Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2018, 15:56   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als we even naar Nederland kijken, dan kan en niet zeggen dat het daar goed loopt.
Want hoewel Holland rijkdom heeft, zijn Limburg, Friesland, Drente en Groningen minder rijke provincies en zijn die ook niet echt gelukkig met het gedrag van de Hollanders.
Zelfs hier in België kan je er zo uithalen wie uit Holland komt en wie uit de andere Nederlandse provincie's.
Enkel door hun arrogant gedrag.
Bestaan er in Nederland dan separatistische partijen zoals in België?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2018, 21:19   #322
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of het allemaal waar is wat u ons opdist, (over Leopold I, nb.) zou ik toch eens moeten checken. Maar zelfs dan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zal me een zorg wezen wat Leopold I zei en gezegd heeft.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 september 2018 om 21:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 00:27   #323
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat het land vrij snel uit mekaar zou vallen, is dus niet waar gebleken.
Dat hangt er maar van af hoe ge het bekijkt. Het unitaire België van Polle I bestaat alleszins niet meer.
En als ik nog maar vaststel dat de belastingaangiften van de drie gewesten er voor aanslagjaar 2018 voor de eerste keer anders uitzien...
En ik zie niets dat erop wijst dat die evolutie poltsklaps zou zijn stilgevallen...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 september 2018 om 00:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 00:33   #324
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.427
Standaard

Moeilijk te zeggen. Men vergelijkt de Belgische situatie vaak met Tsjechoslovakije, maar ik denk dat het evidenter zou zijn Nederlanders en Vlamingen met Tsjechen en Slovaken te vergelijken.
Beide volkeren hebben een grote affiniteit voor elkaar en communiceren met elkaar in eigen taal, maar omwille van hun eeuwenlange aparte ontwikkeling was samen regeren geen synecure. Toch bestaat er nog steeds een minderheid Tsjechen en Slovaken die de scheiding jammer vinden.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 00:36   #325
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Moeilijk te zeggen. Men vergelijkt de Belgische situatie vaak met Tsjechoslovakije, maar ik denk dat het evidenter zou zijn Nederlanders en Vlamingen met Tsjechen en Slovaken te vergelijken.
Beide volkeren hebben een grote affiniteit voor elkaar en communiceren met elkaar in eigen taal, maar omwille van hun eeuwenlange aparte ontwikkeling was samen regeren geen synecure. Toch bestaat er nog steeds een minderheid Tsjechen en Slovaken die de scheiding jammer vinden.
Inderdaad... Was!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2018, 20:40   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Moeilijk te zeggen. Men vergelijkt de Belgische situatie vaak met Tsjechoslovakije, maar ik denk dat het evidenter zou zijn Nederlanders en Vlamingen met Tsjechen en Slovaken te vergelijken.
Beide volkeren hebben een grote affiniteit voor elkaar en communiceren met elkaar in eigen taal, maar omwille van hun eeuwenlange aparte ontwikkeling was samen regeren geen synecure. Toch bestaat er nog steeds een minderheid Tsjechen en Slovaken die de scheiding jammer vinden.
Dat heimwee komt eerder voor bij de Tsjechen dan bij de Slovaken, hoor. Op mijn opeenvolgende reizen door Slovakije heb ik maar weinig gemerkt van enige nostalgie naar de ?SFR en nog veel minder naar de ?SSR.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 08:45   #327
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Moeilijk te zeggen. Men vergelijkt de Belgische situatie vaak met Tsjechoslovakije, maar ik denk dat het evidenter zou zijn Nederlanders en Vlamingen met Tsjechen en Slovaken te vergelijken.
Beide volkeren hebben een grote affiniteit voor elkaar en communiceren met elkaar in eigen taal, maar omwille van hun eeuwenlange aparte ontwikkeling was samen regeren geen synecure. Toch bestaat er nog steeds een minderheid Tsjechen en Slovaken die de scheiding jammer vinden.
Het alfabet en de religie is verschillend door de tijd heen. Slowaken zijn orthodox en Tsjechen merendeels katholiek. Slowaken hadden voorheen ook een Cyrillisch schrift en Tsjechen Romaans. Het verschil is dus wezenlijk groter dan bij ons.

