Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2020, 08:17   #221
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
fout Brussel ligt nog steeds binnen Vlaanderen, ook al wordt het onafhankelijk.

en conform het territorialiteitsbeginsel (je krijgt alles wat er binnen je grenzen ligt) komt Brussel dus bij Vlaanderen.
Jaja, en Baarle-Hertog ligt al bijna 2 eeuwen in Nederland.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 08:30   #222
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jaja, en Baarle-Hertog ligt al bijna 2 eeuwen in Nederland.
Baarle-Nassau kan, indien dat een probleem vormt, omgewisseld worden met Voeren (ook Vlaams grondgebied).
dus waar maak je je druk om?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 mei 2020 om 08:34.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:41   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij zijt dus Belgicist. Dit zijn uw eigen woorden.
Vertel, beste man, over welke staat heb ik ooit geschreven dat die eeuwig zou bestaan?

Ik geef u al het antwoord: over geen enkele. Alles op deze wereld is eindig. Het Babylonische Rijk kende een einde. Het Romeinse Rijk ging ten onder. Het koninkrijk Frankijk bestaat niet meer. Het grote Portugese imperium is vervlogen.

Enzovoort.

Vertel mij nu eventjes op basis welke uitspraak u mij neerzet als een belgicist?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:43   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik schreef het enkele dagen geleden al. Flaminganten vallen steeds weer in de val die ze voor anderen gespannen hebben. Hoe dom kan je zijn.
Of denkt gij dat de grenzen van Vlaanderen voor eeuwig en altijd blijven bestaan? Een begrenzing van amper enkel tientallen jaren oud. Die uitgetekend werden politici tijdens een koehandel op een keukentafel.
Welke val?

Ik stel immers vast dat sedert WO II de internationale gemeenschap strikt waakt over het principe "binnengrenzen worden staatsgrenzen" als er ergens een afscheiding gebeurt. Ondanks de aanwezigheid van vele tienduizenden Russen kwam er bij de onafhankelijkheid van de Baltische staten geen grenscorrectie. De binnengrenzen van de Sovjet-Unie werden staatsgrenzen.

Dus, welke val?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:44   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Brussel ligt niet in Vlaanderen. De gewestgrenzen zullen landsgrenzen worden bij onafhankelijkheid.
Ongewijfeld. Hierdoor zal Brussel natuurlijk geen administratieve hoofdstad meer zijn van heel veel instellingen en bedrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:45   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Baarle-Nassau kan, indien dat een probleem vormt, omgewisseld worden met Voeren (ook Vlaams grondgebied).
dus waar maak je je druk om?
In Baarle willen ze die grenzen helemaal niet weg. Het zorgt voor een flinke toeristische toeloop vanuit het (zelfs verre) buitenland. Amerikanen zijn verzot bijvoorbeeld op zulke zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 21:09   #227
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Brussel is een soort toeristisch oord voor mij. Ik herken er het Belgiekske van weleer in. Het is het enige echte Belgicistische oord in België met dat unitaristische gevoel. Niet mijn ding, maar het straalt het zeker uit. Geschiedenis is nu eenmaal een hobby van mij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 mei 2020 om 21:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 01:56   #228
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Brussel is een soort toeristisch oord voor mij. Ik herken er het Belgiekske van weleer in. Het is het enige echte Belgicistische oord in België met dat unitaristische gevoel. Niet mijn ding, maar het straalt het zeker uit. Geschiedenis is nu eenmaal een hobby van mij.
Zo voelde ik het ook exact aan in mijn jeugd.
TOT de overheid besliste om het onopgevoede deel van de vroegere Franse kolonies uit de Noord Afrikaanse middellandse-Zee zone als ongeschoold werkvolk te importeren met vrouw kinderen en de rest van de stam.
En toen, toen ging het naar de kloten van de Schoof...

C'était au temps où Bruxelles rêvait
C'était au temps du cinéma muet
C'était au temps où Bruxelles chantait
C'était au temps où Bruxelles bruxellait
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 04:07   #229
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Zo voelde ik het ook exact aan in mijn jeugd.
TOT de overheid besliste om het onopgevoede deel van de vroegere Franse kolonies uit de Noord Afrikaanse middellandse-Zee zone als ongeschoold werkvolk te importeren met vrouw kinderen en de rest van de stam.
En toen, toen ging het naar de kloten van de Schoof...

