Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement.

 
 
Discussietools
Oud 12 februari 2007, 11:57   #1
logocom
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Bellegoed, Bellegem
Berichten: 80
Stuur een bericht via Instant Messenger naar logocom
Standaard Raamcontract t.w.v. 11 miljoen EUR informaticamateriaal op gemeenteraad???

Beste Roel,

U bent van Kortrijk, dus maar eens zeer concreet gaan: Een van de agendapunten voor deze maandagavond 12/02/2006 is een raamcontract voor ICT (informaticakosten) gebaseerd op de kosten van de afgelopen 5 jaren.

1. Het is mode om raamcontracten te maken met maxima en minima, maar dit is niet zo direct democratisch want door dit raamcontract moet dit in de toekomst niet meer toegelicht worden aan de gemeentefracties. Wat doen trouwens die dure Macs in die contracten?
2. Hetzelfde voor OCMW, Parko en zo. Ik dacht dat Parko nu op punt stond en pas uit de rode cijfers is geraakt. Is het de bedoeling dat nogmaals dezelfde investeringen worden overgedaan, of geeft CD&V toe dat de laatste vijf jaar eigenlijk zinloos werd geïnvesteerd in informaticamateriaal.
3. Bevordert u zo geen monopolievorming, en hoe zit het met de enorme prijsdalingen van informaticamateriaal waarbij de hardware goedkoper wordt dan bijvoorbeeld een Microsoft Windows Vista Ultimate en een Office Professional? Worden de dure euro-conversiekosten meegerekend om nogmaals de software te laten herprogrammeren? Verwacht u zoveel veranderingen dat de software weeral continu zou moeten aangepast worden. Ik dacht dat ook in de Kortrijkse ziekenhuizen er meer administratieve 'accidenten' gebeuren dan dat de ziekenhuisbacteries beheerst worden?
5. Hoeveel raamcontracten zijn er zo al en doet Kortrijk dat puur om met 'de grote steden mee te kunnen'. Blijkbaar zal het vooral in samenwerking zijn met steden waar... CD&V aan de macht is, of bevestigt u dat dit toeval is en dat dit op mathematische wijze bestudeerd werd, bijv. door dat dezelfde leverancier (bijv. Schaubroeck) levert, en dat u van daaruit hoopt de leverancier meer onder druk te kunnen zetten en prijscompetitief te werken. Nochtans als u kijkt wie de touwtjes via Dexia bij Schaubroeck in handen geeft, kom ik opnieuw aan een bepaald kleur uit (ja, Di Rupo was ook nog manager maar heeft die rangen wel moeten verlaten net voor het bod om de miljarden euro - sic - fiscaal oninbare schulden van de belastingen te laten doorverkopen aan... Fortis uiteindelijk en zo opnieuw een begroting in evenwicht te krijgen).
6. De kosten van datakablering worden nogmaals verhoogd met zo'n 200 miljoen euro alsof het niets is. Weet u nochtans dat de bandbreedte van de huidige netwerken onvoldoende is voor de beveiligingscamera's van de nieuwe generatie en het gevaarlijk is om daarin reeds toe te zeggen?

Misschien zijn het wat moeilijke vragen, maar zou het niet voorzichtiger zijn dat raamcontract uit te stellen en de bevolking via de gemeenteraad op democratische wijze regelmatig in te lichten over de zware informaticainvesteringen die CD&V dus overduidelijk plant (zonder belastingverhoging als ik de gezamenlijke belofte met VLD lees) voor de komende jaren.

Een ziekenhuis, Forum-Invest, duizenden nieuwe woningen, nieuw Delta-park (met staatsubsidies, als het met federaal geld is, dan moet de oppositie zwijgen met het argument dat het de Kortrijkse burger belastingen zou kosten, dit klinkt wel net alsof we de PS-praktijken achterna gaan), libelletjes en andere kunstwerken op Boeddha-eiland en zo niet te na gelaten en een hoge klasse golfterrein (kabinet Van Mechelen) voor de 'modale Kortrijkse burger' waarvan men op termijn het jaarlijks lidgeld naar 1000 (zeg maar 2000) EUR terug wil brengen.

