Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Bekijk resultaten enquête: Stemplicht of stemrecht??
Who cares? 1 1,52%
Stemrecht 43 65,15%
Stemplicht 22 33,33%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2003, 20:51   #41
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Helemaal niet, pwvb, maar zij hebben net minder mogelijkheden om pet politiek bezighouden... Daarom is dit voor hen net vaak een extra steun, om te kunnen gaan stemmen, ze moeten immers, en dus kan niemand hen verhinderen...
Daar ligt juist het punt! De democratie komt van bovenuit daar waar een democratie van onderuit moet komen. -Welke mogelijkheden hebben sommige mensen niet om zich niet met politiek bezig te houden???-
Niets te moeten, een democratie bestaat maar bij gratie van het volk. Niet bij de gratie van een of andere verplichting van bovenuit. Dit is mss principe maar een belangrijke. De democratische animus is z'n ozo belangrijke betekenis aan het verliezen. De democratie is er gekomen door de wil van het volk tot inspraak, enkel zij en niemand anders dienen dus het initiatief te nemen.
pwvb
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 21:47   #42
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Kijk, puur theoretisch zou ik het met je eens zijn, maar wat merken we in de praktijk? Dat bij stemrecht, dus geen opkomstplicht, vooral de hoger opgeleiden gaan stemmen, de mensen die er tijd en geld voor hebben...
Ergens logisch dan ook, dat men vooral hen aanspreekt bij een verkiezingscampagne, waardoor mensen met een lagere opleiding nog minder betrokken worden, en nog minder geneigd zijn te gaan stemmen.
Hoe je het ook draait of keert, je moet worden aangesproken om te gaan stemmen. Bij opkomstplicht zorg je ervoor, dat zij aangesproken moéten worden.

Het is dus niet zozeer de gewone mensen, het volk, dat ik niet betrouw, het zijn de politici, die een extra motivatie kunnen gebruiken, om ook de lager opgeleiden te blijven aanspreken, en niet over te laten aan demagogen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2003, 06:48   #43
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pwvb
De democratie is er gekomen door de wil van het volk tot inspraak, enkel zij en niemand anders dienen dus het initiatief te nemen.
pwvb
De democratie is steeds opgelegd/afgedwongen met meer of minder geweld. Er is niks mis mee om democratie op te leggen.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2003, 12:53   #44
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Kijk, puur theoretisch zou ik het met je eens zijn, maar wat merken we in de praktijk? Dat bij stemrecht, dus geen opkomstplicht, vooral de hoger opgeleiden gaan stemmen, de mensen die er tijd en geld voor hebben...
Ergens logisch dan ook, dat men vooral hen aanspreekt bij een verkiezingscampagne, waardoor mensen met een lagere opleiding nog minder betrokken worden, en nog minder geneigd zijn te gaan stemmen.
Hoe je het ook draait of keert, je moet worden aangesproken om te gaan stemmen. Bij opkomstplicht zorg je ervoor, dat zij aangesproken moéten worden.

Het is dus niet zozeer de gewone mensen, het volk, dat ik niet betrouw, het zijn de politici, die een extra motivatie kunnen gebruiken, om ook de lager opgeleiden te blijven aanspreken, en niet over te laten aan demagogen.
Hier ben ik juist het omgekeerde van mening. Bepaalde partijen die normaal wegens bepaalde omstandigheden kiezers hebben zullen die bij stemrecht echt naar de stembus moeten lokken. Wanneer je als politieke stroming, partij geen mensen kan overtuigen dan zullen deze ook niet op je stemmen. Bij opkomstplicht moet men juist niet iedereen overhalen om te gaan stemmen daar deze toch gaan stemmen en de meesten maar een echte keuze maken in het stemhokje. Ik geloof dus niet dat opkomstplicht transparantie in de hand werkt.

