Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2017, 08:11   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Straf, dat is veel minder dan ik had verwacht.
Hangt ook af van de graad, nog zo'n flauwekulsysteem... 'om niveau 1 te zijn, moet je een universitair diploma op zak hebben'... alsof mensen zonder universitair diploma geen A 1 taken kunnen uitvoeren... maar neen, zij mogen dat niet doen, en kunnen dus hun carrière niet ontwikkelen (de promoties bij de federale overheid althans, bestaan enkel op niveau 1)
(Dit staat los van de vereisten inzake technische expertise uiteraard).
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 08:14   #62
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

euhm ... is het aantal werknemers die je aanstuurt of niet al ter sprake gebracht?

in alle loonclassificatie systemen die ik al onder ogen kreeg toch wel een behoorlijk doorslaggevende factor ...

dat, en het autonoom kunnen beslissen over besteding van budgetten (mogelijk met rechtstreeks rapporteren/uitsluitend verantwoorden aan directie of rvb).

denk dat die twee factoren samen meer dan 50% wegen op de bepaling van je loon.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 juli 2017 om 08:16.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 09:52   #63
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb een tijd als R&D manager gewerkt en daar had ik ook een 40+ ir. voor mij werken. Deze man deed zijn job OK, maar had ook niet meer ambitie. 4400 bruto + firmawagen, en meer wilde de eigenaar niet betalen voor een projectingenieur.

In de petrochemie kan je gemakkelijk meer verdienen, maar de petrochemie is geen maatstaf voor de rest van Vlaanderen, dunkt mij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 10:59   #64
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dat Vlaams bedrijf is dus duidelijk de verkeerde plaats.
Denkt gij?

Er zijn veel mensen die waanvoorstellingen over de lonen van ir-s. Er zijne rdie denken dat die mannen na enkel jaren ervaring 8.0000 euro per maand verdienen.
Ik herinner me hert gesprek enkele jaren geleden met iemand wiens kind net de studie brug. ir. begonnen was. Toen ik hem vertelde wat de gangbare startlonen waren viel hij bijna van verbazing van zijn stoel. "Zo laag, dat kan toch niet." was zijn antwoord. Maar hij vergeleek dat natuurlijk met zijn eigen loon als ing. bij het ter ziele gegane buitenlandse bedrijf: ford.

Dat Vlaams bedrijf kan de verkeerde plaats zijn. Maar beter een plaats dan geen plaats na een bedrijfssluiting.

PS ik heb genoeg loonbrieven van ir.-s gezien. zowel bij wereldbedrijven, overheids-gelinkte (unief en verzelfstandigde bedrijven waar ook nog
ambtenaren werken) als Vlaamse KMO's. Zoveel verschil zit er niet op die lonen (voor hetzelfde werk/verantwoordelijkheid). Bij die overheid gerelateerde (gesubsidieerde) bedrijven kan je trouwens ook maaltijdcheques en een bedrijfswagen krijgen als loontrekkende.

Een Vlaams bedrijf is waarschijnlijk niet de best betalende. Maar je krijgt er dikwijls andere zaken voor in de plaats. Bv sneller doorgroeien naar een hogere, beter betaalde functie waar je ervaring kan opdoen waar je elders niet de kans voor krijgt. Ook de werksfeer kan al eens grondig verschillen. Met ambtenaren samenwerken is schijnbaar ook niet altijd een pretje.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 11:24   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De vakbonden zijn een wereldvreemde troep pipo's met middeleeuws gedachtegoed. Die "vaste benoeming" ad vitam aeternam is in deze tijd gewoon niet meer houdbaar.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 11:41   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bruto is dat niet slecht.
Maar ja netto ?

En dan nog belastingen op uw netto?

Daar kan je niet teveel meer voor studeren.
Sop is de kool niet waard
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 12:12   #67
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denkt gij?

Er zijn veel mensen die waanvoorstellingen over de lonen van ir-s. Er zijne rdie denken dat die mannen na enkel jaren ervaring 8.0000 euro per maand verdienen.
Ik herinner me hert gesprek enkele jaren geleden met iemand wiens kind net de studie brug. ir. begonnen was. Toen ik hem vertelde wat de gangbare startlonen waren viel hij bijna van verbazing van zijn stoel. "Zo laag, dat kan toch niet." was zijn antwoord. Maar hij vergeleek dat natuurlijk met zijn eigen loon als ing. bij het ter ziele gegane buitenlandse bedrijf: ford.

