Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2020, 18:39   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het probleem is dat er nog te weinig oplaadpunten zijn. Ga met zo een wagen maar eens op vakantie. Met een oplaadtijd die tot 15 uren kan duren.
Dat is toch complete onzin dat weet je. En wat is de laadtijd aan een CCS-laadpunt, dus aan 100 kW?

Staat helemaal onderaan:
https://ev-database.nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st
Maximaal 100 kW | 440 km/u

Einde 2019 waren er reeds >8000 CCS -laadstations in Europa, op een 8-tal maanden kwamen er 2000 bij:

Citaat:
https://www.elektroauto-news.net/202...andorte-europa

Anfang Oktober 2017 hatten wir einen ersten Blick auf die Anzahl der Combined Charging System (CCS) Schnellladestationen in ganz Europa geworfen. Von damals 3.500 CCS-Stationen in ganz Europa ist man in etwa knapp 1,5 Jahren (Frühjahr 2019) auf 6.000 CCS-Ladestandorte in Europa angewachsen. Ende 2019 konnte man die Grenze von 8.000 CCS-Ladestandorte in Europa überschreiten.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 18:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 18:47   #22
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is toch complete onzin dat weet je. En wat is de laadtijd aan een CCS-laadpunt, dus aan 100 kW?

Staat helemaal onderaan:
https://ev-database.nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st
Neen dat weet ik niet. Mijn vraag was niet voor mij zelf. Zijn er in Brussel voldoende laadpunten om zonder problemen wanneer jij het wenst je wagen op te laden binnen wandelafstand?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 18:54   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen dat weet ik niet. Mijn vraag was niet voor mij zelf. Zijn er in Brussel voldoende laadpunten om zonder problemen wanneer jij het wenst je wagen op te laden binnen wandelafstand?
Wandelafstand van wat? Je parkeert toch de auto sowieso?

De E-auto zal dat het beste weten, want die heeft een navigatie waar alle oplaadpunten-parkeerplaatsen staan.

Snellaadpunten zul je ergens anders vinden, langs snelwegen, dat is enkel als je verre afstanden doet.

Waarom "in Brussel" zelf pas laden? Zijn er geen betere plaatsen?

Ik heb ook nog nooit getankt in Brussel, ik ben er nochtans al redelijk dikwijls geweest met de wagen, en ook gepasseerd. Wie laad/tankt nu in Brussel?

Soit hier laadpunten in België via https://www.egear.be/laadpalen-belgie/ Zoom de kaart in op "Brussel" of geef Brussel in het zoekvenster.

Citaat:
Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

SMARTPHONE
APPLICATIE AANTAL LAADPALEN
IN DATABASE
Chargemap +200.000
Plugshare +150.000
Uiteraard is zoiets gemakkelijker op de grote display van de EV zelf.

Ik denk dat dit bij de ID.3 geen probleem mag zijn
, anders moeten ze zich schamen. De Audi e tron wordt zelfs in Brussel gemaakt...

De ID.3 58 kWh versie laadt proefondervindelijk op van 2% naar 70% in 31 minuten, tot 80% in 39 minuten: (aan CCS-laadpunt)

Citaat:
https://insideevs.com/news/444786/vo...-test-results/

https://www.youtube.com/watch?v=5eif...ture=emb_title

Charging time from 2% to 100% SOC was about 65 minutes. Because the power is gradually decreasing, it's probably worth stopping charging at 60-70% SOC, as it takes just about half of an hour (moving to 90% requires an additional 20 minutes).

Charging times:

2%-60%: 25 minutes
2%-65%: 28 minutes
2%-70%: 31 minutes
2%-80%: 39 minutes
2%-90%: 50 minutes
2%-100%: 65 minutes

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 19:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 19:32   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Soit hier laadpunten in België via https://www.egear.be/laadpalen-belgie/ Zoom de kaart in op "Brussel" of geef Brussel in het zoekvenster.

Uiteraard is zoiets gemakkelijker op de grote display van de EV zelf.

Ik denk dat dit bij de ID.3 geen probleem mag zijn
, anders moeten ze zich schamen. De Audi e tron wordt zelfs in Brussel gemaakt...
Hier de directe link. De ID.3 is altijd online, en de hele uitleg.

Citaat:
https://www.volkswagen.be/nl/innovat...e-connect.html

We Connect Start voor de ID. familie

We Connect Start - Volledig elektrisch, volledig verbonden

Laadstations vinden, realtime informatie gebruiken of het interieur vast vanaf de ontbijttafel voorverwarmen: We Connect Start5 verbindt u met uw ID. model en een wereld vol informatie. Thuis, onderweg, overal in Europa.

