Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2008, 16:19   #201
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Waarom heb je Longhorn als opvolger gekozen?

(Ik neem aan dat de regel dat de FvdW z'n opvolger kiest nog steeds van kracht is.)
Omdat hij kandidaat was.
Omdat hij niet tot dezelfde ideologische groep als ik behoor, en het is een gentleman's agreement bij FVDW om een opvolger te kiezen waar je van mening mee verschilt (niet noodzakelijk over elk onderwerp natuurlijk).
Omdat ik hem ken, en er al mee in discussie ben gegaan (vooral over de VS, waar hij zeer veel over weet, aangezien hij er woont).

De andere kandidaten kende ik niet zo goed, of waren 'te links'.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 23 februari 2008 om 16:39.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 21:58   #202
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Je kiest er dan blijkbaar voor om niet te werken, dus keuze voor huisman of huisvrouw. Niets mis met die keuze, maar daar wordt geen uitkering voor verleend. Voor full-time studies kan dan weer een uitzondering gemaakt worden, zoals nu studenten ook een beurs krijgen.
Akkoord dat een student of huisvrouw/-man geen werkloosheidsuitkering krijgt want zo iemand is helemaal niet op zoek naar werk. Maar men kan toch niet ontkennen dat beide een maatschappelijke rol hebben/niet aan hun lot overgelaten kunnen worden?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 21:58   #203
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
En ze begrijpt ook niet waarom ik bvb tegen het verplicht dragen van de autogordel ben.
Geen voorstander van preventieve gezondheidszorg?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 00:04   #204
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Geen voorstander van preventieve gezondheidszorg?
Oh jawel, maar ik ben geen voorstander van het bestraffen van mensen, van boetes geven, wegens een verwaarlozing van preventie van hun kant. Dat vind ik principieel geen goed idee.
Ik wil wel opmerken dat ik altijd een gordel draag als ik passagier in een auto ben, ook op de achterbank. En eigenlijk moet ik toegeven dat ik dit misschien niet zou doen als er nooit geen gordelcampagnes geweest waren. Wie zal het zeggen?
Maar ik denk niet dat de angst voor bestraffing door de overheid de juiste motivatie is die je als maatschappij zou moeten bewerkstelligen inzake preventie. Ik zou boetes voor mensen die geen griepvaccin willen ook zwaar overdreven vinden.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 22:10   #205
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Doctor Strangelove, graag nog een keer uw mening over de volgende stellingen :

- Europa is niet bevrijd na WOII, maar op sluwere manieren bezet door de VSA en de Sovjetunie, iets dat (zij het met meer grond voor de VSA) nu nog steeds verdergaat

- Het ISS is een veel te kostelijke operatie, en staat een bemande missie naar Mars in de weg

-geschiedenis kan in het middelbaar veel interessanter en aanschouwelijker gemaakt worden (en ook met veel hogere retentie van de geleerde stof)

- laaggeschoolde migranten zijn voor een deel hierheen gehaald, niet om te werken, maar als buffer tegen werkweigering van autochtone burgers, die niet met zo weinig tevreden zijn

- Tibet en Xinjiang moeten onafhankelijk worden of verregaande autonomie krijgen
- De Olympische Spelen in Peking moeten geboycot worden, wegens de behandeling in China van Falun Gong-leden en de daaraan gekoppelde organenhandel.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2008, 02:02   #206
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Doctor Strangelove, graag nog een keer uw mening over de volgende stellingen :

- Europa is niet bevrijd na WOII, maar op sluwere manieren bezet door de VSA en de Sovjetunie, iets dat (zij het met meer grond voor de VSA) nu nog steeds verdergaat

- Het ISS is een veel te kostelijke operatie, en staat een bemande missie naar Mars in de weg

-geschiedenis kan in het middelbaar veel interessanter en aanschouwelijker gemaakt worden (en ook met veel hogere retentie van de geleerde stof)

- laaggeschoolde migranten zijn voor een deel hierheen gehaald, niet om te werken, maar als buffer tegen werkweigering van autochtone burgers, die niet met zo weinig tevreden zijn

- Tibet en Xinjiang moeten onafhankelijk worden of verregaande autonomie krijgen
- De Olympische Spelen in Peking moeten geboycot worden, wegens de behandeling in China van Falun Gong-leden en de daaraan gekoppelde organenhandel.
1. Dat is één manier om het te bekijken ja. Er zit zeker veel waarheid in die visie. Maar toch een paar nuanceringen: veel West-Europese leiders vlak na WOII hebben de VS zelf gesmeekt om meer betrokken te zijn met het Europese continent, om via het navo-verdrag de West-Europese landen te beschermen tegen zowel de Duitsers als de USSR. Spaak is hier een goed voorbeeld van. In een klein landje als België waren veel politici, zelfs sociaal-democraten als Spaak, banger voor een isolationistisch Amerika dan voor een imperialistisch Amerika. En dit bleef zo tot een paar jaar na de moord op Kennedy zou ik zeggen, daarna kwam een omslagpunt, en sindsdien worden de transatlantische verhoudingen globaal genomen steeds slechter, met 2003 als voorlopig dieptepunt.

In ieder geval, alhoewel het huidige Europese project absoluut niet mijn ideaal is, moet ik erkennen dat de Europese eenmaking, de euro, de integratie van de voormalige oostbloklanden, ... ervoor heeft gezorgd dat er nu zeker niet langer sprake is van een Europa dat bezet en verdeeld is tussen 2 supermachten. Het feit dat beide grootmachten deze evolutie niet hebben kunnen verhinderen, toont aan dat ze ofwel veel minder macht hebben dan werd gedacht, ofwel dat ze minder evil zijn/waren dan veel mensen denken. Of een combinatie van beide factoren.


