinistische zelotenpredikers moeten geweest zijn. Hetgeen me eigenlijk niet zo verwondert. Calvinisten kunnen zeer fanatiek zijn. Zie maar naar de Calvinistische Republiek van en in de stad Gent indertijd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 11:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:03   #551
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, ik haal maar een tekst aan uit het Reformatorisch Dagblad waarin een kenner van de VOC, dr. Leon van den Broeke, schrijft wat hij schrijft. Ik neem aan dat de man weet wat hij vertelt vermits hij oude VOC documenten heeft bestudeerd. Bovendien bevestigt deze tekst hetgeen ik gelezen heb over de VOC. De VOC stond gunstig tegenover zendingsarbeid van de gereformeerde pastors. Maar zendingsarbeid was niet het doel van de VOC. Handel drijven, winsten maken, dat was het doel van de VOC.

Of die zendingsarbeid nu op grote schaal gebeurde, is weer een andere kwestie. Dat heb ik ook nooit beweerd.
Nu geef je dus een juiste weergave.
De missie-werk gebeurde niet op grote schaal, -50 voorgangers voor heel het gebied van de VOC, en werd door de VOC niet gesteund.
De WIC en VOC dreven immers slavenhandel, want in de Calvinistische Noordelijke Nederlanden als immorel werd beschouwd.
Daarnaast waren er pauselijke decreten die verboden om Christenen als slaven te verhandelen of te houden.
De WIC en VOC slavenhandelaars gebruikte zelfs het Bijbelboek Genesis 9 om hun handel te rechtvaardigen.
Het was pas in 1814 dat de slavenhandel en het houden van slaven in de Nederlanden werd verboden.
Pas in 1910 werd het houden van slaven in alle Nederlandse kolonies verboden.
Er waren er in vestigingen onder VOC-bewind naar schatting 75.500 slaven, tegen 64.000 slaven in gebieden onder WIC-bewind.
Beide bedrijven hadden dus helemaal geen baat bij missiewerk, integendeel het was een hinder in hun handel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:15   #552
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu geef je dus een juiste weergave.
De missie-werk gebeurde niet op grote schaal, -50 voorgangers voor heel het gebied van de VOC, en werd door de VOC niet gesteund.
De WIC en VOC dreven immers slavenhandel, want in de Calvinistische Noordelijke Nederlanden als immorel werd beschouwd.
Daarnaast waren er pauselijke decreten die verboden om Christenen als slaven te verhandelen of te houden.
De WIC en VOC slavenhandelaars gebruikte zelfs het Bijbelboek Genesis 9 om hun handel te rechtvaardigen.
Het was pas in 1814 dat de slavenhandel en het houden van slaven in de Nederlanden werd verboden.
Pas in 1910 werd het houden van slaven in alle Nederlandse kolonies verboden.
Er waren er in vestigingen onder VOC-bewind naar schatting 75.500 slaven, tegen 64.000 slaven in gebieden onder WIC-bewind.
Beide bedrijven hadden dus helemaal geen baat bij missiewerk, integendeel het was een hinder in hun handel.
Het is natuurlik grote onzin dat slavenhandel alleen een zaak was van protestanten en niet van katholieken of andere godsdiensten.

citaatWiki:

De Arabische slavenhandel was de handel in slaven in het Midden-Oosten en Noord- en Oost-Afrika, voornamelijk tussen 650 en 1900. Het grootste deel van die handel betrof zwarte Afrikanen, de Zanj met een Bantoe achtergrond, maar ook blanken uit West-Europa en Zuid-Europa werden als slaaf verhandeld door onder meer Barbarijse zeerovers. Daarnaast werden er grote aantallen Slaven uit Oost-Europa verhandeld, de zogenaamde Saqaliba.

De zwarte slaven waren voornamelijk Bantoe en kwamen vooral uit Oost-Afrika langs de Swahili kust en werden door Arabische handelaren door de Sahara en over de Rode Zee en de Indische Oceaan naar het Midden-Oosten vervoerd.

Slavernij in het Ottomaanse Rijk vormde een legaal en belangrijk onderdeel van zowel de economie als de samenleving van het Rijk. In Constantinopel, de hoofdstad van het Rijk, bestond de bevolking van 1609 voor ongeveer een vijfde uit slaven. De slavernij van volkeren uit de Kaukasus werd in het begin van de 19e eeuw verboden, maar slaven uit andere bevolkingsgroepen bleven langer toegestaan. Zelfs na verschillende pogingen om de slavernij in de 19e eeuw af te schaffen, bleef de praktijk tot in de vroege 20e eeuw nagenoeg onaangedaan voortduren. Nog in 1908 werden er vrouwelijke slaven verkocht in het Ottomaanse Rijk. Seksuele exploitatie van deze vrouwen bleef gedurende de hele geschiedenis een centraal onderdeel van het Ottomaanse slavensysteem.

