Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2023, 07:40   #81
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Je goei hart laten zien?
Voor wat?
Door op uw gezever te blijven antwoorden.

Citaat:
Lezen! Het staat er toch bij!
Het capaciteitstarief dient om de capaciteitsuitbreiding van het net te financieren....het woord zegt het al zelf.
Dus betalen we dubbel want wij betalen ook al JAREN op elke factuur voor diezelfde capaciteitsuitbreiding door de distributiekosten
U begrijpt hopelijk dat het capaciteitstarief een manier is om voor een deel de distributiekosten te berekenen eh? Want ik vrees er voor.

Het capaciteitstarief komt immers niet bovenop de distributiekosten, het vervangt een deel van de distributiekosten. Waar u uw 'dubbel betalen' vandaan haalt is me dan ook een raadsel.

Dat jij hier nu, zonder een spier te verrekken, ligt te beweren dat het capaciteitstarief een bijkomende kost is bovenop de distributiekosten toont nog maar eens aan hoe goed jij van de situatie op de hoogte bent.
Je lult overduidelijk gewoon maar wat in het rond.

Leg mij maar eens uit dat, als het capaciteitstarief dubbel betalen inhoudt, hoe sommige mensen door het capaciteitstarief MINDER gaan betalen.
Ze betalen dubbel, maar toch minder...
Dat kan wiskundig enkel als ze voordien al betaald werden voor de distributiekosten in plaats dat ze er voor zouden betalen.

En nu is het echt afgelopen hoor.

Je slaagt er blijkbaar in elke keer met nog grotere onzin af te komen.
Joost mag weten wat je hier nog allemaal uit je mouw gaat schudden maar ik ga er niet meer op wachten.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2023, 12:04   #82
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Misschien een stomme vraag maar ik lees altijd dat mensen die hun auto thuis opladen moeten uitkijken voor hun maandpieken.

Dan vraag ik me af: hoe moeilijk kan het zijn om (vanuit de fabrikant of after-market) de lader zo in te stellen dat hij om de 14 minuten een tiental seconden stopt met laden.

Ook zo met warmtepompen. Is het zo moeilijk voor de fabrikant om de warmtepompen zo te fabriceren dat ze binnen de 15 minuten telkens heel even stoppen?

Je veroorzaakt dan toch geen pieken meer?
Als ik de antwoorden op deze vraag bekijk zijn er blijkbaar toch nog meer mensen die niet weten hoe het juist met die pieken zat.

Want van twee toestellen er eentje een paar seconden uitschakelen heeft nauwelijks invloed op de kwartierpiek.

Heb er net de juiste uitleg eens over gelezen en als ik nu reken met twee toestellen van 2kW die ik een kwartier laat draaien komt de piek uit op 4kW.

Leg ik gedurende dat kwartier 1 van die toestellen een minuutje stil zit ik niet met een piek van 2kW (zoals ik eerst dacht) maar met eentje van 3,87kW.

Even stillegen heeft dus weinig zin.

Ik heb tot nu toe die kwartierpiek altijd verkeerd begrepen en als ik hier rondkijk zijn er nog wel meer mensen die dat doen.
Een lader ontwikkelen die elk kwartier even stopt heeft gewoon geen zin.
Niemand die me daar attent op maakte.

In principe is het vrij simpel maar je moet het weten.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 21 september 2023 om 12:06.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2023, 14:25   #83
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als ik de antwoorden op deze vraag bekijk zijn er blijkbaar toch nog meer mensen die niet weten hoe het juist met die pieken zat.

Want van twee toestellen er eentje een paar seconden uitschakelen heeft nauwelijks invloed op de kwartierpiek.

Heb er net de juiste uitleg eens over gelezen en als ik nu reken met twee toestellen van 2kW die ik een kwartier laat draaien komt de piek uit op 4kW.

Leg ik gedurende dat kwartier 1 van die toestellen een minuutje stil zit ik niet met een piek van 2kW (zoals ik eerst dacht) maar met eentje van 3,87kW.

Even stillegen heeft dus weinig zin.

Ik heb tot nu toe die kwartierpiek altijd verkeerd begrepen en als ik hier rondkijk zijn er nog wel meer mensen die dat doen.
Een lader ontwikkelen die elk kwartier even stopt heeft gewoon geen zin.
Niemand die me daar attent op maakte.

In principe is het vrij simpel maar je moet het weten.
1 minuut stil of 14 minuten van 15 minuten van 2 kW is gewoon rekenkundig , en als dat maar 1 minuut stilleggen is van de helft wat je verbruikt is het nog minder.