CD&V liet iedereen bezwaarschriften indienen voor het nieuwe ruimtelijke structuurplan, en zo raakte het goedgekeurd. Slimme mensen van CD&V en VLD dat ze plots de gele zone tussen Bellegem & Kortrijk, wat landbouwzone betekent, plotseling als mogelijkheid zien om 40 tot 60 ha grond van openbaar nut aan te wenden in een spoedbezwaarschrift via een verzekeringskantoor dat verkocht werd door een dame die nu of daardoor euro-miljardair is in Kortrijk. Openbaar nut, mensen, dat is een... prestigieus golfterrein. Want het is te ver om naar die in Waregem of Ieper te rijden, of die zijn niet klassevol genoeg.

Hoe zit het trouwens met die toren waarmee men vliegtuigen zou willen aantrekken die wel/niet/wel/niet/wel/niet op Wevelgem zouden mogen aanvliegen. Kan misschien attractieve opening worden op 09/11/2011?

Of het prestigieuze politiegebouw dat op Kortrijk weide kost, terwijl normaal 2 �* 3 camionettes Blauw rond rijdt om ons te beschermen, en men blijkbaar nog meer mensen BINNEN wil i.p.v. op straat. Wellicht is een deel van het informaticabudget met camera's trouwens voorzien voor Kortrijk Weide en dat politiegebouw + gerechtsgebouwen?

Of het nieuwe verkeersplan niet zo ver van de veemarkt? Of de weigering versus HorecaSol (Horeca Solidair) om van de ziekenhuizen studentenhuizen te maken en de commerce in de middenstad zo op te drijven. Nochtans gaf Jean De Bethune laatst een mooie speech dat men nu eens echt werk zou maken van de kleine zelfstandigen. Veel concreets kwam daar niet uit de bus, maar de ideeën zijn zoals altijd zeer goed.

Oeioeioei, ik ben te kritisch wellicht. Nee, mag ik een ideetje geven hoe ik het zou zien?

Zuinig zijn met de portemonne, met minder directiepersoneel en wat meer uitvoerende personeel dat wat meer verantwoordelijkheid krijgt, de bestaande informatica iets doelmatiger gebruiken en de problemen mooi bundelen en eens aan de burger voorleggen via een referendum. Of vindt u nog steeds dat de gewone burger te dom is en primo blijkbaar massaal en almaar meer op een verkeerde partij stemt en secundo toch een kort kiesgeheugen heeft en het woordje 'onverwijld' een nieuwe betekenis heeft gegeven. De autostrade tussen Kortrijk & Doornik was zo'n 19 jaren gesloten, omdat de PS dwars lag en eerst een verbinding Menen- Komen eiste, hoewel de km's autostrade daar nochtans al een compensatie waren van de km's autostrade in Vlaanderen (er ligt trouwens meer autostrade in Wallonie dan in Vlaanderen, dacht ik dit weekend te lezen in de krant, maar ja, ook kranten vertellen gekleurde waarheden naargelang de context).

Vanwege VAN BELLE Jean Marc uit Bellegem
een kritische burger die zelf probeert een goed huisvader te zijn, maar veel respect heeft voor de vele goede huismoeders die er zijn
http://www.vb.be
[email protected]
__________________
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben goed, ik ben heel goed, maar geen speelgoed.
3. I.p.v. kritiek te geven wil ik het zelf beter doen.
logocom is offline  
Oud 12 februari 2007, 15:29   #2
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

wat het raamcontract informatica betreft: dit om niet 101 systemen in eenzelfde administratie te hebben. Er is geen minimumbestedingsdrempel dus het geld zal niet verkwist zijn.

Wat mij betreft, moet ook de oppositie in Kortrijk niet zwijgen. Als federaal oppositielid kan ik voor bepaalde vormen van oppositie veel begrip hebben. Echter, Vlaamse en federale discussies herhalen door de fractieleider van het Vlaams Belang in Kortrijk lijken me misbruik te zijn van de Kortrijkse gemeenteraadsvergadering.

Ik kan niet op alle details rond de ICT-contracten antwoorden geven, ik zal me zeker deze legislatuur verdiepen in dit thema. Het interesseert me enorm en sluit aan bij mijn federale activiteiten inzake ICT / e-government.

Ik ben tegen referenda over dergelijke zaken. Ik geloof nog in de representatieve democratie.

