Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Sport
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Sport Van voetbal tot worstelen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 april 2023, 01:00   #1
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard Competitiehervorming Jupiler Pro League

Dit is volgens mij het beste competitieformat voor België.

14 clubs, dus een reguliere competitie van 26 wedstrijden, gevolgd door Play Offs.

Play Off 1:
1. Racing Genk (CL-voorronde)
2. Union (CL-voorronde)
3. Antwerp (EL)
4. Club Brugge (UECL)
5. KAA Gent (barragematch tegen Westerlo)
6. Standard Luik

Play Off 2:
7. Westerlo (barragematch tegen KAA Gent)
8. Cercle Brugge
9. Charleroi
10. OHL
11. Anderlecht
12. STVV (barragematch)
13. KV Mechelen (degradatie)
14. KV Kortrijk (degradatie)

Play Off 1:
Hier strijdt men om de titel en voor de Europese tickets.

Play Off 2:
Hier strijdt men tegen de degradatie en de winnaar van Play Off 2 speelt tegen nr. 5 van Play Off 1 om een Conference League ticket.

Conclusie:
- Met dit competitieformat creëer je spanning bovenin, onderin én in het midden want iedereen speelt ergens voor.
- Je hebt 4 brolploegen minder dan vandaag wat het niveau ten goede komt.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 08:56   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Mijn gedacht:
1. De winnaar van de reguliere competitie is kampioen en de Europese plaatsen worden verdeeld tussen de eersten van de stand en de Bekerwinnaar. Zoals het was vóór de play-offs dus.
2. Er is geen 2. Die play-offs, zeker met halvering van de punten, zijn onnozel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 11:45   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mijn gedacht:
1. De winnaar van de reguliere competitie is kampioen en de Europese plaatsen worden verdeeld tussen de eersten van de stand en de Bekerwinnaar. Zoals het was vóór de play-offs dus.
2. Er is geen 2. Die play-offs, zeker met halvering van de punten, zijn onnozel.
Beter zou zijn ,splits die Belgische krabbenmand

en richt een Vlaamse en een Waalse competitie op.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 21:00   #4
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Mijn gedacht:
1. De winnaar van de reguliere competitie is kampioen en de Europese plaatsen worden verdeeld tussen de eersten van de stand en de Bekerwinnaar. Zoals het was vóór de play-offs dus.
U bedoelt die tijden dat België op een zielige 14de plaats stond.

Brrrr, barre voetbaltijden waren dat.

Citaat:
2. Er is geen 2. Die play-offs, zeker met halvering van de punten, zijn onnozel.
Zever, he. Play Offs leveren geld op en daar draait de wereld en dus ook het voetbal om.

België heeft geen 18 interessante clubs zoals Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk wel hebben dus dan zijn er slechts 2 opties: Beneliga of Play Offs.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 21:11   #5
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Afschaffing play offs zou ik het liefste zien. Maar ik volg die competitie niet meer dus ze doen maar.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 21:54   #6
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Afschaffing play offs zou ik het liefste zien. Maar ik volg die competitie niet meer dus ze doen maar.
Clubs gaan financieel niet in hun eigen vel snijden he.

De vraag is niet of play offs nodig zijn in België, wel op welke manier ze het best georganiseerd worden.

16 of 18 clubs is een afgrijselijk idee want dan krijg je te veel brolploegen.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 00:37   #7
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

mijn gedacht: den Antwerp is kampioen
de rest doet moeilijk over details
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 07:01   #8
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Clubs gaan financieel niet in hun eigen vel snijden he.

De vraag is niet of play offs nodig zijn in België, wel op welke manier ze het best georganiseerd worden.

16 of 18 clubs is een afgrijselijk idee want dan krijg je te veel brolploegen.
Brolploegen?

Moesten stadiums nu vol zitten dan kan ik snappen dat men meer wedstrijden wil omwille van de inkomsten. Echter, de stadiums lopen leeg en zou het niet kunnen dat al die veranderingen omwille van het geld van de paar grotere clubs daar voor iets tussen zitten?

Een van de leuke dingen in voetbal is vergelijkingen over lange tijd. Traditie is van belang in zo'n oude sport. Statistieken. Verander het systeem en ook dat wordt moeilijk of vervalst. Interesse wordt erdoor verloren.

En persoonlijk vind ik dat die sponsor namen in de naam van de competitie zelf iets goedkoops hebben. Premier league klinkt beter als Caraboa cup of Jupiler pro league. Dat klinkt alleen al als iets derderangs.

Overdosis en overcomplicatie doen ook interesse verliezen.

En natuurlijk de endemische corruptie waar in feite niets aan gedaan wordt. Ook daar maakt geld soort kapot.

Verkeerde weg is ingeslagen en blijft ingeslagen. En ik zoek het wel elders.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 april 2023 om 07:06.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 21:12   #9
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Brolploegen?

Moesten stadiums nu vol zitten dan kan ik snappen dat men meer wedstrijden wil omwille van de inkomsten. Echter, de stadiums lopen leeg en zou het niet kunnen dat al die veranderingen omwille van het geld van de paar grotere clubs daar voor iets tussen zitten?