2. Ik denk inderdaad ook dat het ISS niet de meest nuttige besteding van ruimtevaart-fondsen is op dit moment. In vergelijking met MIR is het ISS niet echt een grote sprong voorwaarts te noemen. Maar wat wel een positief aspect is dat dit project een samenwerking is van zowel NASA, de ESA, de Russen en de Jappaners. Dus het heeft ook zijn nut op diplomatisch en politiek vlak.
Maar het probleem blijft dat voor sommige zaken de Sojoez-raketten te klein zijn, en men dus wegens het ISS moet blijven die onbetrouwbare space shuttles inzetten. Een idee dat nooit goed gewerkt heeft, eigenlijk, die space shuttles. Sommigen zeggen dat deze verkeerde afslag van de NASA de reden is dat we nog altijd niet op Mars zijn geweest.
In 1970 was er geen mens die dacht dat we in 2008 nog altijd geen bemande vlucht naar Mars zouden gehad hebben vermoed ik.

Nu, los hiervan voorspel ik een nieuwe space race de volgende decennia, met China en India als de nieuwe spelers, terwijl de Russen, Amerikanen en Europeanen hierdoor misschien weer meer aangemoedigd worden. Een multi-polaire ruimtewedloop voor een multi-polaire wereld.

3. Ja, maar dat geldt voor ongeveer alle vakken natuurlijk. Het probleem is hoe je er in slaagt om de juiste mensen leraar te laten worden, hoe je er in slaagt om die op de juiste manier voor te bereiden, op te leiden en te 'inspecteren' en beoordelen, hoe je die enthousiast kunt houden,... Ik denk dat de leerplancommissies en die eindtermen een groot probleem zijn, en creatieve en begeesterende leraars verhinderen om hun job goed te doen.
En over de opleiding regent en aggregaat mag ook wel nog eens serieus worden nagedacht, vind ik.

4. Nee, dat denk ik niet. Een paar ultra-liberale economen zullen die redenering misschien volgen, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is van de historische migraties naar ons land. Als we het dus even niet over gezinshereniging hebben, en al dan niet politieke vluchtelingen eveneens buiten beschouwing laten, dan zien we toch een migratiestop in 1974. Voordien waren er jobs te veel, zeker in de mijnbouw en de industrie, en arbeidskrachten te weinig, dus voerde men actief campagne om Italianen, Turken, Polen, Marokkanen,... aan te trekken. Dit bleef zo gedurende heel die na-oorlogse periode van extreem lage werkloosheid en aanhoudende economische groei. Het stopt na de eerste oliecrisis. En nu, nu het opnieuw al een hele periode relatief goed gaat met de economie (niet et de beurs, met de reële economie), nu de werkloosheid in Vlaanderen een stuk lager is dan pakweg 20 jaar geleden, nu hoor je werkgeversorganisaties en liberale politici meer en meer pleiten voor het opnieuw toestaan van economische migratie.
Ik denk dus dat arbeidsmigranten wel degelijk in de eerste plaats naar hier zijn gehaald met de bedoeling ze hier te laten werken, om de openstaande jobs in te vullen. Dit neemt niet weg dat ze de facto wel kunnen gebruikt worden op de manier die jij beschrijft.

5. Ja, vind ik zeker. De manier waarop de Chinese centrale regering daar al decennia lang de rechten van de lokale bevolking op een verschrikkelijke manier met voeten treedt, toont aan dat de huidige staatsstructuur de rechten van de Tibeten en de Oeigoeren niet kan waarborgen. De vertegenwoordigers van deze op papier reeds 'autonome regio's' in het Nationaal Volkscongres doen niet meer dan de schijn ophouden. Het gaat hier om bezetting, om mensen die uit hun huizen worden gepest door militair-industriële corporaties.

6. Persoonlijk denk ik niet dat de Olympische Spelen in China boycotten, om welke reden dan ook, erg effectief zou zijn. En ik geloof evenmin dat de Spelen een zegen voor de mensenrechten en de democratie zullen zijn. Ik denk dat men de neiging heeft om de impact van Olympische Spelen te overschatten. Seoul '88 heeft inderdaad de democratisering van Zuid-Korea geholpen, maar dat was enkel mogelijk omdat dit paste in een algemene structurele onderstroom die begon op de Fillippijnen in '86 en eindigde met de val van Soehartoe in Indonesië. Wat ik bedoel is: een democratisch Zuid-Korea kwam niet plots uit de lucht vallen als neven-effect van de Spelen. Het was iets dat paste in wat er op dat moment, als gevolg van Gorbatsjov's hervormingen en het einde van de Koude Oorlog, in heel Azië bezig was.

Dus volgens mij zal een boycott nu niet zoveel uitmaken, omdat het China worst zal wezen of een klein West-Europees landje nu al dan niet komt

Maar ik heb inderdaad al verontrustende berichten gehoord over orgaantransplantaties bij Chinese gevangenen (niet enkel bij Falun Gong-leden). In een ideale wereld zouden onze vertegenwoordigers in de WTO, en onze EU-handelscommisaris, en onze staatshoofden en ministers en prinsen op staatsbezoek in China hier duidelijker standpunten over moeten innemen, en niet de prioriteit verlenen aan investeringsmogelijkheden voor "onze" bedrijven, maar ja...
Kortom ik zou liever hebben dat onze politici een beetje meer aan politiek zouden doen, ik verwacht dit niet zozeer van Tia Hellebaut.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 25 februari 2008 om 02:05.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be