Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 augustus 2023, 07:54   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard Frank Energie (Nederlandse speler): "KWh prijs kan ieder uur veranderen."

Nieuwe speler op energiemarkt komt met opvallende formule: is prijs per uur interessant voor jou?
Hasselt - Na Nederland wil energieleverancier Frank Energie nu ook Vlaanderen veroveren. Opvallend: de Nederlandse speler doet dat met dynamische contracten waarbij de elektriciteitsprijs elk uur schommelt. “Altijd goedkoper”, klinkt het zelfverzekerd.


Wie vandaag een elektriciteitscontract afsluit, kiest in 99 procent van de gevallen voor een vast of variabel tarief. Bij een vast contract ligt de prijs vast voor de hele looptijd van het contract terwijl die bij een variabel tarief maandelijks of per kwartaal schommelt. Sinds kort moeten Belgische leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht een derde formule aanbieden: het dynamische contract. “Hierbij schommelt de prijs niet per maand of kwartaal, maar per uur”, klinkt het bij de Vlaamse energieregulator VREG. “Die uurprijzen zijn een dag op voorhand gekend zodat je daarop je stroomverbruik kan afstemmen.”


Wat denken jullie hiervan?
Dit is iets wat de Vreg verplicht oplegt aan onze leveranciers (van meer dan 200.000 klanten).

Wat denken jullie? Is dit interessant?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2023, 08:15   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Wat is dat nu weer voor een circus ?

Er is een gezegde hé.
Als je zaken doet met een Nederlander ben je ...
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2023, 12:03   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat nu weer voor een circus ?

Er is een gezegde hé.
Als je zaken doet met een Nederlander ben je ...
Er is nog een ander gezegde:
Als je zaken doet met een Nederlander, en hij heeft je niet gekloot, dan is ie het vergeten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2023, 12:35   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mits voldoende zonnepanelen en accu, is het zeker een optie.

Maar nog beter is niet afhankelijk zijn. Maar da's niet gegeven aan doorsnee kiesvee.
Het onderhoud van zo'n installatie is een vak op zichzelf.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2023, 15:02   #5
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Interessant? Voor wie?
Eens kijken:
De de elektriciteitsprijs kan dus elk uur schommelen.
Volgens welke referentie en welke markt?
De gereguleerde markt of de vrije markt?
En als die prijs elk uur verandert, hoe kunnen die prijzen dan al een dag op voorhand gekend zijn als ze elk uur veranderen?
Of zitten ze dan weer maar te gokken met uiteraard een veilige winstmarge aan vastgeknoopt...

Wie zit te wachten op dit soort verdoken sturing van gedrag?
Wie gaat elke dag zijn tijd verprutsen door de prijs in het oog te moeten houden om dan te kijken of ze morgen wel zouden kunnen/mogen douchen (vaat)wassen etc??
Knettergek.....vrijwillig je privéleven en je tijdsindeling laten afhangen van je elektriciteitsmeter/prijs en je leven laten dicteren als een marionet aan een touwtje volgens je elektriciteitsverbruik waarvoor je ook nog duur betaalt.

Je organiseert dus je leven in functie van het verbruik van een basisbehoefte, dat jou zou moeten dienen en waarvoor je betaalt...goed zot.
En dat de vreg de Vlaamse elektriciteits- en aardgasmarkt maar reguleert en controleert op eerlijke, normale prijzen (zoals van voor de paniekzaaierij) in plaats van ons priveleven en consumentengedrag op deze slinkse, achterbakse manier per-uur proberen te sturen.

En niet afkomen met de drogreden van een goedkopere factuur, die ze toch duurder maken door allerlei taksen voor politieke graaiers.
Zuinig zijn is al compleet zinloos gebleken.
Of de drogreden van schaarste waarvoor de overheid de plicht heeft om in te voorzien dat er voldoende elektriciteit voor de bevolking beschikbaar is en de vreg ervoor moet zorgen dat de Vlaamse elektriciteits- en aardgasmarkt efficiënt georganiseerd wordt en werkt.

Djeezes, de gruwel om elke dag verplicht je tijd te verliezen door zoals een konijn voor een lichtbak te gaan hangen om te zien of je morgen wel zou wassen of niet, ik heb wel andere dingen te doen zoals vrij bepalen waaraan ik mijn kostbare tijd wil besteden en wassen wanneer dat nodig is en niet als de prijs gunstig is.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2023, 15:32   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Linkjes van de boodschapper:

https://www.vreg.be/nl/dynamische-energieprijzen

De digitale meter kan de elektriciteit die u van het net afneemt registreren per kwartier. Dit maakt het mogelijk om te kiezen voor een dynamisch elektriciteitscontract.

In een dynamisch contract wordt de prijs voor de?energiekost doorgaans per uur bepaald op basis van de prijzen op de energiebeurzen waarop de leveranciers energie kopen voor de dag nadien. Dit betekent dat de elektriciteitsafname per uur wordt afgerekend aan de prijs van dat uur.