Een van de leuke dingen in voetbal is vergelijkingen over lange tijd. Traditie is van belang in zo'n oude sport. Statistieken. Verander het systeem en ook dat wordt moeilijk of vervalst. Interesse wordt erdoor verloren.

En persoonlijk vind ik dat die sponsor namen in de naam van de competitie zelf iets goedkoops hebben. Premier league klinkt beter als Caraboa cup of Jupiler pro league. Dat klinkt alleen al als iets derderangs.

Overdosis en overcomplicatie doen ook interesse verliezen.

En natuurlijk de endemische corruptie waar in feite niets aan gedaan wordt. Ook daar maakt geld soort kapot.

Verkeerde weg is ingeslagen en blijft ingeslagen. En ik zoek het wel elders.
En nu ter zake graag: wat is volgens u de meest aantrekkelijke competitieformule voor de Jupiler Pro League?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2023, 21:36   #10
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard



Zo zal de competitie er vanaf volgend seizoen uit zien.

Is zeker een verbetering tegenover het huidige systeem maar ik verkies toch het systeem uit mijn openingspost.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2023, 21:47   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht


Zo zal de competitie er vanaf volgend seizoen uit zien.

Is zeker een verbetering tegenover het huidige systeem maar ik verkies toch het systeem uit mijn openingspost.
Het is compleet belachelijk. Je kan 1ste eindigen in de reguliere competitie en toch geen Europees voetbal spelen.
Schaf die play-offs gewoon af.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2023, 23:56   #12
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is compleet belachelijk. Je kan 1ste eindigen in de reguliere competitie en toch geen Europees voetbal spelen.
Euh, ja.

De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.

Citaat:
Schaf die play-offs gewoon af.
Daar heeft België onvoldoende boeiende clubs voor.

Play Offs zorgen voor volle stadions en wedstrijden met het mes tussen de tanden. Ook niet onbelangrijk: het brengt geld in het bakje vanwege de televisiegelden.

Dus niet akkoord, Play Offs bieden een grote meerwaarde aan het Belgisch voetbal.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2023, 19:59   #13
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Beter zou zijn ,splits die Belgische krabbenmand

en richt een Vlaamse en een Waalse competitie op.
Volgens mij zouden we beter af zijn met een BeNeLiga, geef desnoods Luxemburg ook een plekje. De Nederlandse Eredivisie is iets groter dan de Belgische Jupiler Pro League, dus Luxemburg zou hierbij kunnen helpen.
Bijvoorbeeld een competitie van 20, met 10 Nederlandse Clubs, 9 Belgische en 1 Luxemburgse? Dat lijkt me een redelijke verdeling.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 21:47   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Volgens mij zouden we beter af zijn met een BeNeLiga, geef desnoods Luxemburg ook een plekje. De Nederlandse Eredivisie is iets groter dan de Belgische Jupiler Pro League, dus Luxemburg zou hierbij kunnen helpen.
Bijvoorbeeld een competitie van 20, met 10 Nederlandse Clubs, 9 Belgische en 1 Luxemburgse? Dat lijkt me een redelijke verdeling.
De Nederlandse competitie is qua niveau (uitgezonderd misschien de topclubs) vergelijkbaar met de Belgische. Is daar ooit vraag geweest naar play-offs?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 23:43   #15
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Nederlandse competitie is qua niveau (uitgezonderd misschien de topclubs) vergelijkbaar met de Belgische. Is daar ooit vraag geweest naar play-offs?
Ja, maar door druk van de top 3 nooit voor de titel. We hebben nu nog een playoff voor een Conference League (voorronde) ticket, de meeste zijn gesneuveld. De enige met unanieme steun is de playoff tussen de Eerste Divisie en de Eredivisie.
Verder heeft Nederland ook altijd gewoon een Eredivisie van 18 clubs gehouden, hoe klein is de Eerste Klasse wel niet geweest, 16 clubs of zelfs 14?

Qua BeNeLiga 10 clubs voor Nederland is zelfs bescheiden, op basis van inwonertal zou 11 of zelfs 12 ook nog kunnen. Vergeet dat nooit de Nederlandse televisie markt is groter dan de Belgische, dus pariteit kunnen jullie vergeten, mij leek 10, 9 en 1 daarom meer dan redelijk.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 12:41   #16
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.426
Standaard