Luchthaven Wevelgem: we hopen dat de luchthaven gauw in het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en de gewesten wordt opgenomen opdat een beveiligd luchtruim zou gegarandeerd zijn.
Roel Deseyn is offline  
Oud 12 februari 2007, 16:19   #3
logocom
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Bellegoed, Bellegem
Berichten: 80
Stuur een bericht via Instant Messenger naar logocom
Standaard

Dank je voor je snelle antwoord, Ik hoop inderdaad zelf ook op een dynamische legislatuur, maar het lijkt erop dat het cordon sanitair gehandhaafd wordt ook in Kortrijk. Anders was het veel gemakkelijker over dit soort zaken te praten. Vlaams Belang heeft trouwens 3 zetels gekregen van... CD&V (van 21/41 naar 18/41). Ik blijf bij mijn standpunt dat geen enkel gemeenteraadslid zich gemakshalve mag verstoppen achter Vlaamse en federale discussies. Ik vind het trouwens een beetje tegenstrijdig dat net jij dat zegt, omwille van je benoemende titel in dit forum: Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement. En in Kortrijk heb je ook nog Quicky en De Clerck en nog wat mensen met zeer sterke Brusselse banden? Of als wij moeten zwijgen over federale en Vlaamse materie, waarom schermt CD&V dan zo snel met de enorme subsidie voor het deltapark... via de VLD? Moeten jullie dan ook daar niet over zwijgen? Ook de verbreding van de Leie was oorspronkelijk toch grotendeels voorzien met gelden uit een hoger bestuur en ook dat wordt breed uitgesmeerd (ik vind die Leieverbreding met overheidsgeld trouwens wèl een goede zaak; heel wat anders dan die scheepslift Stréphy-Thieu en vergelijk de overheidssite http://www.binnenvaartinbeeld.com/strepy_thieu.htm daarvan eens met de site http://www.gva.be/dossiers/-s/strepy/dossier.asp). Dezelfde discussie hoorde ik toen ik pas in Bellegem kwam wonen en te weten kwam dat veel mensen duizenden boompjes gepland hadden in samenwerking met alle scholen, langs de autostrade, en deze plots door... de groendienst tot aan de grond ALLEMAAL eensklaps waren afgereden. Het onderzoek loopt nog en lijkt te verwijzen naar federale materie. Nochtans had Kortrijk geholpen om ze te zetten met heel de bevolking, maar om ze opnieuw te zetten, dat leek een stap te veel. Integendeel, intussen kwam CD&V wel tussenin nog even op de stunt als ze 'opnieuw boompjes' planten en dit in het Kortrijks Handelsblad moest komen. Kijk, zo'n logica snap ik dan niet. Is het dan de oppositie NIET toegelaten een probleem ruimer te zien, en CD&V omwille van haar aantal zetels dan wel? Of moet ik eens naar www.kortrijkwatcher.be verwijzen om daar ook te zien dat er heel wat federaal en lokaal gehaspeld wordt (ik geeft toe, het Vlaamse aspect komt in Kortrijk niet zo voor; zelfs toen ik een bloemenkrans wou neerleggen op 11 juli 2004 stond er tegen het Vlaamse monument een reuze grote tent en was ons fiere beeld niet eens meer zichtbaar. Stel je voor dat ze zoiets doen met het standbeeld van Jan & Pieter op de markt van Brugge...

Misschien ben ik niet voldoende intelligent, maar ik vind dus zeer zeker dat de Vlaamse & federale materie evenzeer een rol speelt in lokale beleidsbeslissingen. Als het over belastinggeld gaat, mag niemand met de goedkope technische nuance spelen dat het 'ander' belastinggeld is van onze burger. Net alsof ik als boekhouder zou zeggen: Nee klant, daar kan ik niets aan doen, dat is sociale materie; nee en dat is juridische materie; en dat is voor een preventie-adviseur; en nee, daarvoor moet je een verpakkingsdeskundige hebben; en nee, dat is SABAM en billijke vergoeding; en dat is voor de dienst veiligheid; en dat is milieuheffing-reprobel-recupel...; of de laatste nieuwe die Quicky mee goedgekeurd heeft voor de zoveelste 'vereenvoudiging' bij de bedrijven: Nee, dat is voor de energiedeskundige. Hoeveel energiedeskundigen zullen er deze legislatuur aangesteld worden? En hoeveel zullen ze opbrengen. Jamaar, is dat geen federale materie? Om nog maar te zwijgen van de koolstofdioxide uitstoot, dat is toch geen probleem voor Kortrijk, noch voor Vlaanderen, noch voor België, want dat is toch een wereldprobleem? En de Oxfam-promoties van CD&V dan?