Meer te weten komen:
https://www.volkswagen.be/nl/innovat...ect-start.html

Klaar voor vertrek, wanneer u dat bent.

Laden


Wilt u de resterende actieradius van uw ID. model checken? Via uw smartphone heeft u in de We Connect ID. app altijd zicht op de ladingstoestand en resterende actieradius van de accu en kunt u zien of de laadkabel is aangesloten. Zo ja, dan kunt een laadsessie vanaf de bank starten of beëindigen.

Volledig verbonden met laadstations
Laadstations


We Connect Start zorgt voor verbinding. Is de accu van uw ID. model bijna leeg? Dan gaat de app automatisch op zoek naar laadstations in de buurt en geeft de prijzen, openingstijden, bezette laadstations en het stekkertype weer. De routebeschrijving naar het geselecteerde station kan vervolgens worden aangegeven. Makkelijker bestaat niet.

De slimme verbinding met uw ID. Volkswagen

Rijdt u een model uit de ID. familie? Dan gaat u voortaan niet alleen volledig elektrisch de weg op, maar bent u met We Connect Start ook volledig online. Het automatische noodoproepsysteem eCall staat vanaf het begin voor u klaar. En met de onlinediensten van We Connect Start haalt u ook digitale assistenten de auto binnen die u actuele informatie geven over het laadbeheer of de verkeerssituatie en gekozen functies op afstand via een smartphone kunnen bedienen.

Blijf het verkeer voor

Online verkeersinformatie


Vanaf nu manoeuvreert u ongestoord door het verkeer want uw ID. Volkswagen denkt met u mee. Uw navigatiesysteem heeft nagenoeg in real time toegang tot verkeersinformatie, herkent ongevallen, wegwerkzaamheden of andere verkeersverstoringen en stelt u altijd de optimale route voor. Zo bespaart u tijd en bent u ontspannen onderweg.

Verbonden met de We Connect ID. app

Download de comfortupdate voor de ID. familie: De We Connect ID. app is uw toegang tot uw ID. Volkswagen en alle wat u nodig heeft. De app transformeert u smartphone namelijk in een afstandsbediening waarmee u meerdere nuttige wagenfuncties kunt bedienen. Zo heeft u altijd zicht op ID., ook als u even niet in de auto zit.
Naar de App Store
Naar de Play Store

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 19:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 19:39   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wandelafstand van wat? Je parkeert toch de auto sowieso?

De E-auto zal dat het beste weten, want die heeft een navigatie waar alle oplaadpunten-parkeerplaatsen staan.

Snellaadpunten zul je ergens anders vinden, langs snelwegen, dat is enkel als je verre afstanden doet.

Waarom "in Brussel" zelf pas laden? Zijn er geen betere plaatsen?

Ik heb ook nog nooit getankt in Brussel, ik ben er nochtans al redelijk dikwijls geweest met de wagen, en ook gepasseerd. Wie laad/tankt nu in Brussel?

Soit hier laadpunten in België via https://www.egear.be/laadpalen-belgie/ Zoom de kaart in op "Brussel" of geef Brussel in het zoekvenster.



Uiteraard is zoiets gemakkelijker op de grote display van de EV zelf.

Ik denk dat dit bij de ID.3 geen probleem mag zijn
, anders moeten ze zich schamen. De Audi e tron wordt zelfs in Brussel gemaakt...

De ID.3 58 kWh versie laadt proefondervindelijk op van 2% naar 70% in 31 minuten, tot 80% in 39 minuten: (aan CCS-laadpunt)
Als je daar woont ga je toch geen half uur of langer staan wachten om ergens anders op te laden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 19:42   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je daar woont ga je toch geen half uur of langer staan wachten om ergens anders op te laden.
Maar dat wilt toch niet zeggen dat net in Brussel je batterij bijna leeg is?
Halfuur of langer staan wachten? Als je niet ver van een ( relatief goedkope) snellader woont is dat wel logisch, maar denk erbij dat het sneller gaat als de batterij quasi leeg is.

In mijn dorp en zelfs niet binnen 5 km is geen enkel goedkoop tankstation te vinden. Ik tank meestal op 20 km van thuis. (want daar moet ik sowieso regelmatig passeren met onze benzine)

Tank jij eigenlijk bij je thuis als je tank nog halfvol is? Mag hé.

Ik heb nog wat bijgevoegd, de ID.3 is een moderne EV en steeds online met laadpalen, mag nooit een probleem zijn.
https://www.volkswagen.be/nl/innovat...ect-start.html uiteraard kon je die link ook zelf vinden.

Klaar voor vertrek, wanneer u dat bent.