De trans-Atlantische slavenhandel bracht vooral zwarte Afrikanen naar Noord- en Zuid-Amerika. In Afrika werden de slaven aangeboden door lokale zwarte leiders die onder meer slaven maakten in verschillende oorlogen. In plaats van deze slaven zich dood te laten werken, ceremonieel te doden of aan Arabische handelaren te verkopen zoals voorheen, bleek het lucratiever om hen aan de Europeanen te verkopen.[33] Zo werden vanuit Elmina in Ghana 2000 slaven per jaar naar het Amerikaanse continent verscheept. Daar werden zij op plantages tewerkgesteld. Hoewel slavenhandel in Afrika al bestond voordat de Europeanen zich hierin mengden, was de schaal waarop dit plaatsvond daarna aanmerkelijk groter. Waar de eerdere aantallen niet onaanzienlijk waren, was de demografische invloed beperkt en veranderden samenlevingen er niet wezenlijk door.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:24   #553
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu geef je dus een juiste weergave[
De missie-werk gebeurde niet op grote schaal, -5
0 voorgangers voor heel het gebied van de VOC, en werd door de VOC niet gesteund.
De WIC en VOC dreven immers slavenhandel, want in de Calvinistische Noordelijke Nederlanden als immorel werd beschouwd.
Daarnaast waren er pauselijke decreten die verboden om Christenen als slaven te verhandelen of te houden.
De WIC en VOC slavenhandelaars gebruikte zelfs het Bijbelboek Genesis 9 om hun handel te rechtvaardigen.
Het was pas in 1814 dat de slavenhandel en het houden van slaven in de Nederlanden werd verboden.
Pas in 1910 werd het houden van slaven in alle Nederlandse kolonies verboden.
Er waren er in vestigingen onder VOC-bewind naar schatting 75.500 slaven, tegen 64.000 slaven in gebieden onder WIC-bewind.
Beide bedrijven hadden dus helemaal geen baat bij missiewerk, integendeel het was een hinder in hun handel.
(Een laatste post hierover dan omdat u aandringt.)

Niet zo vlug. Ik stelde: in het begin was de gereformeerde missionering niet zo groot. Maar later was ze wel degelijk meer substantieel zoals Paul Frentrop meent te weten. Een mooi voorbeeld hiervan is een poging tot protestantisering van de Molukken.


De gereformeerde zending op de Molukken.
De VOC zag, met de kerk, het belang (lees: haar eigen belang) van goed onderwijs in. Hoewel dit als taak van de overheid (hier : de VOC) gezien werd, had de kerk zeggenschap bij de benoeming van het onderwijzend personeel. Predikanten traden op als inspecteurs van de scholen en probeerden het onderwijs vanuit de religie gestalte en gehalte te geven. Ondanks weerstand tegen het naar school (moeten) gaan, werden toch vele jongeren onderwezen, zowel jongens als meisjes. Dat laatste was uniek in Azië. De betekenis van de onderwijzers en hun assistenten is in de protestantisering van de Molukken evenzeer van groot belang geweest. Dit geldt trouwens ook voor de inzet van de ziekentroosters. De kerk zag in dat goede scholing van de inheemse jongeren met het oog op de toekomst van groot belang (lees: eigenbelang) was.

MULTIRACIAAL
De kerk op de Molukken was multiraciaal met vele doopleden en een gering aantal belijdende leden en avondmaalgangers. Er werden in deze gebieden verschillende (stam)talen gesproken. Hoe kon men de weinig geschoolde bevolking, onkundig van geestelijke zaken, bereiken? Liefst zo direct mogelijk, in de eigen taal, en anders met behulp van eigen mensen die als tolken konden fungeren. Men koos naast het Nederlands het Hoog Maleis – de handelstaal – als omgangstaal. Een aantal predikanten zorgde voor bijbelvertalingen, voor vertaling van belijdenisgeschriften en van bekende Nederlandse stichtelijke lectuur.

De kerstening van de Molukken en andere gebieden is geen succesverhaal. De verslagen van de visitatiereizen, de notulen van kerkenraadsvergadering en de brieven die bewaard zijn gebleven maken dit duidelijk.

