Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BELGIE IS EEN MODELSTAAT DUS...
WORD IK NOG BELGISCHGEZINDER 2 28,57%
GA IK MIJN TIJD NIET LANGER STEKEN IN SEPARATISME 0 0%
STOP IK MET POLITIEK 0 0%
WORD IK NOG FLAMINGANTISCHER, BELGIE MAG NIET WERKEN 5 71,43%
Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2003, 21:51   #1
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Stel: Al uw dromen worden ingewilligd en we leven in een modelstaat Belgie. De problemen met de faciliteiten zijn opgelost, er zijn nationale partijen, de PS haalt de kiesdrempel niet, de pers is objectief, het Nederlands wordt overal geaccepteerd, iedereen is tweetalig, de transfers bestaan niet langer, de regering verlaagt de belastingen. Wat zou u d�*n doen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 22:34   #2
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Wat zou u d�*n doen?

LEVE BELGIË !!!!!!!!

Keep on dreaming
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:29   #3
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:34   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Aandoenlijk en triestig tegelijk...

Maar ja, dromen kan geen kwaad...

Ik kan best aannemen dat de belgicisten 's nachts van die dromen hebben: iedere belg is tweetalig, iedereen voelt zich belg, er zijn nationale partijen, geen communautaire problemen meer, de franstaligen hebben geen minachting meer voor het Nederlands........, de dieren kunnen spreken, de honger verdwijnt uit de wereld, ...

Dream, dream, dream,....
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:37   #5
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik kan best aannemen dat de belgicisten 's nachts van die dromen hebben: iedere belg is tweetalig, iedereen voelt zich belg, er zijn nationale partijen, geen communautaire problemen meer, de franstaligen hebben geen minachting meer voor het Nederlands........, de dieren kunnen spreken, de honger verdwijnt uit de wereld, ...
Zeg Zeno, leer nu toch eens relativeren. Er zijn Franstaligen die Nederlands kennen hoor. Er zijn er ook veel die het niet kennen. Nooit iedereen over dezelfde kam scheren.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:41   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Zeg Zeno, leer nu toch eens relativeren.
De nagel op de kop! Jullie moeten zodanig de "Belgische wantoestanden" relativeren en relativeren om ze aanvaardbaar te doen overkomen.

Je zou beter de r-e-a-l-i-t-e-i-t eens onder ogen zien.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:43   #7
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
De nagel op de kop! Jullie moeten zodanig de "Belgische wantoestanden" relativeren en relativeren om ze aanvaardbaar te doen overkomen.
Nee om ze op te lossen! En stop met overdrijven, wees blij dat je hier geboren werd en knus achter je pc-tje kritiek geeft op alles terwijl 95% van de wereld crepeert; dat noem ik wantoestanden!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:54   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
De nagel op de kop! Jullie moeten zodanig de "Belgische wantoestanden" relativeren en relativeren om ze aanvaardbaar te doen overkomen.
Nee om ze op te lossen! En stop met overdrijven, wees blij dat je hier geboren werd en knus achter je pc-tje kritiek geeft op alles terwijl 95% van de wereld crepeert; dat noem ik wantoestanden!
Tacitus,

Ja, ik ben blij dat ik in Vlaanderen geboren ben. Vlaanderen heeft zich in de loop der jaren weten op te bouwen van een achtergesteld gebied tot het welvarendste land ter wereld. Maar wil dat dan zeggen dat ik geen kritiek meer mag hebben op hetgeen in Belgie nog -serieus- misloopt?

Ik ben en voel mij Vlaming in Europa, en ik wil solidair zijn met de GEHELE WERELDBOL. Het is de VERDOMDE PLICHT van de rijke landen om de armere gebieden te steunen. Ik ben dus absoluut niet tegen financiele transfers naar Wallonie. Maar waarom rust er zo'n taboe op die transfers? Waarom komt Wallonie er niet bovenop? Waar gaat dat geld naartoe? Vlaanderen betaalt al j�*�*�*ren aan Wallonie (terecht) zonder het minste dankwoordje, zonder de minste appreciatie. Wij zijn blijkbaar enkel goed om Belgie (en dus Wallonie) draaiende te houden en voor de rest bestempelen ze ons constant als die onvedraagzame racisten met dat belachelijke boerentaaltje waarmee je toch niks bent.

Maar zoals ik al zei: ik wil solidair BLIJVEN met Wallonie. Maar ook met �*ndere landen die het veel meer nodig hebben! Waarom moeten wij ènkel solidair zijn met Wallonie? Waarom kunnen we geen deel van die immense transfers gebruiken voor Afrikaanse landen bijvoorbeeld?

