Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2020, 18:30   #261
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb geen weet van Engelse missen in Brugge. Wel in Ieper, in de anglicaanse kerk. In Brugge is de anglicaanse kerk al vele jaren gesloten. In Brugge zijn er wel nog Franse missen, achter gesloten deuren, in het karmelklooster.
Het maakt eigenlijk niet uit waar er in het Nederlandstalig gedeelte van België er openlijk Engelstalige missen worden gelezen. Ik hoor u daar nooit tegen fulmineren. Moesten het missen in de Franse taal zijn , ochgottekes toch het kot zou te klein zijn voor de Vlaams-nationalisten van uw partij.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 18:32   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het maakt eigenlijk niet uit waar er in het Nederlandstalig gedeelte van België er openlijk Engelstalige missen worden gelezen. Ik hoor u daar nooit tegen fulmineren. Moesten het missen in de Franse taal zijn , ochgottekes toch het kot zou te klein zijn voor de Vlaams-nationalisten van uw partij.
Waarom zou ik moeten fulmineren tegen Engelse missen als ik hoegenaamd niet weet of (en waar) er Engelse missen zouden zijn?

Het lijkt me protesteren tegen sluikstorten als het bos er netjes bij ligt en er in de verste verte geen sprake is van enig sluikstort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 18:40   #263
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hoor bij de Vlaams-nationalisten maar weinig fulmineren tegen het Engels. Maar o wee als het om het Frans gaat. Zij zijn zich weer een aan het laten inpakken. Zoals zo vaak.
Het feit dat er weinig Engelsen aanspraken maken op ons territorium zal daar ook iets mee te maken hebben.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 18:41   #264
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou ik moeten fulmineren tegen Engelse missen als ik hoegenaamd niet weet of (en waar) er Engelse missen zouden zijn?

Het lijkt me protesteren tegen sluikstorten als het bos er netjes bij ligt en er in de verste verte geen sprake is van enig sluikstort.
Waarom fulmineert u dan niet tegen de Engelstalige missen in Ieper? Het gaan om het principe, zo graag gehanteerd door uw partij: 'In Vlaanderen Vlaams!'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2020 om 18:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 18:58   #265
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom fulmineert u dan niet tegen de Engelstalige missen in Ieper? Het gaan om het principe, zo graag gehanteerd door uw partij: 'In Vlaanderen Vlaams!'.
Anderstalige katholieken kunnen vanaf zaterdag 5 november eenmaal per week een Engelstalige misviering bijwonen in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. De Nederlandstalige mis van 17u wordt op zaterdag vervangen door een Engelstalige dienst. De dienst richt zich tot onder meer toeristen en expats. “Maar ook de veeltaligheid van de stad en het gegeven dat vele katholieken in de stad een migratieachtergrond hebben, zijn de concrete aanleiding voor deze stap”, legt Olivier Lins uit, woordvoerder van het bisdom Antwerpen. Vier priesters zullen de Engelstalige misvieringen voor hun rekening nemen.
(HLN)

In Vlaanderen Vlaams? Ja, voor de Franstaligen, maar niet voor de Engelstaligen. Tjonge wat een komedie allemaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2020 om 18:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 18:59   #266
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom fulmineert u dan niet tegen de Engelstalige missen in Ieper? Het gaan om het principe, zo graag gehanteerd door uw partij: 'In Vlaanderen Vlaams!'.
De Engelsen zijn ons komen helpen tegen de perfide Napoleon.

Wat hebben de Franstaligen ooit voor ons gedaan?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:04   #267
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Anderstalige katholieken kunnen vanaf zaterdag 5 november eenmaal per week een Engelstalige misviering bijwonen in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. De Nederlandstalige mis van 17u wordt op zaterdag vervangen door een Engelstalige dienst. De dienst richt zich tot onder meer toeristen en expats. “Maar ook de veeltaligheid van de stad en het gegeven dat vele katholieken in de stad een migratieachtergrond hebben, zijn de concrete aanleiding voor deze stap”, legt Olivier Lins uit, woordvoerder van het bisdom Antwerpen. Vier priesters zullen de Engelstalige misvieringen voor hun rekening nemen.
(HLN)

In Vlaanderen Vlaams? Ja, voor de Franstaligen, maar niet voor de Engelstaligen. Tjonge wat een komedie allemaal.
Zijn er zelf geen Poolse missen?

Hoeveel Engelstaligen zijn er in feite die eisen dat ze een Engelstalige rechter uit Londen voor hen krijgen als ze van iets beschuldigd worden in Vlaanderen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:07   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom fulmineert u dan niet tegen de Engelstalige missen in Ieper? Het gaan om het principe, zo graag gehanteerd door uw partij: 'In Vlaanderen Vlaams!'.
Ik vraag me af op basis van welke criteria ik als Vlaming en Vlaamsgezinde moet protesteren tegen de - trouwens niet uitsluitend - Engelse diensten in de anglicaanse kerk van Ieper.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:15   #269
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vraag me af op basis van welke criteria ik als Vlaming en Vlaamsgezinde moet protesteren tegen de - trouwens niet uitsluitend - Engelse diensten in de anglicaanse kerk van Ieper.
In bepaald kerken aan de kust waar er vroeger Franstalige missen werden opgedragen ging het ook niet over 'uitsluitend' Franstalige diensten. Toch werden ze belaagd door Vlaams-nationalisten. En werden die missen uiteindelijk verboden.