MvG,
PWVB
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2003, 23:00   #45
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

In deze discussie volg ik pwvb, ook ik ben voor stemrecht en vindt dat de stemplicht nu eens eindelijk moet afgeschaft worden. Kijk naar onze buurlanden, zowat overal in de westerse wereld is er stemrecht en geen plicht. Alleen hier blijven onze politici zich vastklampen aan deze ondemocratische plicht. De stemgerechtigde bevolking moet zelf kunnen beslissen of ze al dan niet de moeite wil doen om naar het stemhokje te komen.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 17:14   #46
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
In deze discussie volg ik pwvb, ook ik ben voor stemrecht en vindt dat de stemplicht nu eens eindelijk moet afgeschaft worden. Kijk naar onze buurlanden, zowat overal in de westerse wereld is er stemrecht en geen plicht. Alleen hier blijven onze politici zich vastklampen aan deze ondemocratische plicht. De stemgerechtigde bevolking moet zelf kunnen beslissen of ze al dan niet de moeite wil doen om naar het stemhokje te komen.
Ondemocratische plicht ??? Dat ga je mij eens moeten uitleggen ? Of is voor u een plicht sowieso ondemocratisch ?

Onze buurlanden zijn minder goed af dan wij, naar mijn mening.

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag. Zie mijn postings boven.
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 19:53   #47
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
In deze discussie volg ik pwvb, ook ik ben voor stemrecht en vindt dat de stemplicht nu eens eindelijk moet afgeschaft worden. Kijk naar onze buurlanden, zowat overal in de westerse wereld is er stemrecht en geen plicht. Alleen hier blijven onze politici zich vastklampen aan deze ondemocratische plicht. De stemgerechtigde bevolking moet zelf kunnen beslissen of ze al dan niet de moeite wil doen om naar het stemhokje te komen.
Ondemocratische plicht ??? Dat ga je mij eens moeten uitleggen ? Of is voor u een plicht sowieso ondemocratisch ?

Onze buurlanden zijn minder goed af dan wij, naar mijn mening.

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag. Zie mijn postings boven.
In dit geval is het inderdaad een ondemocratische verplichting. En ik weet dat jij er anders over denkt.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 20:00   #48
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag.
Hoe kan jij in godsnaam weten dat dat representatief is? Ga jij mee in het stemhokje?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 20:33   #49
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag.
Hoe kan jij in godsnaam weten dat dat representatief is? Ga jij mee in het stemhokje?
Impliceer jij nu, dat het merendeel van deze groep mensen die in het geval van stemrecht niet zouden gaan stemmen nu allemaal lukraak bolletjes kleuren ?????

Ik zal voor jou antwoorden, het merendeel stemt bewust, ook al zouden ze niet gaan stemmen in het geval van stemrecht, dus dat maakt de "steekproef" statistisch representatief, en daar gaat het om. In het geval van stemplicht, geeft de kiesuitslag een statistisch representatief beeld weer van de hele bevolking.
"In god we trust, alle the rest must bring data."
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 16:26   #50
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

OK, door internetproblemen ben ik een aantal meldingen van reacties kwijt...
Tja, onderhand ken je mijn standpunt wel al.
Puur theoretisch zou een stemrecht al ruimschoots moeten voldoen. Maar zoals zo vaak is de theorie niet de werkelijkheid.
In de USA gaan er al weer stemmen op, om het cijnskiesrecht herin te voeren. En het is geen kleine groep, hoor. Gelukkig zijn ze nog lang niet in de meerderheid... In de meeste landen met stemrecht, is er een opkomst van om en bij de 60 %, als je geluk hebt, in veel landen uit het voormalig oostblok is dat nog lager, denk aan de verkiezingen in Servië en Montenegro...
Scandinavië lijkt wel een van de gelukkige uitzonderingen, met een opkomst die traditioneel vrij hoog ligt. Maar een uitzondering mag je niet veralgemenen. Ik vrees, dat de afschaffing van de opkomstplicht de grote massa nog verder van de politiek zal brengen, zoals in Nederland, in Frankrijk, enz.
In België willen politici zich verstaanbaar maken voor alleman, in Nederland lijkt men de mensen om de oren te willen slaan met moeilijke termen, om toch maar vooral die goed opgeleide die gaat stemmen, te overtuigen.