Dat Vlaams bedrijf kan de verkeerde plaats zijn. Maar beter een plaats dan geen plaats na een bedrijfssluiting.

PS ik heb genoeg loonbrieven van ir.-s gezien. zowel bij wereldbedrijven, overheids-gelinkte (unief en verzelfstandigde bedrijven waar ook nog
ambtenaren werken) als Vlaamse KMO's. Zoveel verschil zit er niet op die lonen (voor hetzelfde werk/verantwoordelijkheid). Bij die overheid gerelateerde (gesubsidieerde) bedrijven kan je trouwens ook maaltijdcheques en een bedrijfswagen krijgen als loontrekkende.

Een Vlaams bedrijf is waarschijnlijk niet de best betalende. Maar je krijgt er dikwijls andere zaken voor in de plaats. Bv sneller doorgroeien naar een hogere, beter betaalde functie waar je ervaring kan opdoen waar je elders niet de kans voor krijgt. Ook de werksfeer kan al eens grondig verschillen. Met ambtenaren samenwerken is schijnbaar ook niet altijd een pretje.
Moesten uw zonen inplaats van richting Brussel, richting Dusseldorf of Keulen zijn gegaan dan zaten ze mits IR opleiding nu boven de 8000 euro brutto per maand. (alles inbegrepen, verlofgeld, eindejaarspremie, pensioenrekening enz, indien in leidinggevende functies waarschijnlijk ook een bedrijfswagen).

En de afstand tussen Brussel en het Maasland is niet zo veel verschillend.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 12:39   #68
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Moesten uw zonen inplaats van richting Brussel, richting Dusseldorf of Keulen zijn gegaan dan zaten ze mits IR opleiding nu boven de 8000 euro brutto per maand. (alles inbegrepen, verlofgeld, eindejaarspremie, pensioenrekening enz, indien in leidinggevende functies waarschijnlijk ook een bedrijfswagen).

En de afstand tussen Brussel en het Maasland is niet zo veel verschillend.
Dat zijn keuzes die je maakt in het leven. Maar we spreken over Vlaamse ingenieurs, werkende in Vlaanderen. Als ik met Jan de Nul naar dubai ga, schep ik ook de hopen geld. Als ik voor Europese instellingen ga werken, idem ditto...als als ...als mijn bomma wielen had, was ze een auto.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 12:47   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denkt gij?

Er zijn veel mensen die waanvoorstellingen over de lonen van ir-s. Er zijne rdie denken dat die mannen na enkel jaren ervaring 8.0000 euro per maand verdienen.
Ik herinner me hert gesprek enkele jaren geleden met iemand wiens kind net de studie brug. ir. begonnen was. Toen ik hem vertelde wat de gangbare startlonen waren viel hij bijna van verbazing van zijn stoel. "Zo laag, dat kan toch niet." was zijn antwoord. Maar hij vergeleek dat natuurlijk met zijn eigen loon als ing. bij het ter ziele gegane buitenlandse bedrijf: ford.

Dat Vlaams bedrijf kan de verkeerde plaats zijn. Maar beter een plaats dan geen plaats na een bedrijfssluiting.

PS ik heb genoeg loonbrieven van ir.-s gezien. zowel bij wereldbedrijven, overheids-gelinkte (unief en verzelfstandigde bedrijven waar ook nog
ambtenaren werken) als Vlaamse KMO's. Zoveel verschil zit er niet op die lonen (voor hetzelfde werk/verantwoordelijkheid). Bij die overheid gerelateerde (gesubsidieerde) bedrijven kan je trouwens ook maaltijdcheques en een bedrijfswagen krijgen als loontrekkende.

Een Vlaams bedrijf is waarschijnlijk niet de best betalende. Maar je krijgt er dikwijls andere zaken voor in de plaats. Bv sneller doorgroeien naar een hogere, beter betaalde functie waar je ervaring kan opdoen waar je elders niet de kans voor krijgt. Ook de werksfeer kan al eens grondig verschillen. Met ambtenaren samenwerken is schijnbaar ook niet altijd een pretje.
Correcte analyse.

Op een ander forum was een 36 jarige Sales Director Europe van een grote multinational die zijn loon deelde. Een kleine 8000 euro bruto. Dat is al een erg hoge functie met heel veel verantwoordelijkheid, en veel mensen om aan te sturen.