1. Het niveau is gestegen. Daar is een objectieve parameter voor: de UEFA-coëfficiënt. Voor de hervorming stond België 14de, nu ???
2. Er is véél meer spanning in de competitie gebracht: waar men vroeger speelde om kampioen te worden, niet te zakken of Europees te spelen, speelt men nu voor al die dingen én om de PO's te halen. Veel meer teams zijn daardoor veel langer betrokken in belangrijke matchen dan vroeger.
3. Er zijn véél minder non-matchen dan vroeger. Vroeger waren er ploegen die bij de winterstop al niets meer te winnen of te verliezen hadden. Nu moeten ze haast allen tot op het einde ergens voor spelen: er is veel meer spanning gebracht doordat 6 ploegen prijs hebben. PO 2-matchen zijn vaak non-matchen, maar ze spelen nog steeds ergens voor, en het aantal PO2-matchen ligt nog altijd veel lager dan het aantal matchen dat je vroeger had tussen ploegen die 6de tot 14de stonden.
4. Het aantal topmatchen verdubbelt, met meer inzet en een hoger algemeen niveau tot gevolg en -door de halvering van de punten- uiteindelijk een kampioen die kampioen wordt door zich te bewijzen tegen de goede ploegen.
5. Elke match heeft belang in een competitie met 18? Het tegendeel is waar. Héél veel matchen hebben al snel geen enkel belang meer, en zijn niets meer dan oefenmatchen in het voorseizoen. Het argument dat het eerste deel van de competitie van geen belang is door de halvering, klopt ook niet: er zijn meer punten te verdienen in het eerste deel dan in de PO's en tot op heden hebben bijna altijd diegenen die voor de PO's aan de leiding stonden, ook de titel behaald (op 2 keer na, dacht ik).
6. En dan is er nog het allerslechtste argument: het zou "oneerlijk" zijn. Elke arbitrair betaalde competitieformat heeft massa's aspecten die iemand "eerlijk" of "oneerlijk" kan vinden.
7. Of misschien is het allerslechtste argument wel dat men dat in de grote landen niet doet... PO 2 diende net om meer inkomsten te genereren en het niveau te verhogen. Dat is gelukt. Maar dat is ook iets dat in de grote landen helemaal niet nodig was.
__________________
Citaat:
In 1272, Muslims first invented the condom using a goat's lower intestine..
In 1873, the British somewhat refined this idea by taking it out of the goat first....
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 23:30   #17
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Beneliga?

Van mij mag het maar het momentum is weg:

- Nederland (6de) en België (8ste) doen het goed op de UEFA-ranking
- Dankzij de Conference League kunnen Nederlandse en Belgische topclubs opnieuw dromen om een Europese beker te winnen.

Ik zie het niet meer gebeuren nu.

Een Luxemburgse club in de Jupiler Pro League zou wel leuk zijn. Ze hebben daar recent een klein, modern en schattig stadionnetje gebouwd.

Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2023, 23:29   #18
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Beneliga?

Van mij mag het maar het momentum is weg:

- Nederland (6de) en België (8ste) doen het goed op de UEFA-ranking
- Dankzij de Conference League kunnen Nederlandse en Belgische topclubs opnieuw dromen om een Europese beker te winnen.

Ik zie het niet meer gebeuren nu.

Een Luxemburgse club in de Jupiler Pro League zou wel leuk zijn. Ze hebben daar recent een klein, modern en schattig stadionnetje gebouwd.

Momentum was altijd al een dingetje voor de Beneliga. Toevallig doen we het nu allebei goed, voorheen was de vragende partij meestal het land in de mindere fase, terwijl dan juist het andere land best goed bezig was.
Oppositie zat vaak ook bij de middenmoot clubs, clubs die niet voor Europees voetbal spelen, maar ook niet degraderen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2023, 23:31   #19
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

Uitstekende editie van de play-offs waren het alweer.

- 3 keer een vol huis bij Antwerp, Genk en Union. Enkel de Bruggelingen lieten het enigszins afweten.

- Spanning tot letterlijk de laatste seconde met 3 verschillende kampioenen in de laatste 10 minuten en de knal van Toby die Europa rondgaat.

- Oogstrelend voetbal zie je haast nooit in de play-offs wegens de te grote belangen. Aan intensiteit echter geen gebrek. In dat opzicht een uitstekende
voorbereiding voor de belangrijke Europese voorrondes die er eind juli al zitten aan te komen. In België word je kampioen tegen de topclubs en niet zoals vroeger tegen brolploegen als Lommel en Moeskroen.

Wie nog steeds niet begrijpt dat België play-offs nodig heeft, zal het helaas nooit begrijpen.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2023, 23:38   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Uitstekende editie van de play-offs waren het alweer.

- 3 keer een vol huis bij Antwerp, Genk en Union. Enkel de Bruggelingen lieten het enigszins afweten.

- Spanning tot letterlijk de laatste seconde met 3 verschillende kampioenen in de laatste 10 minuten en de knal van Toby die Europa rondgaat.

- Oogstrelend voetbal zie je haast nooit in de play-offs wegens de te grote belangen. Aan intensiteit echter geen gebrek. In dat opzicht een uitstekende
voorbereiding voor de belangrijke Europese voorrondes die er eind juli al zitten aan te komen. In België word je kampioen tegen de topclubs en niet zoals vroeger tegen brolploegen als Lommel en Moeskroen.

Wie nog steeds niet begrijpt dat België play-offs nodig heeft, zal het helaas nooit begrijpen.
Dat was het eigenlijk ook al op het eind van de reguliere competitie. Datzelfde scenario was er toen ook al.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be