C'était au temps où Bruxelles rêvait
C'était au temps du cinéma muet
C'était au temps où Bruxelles chantait
C'était au temps où Bruxelles bruxellait
Zo denken veel Hollanders dat wij allemaal zijn de dag van vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=svBZJe6kcYs

Altijd grappig gevonden. Ik word soms zo aanzien als die Maroliens, terwijl ik er in de verste verte niet de trekken van heb.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 mei 2020 om 04:07.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 16:54   #230
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Baarle willen ze die grenzen helemaal niet weg. Het zorgt voor een flinke toeristische toeloop vanuit het (zelfs verre) buitenland. Amerikanen zijn verzot bijvoorbeeld op zulke zaken.
je kan die grenzen ook behouden hoor door twee afzonderlijke gemeenten: Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, ook al bevinden ze zich in hetzelfde land.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 11:54   #231
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zo denken veel Hollanders dat wij allemaal zijn de dag van vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=svBZJe6kcYs

Altijd grappig gevonden. Ik word soms zo aanzien als die Maroliens, terwijl ik er in de verste verte niet de trekken van heb.
Nogal lage cultuur. Ik kan het niet meer aan. Liever Brels interpratie dan nog.

Nu vind ik Brel op z'n best wanneer hij zich het niet te Belgicain opstelt met zijn liedjes over Vlaamse boerinnen of waar hij van leer trekt tegen les F... Al vind ik dat kritiek op de Vlaamse beweging uit Franstalige hoek soms terecht is. Charles De Coster, Waals auteur had ook een hekel aan de Vlaamse Beweging, maar niet omdat die voor taalrechten opkwamen. Hij had er een hekel aan omdat hij vond dat die beweging te autoritair was en de veel onder de knoet van de Kerk stond. Hij vond het overigens een verarming van de rijkdom die de Nederlandstalige provincies van België te bieden hadden. Hij vond het triestig de oude Zuid-Nederlandse cultuur met respect voor de provinciën verruild werd door een Vlaamse eenheidsworst met kerk en kapitaal als ijkpunten..

Het was een Waal met een hart voor Vlaanderen en Brabant daar waar Brel een telg van een West-Vlaming was van Franse cultuur met een haat-liefde-verhouding jegens Vlaanderen.

Om België echt te begrijpen moet je Frans kennen. Het intellectuele leven werd door de Franstaligheid gedomineerd in de 19de eeuw, immers.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 mei 2020 om 11:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 11:58   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nogal lage cultuur. Ik kan het niet meer aan. Liever Brels interpratie dan nog.
Schlagerniveau dat je evengoed in de Jordaan kon vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:01   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nu vind ik Brel op z'n best wanneer hij zich het niet te Belgicain opstelt met zijn liedjes over Vlaamse boerinnen of waar hij van leer trekt tegen les F... Al vind ik dat kritiek op de Vlaamse beweging uit Franstalige hoek soms terecht is. Charles De Coster, Waals auteur had ook een hekel aan de Vlaamse Beweging, maar niet omdat die voor taalrechten opkwamen. Hij had er een hekel aan omdat hij vond dat die beweging te autoritair was en de veel onder de knoet van de Kerk stond. Hij vond het overigens een verarming van de rijkdom die de Nederlandstalige provincies van België te bieden hadden. Hij vond het triestig de oude Zuid-Nederlandse cultuur met respect voor de provinciën verruild werd door een Vlaamse eenheidsworst met kerk en kapitaal als ijkpunten..

Het was een Waal met een hart voor Vlaanderen en Brabant daar waar Brel een telg van een West-Vlaming was van Franse cultuur met een haat-liefde-verhouding jegens Vlaanderen.

Om België echt te begrijpen moet je Frans kennen. Het intellectuele leven werd door de Franstaligheid gedomineerd in de 19de eeuw, immers.
Brel beschouwde zich als Belg én Vlaming, zeker niet als Waal. Juist daarop is de grote frustratie van hem gebaseerd (en die hij al van huis uit meekreeg): het gevoel dat zijn mede-Vlamingen hem als Franstalige Vlamingen niet meer aanvaarden.

Bij mijn weten speelde de Kerk al altijd een enorme belangrijke rol in de Zuid-Nederlandse cultuur. Brel was echter antiklerikaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:01   #234
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schlagerniveau dat je evengoed in de Jordaan kon vinden.
In mate kan ik het appreciëren. Het is helaas een dode cultuur, de oude arbeiderscultuur van de Marollen. Ik sta er zeker niet 'boven'.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:01   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
In mate kan ik het appreciëren. Het is helaas een dode cultuur, de oude arbeiderscultuur van de Marollen. Ik sta er zeker niet 'boven'.
Ongetwijfeld, met "schlager" bedoel ik niets negatief. Gewoon een omschrijving voor het luchtige lied uit volkse kringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:02   #236
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brel beschouwde zich als Belg én Vlaming, zeker niet als Waal. Juist daarop is de grote frustratie van hem gebaseerd (en die hij al van huis uit meekreeg): het gevoel dat zijn mede-Vlamingen hem als Franstalige Vlamingen niet meer aanvaarden.