Laden

Wilt u de resterende actieradius van uw ID. model checken? Via uw smartphone heeft u in de We Connect ID. app altijd zicht op de ladingstoestand en resterende actieradius van de accu en kunt u zien of de laadkabel is aangesloten. Zo ja, dan kunt een laadsessie vanaf de bank starten of beëindigen.

Volledig verbonden met laadstations

Laadstations

We Connect Start zorgt voor verbinding. Is de accu van uw ID. model bijna leeg? Dan gaat de app automatisch op zoek naar laadstations in de buurt en geeft de prijzen, openingstijden, bezette laadstations en het stekkertype weer. De routebeschrijving naar het geselecteerde station kan vervolgens worden aangegeven. Makkelijker bestaat niet.

De slimme verbinding met uw ID. Volkswagen

Rijdt u een model uit de ID. familie? Dan gaat u voortaan niet alleen volledig elektrisch de weg op, maar bent u met We Connect Start ook volledig online. Het automatische noodoproepsysteem eCall staat vanaf het begin voor u klaar. En met de onlinediensten van We Connect Start haalt u ook digitale assistenten de auto binnen die u actuele informatie geven over het laadbeheer of de verkeerssituatie en gekozen functies op afstand via een smartphone kunnen bedienen.

Blijf het verkeer voor

Online verkeersinformatie

Vanaf nu manoeuvreert u ongestoord door het verkeer want uw ID. Volkswagen denkt met u mee. Uw navigatiesysteem heeft nagenoeg in real time toegang tot verkeersinformatie, herkent ongevallen, wegwerkzaamheden of andere verkeersverstoringen en stelt u altijd de optimale route voor. Zo bespaart u tijd en bent u ontspannen onderweg.

Verbonden met de We Connect ID. app

Download de comfortupdate voor de ID. familie: De We Connect ID. app is uw toegang tot uw ID. Volkswagen en alle wat u nodig heeft. De app transformeert u smartphone namelijk in een afstandsbediening waarmee u meerdere nuttige wagenfuncties kunt bedienen. Zo heeft u altijd zicht op ID., ook als u even niet in de auto zit.
Naar de App Store
Naar de Play Store

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 19:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 19:47   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar dat wilt toch niet zeggen dat net in Brussel je batterij bijna leeg is?

Tank jij bij je thuis als je tank nog halfvol is?

Ik heb nog wat bijgevoegd, de ID.3 is een moderne EV en steeds online met laadpalen, mag nooit een probleem zijn.
Normaal gezien wel als ik voorzie niet toe te komen. ik denk dat dit een gewoonte is omdat ik vroeger facturen van mijn brandstof nodig had.
Maar met een diesel of benzinewagen tanken is nog iets anders dan elektrisch. Je gaat toch niet ergens urenlang staan wachten terwijl je thuis je tijd nuttig kan besteden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2020, 19:54   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Normaal gezien wel als ik voorzie niet toe te komen. ik denk dat dit een gewoonte is omdat ik vroeger facturen van mijn brandstof nodig had.
Maar met een diesel of benzinewagen tanken is nog iets anders dan elektrisch. Je gaat toch niet ergens urenlang staan wachten terwijl je thuis je tijd nuttig kan besteden.
Sorry he maar als je jouw brandstofwagen of electrische wagen (aan de laadpaal) sowieso parkeert en ergens een terrasje gaat doen of gaat winkelen sta jij dan te wachten op je wagen?

Natuurlijk is dat anders, gewoon eens anders denken vanuit EV-oogpunt.

Evenzo zeggen de EV bezitters die altijd thuis laden: " waarom zou ik nog een auto kopen waar ik regelmatig moet gaan tanken en daar wachten tot de tank vol is en daar betalen? Als de wagen thuis laadt kan ik mijn tijd thuis nuttig besteden en geen tijd verspillen om te tanken."

Bovendien kan je op diverse plaatsen gratis bijladen terwijl je sowieso moet winkelen ofzo. En dat is je tijd nuttig besteden of niet?

Zoals ik al schreef met een EV kun je "de wachttijd" nuttig besteden met wat planning, want parkeren moet je een brandstofwagen ook altijd (waar die niet kan tanken)
Citaat:
Volledig verbonden met laadstations

Laadstations

We Connect Start zorgt voor verbinding. Is de accu van uw ID. model bijna leeg? Dan gaat de app automatisch op zoek naar laadstations in de buurt en geeft de prijzen, openingstijden, bezette laadstations en het stekkertype weer. De routebeschrijving naar het geselecteerde station kan vervolgens worden aangegeven. Makkelijker bestaat niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 november 2020 om 20:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 10:56   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Vrt.be heeft er nu ook een kort artikel over.