2 kW x 14'/15' = 1,8666667 kW + 2 kW x 15'/15' = 3,86666667 kW of uw uitkomst. 0,13 kW minder gemiddelde kwartierpiek is pakweg 5 € per jaar minder kosten.

We hadden het eigenlijk wel over meerdere minuten van het totaal dacht ik, toch in elk geval minstens 2 minuten:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laden kan men in de regel instellen en veranderen met de laad-app van de constructeur. Of met de app van het laadpunt.

Programmeren dat die enkele minuten stopt en terug begint mag geen probleem zijn.
Nemen we 3 minuten stil van 15 minuten voor beide of 4 kW:
4 kw x 12'/15' = 3,2 kW kwartierpiek of 0,8 kW minder. Dat is pakweg 30 € per jaar minder capaciteitstarief.

Tussen 3,87 kW extra verbuik - of zonder iets te doen 4 kW extra - en 3,2 kW extra verbruik zal het wel al de moeite zijn (0,67 kW minder max kwartierpiek)

bvb we hebben thuis nog een oude huisstofzuiger van 1,6 kW wie weet verbruikt die nog iets meer. Ik ben zowat na 8 minuten effectief zuigen klaar. Of extra 0,853 kW kwartierverbruik.

Moderne stofzuigers mogen maar max 0,9 kW hebben sinds 2014. (EU)
Eigenlijk zou ik een nieuwe moeten kopen. Maar men kan ook zo redeneren als ik met die 0,9 kW er nu twee keer zo lang over doe of 16 minuten (minder zuigkracht) dat zit ik aan 0,9 kW extra kwartierverbruik (grondig zuigen, ook dikke tapijten). Is maar een alsredenering.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2023 om 14:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2023, 15:32   #84
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
We hadden het eigenlijk wel over meerdere minuten van het totaal dacht ik, toch in elk geval minstens 2 minuten:
Nee, daar hadden we het niet over.

Citaat:
zo in te stellen dat hij om de 14 minuten een tiental seconden stopt met laden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2023, 21:16   #85
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, daar hadden we het niet over.
We dan niet, maar maddox en ik dan wel. En jij eigenlijk ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Elke 15 minuten 2 minuten stoppen, waarom niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
10 seconden stoppen, 2 minuten stoppen,... maakt al niet uit.

Zolang ze maar geen 15 min aan één stuk bezig zijn.

Zouden de fabrikanten hier niet vrij snel op in gaan spelen?
Voor hen kan dat toch nooit moeilijk zijn?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2023 om 21:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2023, 21:38   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Het capaciteitstarief stond tot in de treure uitgelegd bij deze draad in thema economie:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=267546

Ik dacht dat het toen alle begrepen hadden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2023, 08:02   #87
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
We dan niet, maar maddox en ik dan wel. En jij eigenlijk ook.
Mijn punt was dat ik een compleet verkeerd beeld had van het die kwartierpieken en dacht dat het uitschakelen van een toestel voor korte tijd die kwartierpiek kon voorkomen.

Nu blijkt dat dat weinig invloed heeft op de piek. Hij zal enigszins zakken maar dat is, toch zeker bij korte onderbrekingen van één toestel, verwaarloosbaar.

Ik gaf dus gewoon mee dat ik er compleet naast zat.
Maar dat niemand me daar van op de hoogte bracht toen ik met 'oplossingen' als toestellen even afzetten op de proppen kwam.

Ik dacht voordien dat de piek het hoogste verbruik was dat je een kwartier aan een stuk veroorzaakte.

Bv; een kwartier een wasmachine en een droogkast van elk 2kW laten draaien geeft een piek van 4kW. Daar was ik al uit.
Maar ik dacht: als we de droogkast ook maar even afzetten hebben we die 4kW geen kwartier lang gebruikt dus is het hoogste verbruik dat we in dat kwartier daadwerkelijk 15 minuten lang hebben gebruikt die 2kW van de wasmachine. En dus dacht ik dat de piek, door het even uitschakelen van de droogkast, dan maar 2kW zou bedragen.
En dat was fout.

Maar wel de reden waarom ik vroeg naar dat kortstondig uitschakelen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2023, 08:12   #88
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het capaciteitstarief stond tot in de treure uitgelegd bij deze draad in thema economie:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=267546

Ik dacht dat het toen alle begrepen hadden.
Niet iedereen leest elke draad van voor naar achter eh Micele?

Ik zie dat ik het in die draad over patatten koken heb gehad en over iemand die kwam huilen in de krant omdat ze een verkeerd voorstel van voorschot had gekregen.

De juiste uitleg over hoe de kwartierpieken te berekenen is me in die draad waarschijnlijk gewoon ontsnapt.
Mijn fout.

Maar toch geen doodzonde eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be