Neen, dat mag niet. De geldstromen moeten blijven. Dus de franstaligen zouden wel GEK zijn om Belgie te willen opdoeken.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2003, 23:59   #9
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Tacitus,

Ja, ik ben blij dat ik in Vlaanderen geboren ben. Vlaanderen heeft zich in de loop der jaren weten op te bouwen van een achtergesteld gebied tot het welvarendste land ter wereld. Maar wil dat dan zeggen dat ik geen kritiek meer mag hebben op hetgeen in Belgie nog -serieus- misloopt?

Ik ben en voel mij Vlaming in Europa, en ik wil solidair zijn met de GEHELE WERELDBOL. Het is de VERDOMDE PLICHT van de rijke landen om de armere gebieden te steunen. Ik ben dus absoluut niet tegen financiele transfers naar Wallonie. Maar waarom rust er zo'n taboe op die transfers? Waarom komt Wallonie er niet bovenop? Waar gaat dat geld naartoe? Vlaanderen betaalt al j�*�*�*ren aan Wallonie (terecht) zonder het minste dankwoordje, zonder de minste appreciatie. Wij zijn blijkbaar enkel goed om Belgie (en dus Wallonie) draaiende te houden en voor de rest bestempelen ze ons constant als die onvedraagzame racisten met dat belachelijke boerentaaltje waarmee je toch niks bent.

Maar zoals ik al zei: ik wil solidair BLIJVEN met Wallonie. Maar ook met �*ndere landen die het veel meer nodig hebben! Waarom moeten wij ènkel solidair zijn met Wallonie? Waarom kunnen we geen deel van die immense transfers gebruiken voor Afrikaanse landen bijvoorbeeld?

Neen, dat mag niet. De geldstromen moeten blijven. Dus de franstaligen zouden wel GEK zijn om Belgie te willen opdoeken.
Zeno,

De transfers gaan naar het Oosten. Luik-Luxemburg-Limburg. Niet Waals-Brabant. Ook naar een deel van Henegouwen, niet naar Namen. Ook naar Z-West-Vlaanderen. Het is complexer dan je denkt.

Waarom moet ik solidair zijn met Limburg en niet met Nederlands Limburg on same terms?

Bestempelen [size=7][/size]DE FRANSTALIGEN[size=3][/size] U als weet-ik-veel-wat? Wie??
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:17   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Tacitus, met alle respect, maar wat weet JIJ van die transfers af? KBC-studies leggen èlk jaar de transfers van VLAANDEREN naar WALLONIE objectief bloot. De transfers BINNEN Vlaanderen zijn miniem in vergelijking met de transfers VL-WL. Ik stel voor dat je eens zo'n studie leest in plaats van zelf wat te verzinnen wat je goed uitkomt. Je kan dit doen op hun site.

En nog een laatste iets: wij hebben elk een eigen standpunt en ik denk niet dat we dat ooit zullen verdanderen. Ik ben Vlaming, jij bent Belg-Belge-Belgier. Jij voelt je -als goede Belg- even goed thuis in Charleroi als in Antwerpen, jij hecht veel meer belang aan 'staten' dan aan 'taal en cultuurgemeenschappen',...enz. Wel, ik niet. Een staat is een dood iets, een staat is vergankelijk, een staat is een constructie.

Een taal-en cultuurgemeenschap leeft, voelt zich verbonden, dwingt respect af en respecteert tegelijkertijd alle andere taal-en cultuurgemeenschappen op de wereld. En wat is er nu mooier dan dat? Je thuis voelen in je eigen taalgemeenschap die zich kan ontplooien naar EIGEN wil en genieten en leren van contacten met �*ndere gemeenschappen. En Vlaanderen is zo'n gemeenschap; Vlaanderen maakt samen met Nederland deel uit van de Nederlandstalige taal- en cultuurgemeenschap (literatuur, muziek,...)

Belgie is NIET zo'n levende gemeenschap. Belgie is slechts een CONSTRUCTIE waarin 3 van zo'n gemeenschappen zitten. En op zich zou dat kunnen werken! Maar de realiteit leert ons dat de gemeenschappen -en Vlaanderen in het bijzonder- zich niet naar eigen wil kunnen ontplooien door de beklemmende Belgische constructie. En daarom ben ik voorstander om die nutteloze constructie op te heffen. Daar doen we niemand kwaad mee, wel integendeel!

