Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2020, 00:06   #1
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.958
Standaard 1 maand verbod op sport kost Belgen 23.000 levensjaren

Het is een losse berekening maar ik wil gewoon de impact van zogenaamd onschuldige maatregelen proberen aan te tonen.

https://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-71172.html

Studies wijzen uit dat mensen die na hun 40 aan sport doen zo'n 4,2 jaar langer leven. Sport levert dus extra levensjaren op, dat weten we al lang.

Nu ze dit zo lastig maken zullen mensen veel minder bewegen, zelfs kinderen. Dat heeft z'n gevolg aan de lengte van je leven, hoe dan ook. De motivatie en groepsgevoel is weg dus wordt er minder gesport en men spreekt niet voor niets over corona kilo's.

Als we die cijfers nu nemen op 1/4 van de bevolking kom je op 23.000 verloren levensjaren per maand dat we niet mogen sporten. Het kan zelfs mog veel erger zijn dan dat.

Berekening als volgt
4,2 jaar, delen door 45 verwachtte jaren voor 40 plussers
Delen door 12 maanden en dan maal 3 miljoen inwoners.

Dit hier is geen onderzoek maar simpele deductie, daar moeten goeie cijfers over zijn maar ik vind ze niet, als iemand die kent ...
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 06:45   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.340
Standaard

Je moogt toch fietsen, lopen, joggen, ...
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 06:47   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.340
Standaard

Ik denk dat het online gedoe veel meer levensjaren kost.

Kinderen moeten spelen, niet op hun toetsenklavier tokkelen.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 06:52   #4
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat het online gedoe veel meer levensjaren kost.

Kinderen moeten spelen, niet op hun toetsenklavier tokkelen.
Vroeger werd gepromoot dat kinderen moesten lezen. Veel lezen.
Nu wordt gepromoot dat onze jongen moeten buiten spelen. Dan zijn de ouders er binnenshuis tenminst van af !
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 06:59   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Vroeger werd gepromoot dat kinderen moesten lezen. Veel lezen.
Nu wordt gepromoot dat onze jongen moeten buiten spelen. Dan zijn de ouders er binnenshuis tenminste van af !
Er is toch een groot verschil tussen lezen en op je smartphone zitten.

Een goede mix van lezen en buitenspelen is volgens mij de regel.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:20   #6
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Berekening als volgt
4,2 jaar, delen door 45 verwachtte jaren voor 40 plussers
Delen door 12 maanden en dan maal 3 miljoen inwoners.
Ik vrees dat die redenering kort door de bocht is. Het is niet omdat jarenlang gezond leven enkele jaren toevoegt aan de levensverwachting dat elke maand sporten overeenkomt met 3 dagen extra levensverwachting. Ik vrees dat die stelling onmogelijk te bewijzen of te weerleggen is. En natuurlijk zijn er een massa 40-plussers die ook zonder lockdown nooit uit hun zetel komen.

Maar het geeft wel aan dat een beleid dat gericht is op gezond leven en voldoende beweging een véél grotere impact zou hebben op de volksgezondheid dan de waanzinnige lockdown-plannen.

Laatst gewijzigd door gertc : 30 oktober 2020 om 08:25.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:24   #7
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je moogt toch fietsen, lopen, joggen, ...
Wees eerlijk, en kijk eens naar jezelf en de mensen rond jou. De aanbeveling is 2,5 uur per week matig intensieve beweging, gespreid over 3 dagen. Buiten, na je werkuren (dus in het donker), in november, in je eentje. Ben Weyts mag dan nog vragen om toch te blijven sporten. Not gonna happen. Vooral niet als de overheid blijft roepen 'blijf in uw kot'.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:34   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het is een losse berekening maar ik wil gewoon de impact van zogenaamd onschuldige maatregelen proberen aan te tonen.

https://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-71172.html

Studies wijzen uit dat mensen die na hun 40 aan sport doen zo'n 4,2 jaar langer leven. Sport levert dus extra levensjaren op, dat weten we al lang.

Nu ze dit zo lastig maken zullen mensen veel minder bewegen, zelfs kinderen. Dat heeft z'n gevolg aan de lengte van je leven, hoe dan ook. De motivatie en groepsgevoel is weg dus wordt er minder gesport en men spreekt niet voor niets over corona kilo's.

Als we die cijfers nu nemen op 1/4 van de bevolking kom je op 23.000 verloren levensjaren per maand dat we niet mogen sporten. Het kan zelfs mog veel erger zijn dan dat.

Berekening als volgt
4,2 jaar, delen door 45 verwachtte jaren voor 40 plussers
Delen door 12 maanden en dan maal 3 miljoen inwoners.

Dit hier is geen onderzoek maar simpele deductie, daar moeten goeie cijfers over zijn maar ik vind ze niet, als iemand die kent ...
De gezondste sport is wandelen. Stevig door wandelen als het even kan. De Tourmalet op fietsen of marathons lopen is niet zo gezond als jij denkt.

Een mens zijn natuurlijke beweging is stappen of heel zachtjes lopen (dat deden de neanderthalers al). Het is pas de laatste 50 jaar dat mensen opeens allemaal zijn aan onnoemelijke gewichten trekken en sleuren of willen fietsen aan 50 km/u.