Bij mijn weten speelde de Kerk al altijd een enorme belangrijke rol in de Zuid-Nederlandse cultuur. Brel was echter antiklerikaal.
De Coster ook. Ik heb geen hekel aan Katholieken noch clerici, laat dat duidelijk wezen, wel aan de bange attitude van sommigen uit de geschiedenis zoals Monseigneur Waffelaert of Guido Gezelle. Nu, die laatste heeft nog zijn verdiensten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 mei 2020 om 12:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:25   #237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Coster ook. Ik heb geen hekel aan Katholieken noch clerici, laat dat duidelijk wezen, wel aan de bange attitude van sommigen uit de geschiedenis zoals Monseigneur Waffelaert of Guido Gezelle. Nu, die laatste heeft nog zijn verdiensten.
Mgr. Waffelaert ook. De Brugse bisschop speelde een belangrijke rol in het herontdekken van de werken van de Vlaamse mystici en de geschriften van de Devotio Moderna uit de oude Nederlanden. Daarover hebben we het natuurlijk niet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 12:28   #238
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mgr. Waffelaert ook. De Brugse bisschop speelde een belangrijke rol in het herontdekken van de werken van de Vlaamse mystici en de geschriften van de Devotio Moderna uit de oude Nederlanden. Daarover hebben we het natuurlijk niet...
Er is veel dat ik niet weet, toegegeven. Iedereen is feilbaar. Ik vind het jammer dan Mgr. Waffelaert waarschuwde tegen de Franstaligheid en dat hij daarbij met klem ook waarschuwde tegen de 'zogeheten' Nederlandse literatuur en de ketterse invloeden daaruit. Dat er zulke geestelijken hebben bestaan vind ik moeilijk te verkroppen. Het is een soort geslotenheid dat we beter kunnen missen. Een rechtschapen Katholiek die vast in zijn schoenen staat zou liever goede eucomenische banden hebben met Protestanten daar waar die laatsten zich natuurlijk respectvol opstellen. Waarom zo bang zijn zielen te verliezen door invloeden van die laatsten? Dat snap ik niet zo. Angst is een zeer slechte raadgever.

Ik zou denken dat zeker op hoog niveau de religieuze twisten uit de turbulente tijden van reformatie vanaf eind 17de eeuw plaatst zouden hebben gemaakt voor realpolitik.

Maar u heeft gelijk. Iedereen is feilbaar, maar er de meesten hebben ook hun verdiensten. Die bisschop had de beste intenties en handelde uit oprechte overtuiging.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 mei 2020 om 12:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 13:04   #239
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brel beschouwde zich als Belg én Vlaming, zeker niet als Waal. Juist daarop is de grote frustratie van hem gebaseerd (en die hij al van huis uit meekreeg): het gevoel dat zijn mede-Vlamingen hem als Franstalige Vlamingen niet meer aanvaarden.

Bij mijn weten speelde de Kerk al altijd een enorme belangrijke rol in de Zuid-Nederlandse cultuur. Brel was echter antiklerikaal.
Franstalige Brabander met Nederlandstalige origine en ancesters.
Het begrip "Vlaming" in die zin alleen pour L' Autre Jacques.
Het is niet omdat al dan niet Flamingante en andere Vlondereirs plus politici heel Nederlandstalig Belgenland 'Vlaanderen' noemen dat iedereen dat zo maar moet aannemen.


Geen I.D. card, geen geboortebewijs, geen paspoort dat dit aangeeft trouwens.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2020, 13:08   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Franstalige Brabander met Nederlandstalige origine en ancesters.
Het begrip "Vlaming" in die zin alleen pour L' Autre Jacques.
Het is niet omdat al dan niet Flamingante en andere Vlondereirs plus politici heel Nederlandstalig Belgenland 'Vlaanderen' noemen dat iedereen dat zo maar moet aannemen.


Geen I.D. card, geen geboortebewijs, geen paspoort dat dit aangeeft trouwens.
Jammer voor u, beste, maar Brel verklaarde zich weldegelijk Vlaming:

Citaat:
On ne peut écouter ou lire une interview de Brel sans qu'on lui demande des explications sur ses origines flamandes. Brel lui-même s'est toujours déclaré Flamand. Il conclut une interview ?* la télévision en 1971 par ces mots: ‘En tout cas, de tempérament, de race aussi, je suis Flamand’. Cinq ans plus tôt, il déclarait au journal flamand De Standaard: ‘Je suis un Flamand, monsieur, et je me sens bien dans ma peau flamande et dans le monde entier, je me présente comme un chanteur flamand.’ Est-ce bien vrai?
https://www.dbnl.org/tekst/_sep00119...01_01_0104.php
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be