Toch geloof ik dat jij als jongeling van hetzelfde dorp als ik (Bellegem), zeker je best zult doen. Ik geloof iedereen tot ze zelf het tegendeel bewijzen. Toch zou ik je aanraden van het Cordon sanitaire te breken, anders zitten jullie er straks achter i.p.v. voor. Ik had hierboven trouwens niet van het Vlaams Belang gesproken, mijn OCMW-mandaat heeft als enkele reden: opo termijn nazien waar 22% van de uitgaven van Kortrijk naartoe gaan, om zo stukje bij beetje te weten waar de miljoenen belastingen die ik voor mijn boekhoudklanten uitrekende, eigenlijk naar toe gaan. Ik heb daar eigenlijk geen politieke motivatie in, en toch noemt u het oppositie hierboven.

Succes en tot binnenkort wellicht!
__________________
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben goed, ik ben heel goed, maar geen speelgoed.
3. I.p.v. kritiek te geven wil ik het zelf beter doen.
logocom is offline  
Oud 13 februari 2007, 13:36   #4
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Hoe het budget afslanken :
  • Koop een stel Pentium IV computers of gelijkwaardige Athlon's.
  • Installeer op alle computers Linux, behalve die waar om praktische redenen absoluut Windows voor nodig is. Gebruik daar Windows XP Professional.
  • Gebruik een degelijk professioneel softwarepakket dat de hele administratie kan regelen en alle diensten van de gemeente kan koppelen. Men denke bijvoorbeeld aan SAP, dat ook al enige tijd wordt gebruikt door de KUL.
  • Gebruik OpenOffice of een gelijkaardige variant voor Office-toepassingen.
Op die manier bespaar je een fortuin aan eenmalige aankopen en nog eens ettelijke fortuinen aan Microsoft-licenses. Daarbovenop help je niet mee aan het monopolie dat Microsoft al enige tijd probeert op te bouwen. SAP-licenses zijn welliswaar ook niet goedkoop, maar op termijn zal de verhoogde efficiëntie dit terugbetalen.

Het kost uiteraard heel wat tijd (en dus geld) om personeel opnieuw op te leiden, maar ook dit wordt terugbetaald door de verhoogde efficiëntie. U kunt trouwens altijd een consultancy bedrijf inhuren om het lastige werk voor u te doen, waardoor u nogmaals een hele hoop geld bespaart.

Helaas denken politici niet als bedrijfsleiders en geven zij veel te graag de zuurverdiende zakcenten van de belastingbetaler uit zonder eerst eens na te denken of dat geld wel beter besteed kan worden.
IlluSionS667 is offline  
Oud 13 februari 2007, 14:08   #5
logocom
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Bellegoed, Bellegem
Berichten: 80
Stuur een bericht via Instant Messenger naar logocom
Standaard

200% akkoord, ik kan zelfs aanvullen: Koop gewoon net-PC's, die kosten niets en draaien alle ASP-applicaties vlekkeloos. Gevolg: 0,0 onderhoudskosten voor de PC's. Weet u trouwens waarom dit zo geniaal is? Wel, het is gewoon het terug invoeren van het 'terminal-principe' waarmee ik leerde programmeren toen ik in de bedrijfswereld stapte eind de jaren... '80. En toen werden programma's ook geschreven zoals de mensen het vroegen, nu moeten de mensen zich aan de programma's aan passen.

Illusion667, ik ga akkoord dat er 667 methodes zijn om goedkoper te informatiseren. Wel jammer dat er nog zo weinig mensen zijn die onder Linux programmeren, en dat veel softwarebedrijven die dat wèl doen... opgekocht worden door Microsoft.
__________________
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben goed, ik ben heel goed, maar geen speelgoed.
3. I.p.v. kritiek te geven wil ik het zelf beter doen.
logocom is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be