(Digibron)


Wees maar zeker dat er protestantse gereformeerde zendingen waren in de tijd van de VOC die 'missioneerden' voor het geloof bij de inheemse bevolking om die (gereformeerd) te verchristelijken. Dat is hier wel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 13:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:42   #554
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is natuurlik grote onzin dat slavenhandel alleen een zaak was van protestanten en niet van katholieken of andere godsdiensten.

citaatWiki:

De Arabische slavenhandel was de handel in slaven in het Midden-Oosten en Noord- en Oost-Afrika, voornamelijk tussen 650 en 1900. Het grootste deel van die handel betrof zwarte Afrikanen, de Zanj met een Bantoe achtergrond, maar ook blanken uit West-Europa en Zuid-Europa werden als slaaf verhandeld door onder meer Barbarijse zeerovers. Daarnaast werden er grote aantallen Slaven uit Oost-Europa verhandeld, de zogenaamde Saqaliba.

De zwarte slaven waren voornamelijk Bantoe en kwamen vooral uit Oost-Afrika langs de Swahili kust en werden door Arabische handelaren door de Sahara en over de Rode Zee en de Indische Oceaan naar het Midden-Oosten vervoerd.

Slavernij in het Ottomaanse Rijk vormde een legaal en belangrijk onderdeel van zowel de economie als de samenleving van het Rijk. In Constantinopel, de hoofdstad van het Rijk, bestond de bevolking van 1609 voor ongeveer een vijfde uit slaven. De slavernij van volkeren uit de Kaukasus werd in het begin van de 19e eeuw verboden, maar slaven uit andere bevolkingsgroepen bleven langer toegestaan. Zelfs na verschillende pogingen om de slavernij in de 19e eeuw af te schaffen, bleef de praktijk tot in de vroege 20e eeuw nagenoeg onaangedaan voortduren. Nog in 1908 werden er vrouwelijke slaven verkocht in het Ottomaanse Rijk. Seksuele exploitatie van deze vrouwen bleef gedurende de hele geschiedenis een centraal onderdeel van het Ottomaanse slavensysteem.

De trans-Atlantische slavenhandel bracht vooral zwarte Afrikanen naar Noord- en Zuid-Amerika. In Afrika werden de slaven aangeboden door lokale zwarte leiders die onder meer slaven maakten in verschillende oorlogen. In plaats van deze slaven zich dood te laten werken, ceremonieel te doden of aan Arabische handelaren te verkopen zoals voorheen, bleek het lucratiever om hen aan de Europeanen te verkopen.[33] Zo werden vanuit Elmina in Ghana 2000 slaven per jaar naar het Amerikaanse continent verscheept. Daar werden zij op plantages tewerkgesteld. Hoewel slavenhandel in Afrika al bestond voordat de Europeanen zich hierin mengden, was de schaal waarop dit plaatsvond daarna aanmerkelijk groter. Waar de eerdere aantallen niet onaanzienlijk waren, was de demografische invloed beperkt en veranderden samenlevingen er niet wezenlijk door.
Slavenhandel was big business voor iedereen.
Men ging dus geen mensen aanwerven en in dienst houden die tegen deze big business waren uit geloofsovertuiging.
Japan gebruikte zelfs nog sexslavinnen( troost vrouwen ) tijdens WWII.
Nazi-Duitsland gebruikte dwangarbeiders, wat eigenlijk gewoon een andere naam is voor slaven.
Het gaat er om, dat de gereformeerde kerk het verbod en verachtte, de reden waarom de VOC niet aan missiewerk liet doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:58   #555
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
(Een laatste post hierover dan omdat u aandringt.)

Niet zo vlug. Ik stelde: in het begin was de gereformeerde missionering niet zo groot. Maar later was ze wel degelijk meer substantieel zoals Paul Frentrop meent te weten. Een mooi voorbeeld hiervan is een poging tot protestantisering van de Molukken.


De gereformeerde zending op de Molukken.
De VOC zag, met de kerk, het belang (lees: haar eigen belang) van goed onderwijs in. Hoewel dit als taak van de overheid (hier : de VOC) gezien werd, had de kerk zeggenschap bij de benoeming van het onderwijzend personeel. Predikanten traden op als inspecteurs van de scholen en probeerden het onderwijs vanuit de religie gestalte en gehalte te geven. Ondanks weerstand tegen het naar school (moeten) gaan, werden toch vele jongeren onderwezen, zowel jongens als meisjes. Dat laatste was uniek in Azië. De betekenis van de onderwijzers en hun assistenten is in de protestantisering van de Molukken evenzeer van groot belang geweest. Dit geldt trouwens ook voor de inzet van de ziekentroosters. De kerk zag in dat goede scholing van de inheemse jongeren met het oog op de toekomst van groot belang (lees: eigenbelang) was.