Zonder het eerst gelezen te hebben, uit de losse pols...imo:

Mensen die altijd (zeer) zware SUVs kopen denken dat ze voor het milieu beter bezig zijn indien ze dan overstappen op een nog duurdere plug-in hybride versie. In de praktijk is dat zelden waar. (omdat de wereldvreemde staat met taksvoordelen uitpakt, of om hun eigen autoindustrie gewillig te zijn).

Men gaat zo een zware SUV (2,5 ton) toch niet gebruiken als stadswagen of enkel binnen de provincie?

Naja ons domme milieubeleid begaat alweer de zoveelste kemel. En Febiac huilt schijnheilig mee of blijft wereldvreemd. Ze weten toch ook dat die WLTP-normering zeer weinig met de praktijk te maken heeft?

I.p.v. een dure pluginhybride te kopen (catalogusprijs) is een evendure EV of zelfs goedkopere EV toch veel interessanter? TCO gaat die zeker goedkoper zijn. Want een EV heeft nauwelijks onderhoud nodig. Decennia lang hebben ze (ook media) geleurd om diesels te blijven promoten en het omslagpunt waar een dieselwagen TCO goedkoper was zelfs gedaald onder 15.000 km/jaar, nu is dat meer dan het dubbele geworden. Van hypocriet gesproken.

@Pajoskes redenering is een typisch vb., denkt eerst aan een plug-in-hybride omdat hij mogelijke laadproblemen ziet voor een EV, en voor verre afstanden men in de problemen komt met zijn afspraken? Dat mag zo zijn voor sommige beroepen. Maar ook voor een plug in hybride moet men de batterij steeds bijladen om hem correct te gebruiken. Dus eerder een drogreden om geen degelijke EV te kiezen met real world info over alle laadpalen en hun bezettingsgraad en vermogen. Zelfs een ID.3 heeft dat:
Citaat:
We Connect Start zorgt voor verbinding. Is de accu van uw ID. model bijna leeg? Dan gaat de app automatisch op zoek naar laadstations in de buurt en geeft de prijzen, openingstijden, bezette laadstations en het stekkertype weer. De routebeschrijving naar het geselecteerde station kan vervolgens worden aangegeven. Makkelijker bestaat niet.
Natuurlijk hoeft men niet te wachten tot de batterij bijna leeg is. Als men ergens sowieso langer parkeert aan een trage laadpaal heeft men zelfs voordelen door altijd in te pluggen, er bestaat zo een Engels spreekwoord "every juice..." Trage laadpalen zijn ook veel goedkoper tot gratis en dat geldt ook voor PHEV.

Nederland heeft 3 jaar geleden die gunstigere taxering voor PHEV afgeschaft, voor hun blijft een PHEV een vervuilende fossiele wagen die in de praktijk minstens zoveel schadelijke stoffen uitstoot als lichtere gemiddelde SUVs met benzine of dieselmotor. Ze steunen dus enkel zero CO2-wagens, wel langzaam uitdovende bijtelling omdat EV met de jaren ook niet meer in aankoop duurder zullen zijn dan ICE. Bovendien kasseert de staat zolang ook wat meer BTW op het prijsverschil.


ADAC-praktijkmetingen geven dat ook weer: slechts 3 van de 10 geteste versies waren significant zuiniger dan hun pure ICE versie, en dan waren het nog meestal middenklasse/compacte SUVs, dus correct gebruikt:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/
Zelfs bij ADAC leest men kritiek tussen de regels, men moest eens weten wat Duitsland voor vette premies betaald op aanvraag (tot € 6750) aan PHEV zelfs op de occasiemarkt (€ 3750), omdat anders die PHEV teveel waardeverlies hebben.
Voorwaarde is minstens 40 km electrisch kunnen rijden euh op de WLTP testbank, pas in 2022 wordt dat minimum 60 km electrisch.
Men heeft dan zelfs recht op een E-kenteken wat extra voordelen geeft bij het parkeren (laadplaats) en zelfs het berijden van busstroken. Naja Duitslands autoindustrie verkoopt met afstand de meeste PHEVs. Jobs mogen niet te snel verloren gaan en blabla...

nu vrt.be

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11...-uit-dan-gemi/

"Plug-in-hybrideauto's stoten in realiteit gemiddeld meer CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotor"

De verkoop van plug-in-hybrideauto's zit sterk in de lift, maar het beoogde positieve effect voor het milieu wordt daarmee niet bereikt. "Als je kijkt naar de gemiddelde uitstoot van auto’s in Europa, dan kan een benzine- of dieselwagen gemakkelijk 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die grote plug-in-hybrides zitten daar heel snel boven. Dan ga je naar een uitstoot 150 of 160 gram CO2 per kilometer", legt William Todts van Transport en Environment uit in "De wereld vandaag".