Ik ben het dus eens met coosie; ik ben ervan overtuigd, dat er, ondanks de (zachte) dwang om je politiek uit te spreken, die keuze toch weloverdacht is, en dus waard om in ogenschouw te nemen. Ik vind dat veel belangrijker dan de neurotische dwang, om alle plichten af te schaffen in een democratie.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2003, 17:13   #51
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

opkomstplicht moet blijven omdat je zo niemand je stem kan ontnemen. Je moet je melden en je hebt de kans om te stemmen. Dat is de kern van de zaak voor mij. Niemand kan je tegenhouden.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2003, 18:13   #52
wardje
Burgemeester
 
wardje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag.
Hoe kan jij in godsnaam weten dat dat representatief is? Ga jij mee in het stemhokje?
Dat snap ik ook niet zo goed; je bedoelt dat de mensen niet stemmen op wie ze eigenlijk willen stemmen dan? dat ze kop of munt doen? Zaak is dat de opkomstplicht de mensen verplicht om toch eventjes stil te staan bij de res publica, en hen op die manier daarbij betrekt: ik zie niet in wat daar ondemocratisch aan is.

tis triestig met welke nonchalance hier het woord ondemocratisch gebruikt wordt. "ondemocratisch = al hetgeen mij niet aanstaat en waarvoor ik uit mijn zetel moet komen"
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 12:50   #53
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag.
Hoe kan jij in godsnaam weten dat dat representatief is? Ga jij mee in het stemhokje?
klopt helemaal! Je kan niet weten of het al dan niet representatief is.
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 12:51   #54
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Houden die stemplicht ! Het nadeel van 1 keer per jaar naar de stembus te moeten weegt niet op tegen het voordeel van een representatieve kiesuitslag.
Hoe kan jij in godsnaam weten dat dat representatief is? Ga jij mee in het stemhokje?
Impliceer jij nu, dat het merendeel van deze groep mensen die in het geval van stemrecht niet zouden gaan stemmen nu allemaal lukraak bolletjes kleuren ?????

Ik zal voor jou antwoorden, het merendeel stemt bewust, ook al zouden ze niet gaan stemmen in het geval van stemrecht, dus dat maakt de "steekproef" statistisch representatief, en daar gaat het om. In het geval van stemplicht, geeft de kiesuitslag een statistisch representatief beeld weer van de hele bevolking.
"In god we trust, alle the rest must bring data."
Geloof je dat zelf???
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 12:53   #55
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
opkomstplicht moet blijven omdat je zo niemand je stem kan ontnemen. Je moet je melden en je hebt de kans om te stemmen. Dat is de kern van de zaak voor mij. Niemand kan je tegenhouden.
En wie ontneemt je stem bij stemrecht dan??? en krjig je geen kans om te stemmen bij stemrecht????

Mensen argumenten aub!
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 16:58   #56
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pwvb
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
opkomstplicht moet blijven omdat je zo niemand je stem kan ontnemen. Je moet je melden en je hebt de kans om te stemmen. Dat is de kern van de zaak voor mij. Niemand kan je tegenhouden.
En wie ontneemt je stem bij stemrecht dan??? en krjig je geen kans om te stemmen bij stemrecht????

Mensen argumenten aub!
Maar kijk toch gewoon naar de werkelijkheid, in de VS heeft men een verschrikkelijk lage opkomst, niet alleen daardoor, maar het gevolg is dat politici geen moeite meer steken om mensen te overtuigen die toch zeer moeilijk te bewegen zijn om te gaan stemmen, en dan maar focussen op hen die wel zouden gaan stemmen, en om dan hun bolletje te kleuren. Moet dit het resultaat zijn? Nee, Zweden is een overtuigend voorbeeld dat het ook anders kan, maar ik acht persoonlijk het risico te hoog om het zomaar aan het goed geluk over te laten. Geef mij dus maar opkomstplicht.

En wat de opmerking van coosie betreft, ik geloof daar ook in. Ik ben er van overtuigd, dat mensen die nu gaan stemmen omdat ze moeten, meestal een overdachte keuze maken. Ik heb daar geen bewijs van, mss bestaat het wel, maar ik geloof dat vanuit een gutt-feeling. Mensen zullen niet stemmen op iemand die hen niet aanspreekt, gewoon omdat het het niet veel kan schelen, dan stemmen ze wel op iemand die hen overtuigd, of sluiten ze in elk geval hen uit, die dat niet kunnen. Voor mij zijn dat even legitieme stemmen als de persoon die alle programma's heeft uitgeplozen, en dan uiteindelijk, na lang overpeinzen, dan toch met twijfel in het hart stemt op deze of gene.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 18:24   #57
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Maar kijk toch gewoon naar de werkelijkheid, in de VS heeft men een verschrikkelijk lage opkomst,
De vraag die u zich moet stellen is of het een ander resultaat zou opleveren wanneer er meer mensen zouden gaan (moeten) stemmen?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 18:25   #58
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pwvb
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
opkomstplicht moet blijven omdat je zo niemand je stem kan ontnemen. Je moet je melden en je hebt de kans om te stemmen. Dat is de kern van de zaak voor mij. Niemand kan je tegenhouden.
En wie ontneemt je stem bij stemrecht dan??? en krjig je geen kans om te stemmen bij stemrecht????