De nog resterende christenen in Vlaanderen en Nederland zijn merendeels katholiek en het alfabet is hetzelfde.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 september 2018 om 08:50.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 09:02   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het alfabet en de religie is verschillend door de tijd heen. Slowaken zijn orthodox en Tsjechen merendeels katholiek. Slowaken hadden voorheen ook een Cyrillisch schrift en Tsjechen Romaans. Het verschil is dus wezenlijk groter dan bij ons.
Slovaken zijn even katholiek als Tsjechen. Meer zelfs, Slovaken zijn sterker praktizerend katholiek gebleven dan hun vroegere staatsgenoten. Je vindt enkel in het oosten van Slovakije uniaten van de Grieks-katholieke Kerk, katholieken van de oosterse ritus. Etnisch gaat het vaak over Roethenen, sterk verwant met de naburige Oekraïners, maar in Slovakije beschouwen ze zich als onderscheiden maar niet gescheiden van de andere Slovaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 09:03   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De nog resterende christenen in Vlaanderen en Nederland zijn merendeels katholiek en het alfabet is hetzelfde.
Dat klopt zeker niet. De grootste (en nog steeds groeiende) groep nog praktizerende christenen in de Nederlanden zijn protestanten en te vinden bij de Bevindelijken.

De grootste groep naamchristenen is dan weer te vinden bij de katholieken, maar de mispraktijk ligt bedroevend laag en blijft jaar na jaar dalen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 10:24   #330
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt zeker niet. De grootste (en nog steeds groeiende) groep nog praktizerende christenen in de Nederlanden zijn protestanten en te vinden bij de Bevindelijken.

De grootste groep naamchristenen is dan weer te vinden bij de katholieken, maar de mispraktijk ligt bedroevend laag en blijft jaar na jaar dalen.
Kerkbezoek bij de katholieken is 17%, katholieken vormen iets minder dan 25% van de gelovige bevolking. Verder protestanten van de pkn zijn 6% van de bevolking, kerkbezoek is daar 56%.
Gereformeerden zijn 3% van de bevolking en kerkbezoek is daar 66%.
Dus dus het totale aantal keren kerkbezoek van katholieken wijkt minder dan 3% af ten opzichte van het totale aantal protestanten en gereformeerden samen.

Nogal in de marge dus. De katholieken zijn en blijven de grootste groep in Nederland, ook het totale aantal keren kerkbezoek is niet te verwaarlozen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 11:14   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Kerkbezoek bij de katholieken is 17%, katholieken vormen iets minder dan 25% van de gelovige bevolking. Verder protestanten van de pkn zijn 6% van de bevolking, kerkbezoek is daar 56%.
Gereformeerden zijn 3% van de bevolking en kerkbezoek is daar 66%.
Dus dus het totale aantal keren kerkbezoek van katholieken wijkt minder dan 3% af ten opzichte van het totale aantal protestanten en gereformeerden samen.

Nogal in de marge dus. De katholieken zijn en blijven de grootste groep in Nederland, ook het totale aantal keren kerkbezoek is niet te verwaarlozen.
Ik had het niet over de PKN, maar wel over de bevindelijk gereformeerden. Het kerkbezoek is daar bijna 100%. Ook groeit de groep heel sterk aan, o.m. door een hoog geboortecijfer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 11:18   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Kerkbezoek bij de katholieken is 17%, katholieken vormen iets minder dan 25% van de gelovige bevolking. Verder protestanten van de pkn zijn 6% van de bevolking, kerkbezoek is daar 56%.
Gereformeerden zijn 3% van de bevolking en kerkbezoek is daar 66%.
Dus dus het totale aantal keren kerkbezoek van katholieken wijkt minder dan 3% af ten opzichte van het totale aantal protestanten en gereformeerden samen.
Volgens de laatste cijfers van het CBS liggen de cijfers iets anders: 24% katholieken, 26% protestanten (naar gezindte kan dit verder uitgesplitst worden) en 50% niet verbonden aan een gezindte.

Kerksheid onder katholieken: 4%, bij de protestanten gaat het van 3% tot 5%.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 11:37   #333
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens de laatste cijfers van het CBS liggen de cijfers iets anders: 24% katholieken, 26% protestanten (naar gezindte kan dit verder uitgesplitst worden) en 50% niet verbonden aan een gezindte.

Kerksheid onder katholieken: 4%, bij de protestanten gaat het van 3% tot 5%.
Gaarne bron / link

Nogal vreemd dat sinds 2015 dit zo ingrijpend is gewijzigd...

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 september 2018 om 11:40.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 13:43   #334
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens de laatste cijfers van het CBS liggen de cijfers iets anders: 24% katholieken, 26% protestanten (naar gezindte kan dit verder uitgesplitst worden) en 50% niet verbonden aan een gezindte.

Kerksheid onder katholieken: 4%, bij de protestanten gaat het van 3% tot 5%.
Deze cijfers zijn volgens mij volstrekt verouderd.
Echter er zijn verschillende onderzoeken.
Het CBS weet alleen wat de ouders hebben ingeschreven bij de burgerlijke stand.
De meest recente onderzoeken die ik heb gezien van zoals mensen zelf aangeven.(plus minus)
15 % katholieken en 2% kerkbezoekers
15 % protestanten en 7 a 8 % kerkbezoekers
5% moslim
5 % andere religies
60 % niet godsdienstig/humanistisch
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 13:44   #335
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Gaarne bron / link

Nogal vreemd dat sinds 2015 dit zo ingrijpend is gewijzigd...