Ludwig De Wolf do 26 nov

Uit cijfers van Febiac blijkt dat de verkoop van plug-in-hybrides sterk gestegen is in België. Er zijn al 35.000 auto's ingeschreven tussen januari en oktober, dat is een derde meer dan in heel 2019. Europa beoogde met een nieuwe CO2-wet voor autobouwers een reductie van de CO2-uitstoot, maar dat effect wordt niet of nauwelijks bereikt.

De belangrijkste verklaring voor de stijging van de verkoop van plug-in-hybrides is dat Europa vraagt aan autobouwers om alsmaar properdere auto’s te verkopen.

"Er is een soort van CO2-wet voor auto’s van kracht gegaan op 1 januari 2020. Sinds het begin van dit jaar zijn alle autobouwers in Europa druk bezig met het verkopen van auto’s die minder uitstoten. Op de Europese testen wordt een elektrische auto beschouwd als een auto die geen CO2 uitstoot. Een plug-in-hybrideauto wordt beschouwd als een auto die dertig tot veertig gram CO2 uitstoot. Dat is heel voordelig als je de CO2-doelen wil halen. Dat verklaart de sterke stijging in heel Europa van de verkoop van plug-in-hybrideauto’s", zegt William Todts.

De lage emissie van plug-in-hybrides wordt enkel gerealiseerd als ze optimaal gebruikt worden. "Het belangrijkste is dat de eigenaars de batterij gebruiken en opladen. Dat is het grote pijnpunt. We zien dat mensen de batterij onvoldoende opladen. Uit onze cijfers blijkt dat de meerderheid van de eigenaars van een plug-in-hybrideauto die minder dan een keer per week oplaadt. Als je weet dat je daar dertig tot veertig kilometer mee kan rijden, betekent dat dat de eigenaars het grootste gedeelte van de tijd met de benzinemotor rijden. Dat is een van de grote problemen met die plug-in-hybrides."

"Het idee dat als je met een grote Volvo of grote BMW rijdt, die als normaal model meer dan 200 gram CO2 per kilometer uitstoot, maar als plug-in-hybride slechts dertig tot veertig gram CO2 uitstoot, klopt niet. Dat kan alleen als je de auto bijna altijd in elektromodus gaat rijden, maar dat gebeurt in de meeste gevallen niet", zegt William Todts.
Volgens Todts is er slechts een kleine groep van eigenaars die de auto’s goed oplaadt en kleine afstanden aflegt, maar de meeste gebruikers doen dat niet. "Als je dan nog een systeem hebt zoals in België waarbij je een gratis tankkaart krijgt, dan kom je heel snel bij een situatie waarbij die voertuigen veel te veel uitstoten."

Transport en Environment heeft niet alleen onderzocht of de auto’s worden opgeladen. "Stel dat je de auto wel oplaadt, dan nog haal je de CO2-cijfers die uit de tests blijken niet. Veel van die plug-in-hybrides schakelen snel over op de vervuilende benzinemotor wanneer je een stevige helling oprijdt of het gaspedaal indrukt omdat de relatief kleine elektromotor dat niet aankan. De technologie heeft heel wat problemen."

De gemiddelde uitstoot van auto’s in Europa is volgens William Todts ongeveer 120 gram CO2 per kilometer voor een traditionele benzine- of dieselwagen. "Die grote plug-in-hybrides zitten daar heel snel boven. Dan ga je naar een uitstoot 150 of 160 gram CO2 per kilometer. Onze boodschap is niet dat die auto’s in de ban moeten, maar ze moeten goed gebruikt worden. Als overheid zou je de mensen niet mogen aanmoedigen om op benzine te rijden met tankkaarten. De fabrikanten moeten ook een grote inspanning leveren om voertuigen te maken die ook in reële rijomstandigheden lage emissieprestaties daadwerkelijk kunnen leveren. Er is nog veel werk aan de winkel."

De tankkaart moet volgens Todts snel op de schop. "De tankkaart is een van de uitwassen van het bedrijfswagensysteem in België. De nieuwe regering heeft aangekondigd dat ze naar een volledig emissievrij systeem voor de bedrijfswagen wil evolueren. Ik denk dat je onmiddellijk komaf moet maken met het systeem waarbij je mensen fiscale voordelen geeft om met grote SUV’s met kleine batterijen te rijden. Dat heeft geen enkele zin."

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2020 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 17:15   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

E-autofielen kunnen lange teksten posten, zo lang dat niemand ze leest.