Mensen argumenten aub!
Maar kijk toch gewoon naar de werkelijkheid, in de VS heeft men een verschrikkelijk lage opkomst, niet alleen daardoor, maar het gevolg is dat politici geen moeite meer steken om mensen te overtuigen die toch zeer moeilijk te bewegen zijn om te gaan stemmen, en dan maar focussen op hen die wel zouden gaan stemmen, en om dan hun bolletje te kleuren. Moet dit het resultaat zijn? Nee, Zweden is een overtuigend voorbeeld dat het ook anders kan, maar ik acht persoonlijk het risico te hoog om het zomaar aan het goed geluk over te laten. Geef mij dus maar opkomstplicht.

En wat de opmerking van coosie betreft, ik geloof daar ook in. Ik ben er van overtuigd, dat mensen die nu gaan stemmen omdat ze moeten, meestal een overdachte keuze maken. Ik heb daar geen bewijs van, mss bestaat het wel, maar ik geloof dat vanuit een gutt-feeling. Mensen zullen niet stemmen op iemand die hen niet aanspreekt, gewoon omdat het het niet veel kan schelen, dan stemmen ze wel op iemand die hen overtuigd, of sluiten ze in elk geval hen uit, die dat niet kunnen. Voor mij zijn dat even legitieme stemmen als de persoon die alle programma's heeft uitgeplozen, en dan uiteindelijk, na lang overpeinzen, dan toch met twijfel in het hart stemt op deze of gene.
En kijk jij ook eens naar de werkelijkheid, belgie is de uitzondering op regel.

Zweden? voorbeeld? Een conservatief, wie er tegen de regel ingaat wordt er vermoord, een nationalistisch land dat de euro niet wenst te aanvaarden en zo alle voordelen van de eu heeft maar weigert mee te bouwen aan een hechte europese "animus". Ik bergrijp niet dat zweden door iedereen als zo progresief wordt beschreven, ma soit.

rood: Leve de verkleutering van ieder politiek denken. Als we dan toch moeten stemmen dan maar op diegene die het mooiste verhaaltje bij elkaar flanst (Sp.a daarom wrschijnlijk zo zwaar tegen)

Geef mensen eens verantwoordeljikheid en geloof eens in ze. Dat is mijn gutt-feeling.
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 19:23   #59
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Maar kijk toch gewoon naar de werkelijkheid, in de VS heeft men een verschrikkelijk lage opkomst,
De vraag die u zich moet stellen is of het een ander resultaat zou opleveren wanneer er meer mensen zouden gaan (moeten) stemmen?
Dat maakt mss niet zo heel veel uit, maar ik vind wel, dat een politicus dan legitiemer kan zeggen, dat hij een bepaald deel van de bevolking vertegenwoordigt, en dat vind ik dan weer voldoende reden om de opkomstplicht te steunen. Vooral omdat het grootste argument van de voorstanders van stemrecht lijkt het willen afschaffen van elke plicht in een democratie te zijn. En dat is wat mij betreft geen noodzaak om een democratie te zijn.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2003, 19:30   #60
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pwvb
rood: Leve de verkleutering van ieder politiek denken. Als we dan toch moeten stemmen dan maar op diegene die het mooiste verhaaltje bij elkaar flanst (Sp.a daarom wrschijnlijk zo zwaar tegen)

Geef mensen eens verantwoordeljikheid en geloof eens in ze. Dat is mijn gutt-feeling.
Het beste verhaaltje? Zolang het maar waarheid is.
En of dat een verwijzing is naar Guy Verhofstadt.

Verkleutering of politiek bereikbaar maken voor de mensen, elk hoe ie het interpreteert. Meer zeg ik er ook niet over.

Geef de mensen verantwoordelijkheid. Wees gerust, de sterken zullen die wel kunnen dragen...


Zo, nu heb ik eens lekker SP.a-militant gespeeld. Ik hou immers niet van liberalen die termen als "populisme", "verkleutering", "lekker kontje", "gratis", "mooiste verhaaltje" en die in dezelfde zin van "socialisten" plaatsen.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be