MULTIRACIAAL
De kerk op de Molukken was multiraciaal met vele doopleden en een gering aantal belijdende leden en avondmaalgangers. Er werden in deze gebieden verschillende (stam)talen gesproken. Hoe kon men de weinig geschoolde bevolking, onkundig van geestelijke zaken, bereiken? Liefst zo direct mogelijk, in de eigen taal, en anders met behulp van eigen mensen die als tolken konden fungeren. Men koos naast het Nederlands het Hoog Maleis – de handelstaal – als omgangstaal. Een aantal predikanten zorgde voor bijbelvertalingen, voor vertaling van belijdenisgeschriften en van bekende Nederlandse stichtelijke lectuur.

De kerstening van de Molukken en andere gebieden is geen succesverhaal. De verslagen van de visitatiereizen, de notulen van kerkenraadsvergadering en de brieven die bewaard zijn gebleven maken dit duidelijk.

(Digibron)


Wees maar zeker dat er protestantse gereformeerde zendingen waren in de tijd van de VOC die 'missioneerden' voor het geloof bij de inheemse bevolking om die (gereformeerd) te verchristelijken. Dat is hier wel duidelijk.

Citaat:
De zending op Formosa was, naast die op Ambon en ten behoeve van de Tamils op Ceylon, in het tweehonderd jaar durende bestaan van de compagnie een grote uitzondering. Voor de zeventiende eeuw was de zending op Formosa in de geschiedenis van de VOC uniek, aangezien dit het enige gebied was waar een kerk ontstond onder niet-christenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Formosa

Tot daar de verchristening door de VOC.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 13:59   #556
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Slavenhandel was big business voor iedereen.
Men ging dus geen mensen aanwerven en in dienst houden die tegen deze big business waren uit geloofsovertuiging.
Japan gebruikte zelfs nog sexslavinnen( troost vrouwen ) tijdens WWII.
Nazi-Duitsland gebruikte dwangarbeiders, wat eigenlijk gewoon een andere naam is voor slaven.
Het gaat er om, dat de gereformeerde kerk het verbod en verachtte, de reden waarom de VOC niet aan missiewerk liet doen.
Natuurlijk liet de VOC de predikanten hun missiewerk doen. Zie hierboven, #553. Maar de VOC als overheid hield alles wel in de gaten. Missionering was welkom (ook in het belang van de VOC, want dat waren zelf calvinisten) maar het mocht niet uit de hand lopen en zeker de handel niet schaden.



En dat is echt het laatste wat ik hierover zeg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2021 om 14:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 14:24   #557
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Slavenhandel was big business voor iedereen.
Men ging dus geen mensen aanwerven en in dienst houden die tegen deze big business waren uit geloofsovertuiging.
Japan gebruikte zelfs nog sexslavinnen( troost vrouwen ) tijdens WWII.
Nazi-Duitsland gebruikte dwangarbeiders, wat eigenlijk gewoon een andere naam is voor slaven.
Het gaat er om, dat de gereformeerde kerk het verbod en verachtte, de reden waarom de VOC niet aan missiewerk liet doen.
Er zijn islamitische landen zoals Mauritanië en Libië waar tegenwoordig nog altijd zwarte Afrikanen in de slavernij worden gedwongen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 14:25   #558
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk liet de VOC de predikanten hun missiewerk doen. Zie hierboven, #553. Maar de VOC als overheid hield alles wel in de gaten. Missionering was welkom (ook in het belang van de VOC, want dat waren zelf calvinisten) maar het mocht niet uit de hand lopen en zeker de handel niet schaden.



En dat is echt het laatste wat ik hierover zeg.
We zitten inderdaad ver Off Topic.

Waarom nog een Waalse identiteit willen creëren?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 21:26   #559
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
We zitten inderdaad ver Off Topic.

Waarom nog een Waalse identiteit willen creëren?
Inderdaad, Wallonië heeft nog nooit slaven gehad.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 21:32   #560
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.458
Standaard

Walen zijn Franstalige VOC'ers, die Vlamingen uitbuitten in de steenkolenmijnen en staalfabrieken. Niet voor niets staat de Hollandse leeuw op het wapen van Henegouwen. Volk van veroveraars.

Hollanders gaan daar trouwens prat op dat ze een soort van viking der Lage Landen zijn. Limburg verzet zich dapper tegen die oprukkende verhollandsingsdruk en calvinisering.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be