Omdat deze uurprijzen normaal gezien een dag op voorhand gekend zijn, kan u op basis van deze prijzeninformatie uw verbruik hierop afstemmen. Afhankelijk van de mogelijkheden kan u het elektriciteitsverbruik van bepaalde toestellen en toepassingen zoveel mogelijk laten samenvallen met de uren waar lagere prijzen voor gelden (bv. laden elektrisch voertuig,?warmtepomp, wasmachine). Zo kan u de energiekost op uw factuur verlagen.

De momentele uurprijzen:
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2023 om 15:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2023, 10:05   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat nu weer voor een circus ?

Er is een gezegde hé.
Als je zaken doet met een Nederlander ben je ...
Er is ook zo een gezegde over bekrompen Belgen ...

Een dynamisch tarief is iets wat al courant gebruikt wordt in Nederland. In welke mate het voordeliger is kan ik geen uitspraken over doen daar ik het nog niet ten gronde bekeken hebt, maar bij ons zal het wellicht ook wel zijn gang gaan.

https://www.hln.be/geld/bijna-500-ke...rief~a7e0ffd8/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2023, 10:46   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik zou dat overwegen.
Het is te zeggen: voorstellen aan mijn heksie perfeksie.
De was, de afwas ... een uurtje later of een uurtje vroeger ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2023, 12:30   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou dat overwegen.
Het is te zeggen: voorstellen aan mijn heksie perfeksie.
De was, de afwas ... een uurtje later of een uurtje vroeger ...
Dus u zou uw leven laten leiden door energieleveranciers?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2023, 15:50   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus u zou uw leven laten leiden door energieleveranciers?
Amai, dat is dramatiseren !
Wel, ik ga even mee.

Het zijn niet de energieleveranciers die de prijs bepalen, het is de natuur die dat doet. Een voorspelling van veel zonneschijn maar niet te hete temperatuur, veel wind, oeps ... de prijs zakt voor morgen.

Ik laat dus mijn leven leiden door de natuur.

Zelfs op meerdere vlakken. Zo bijvoorbeeld ga ik niet mijn dagelijks fietstochtje doen in de voormiddag, als het regent in de voormiddag. Ik stel dat dan uit naar de namiddag.
Er zijn zo nog mensen die vb. nooit naar het strand gaan, bij slecht weer ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2023, 16:28   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus u zou uw leven laten leiden door energieleveranciers?
Het is dat, of door de werkgevers. Maar zelf beslissen, da mag nie....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 05:19   #12
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is dat, of door de werkgevers. Maar zelf beslissen, da mag nie....
Het gaat er altijd om dat we niet meer zelf mogen beslissen, dat heet de zelfbeschikking. En voor wat? Staatscontrole.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 05:23   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Het gaat er altijd om dat we niet meer zelf mogen beslissen, dat heet de zelfbeschikking. En voor wat? Staatscontrole.
Langs de andere kant, al eens rond gekeken?
En hoeveel figuren in uw omgeving zou u nog niet eens willen laten beslissen welk WC papier ze gaan gebruiken?

Maar ja, onze "democratisch verkozen" leiders en hun leger aan ambtenaren, die volgens een bepaald stramien, en da's eentje waar ik niet achter sta.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2023, 06:25   #14
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Langs de andere kant, al eens rond gekeken?
En hoeveel figuren in uw omgeving zou u nog niet eens willen laten beslissen welk WC papier ze gaan gebruiken?

Maar ja, onze "democratisch verkozen" leiders en hun leger aan ambtenaren, die volgens een bepaald stramien, en da's eentje waar ik niet achter sta.
Wat bedoel je?
De politiekers hebben de taak en plicht om te beslissen over algemene diensten aan de bevolking, waar ze niks van bakken, en niet om zich ongeoorloofd te bemoeien met het privéleven van individuen.

Zo hebben ze de plicht om te zorgen voor energie/watervoorziening maar niet om zich te bemoeien hoe mensen dat individueel mogen/moeten gebruiken.
Zelfbeschikking is een grondwettelijk recht en ons hoogste goed want dat is de vrijheid om over je eigen leven te beslissen.
De grootste schending van die vrijheid en zelfbeschikking was dat coronacircus op een bedrieglijke en achterbakse manier.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 08:39   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus u zou uw leven laten leiden door energieleveranciers?
Ik ben een paar maand geleden overgestapt naar dynamic van Engie. Ik heb niet meteen het gevoel dat Engie mijn leven aan het bepalen is omdat mijn wagen nu begint op te laden om 1u snachts in plaats van om 21u savonds. Wat ik wel weet is dat mijn laadtarief hierdoor naar beneden gegaan is.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 09:06   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nieuwe speler op energiemarkt komt met opvallende formule: is prijs per uur interessant voor jou?
Hasselt - Na Nederland wil energieleverancier Frank Energie nu ook Vlaanderen veroveren. Opvallend: de Nederlandse speler doet dat met dynamische contracten waarbij de elektriciteitsprijs elk uur schommelt. “Altijd goedkoper”, klinkt het zelfverzekerd.