Dus nu heb je een idee: wil je 4k-5k netto binnenhalen moet je al erg hoog in de boom zitten in loondienst.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:01   #70
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat zijn keuzes die je maakt in het leven. Maar we spreken over Vlaamse ingenieurs, werkende in Vlaanderen. Als ik met Jan de Nul naar dubai ga, schep ik ook de hopen geld. Als ik voor Europese instellingen ga werken, idem ditto...als als ...als mijn bomma wielen had, was ze een auto.
Ik schreef toch dat "Dat Vlaams bedrijf is dus duidelijk de verkeerde plaats".
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:09   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik schreef toch dat "Dat Vlaams bedrijf is dus duidelijk de verkeerde plaats".
Dat weet ik niet. Als ik naar Dusseldorf verhuis kan het ook de verkeerde plaats zijn, want mijn vrouw gaat dat niet leuk vinden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:21   #72
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Correcte analyse.

Op een ander forum was een 36 jarige Sales Director Europe van een grote multinational die zijn loon deelde. Een kleine 8000 euro bruto. Dat is al een erg hoge functie met heel veel verantwoordelijkheid, en veel mensen om aan te sturen.

Dus nu heb je een idee: wil je 4k-5k netto binnenhalen moet je al erg hoog in de boom zitten in loondienst.
Is dat 4-5K iedere maand of gemiddeld per maand (brutto:netto/12) ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:29   #73
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Als ik naar Dusseldorf verhuis kan het ook de verkeerde plaats zijn, want mijn vrouw gaat dat niet leuk vinden.
Dusseldorf is een leuke stad.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:36   #74
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Straf, dat is veel minder dan ik had verwacht.
Een ingenieur is dan ook eigenlijk maar een werkmens met een goed diploma.
Het grootste voordeel van het diploma is dat ge goed ligt op de arbeidsmarkt en praktisch zeker van werk.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:38   #75
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat zijn keuzes die je maakt in het leven. Maar we spreken over Vlaamse ingenieurs, werkende in Vlaanderen. Als ik met Jan de Nul naar dubai ga, schep ik ook de hopen geld. Als ik voor Europese instellingen ga werken, idem ditto...als als ...als mijn bomma wielen had, was ze een auto.
Pas op met die Jan De Nul jobs. Ge krijgt je Bruto loon netto, maar ge moogt fluiten naar alle Belgische sociale voorzieningen en pensioen.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 14:06   #76
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dusseldorf is een leuke stad.
Mijn vrouw heeft de beste job die ze met haar diploma kan hebben hier, vastbenoemd
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 15:19   #77
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Pas op met die Jan De Nul jobs. Ge krijgt je Bruto loon netto, maar ge moogt fluiten naar alle Belgische sociale voorzieningen en pensioen.
Inderdaad altijd opletten als het over lonen gaat. Vooreerst wordt er heel veel over gelogen om te beginnen.
Destijds herinner ik me een vriend die bij VW ging werken aan de band....vet loon....echter VW hield een minimum aan bedrijfsvoorheffing in. Zijn eerste belastingbrief...bijna 4000 euro te betalen....slik.
Net als met pensioenen......als ik hoor hoeveel mijn Nederlandse vriend moet betalen aan belastingen....dan is dat Ollandse pensioen ook al wel wat minder interessant.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 15:20   #78
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn vrouw heeft de beste job die ze met haar diploma kan hebben hier, vastbenoemd
Mijnheer ...Uw vrouw is dus statutair
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 15:47   #79
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Moesten uw zonen inplaats van richting Brussel, richting Dusseldorf of Keulen zijn gegaan dan zaten ze mits IR opleiding nu boven de 8000 euro brutto per maand. (alles inbegrepen, verlofgeld, eindejaarspremie, pensioenrekening enz, indien in leidinggevende functies waarschijnlijk ook een bedrijfswagen).

En de afstand tussen Brussel en het Maasland is niet zo veel verschillend.
Kan jij mij daar jobvoorbeelden van geven?

Als dat zo zou zijn denk ik dat er hier wel ene in Duitsland zou werken. Ik verwacht dat mensen die maandenlang in Duitse (dochter-)bedrijven werkten wel eens gehoord hadden van die hoge lonen.

Uit interesse eens gezocht op lonen voor een phd. Iemand die in België 8.000 euro per maand verdient moet je op jaarbasis (incl vakantiegeld, eindejaarspremien.) tellen aan 14x 8.000= 112.000 euro.