Kortom, u schippert en hanteert twee maten en twee gewichten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2020 om 19:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:18   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Zijn er zelf geen Poolse missen?

Hoeveel Engelstaligen zijn er in feite die eisen dat ze een Engelstalige rechter uit Londen voor hen krijgen als ze van iets beschuldigd worden in Vlaanderen?
De sociologische situatie is inderdaad anders. Franse missen waren slechts een schakeltje in een lange keten van eisen die Franstaligen in Vlaanderen wensten af te dwingen.

In het bisdom Brugge zijn er inderdaad ook nog andere anderstalige missen: ik heb weet van missen in het Pools, Swahili, Lingala en Portugees. En ik geloof dat er ook op onregelmatige basis soms ook een meertalige eucharistie is in Zeebrugge.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:20   #271
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De sociologische situatie is inderdaad anders. Franse missen waren slechts een schakeltje in een lange keten van eisen die Franstaligen in Vlaanderen wensten af te dwingen.

In het bisdom Brugge zijn er inderdaad ook nog andere anderstalige missen: ik heb weet van missen in het Pools, Swahili, Lingala en Portugees. En ik geloof dat er ook op onregelmatige basis soms ook een meertalige eucharistie is in Zeebrugge.
Kortom, u bevestigt hetgeen ik stelde: u meet met twee maten en twee gewichten. Alle Franstalige missen verboden, alle niet-Franstalige missen toegelaten.

Als vertegenwoordiger van de katholieke kerk zou ik in uw plaats toch niet zo fier zijn. Uw kerk verhindert immers katholieken die een bepaalde taal spreken het recht op een misviering.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2020 om 19:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:22   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In bepaald kerken aan de kust waar er vroeger Franstalige missen werden opgedragen ging het ook niet over 'uitsluitend' Franstalige diensten. Toch werden ze belaagd door Vlaams-nationalisten. En werden die missen uiteindelijk verboden.

Kortom, u schippert en hanteert twee maten en twee gewichten.
Helemaal niet:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De sociologische situatie is inderdaad anders. Franse missen waren slechts een schakeltje in een lange keten van eisen die Franstaligen in Vlaanderen wensten af te dwingen.

In het bisdom Brugge zijn er inderdaad ook nog andere anderstalige missen: ik heb weet van missen in het Pools, Swahili, Lingala en Portugees. En ik geloof dat er ook op onregelmatige basis soms ook een meertalige eucharistie is in Zeebrugge.
En ik heb het al aangegeven: er is in Brugge ook een Franstalige mis. Er is evenveel geen probleem, omdat de context heel anders is geworden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:22   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kortom, u bevestigt hetgeen ik stelde: u meet met twee maten en twee gewichten. Alle Franstalige missen verboden, alle niet-Franstalige missen toegelaten.
Helemaal niet. Er is sedert jaar en dag een Franstalige mis in Antwerpen voor Franstaligen uit Zwart-Afrika. Volledig in Congolese stijl.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:24   #274
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Om terug even on topic te gaan ... is er vandaag de dag geen Vlaamse meerderheid in Mont de l'Enclus ?
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:25   #275
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet:



En ik heb het al aangegeven: er is in Brugge ook een Franstalige mis. Er is evenveel geen probleem, omdat de context heel anders is geworden.
Dus , u zo te horen, Franstaligen mogen weer Franstalige missen organiseren aan de kust. Dat is dan genoteerd.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:27   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus , u zo te horen, Franstaligen mogen weer Franstalige missen organiseren aan de kust. Dat is dan genoteerd.
Bij mijn weten "organiseert" de Kerk de mis. U kunt altijd uw vraag richten naar het bisdom. Zo gaat het ook met de anderstalige eucharistievieringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:33   #277
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten "organiseert" de Kerk de mis. U kunt altijd uw vraag richten naar het bisdom. Zo gaat het ook met de anderstalige eucharistievieringen.
Ik heb geen behoefte aan een Franstalige mis aan de kust. Maar anderen misschien wel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:35   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb geen behoefte aan een Franstalige mis aan de kust. Maar anderen misschien wel.
Dat kan. Dan moeten ze maar een aanvraag indienen bij het bisdom.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:41   #279
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan. Dan moeten ze maar een aanvraag indienen bij het bisdom.
Waarom hebben ze die missen dan afgeschaft? Er was toch volk? Dus er was vraag naar.

Wel, ik zal het u zeggen. Omdat uw kerk gezwicht is voor enkele Vlaams-nationalistische schreeuwers van het kaliber van TAK en de VMO indertijd. Allen of veelal sympathisanten van uw partij.

Zo zit het in mekaar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 mei 2020 om 19:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 19:49   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom hebben ze die missen dan afgeschaft? Er was toch volk? Dus er was vraag naar.

Wel, ik zal het u zeggen. Omdat uw kerk gezwicht is voor enkele Vlaams-nationalistische schreeuwers van het kaliber van TAK en de VMO indertijd. Allen of veelal sympathisanten van uw partij.

Zo zit het in mekaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De sociologische situatie is inderdaad anders. Franse missen waren slechts een schakeltje in een lange keten van eisen die Franstaligen in Vlaanderen wensten af te dwingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be