Als ik over de grens met Wallonie ga, dan voel ik mij in een ander land. Ik voel mij dan absoluut niet slecht of ongemakkelijk, maar gewoon "niet meer thuis".
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:51   #11
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Tacitus, met alle respect, maar wat weet JIJ van die transfers af? KBC-studies leggen èlk jaar de transfers van VLAANDEREN naar WALLONIE objectief bloot. De transfers BINNEN Vlaanderen zijn miniem in vergelijking met de transfers VL-WL. Ik stel voor dat je eens zo'n studie leest in plaats van zelf wat te verzinnen wat je goed uitkomt. Je kan dit doen op hun site.
Ik geef u juist het beeld van De Standaard over geldstromen ipv uw zwart/wit.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:53   #12
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
En nog een laatste iets: wij hebben elk een eigen standpunt en ik denk niet dat we dat ooit zullen verdanderen. Ik ben Vlaming, jij bent Belg-Belge-Belgier. Jij voelt je -als goede Belg- even goed thuis in Charleroi als in Antwerpen, jij hecht veel meer belang aan 'staten' dan aan 'taal en cultuurgemeenschappen',...enz. Wel, ik niet. Een staat is een dood iets, een staat is vergankelijk, een staat is een constructie.
Dus als Vlaanderen een staat wordt, is het ook vergankelijk! Geen staat is eeuwig. We kunnen ons beter richten op Europa dan deze zever.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:54   #13
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Een taal-en cultuurgemeenschap leeft, voelt zich verbonden, dwingt respect af en respecteert tegelijkertijd alle andere taal-en cultuurgemeenschappen op de wereld. En wat is er nu mooier dan dat? Je thuis voelen in je eigen taalgemeenschap die zich kan ontplooien naar EIGEN wil en genieten en leren van contacten met �*ndere gemeenschappen. En Vlaanderen is zo'n gemeenschap; Vlaanderen maakt samen met Nederland deel uit van de Nederlandstalige taal- en cultuurgemeenschap (literatuur, muziek,...)
Waarom zouden verschillende taalgemeenschappen niet in één land kunnen leven? Jouw logica volgend moet VL bij Nederland.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:55   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dus als Vlaanderen een staat wordt, is het ook vergankelijk! Geen staat is eeuwig. We kunnen ons beter richten op Europa dan deze zever.
Maar ook Europa is een menselijke constructie. Dus is het ook niet voor eeuwig. Ook ophouden met die "zever"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 00:59   #15
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Belgie is NIET zo'n levende gemeenschap. Belgie is slechts een CONSTRUCTIE waarin 3 van zo'n gemeenschappen zitten. En op zich zou dat kunnen werken! Maar de realiteit leert ons dat de gemeenschappen -en Vlaanderen in het bijzonder- zich niet naar eigen wil kunnen ontplooien door de beklemmende Belgische constructie. En daarom ben ik voorstander om die nutteloze constructie op te heffen. Daar doen we niemand kwaad mee, wel integendeel!

Als ik over de grens met Wallonie ga, dan voel ik mij in een ander land. Ik voel mij dan absoluut niet slecht of ongemakkelijk, maar gewoon "niet meer thuis".
Uw laatste opmerking heeft in de jaren '30- ik ben wat scherp toegegeven- Jodenpogroms veroorzaakt. Zeno, hoe voelt u zich in het Joods kwartier van Antwerpen beste? Of in de migrantenbuurten van Borgerhout? Hoe?

Vlaanderen is idd een gemeenschap, maar Belgie ook. Er zijn doorheen de eeuwen banden gegroeid. Familiale, culturele (ooit een mooier lied over Vlaanderen dan le plat pays gehoord?) en ook al was dat niet zo, dan nog is er geen reden tot scheiden buiten collectief groepsegoisme. De Franstalige patient moet niet de dupe zijn van separatisme. De Antwerpse haven niet die van Waalse bloccages.

Laat nu toch eens de mensen zijn wie ze zijn. Laat de Belgen zich Belg, Europeaan,kosmopoliet,Vlaming,Leuvenaar of wereldburger of een combinatie van alles voelen. Is dat nu zo onredelijk?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 01:01   #16
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Maar ook Europa is een menselijke constructie. Dus is het ook niet voor eeuwig. Ook ophouden met die "zever"?
Nee, juist niet! Belgie en Europa en de gemeenschappen in Europa moeten zich integreren.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 10:35   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

En waarom mogen Vlaanderen en Wallonie zich niet apart integreren in die Europese gemeenschap, zodat we elk onze eigen stem hebben in het Europa van morgen? Waarom niet?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 12:38   #18
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Waarom mag Brabant het niet? Waarom niet?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 13:28   #19
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Waarom mag Brabant het niet? Waarom niet?
Omdat het een beetje klein is misschien?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2003, 13:39   #20
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Waarom mag Brabant het niet? Waarom niet?


Omdat het een beetje klein is misschien?
En wat neemt u dan als factoren voor "groot"? Is Monaco, Luxemburg, Liechtenstein etc... zoveel "groter"?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be