Maar hoeveel procent van de huidige autobezitters woont in een woning/appartement/..?.. waar er gegarandeerd parking en aansluiting mogelijk is om minstens 1 maal per 24 zijn elektrische wagen te laden?

(persoonlijk denk ik dat dat de 100 procent gaat benaderen. Over 20 jaar of zo.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 17:33   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar hoeveel procent van de huidige autobezitters woont in een woning/appartement/..?.. waar er gegarandeerd parking en aansluiting mogelijk is om minstens 1 maal per 24 zijn elektrische wagen te laden?
Ik heb die officiële cijfers al minstens 3 maal gepost, ik ga dat niet meer herhalen. Anders leest niemand het.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 17:49   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar hoeveel procent van de huidige autobezitters woont in een woning/appartement/..?.. waar er gegarandeerd parking en aansluiting mogelijk is om minstens 1 maal per 24 zijn elektrische wagen te laden?

(persoonlijk denk ik dat dat de 100 procent gaat benaderen. Over 20 jaar of zo.)
Ik denk zeker van niet, als het leven alsmaar duurder gaat worden kun je er gewoon voor kiezen het volledig zonder eigen wagen te doen.

Ook appartementen kunnen goedkoper gebouwd worden zonder parkeerplaatsen of ondergrondse garages.

1 op de 3 stadsbewoners zonder auto:
https://do.vlaanderen.be/appartement...zonder-parking

Als je enkel van autobezitters spreekt - die bewust nooit zonder eigen wagen willen leven - dan kies je ervoor hé. En dan is enkel in de EV-autobezitterswereld die 100 % niet veraf.

Er bestaan 2 wat oudere studies over het laadgedrag in Noorwegen via wiki te vinden. (ook al 5x gepost)
Citaat:
Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home. (2016)

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2020 om 18:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 18:05   #33
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
E-autofielen kunnen lange teksten posten, zo lang dat niemand ze leest.

Maar hoeveel procent van de huidige autobezitters woont in een woning/appartement/..?.. waar er gegarandeerd parking en aansluiting mogelijk is om minstens 1 maal per 24 zijn elektrische wagen te laden?

(persoonlijk denk ik dat dat de 100 procent gaat benaderen. Over 20 jaar of zo.)
De persoon waarvoor ik inlichtingen vroeg woont in het centrum van Brussel op het 3e verdiep. Ik heb daar al ooit 20 minuten rondgereden om een parkeerplaats te vinden op wandelafstand. Dat blijkt geen uitzondering te zijn. Wat gaat dat geven als dat een parking moet zijn waar je ook nog een elektrische wagen kan opladen?
Wat betreft een terrasje doen tijdens het tanken...Wat mijzelf betreft, ik doe geen terrasjes.. Hoogstens een paar per jaar. Dat is ook al geen oplossing. En winkelen is voor mij binnengaan, pakken wat ik nodig hebben, en vertrekken. Ik kan mijn tijd beter en aangenamer besteden dan met rondslenteren in winkels.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 18:09   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De persoon waarvoor ik inlichtingen vroeg woont in het centrum van Brussel op het 3e verdiep. Ik heb daar al ooit 20 minuten rondgereden om een parkeerplaats te vinden op wandelafstand. Dat blijkt geen uitzondering te zijn. Wat gaat dat geven als dat een parking moet zijn waar je ook nog een elektrische wagen kan opladen?
Wat betreft een terrasje doen tijdens het tanken...Wat mijzelf betreft, ik doe geen terrasjes.. Hoogstens een paar per jaar. Dat is ook al geen oplossing. En winkelen is voor mij binnengaan, pakken wat ik nodig hebben, en vertrekken. Ik kan mijn tijd beter en aangenamer besteden dan met rondslenteren in winkels.
Je gaat nooit op restaurant ofzo?

Citaat:
Wat gaat dat geven als dat een parking moet zijn waar je ook nog een elektrische wagen kan opladen?
Dat is dezelfde parking waar de gewone wagens staan.
Een parking die verlicht is heeft een stroomnet.
Als je wilt kom ik zelf een 3,7 kW laadpaal plaatsen.