Wie vandaag een elektriciteitscontract afsluit, kiest in 99 procent van de gevallen voor een vast of variabel tarief. Bij een vast contract ligt de prijs vast voor de hele looptijd van het contract terwijl die bij een variabel tarief maandelijks of per kwartaal schommelt. Sinds kort moeten Belgische leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht een derde formule aanbieden: het dynamische contract. “Hierbij schommelt de prijs niet per maand of kwartaal, maar per uur”, klinkt het bij de Vlaamse energieregulator VREG. “Die uurprijzen zijn een dag op voorhand gekend zodat je daarop je stroomverbruik kan afstemmen.”


Wat denken jullie hiervan?
Dit is iets wat de Vreg verplicht oplegt aan onze leveranciers (van meer dan 200.000 klanten).

Wat denken jullie? Is dit interessant?
Zo opvallend is die formule niet hoor. Bij Engie kan je ook al zo'n contract krijgen.
Maar bij Engie zeggen ze niet dat het "altijd goedkoper" is.
Daar zeggen ze dat het goedkoper kan zijn voor grote gebruikers (mensen die bv hun EV thuis opladen) die hun verbruik kunnen plannen.

Je zou elke dat op hun website kunnen kijken wanneer de dag erna de goedkope momenten zijn. Die vallen blijkbaar meestal 's nachts en in de namiddag. Als je dan daar je verbruik op af kan stemmen ben je goedkoper af. Kan je dat niet, ben je met zo'n dynamisch contract duurder want de overige uren zijn er duurder dan met een 'normaal' contract.

Het leek mij een tijdje terug interessant omdat ik binnenkort misschien huisman ben en dus heel de dag tijd heb om mijn verbruik te plannen maar veel meer dan de afwasmachine, de wasmachine en de droogkast valt hier niet te plannen. Geen EV, geen warmtepomp, geen batterij die ik 'goedkoop' kan opladen en leeg trekken op dure momenten,...

Ik heb er dus voorlopig maar van af gezien maar wie weet dat ik er in de toekomst toch nog wel eens naar kijk...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 14:18   #17
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben een paar maand geleden overgestapt naar dynamic van Engie. Ik heb niet meteen het gevoel dat Engie mijn leven aan het bepalen is omdat mijn wagen nu begint op te laden om 1u snachts in plaats van om 21u savonds. Wat ik wel weet is dat mijn laadtarief hierdoor naar beneden gegaan is.
Jij gebruikt het dynamische contract dan ook niet waarvoor het dient want je stemt je stroomverbruik niet af op de schommelende uurprijzen. Je zou nog weleens voor verrassingen kunnen te staan komen met je laadtarief dat elk uur, en dus ook om 1u 's nachts, kan schommelen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 14:22   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Jij gebruikt het dynamische contract dan ook niet waarvoor het dient want je stemt je stroomverbruik niet af op de schommelende uurprijzen. Je zou nog weleens voor verrassingen kunnen te staan komen met je laadtarief dat elk uur, en dus ook om 1u 's nachts, kan schommelen.
Bij Engie kan je de dag voordien bekijken op welke uren je een dag later van de goedkoopste tarieven profiteert.

Ik veronderstel dat fox dat wel doet want anders heeft het dynamische contract inderdaad geen zin.

Als je even bij Engie kijkt zie je dat je om 21u (gemiddeld bekeken) nog niet in de goedkope uren zit, integendeel. Vanaf 1u is dat wel het geval.

Ik ga er dan ook vanuit dat fox wel degelijk die evolutie dagelijks in de gaten houdt of er steeds vanuit gaat dat na middernacht de tarieven laag liggen (wat in de meeste gevallen ook zo is).
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 14:33   #19
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Jij gebruikt het dynamische contract dan ook niet waarvoor het dient want je stemt je stroomverbruik niet af op de schommelende uurprijzen. Je zou nog weleens voor verrassingen kunnen te staan komen met je laadtarief dat elk uur, en dus ook om 1u 's nachts, kan schommelen.
Jongen toch. Ik kijk smorgens naar de prijzen en die zijn eigenlijk quasi altijd laagst tussen 1u en 6u. Dus ja, mijn wagen staat eigenlijk altijd op te laden tussen die uren omdat het dan goedkoopst is. Eigenlijk nog nooit echt anders geweten. Als het om 1 of andere reden eens extreem goedkoop is tijdens de piekuren zie ik het wel hoor. De engie drive app regelt dat allemaal.

En mijn zonnepanelen zorgen er dan voor dat ik op de dure ochtendpieken niet veel verbruik. Alleen nog iets vinden voor het koken rond 19u. Batterij laten vollopen op goedkope momenten als wagen niet aan het opladen is kan ook nog, maar ben nog niet echt overtuigd van de terugverdientijd van die investering.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 29 augustus 2023 om 14:35.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 14:45   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Voor diegene die de drive app - na al die uitleg - nog niet begrijpen, het staat ook in alle gazetten:

https://www.hln.be/milieu/engie-klan...jgen~a5cba373/

Voor meer details en alle tekeninkjes op je smartphone:
https://ecotips.org/engie-vernieuwt-...dkoper-rijden/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2023 om 14:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be