Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2023, 17:08   #121
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard God liefhebben boven al.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
...
Genesis 22:7 is interessanter voor de vraag: wat is de zin van het leven.
Abraham beschouwde lammeren als deel van zijn wezen, ziel, of lichaam, evenals zijn zoon Izaäk. Zijn bezit schonk hem vreugde en genot, zou Spinoza zeggen. En dat genot was de zin van zijn leven. Het offeren van zijn bezit in een brandoffer deed hem verdriet, en bezorgde hem angst, zou Spinoza zeggen. Maar de idee van het eren van zijn God Jaweh, door van zijn bezit afsrand te doen, overheerste.
Ken je een uitspraak van Jezus die hetzelfde principe adviseert?

De zin van het leven, volgens de bijbel, is God liefhebben bovenal. Dar is echter een aangeleerde illusie. Deze illusie is wijdverbreid, en een manier om angst te bezweren. "Omdat gij mij uw zoon niet onthouden hebt, u geliefde, daarom ... beloftes, geloof, verwachting, lijden.
De legende van Abram die zijn zoon Izaäk moest offeren als brandoffer aan Jaweh was essentieel voor de ontstaansmythe van de staat Israël. De zoon van Izaäk, die gespaard werd, was immers Jakob; en hij werd later door god Israël genoemd. Israël was aldus een natie die ontstaan was dankzij gods genade, een natie die god toebehoorde. Volgens de evangelisten gebruikte Jezus dat beeld van een vader zoon relatie, en offerbereidheid, opnieuw.

Het evangelie naar Matteüs 10:37-39 NBG51. (Jezus zei: )
Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Deze uitspraak is in lijn met de militaristische houding van de nomadische joodse stammen die besloten, of genoodzaakt waren, om "het beloofde land" en steden te veroveren op de filistijnen. Het was ook de juiste houding voor christelijke militairen die een christelijke natie verdedigen, met gods zegen. Die houding was de zin van het leven, dus.

Laatst gewijzigd door Piero : 7 december 2023 om 17:11. Reden: Teken onbedoeld uti :) verwijderd.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 10:52   #122
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Deze uitspraak is in lijn met de militaristische houding van de nomadische joodse stammen die besloten, of genoodzaakt waren, om "het beloofde land" en steden te veroveren op de filistijnen. Het was ook de juiste houding voor christelijke militairen die een christelijke natie verdedigen, met gods zegen. Die houding was de zin van het leven, dus.
De zin van het leven is echt wel wat meer dan de zogenaamde "christelijke" natie te verdedigen.

En dat van de joden niet verdedigd werd, maar veroverd.
En als het om veroveren gaat dan konden de christenen daar ook wel wat van.

De zin van het christendom is de naastenliefde, en daar is niet veel van terecht gekomen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be