Citaat:
De persoon waarvoor ik inlichtingen vroeg woont in het centrum van Brussel op het 3e verdiep. Ik heb daar al ooit 20 minuten rondgereden om een parkeerplaats te vinden op wandelafstand. Dat blijkt geen uitzondering te zijn. Wat gaat dat geven als dat een parking moet zijn waar je ook nog een elektrische wagen kan opladen?
Nu men dat op voorhand weet moet men ook niet tot daar rijden met een platte batterij. Men rijdt toch ook niet met een bijna lege benzinetank naar een dorp of in niemandsland waar geen tankstations zijn?
Ik heb al een paar maal een tankstation gemist op de Autobahn, dat was nog 30 km schrik hebben... en hopen op bergaf...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2020 om 18:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 18:27   #35
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je gaat nooit op restaurant ofzo?
Uit mijn eigen eigenlijk nooit. Alleen als ik uitgenodigd/sociale verplichting wordt. Of als het niet anders kan vanwege een reis. Idd om een pintje te drinken. Dat doe ik uiterst zelden op een terras. Meestal is dat omdat mijn gezelschap dat vraagt. Tja, niet iedereen heeft dezelfde verlangens en gewoontes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is dezelfde parking waar de gewone wagens staan.
Een parking die verlicht is heeft een stroomnet.
Als je wilt kom ik zelf een 3,7 kW laadpaal plaatsen.
Zo vind ik er toch niet te veel. In mijn dorp één plaats. In de straten rond dat appartement ook niet te veel. Ge moet al héél veel chance hebben om er een vrij te vinden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2020, 18:30   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Uit mijn eigen eigenlijk nooit. Alleen als ik uitgenodigd/sociale verplichting wordt. Of als het niet anders kan vanwege een reis. Idd om een pintje te drinken. Dat doe ik uiterst zelden op een terras. Meestal is dat omdat mijn gezelschap dat vraagt. Tja, niet iedereen heeft dezelfde verlangens en gewoontes.


Zo vind ik er toch niet te veel. In mijn dorp één plaats. In de straten rond dat appartement ook niet te veel. Ge moet al héél veel chance hebben om er een vrij te vinden.
In mijn dorp staan bijna op elke hoek die grote witte stroomkasten, ook in het centrum (waar huurappartementen zijn).

Openbare (verlichte) parking is hier dikwijls maar 1/3 bezet omdat de meeste huizen een eigen oprit en parkeerplaats hebben.
Die parking is dan ook bedoeld voor bezoekers.
Maar er staan ook wagens van de volwassen (inwonende) kinderen.

Aja, ca. de helft van de huizen hebben zonnepanelen en soms ook die dingen voor warm water. Gelukkig hebben we hier een redelijk modern stroomnet en is de stroom nog niet uitgevallen, ttz de omvormer van die huizen.
Beste oplossing is dan opslag (huisbatterij of (PH)EV)

(de laatste stroompanne in onze straat was wegens een slecht afgewerkte verbinding - vochtigheid - )

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2020 om 18:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 17:58   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Kijk eens naar de sector van de actueel in aanbouw zijnde luxe-appartementen.
Hoeveel zijn er die publiciteit maken met een aansluitingspunt of zelfs de mogelijkheid daartoe, om een e auto op te laden?

Hoeveel straten zijn er in steden en dorpen, waar rijhuizen zijn waar je niet zeker bent van een parkeerplaats voor je eigen voordeur?

20 jaar zeg ik je.

(zelfs al komen er actueel dagelijks laadpunten bij, het is echt maar met mondjesmaat; bovendien moet je redelijk veel opleggen aan zo'n publiek laadpunt, tegenover je eigen nachttarief in je eigen huis)
(en gaat nachttarief eigenlijk behouden worden met die nieuwe digitale meters die er aan komen? Ik weet het niet.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2020, 19:02   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk eens naar de sector van de actueel in aanbouw zijnde luxe-appartementen.
Hoeveel zijn er die publiciteit maken met een aansluitingspunt of zelfs de mogelijkheid daartoe, om een e auto op te laden?

Hoeveel straten zijn er in steden en dorpen, waar rijhuizen zijn waar je niet zeker bent van een parkeerplaats voor je eigen voordeur?
De wat betere rijhuizen hebben een garage. Ook de oude.

Wie geen heeft blijft beter bij ICE of helemaal geen wagen.

Wie koopt er nu nog een wagen zonder een vaste parkeerplaats in directe buurt? (ook geen *bewonersparkeren?)
* https://www.hasselt.be/nl/bewonersparkeren

Ik ken talrijke appartementen met kelderparkeerplaatsen enkel voor de bewoners, mét stopcontact. Ook met afsluitbare garageboxen.

Citaat:
https://www.residentiedebeemd.be/appartementen/

In de kelder van het appartementencomplex zijn de privé autostandplaatsen en bergingen gelegen. Deze parkeerkelder is enkel toegankelijk voor de bewoners van Residentie de Beemd.
Bij nieuwbouw of bepaalde renovering van appartementen zijn een minimum aantal laadpunten wslk verplicht, of gaat verplicht worden.