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
Veel mensen zijn overleden en CBS cijfers kloppen niet.

Laatst gewijzigd door cato : 8 september 2018 om 13:45.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 14:42   #336
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Veel mensen zijn overleden en CBS cijfers kloppen niet.
Kan, blijft een momentopname. Voorlopig ga ik uit van momentopnames, ook al zijn ze niet meer representatief.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 16:06   #337
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat heimwee komt eerder voor bij de Tsjechen dan bij de Slovaken, hoor. Op mijn opeenvolgende reizen door Slovakije heb ik maar weinig gemerkt van enige nostalgie naar de ?SFR en nog veel minder naar de ?SSR.
Slovaken en Tsjechen komen nog steeds goed overeen ondanks alles. Wel hebben de Slovaken nooit echt hun identiteit kunnen uitbouwen wegens een sterke Magyariseringsdruk.

In het latere Tsjechoslovakije (tijdens het Interbellum bestond het ook als democratische staat) was Slovakije erg onderontwikkeld. Het was zowat het armste deel van het voormalige Hongaars bestuurde deel van Oostenrijk-Hongarije. De Tsjechen hebben veel geïnvesteerd in het uitbouwen van Slovakije gedurende het gehele bestaan van Tsjechoslovakije, maar dat heeft ook bijgedragen tot een gevoel van overschaduwd te worden door de Tsjechen.

Wat ik wel zie is veel gelijkenissen in Tsjechen en Slovaken met Nederlanders en Vlamingen. Tijdens die 15 jaar onder Willem deed het Noorden ook enorm veel om onze welvaart te stimuleren, maar dat werd hen evenmin in dank afgenomen. Bij ons is er wel het verschil wegens een Franstalige component die ons evenzeer 'vreemd' aandoet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 september 2018 om 16:06.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 16:45   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Gaarne bron / link

Nogal vreemd dat sinds 2015 dit zo ingrijpend is gewijzigd...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Deze cijfers zijn volgens mij volstrekt verouderd.
Echter er zijn verschillende onderzoeken.
Het CBS weet alleen wat de ouders hebben ingeschreven bij de burgerlijke stand.
De meest recente onderzoeken die ik heb gezien van zoals mensen zelf aangeven.(plus minus)
15 % katholieken en 2% kerkbezoekers
15 % protestanten en 7 a 8 % kerkbezoekers
5% moslim
5 % andere religies
60 % niet godsdienstig/humanistisch
De cijfers gaan tot 2017:

http://statline.cbs.nl/Statweb/publi...6&HDR=T&STB=G1
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 16:47   #339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Slovaken en Tsjechen komen nog steeds goed overeen ondanks alles. Wel hebben de Slovaken nooit echt hun identiteit kunnen uitbouwen wegens een sterke Magyariseringsdruk.
Ondertussen heb ik het land al enkele malen bezocht. De Slovaken zijn identitair heel zelfbewust. Dat ze volgens u "nooit echt hun identiteit hebben kunnen uitbouwen", klopt alleszins niet met het Slovaakse volk anno 2018. De Slovaken koesteren in het bijzonder hun liederenschat en volksdans, waarmee ze zich sterk onderscheiden van bijvoorbeeld de Tsjechen (waar de dominerende volksliederen sterke gelijkenis vertonen met de Zuid-Duitse/Oostenrijkse cultuur).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 18:57   #340
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen heb ik het land al enkele malen bezocht. De Slovaken zijn identitair heel zelfbewust. Dat ze volgens u "nooit echt hun identiteit hebben kunnen uitbouwen", klopt alleszins niet met het Slovaakse volk anno 2018. De Slovaken koesteren in het bijzonder hun liederenschat en volksdans, waarmee ze zich sterk onderscheiden van bijvoorbeeld de Tsjechen (waar de dominerende volksliederen sterke gelijkenis vertonen met de Zuid-Duitse/Oostenrijkse cultuur).
Wel, ze hebben een vrij korte geschiedenis van zelfbeschikking. Tsjechen hebben op een veel vroeger stadium hun nationale zelfbewustzijnsbeweging kunnen ontwikkelen dan de Slovaken en hebben in de geschiedenis voordien meer zulke perioden gehad.

Verder herhaal ik maar wat een Slovaakse persoon zegt.

https://www.youtube.com/watch?v=JojFY6BHdTo

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 september 2018 om 18:59.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be