Dieren doen alleen de bewegingen waar ze zijn voor geboren. Uw hond zal voor zijn plezier niet de col de l'aubisque oplopen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2020 om 08:35.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:39   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Wees eerlijk, en kijk eens naar jezelf en de mensen rond jou. De aanbeveling is 2,5 uur per week matig intensieve beweging, gespreid over 3 dagen. Buiten, na je werkuren (dus in het donker), in november, in je eentje. Ben Weyts mag dan nog vragen om toch te blijven sporten. Not gonna happen. Vooral niet als de overheid blijft roepen 'blijf in uw kot'.
Er zijn toch plaatsen genoeg waar het voldoende is verlicht om een half uurtje wat rustig te lopen ? Dan nog zoveel mogelijk te voet doen en of de trap in plaats van de lift en je hebt meer dan voldoende beweging.

Over die 2,5 uren intensief sporten op 3 dagen dat is bijna alle dagen 1 uur hardlopen heb ik nog maar weinig gelezen dat dat een absolute voorwaarde is ?

Alle dagen klein half uurtje lopen aan 10/12 per uur is zeker meer dan voldoende en dan mag je nog af en toe een dagje overslaan

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 oktober 2020 om 08:40.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:47   #10
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er zijn toch plaatsen genoeg waar het voldoende is verlicht om een half uurtje wat rustig te lopen ?
Wacht tot 11 miljoen Belgen dat advies gaan volgen. Benieuwd hoe rustig het daar gaat zijn...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dan nog zoveel mogelijk te voet doen
Je hebt gelijk, dat is een heel goede manier om aan voldoende beweging te komen. Maar mijn woon-werkverplaatsing is gereduceerd tot de afstand keuken-buro. Niet-essentiële verplaatsingen zijn waarschijnlijk binnenkort verboden. Alle hobby's liggen al stil. Dus 'zoveel mogelijk' is de komende maanden niet veel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Over die 2,5 uren intensief sporten op 3 dagen dat is bijna alle dagen 1 uur hardlopen
Ik schreef '2,5 uur per week matig intensief', dat is niet hardlopen. En dat is zeker niet bijna alle dagen 1 uur.

Laatst gewijzigd door gertc : 30 oktober 2020 om 08:52.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 08:53   #11
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Los van de becijfering (die nogal natte vinger is..) ben ik niet akkoord met de stelling. Niet de lockdown laat levensjaren verloren gaan. Maar de KEUZE die mensen maken om ermee om te gaan.

Als je niet gaat sporten, meer drinkt en eet dan ga je inderdaad kilo's bijkomen en levensjaren verloren gaan.

MAAR nog iets relevant is dat je je schade achteraf kan inhalen. Als je achteraf terug wel gaat sporten en gezond eet, dan win je die Jaren ook meteen terug.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 09:34   #12
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.958
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik vrees dat die redenering kort door de bocht is. Het is niet omdat jarenlang gezond leven enkele jaren toevoegt aan de levensverwachting dat elke maand sporten overeenkomt met 3 dagen extra levensverwachting. Ik vrees dat die stelling onmogelijk te bewijzen of te weerleggen is. En natuurlijk zijn er een massa 40-plussers die ook zonder lockdown nooit uit hun zetel komen.

Maar het geeft wel aan dat een beleid dat gericht is op gezond leven en voldoende beweging een véél grotere impact zou hebben op de volksgezondheid dan de waanzinnige lockdown-plannen.
Dat wil ik inderdaad ook aantonen.
Dit alles zal toch een nadelig effect zal hebben op de algemene gezondheid, niet vergeten dat speelpleinen en bossen ook 2 maanden gesloten waren. Die ene maatregel zal meer levensjaren gekost hebben dan dat we er gered hebben met die maatregelen.

Sport zorgt ook voor een betere weerstand, wat ze nu opnieuw doen is alles erger maken. Ongelofelijk hoe debiel experts met paardekleppen zijn.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 09:39   #13
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.958
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er zijn toch plaatsen genoeg waar het voldoende is verlicht om een half uurtje wat rustig te lopen ? Dan nog zoveel mogelijk te voet doen en of de trap in plaats van de lift en je hebt meer dan voldoende beweging.

Over die 2,5 uren intensief sporten op 3 dagen dat is bijna alle dagen 1 uur hardlopen heb ik nog maar weinig gelezen dat dat een absolute voorwaarde is ?

Alle dagen klein half uurtje lopen aan 10/12 per uur is zeker meer dan voldoende en dan mag je nog af en toe een dagje overslaan
Tuurlijk, allemaal naar de zeedijk om te wandelen, het bos in, parken. Het hele appartement die tegelijk de trappen op en af lopen. Ten eerste was het meeste verboden en in die trappengangen gaan er dan ook hoge concentraties corona zijn als iedereen dat gaat doen.

Je hebt gelijk als je de enige bent, als iedereen het doet lopen we in elkaars weg.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 11:54   #14
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Tuurlijk, allemaal naar de zeedijk om te wandelen, het bos in, parken. Het hele appartement die tegelijk de trappen op en af lopen. Ten eerste was het meeste verboden en in die trappengangen gaan er dan ook hoge concentraties corona zijn als iedereen dat gaat doen.

Je hebt gelijk als je de enige bent, als iedereen het doet lopen we in elkaars weg.
Niemand heeft u verplicht om te blijven leven in een zone waar 450 inwoners de km2 standaard is. Bij mij is het 23 inwoners de km2.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 17:56   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.958
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Niemand heeft u verplicht om te blijven leven in een zone waar 450 inwoners de km2 standaard is. Bij mij is het 23 inwoners de km2.
Dat is zoals Greta Tuinberg die graag op reis gaat naar de eenzame bergen, als iedereen dat doet loopt het daar ook vol hé.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be