Ik zie die hier nergens staan: https://www.gehalt.de/stellenangebot...se&distance=15
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 16:13   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.490
Standaard

Waarom wantrouwt een benoemde ambtenaar elk voorstel om de vaste benoeming af te schaffen ?
Omdat die politiek gepositioneerden evenveel schaamtegevoel hebben als een Brusselse ps-burgemeester tegenover daklozen:

titel: Promoties �* la carte bij Voedselagentschap
ondertitel: Promoties bij het Federaal Voedselagentschap (FAVV) verlopen allesbehalve volgens het boekje. De ombudsman stelde integriteitsschendingen door topambtenaren vast.



Citaat:
Van onze redactrice Maxie Eckert

BrusselVacatures waarvoor al vóór de interne bekendmaking lijsten circuleren met geschikte kandidaten, collega’s die niet solliciteren voor een promotie omdat ze ervan uitgaan dat die toch voor iemand anders bestemd is, afgesproken bevorderingsprocedures die soms wel, soms niet worden gevolgd. De invulling van vacatures voor personeel bij het Federaal Voedselagentschap (FAVV) is jarenlang niet volgens de regels verlopen. Dat staat in een vertrouwelijk rapport van de Federale Ombudsman, dat De Standaard kon inkijken. Bij de integriteitsschendingen zijn vier topambtenaren betrokken, onder wie de gedelegeerd bestuurder, Herman Diricks.

De Federale Ombudsman spitte na een melding een specifieke bevorderingsronde uit die van begin vorig jaar dateert. Daarvoor werd e-mailverkeer onderzocht en werden FAVV-medewerkers geïnterviewd.

Het onderzoek draait rond zeven vacatures. Al weken voor de vacatures intern gecommuniceerd werden, ging er aan het hoofd van het agentschap een lijst rond met telkens één geschikte kandidaat per vacature. Die lijst werd per mail bevestigd door de gedelegeerd bestuurder. Voor enkele van die medewerkers werd ook al op voorhand een specifieke berekening gemaakt van de budgettaire last door de promotie.

‘De werkwijze van het FAVV gaat in tegen het beginsel van onpartijdigheid’ Rapport Ombudsman

Het FAVV haalde tegenover de Ombudsman aan dat de lijst van geschikte kandidaten niet definitief zou zijn en geen invloed zou hebben op het resultaat van de bevorderingsprocedure. Er zou ook geen tijd en geld verloren gaan aan procedures waarvoor er geen geschikte kandidaten zijn.

Hoe dan ook kwamen uiteindelijk precies de personen van de lijst als winnaar uit de bus voor de vacatures. Dat was ook het geval bij de functies waarvoor meerdere medewerkers hadden gesolliciteerd.

De werkwijze van het FAVV, stelt het rapport van de Ombudsman, leidt tot vooringenomenheid en gaat in tegen het beginsel van onpartijdigheid. Bepaalde integriteitsschendingen zijn, zo klinkt het, ‘een vaste praktijk binnen het FAVV, aangezien die al bestaat sinds kort na de oprichting en gehanteerd wordt voor verschillende functies’. Overigens wees er bij de onderzochte promoties niets op dat mensen op posten belanden zonder dat ze de juiste competenties hebben. Ook belangenvermenging, zoals vriendendiensten, stelde de Ombudsman niet vast.

Een interne bron bevestigt dat er bij het FAVV niet zozeer een cultuur bestaat waarbij vriendjespolitiek heerst, wel een ‘verdeel-en-heers-cultuur’. ‘Promoties worden gebruikt om mensen te paaien en te sussen. Bijvoorbeeld als de top voelt dat iemand ontevreden is, wordt voor hem of haar een vacature opengezet.’ Een tweede bron zegt dat medewerkers voor wie zulke vacatures bedoeld zijn, wel eens mee aan de vacaturebeschrijving mogen sleutelen, zodat ze op maat is geschreven. ‘Ook al voelt het raar, het idee leeft dat je het spel moet meespelen omdat je er anders nooit geraakt.’

In een reactie meldt het FAVV dat het geen fouten gemaakt heeft en dat het de wetgeving voor personeelsbeleid volgt. Afscheidnemend minister van Landbouw Willy Borsus (MR) zou evenwel uit voorzorg en wegens juridische zekerheid de betreffende bevorderingsprocedures stopgezet hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be