Citaat:
https://www.syncura.be/nl/nieuws-ove...tsgebouwen-38/

Verplichte laadpaal voor appartementsgebouwen

29 maart 2019

Elektrische wagens moeten nog meer in opmars komen...

Om de verkoop ervan te stimuleren, werkt Europa aan nieuwe bouwvoorschriften. Zo zullen nieuwe of gerenoveerde gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen verplicht laadpalen voor elektrische wagens moeten installeren of de bekabeling ervan moeten voorzien.

Het Europees Parlement wil op deze manier de burgers overtuigen, die vandaag geen elektrische wagens aankopen uit vrees voor een platte batterij tijdens hun traject.

Enkel als er voldoende laadpalen over heel Europa zijn, kan een “revolutie” op het vlak van elektrische wagens plaatsvinden.

Privé of openbaar?

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen oplaadpunten in openbare ruimtes (bijvoorbeeld de openbare weg) en bij een private eigendom zoals appartementsgebouwen, winkelcentra…

Voor openbare ruimtes stemde Europa al in 2014 een Richtlijn die elk lidstaat verplicht om tegen eind 2020 een “passend” aantal oplaadpunten te hebben geïnstalleerd. Voor Vlaanderen betekent dit 5000 oplaadpunten.

Recentelijk stemde het Europees Parlement een Richtlijn over het aantal oplaadpunten in privé-eigendommen dat tegen 2025 moet geïnstalleerd zijn. Zo verplicht Europa één laadpaal per tien parkeerplaatsen bij nieuwe of gerenoveerde gebouwen.


Deze verplichting zal dus voorlopig nog niet gelden voor bestaande gebouwen, maar alleen voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen met minstens tien autostaanplaatsen.

Met gebouwen wordt zowel residentiële als niet-residentiële privé-eigendommen bedoeld.

Bij niet-residentiële gebouwen moet minstens één op de tien parkeerplaatsen de nodige bekabeling hebben om een laadpaal te installeren. Denk maar aan KMO-units, winkels…

Alhoewel 2025 nog veraf lijkt en deze richtlijn enkel geldt voor nieuwe of gerenoveerde gebouwen, is het aangewezen de kwestie van de installatie van laadpalen nu reeds te agenderen in de bestaande mede-eigendommen teneinde een door de meerderheid gedragen beleid inzake elektrische voertuigen uit te stippelen.

Vergeet immers niet dat vanaf januari 2019 iedere mede-eigenaar ook individueel het recht krijgt om kabels te installeren in de gemeenschappelijke delen voor bijvoorbeeld een individuele laadpaal in het garagecomplex. Een collectieve aanpak is hier een derhalve sowieso aangewezen.
Citaat:
(zelfs al komen er actueel dagelijks laadpunten bij, het is echt maar met mondjesmaat; bovendien moet je redelijk veel opleggen aan zo'n publiek laadpunt, tegenover je eigen nachttarief in je eigen huis)
Dat zie je aan Noorwegen, slechts 5-6% laadt nooit thuis (studie 2016)

Laatst gewijzigd door Micele : 28 november 2020 om 19:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2020, 20:39   #39
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Logisch die 0 bij EV, het is immers uitstoot-uitlaat in de officiële papieren, en geen levenscyclus of whatever well-to-wheel, alhoewel ADAC dat laatste wel berekende met de vuile Duitse stroommix.
(...)
Neen, die 0 bij EV is helemaal niet logisch.

De energie waarop een EV loopt valt niet uit de lucht en moet ergens in een elektrische centrale gemaakt worden. En in de praktijk wordt elke bijkomende verbruiker gevoed met stroom geproduceerd met fossiele brandstoffen.
Redelijk is om aan te nemen dat dat in een gasgestookte centrale zal zijn en die draaien aan ongeveer 500g CO2/kWh. (centrale aan 40% rendement)

Een EV zoals jouw Tesla met zijn 24kWh/100km heeft een reële CO2-uitstoot van een 120g/km.
Dat is niet slecht maar ook niet spectaculair goed.
Mijn BMW X1 loopt rond 5,2l diesel gemiddeld of ongeveer 140g CO2/km.
Dat verschil is beperkt en de extra kost van een EV niet waard.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2020, 20:47   #40
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is veel kritiek op de kritiek. Zoals staat in dit artikel (maar als non-believer zal je het wellicht niet willen begrijpen):
titel: Plug-in hybrides stoten meer CO2 uit dan beloofd: “Onderzoek zwaar naar hun hand gezet”
(...)
Als het elektrische verbruik in de officiële testen niet wordt meegenomen dan is het niet meer dan logisch dat het bedrog begint van zodra een voertuig voorzien is van een tractiebatterij en een elektrische (hulp)motor.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be