Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2012, 08:37   #1
'XIII'
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 oktober 2012
Berichten: 1.519
Standaard Het verhaal van de hotdogkraam, de hond, de sos en een stapel geld: episode 6498312

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...inancien.dhtml

Citaat:
Grote lading geld verdwenen en belastingen ontdoken bij Financiën Betwiste controleur werkt nu op studiedienst PS

Er zijn grote problemen met de interne controle bij de Federale Overheidsdienst Financiën. Dat blijkt uit verschillende auditrapporten die de vrt-nieuwsredactie kon inkijken. Volgens de rapporten heeft de interne auditdienst zeer weinig personeel. Wanneer onregelmatigheden worden vastgesteld, worden die vaak door leidinggevenden in de doofpot gestopt. Zo is er een grote lading muntstukken (zo'n 70.000 euro) ontvreemd en sjoemelde een controleur met zijn belastingen. Een betwiste controleur werkt nu op de studiedienst van de PS. De aangeklaagde wantoestanden dateren allemaal uit de periode van Didier Reynders. De huidige minister van Financiën Steven Vanackere wil niet reageren op de "interne documenten" en verwijst naar John Crombez. De staatssecretaris voor Fraudebestrijding wil de zaak tot op het bot uitspitten.

Via de wet op Openbaarheid van Bestuur kon de vrt-nieuwsredactie een aantal documenten bij de Federale Overheidsdienst Financiën opvragen, die afkomstig zijn van de interne auditdienst. De interne auditdienst bestaat uit twee mensen voor een departement van meer dan 22.000 ambtenaren, waar miljarden euro's omgaan.


[b]Drie rapporten

De vrt heeft het over drie rapporten. Volgens één rapport sjoemelden in 2006 controleurs van de Koninklijke Munt bij het aanmaken van twee-eurostukken. [b]In het rapport vertellen werknemers dat ze collega's van de controleafdeling zien buitenrijden met een gecamoufleerd karretje. Het rapport concludeert dat er een tekort aan metaal voor de munten is voor bijna 70.000 euro.

Boete verlaagd

In een tweede rapport gaat het om een door het Controlecentrum in Leuven opgelegde boete aan een frauderend particulier. De Gewestelijke Directeur van Leuven verlaagt de boete echter, van 76.908 euro naar 3.840 euro boete, vermoedelijk vanwege connecties.


Controleur sjoemelt

In een heel recent dossier richt een fiscaal controleur op zijn thuisadres gastenkamers in, maar sjoemelt met de kosten op zijn belastingaangifte, die hij overigens zelf controleert en achteraf ook corrigeert. De fraude wordt ontdekt, maar op alle niveaus, tot op het directiecomité van de FOD Financiën wordt het indienen van een klacht tegengehouden. De betwiste controleur wordt gedetacheerd naar de PS-senaatsfractie, maar werkt nu op de studiedienst van de PS.


Interne documenten

Het departement Financiën wil niet reageren op de kwestie, omdat het gaat om interne documenten. Financiën zegt wel dat de drie dossiers intussen zijn overgemaakt aan het parket. Staatssecretaris voor Fraudbestrijding John Crombez zegt de dossiers niet te kennen, maar wil dat alles "tot op het bot" wordt uitgezocht.
'Den John' heeft nogal werk in eigen rangen...
Wie verschiet er eigenlijk nog van?

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 15 november 2012 om 08:39.
'XIII' is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 09:05   #2
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...inancien.dhtml



'Den John' heeft nogal werk in eigen rangen...
Wie verschiet er eigenlijk nog van?
Die heeft werk ja
Kunnen er niet veel meer zeggen...
Wat zou "tot op het bot zijn".
Als hij van boven naar beneden werkt dan kon het lukken.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 09:21   #3
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Ik zie het probleem niet hoor...
die sjoemelaar hebben ze onmiddelllijk verkast naar de studiedienst van de PS: kwestie van te onderzoeken en tot op het bot uit te spitten hoe het in godsnaam mogelijk is datdeze doodnormale sossengebruiken nog steeds:
- worden vastgesteld
- gemeld in de pers

Ongelooflijk: de sossen hebben alles in handen
- pers/media
- justitie/loge
- instellingen
- fraudeministerie

en nog komen zulke zaken aan het licht....

Tot op het bot zeg ik...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 09:31   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

John Crombez doet nu ongelofelijk gewichtig in deze zaak maar ik garandeer dat dit een stille dood zal sterven. Het is reeds tot op de hoogste niveau's in de doofpot gestoken dus zal een onbenul als Crombez er heus geen klaarheid in scheppen, die perst liever naarstige ondernemers uit die geen bescherming genieten van hogerhand.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 10:09   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Je kan de sossen moeilijk verwijten dat ze gebruik maken van de mogelijkheden die dit land hen biedt: schaamteloos gefoefel in combinatie met de wetenschap dat de kiezer er volgende keer toch weer op stemt.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 11:31   #6
LeandroRange
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 november 2012
Berichten: 4
Standaard

John Crombez doet nu ongelofelijk gewichtig in deze zaak maar ik garandeer dat dit een stille dood zal sterven.
__________________
Standing On the Peak of All Brilliant Shows----Buy DVD Online, Seize every mimute,seize it!
LeandroRange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 11:59   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

En wat heeft dat nu te maken met een hotdogkraam en een hond?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 12:05   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Financiën zat jaren onder Reynders en nu is het Vanackere. wat hebben die met de sossen te maken?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 12:32   #9
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

nieuwe verkiezingen aub! onmiddelijk!
deze regering werkt niet en zal nooit werken!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 12:35   #10
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Rot tot op het bot, bonjour la belgique.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 12:39   #11
Sammael
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 1.310
Standaard

Citaat:
De interne auditdienst bestaat uit twee mensen voor een departement van meer dan 22.000 ambtenaren, waar miljarden euro's omgaan.
Niet dat het ik voor de PS wil opnemen, want die partij lijkt me zo rot als maar kan zijn, maar Reynders (MR) en Vanackere (CD&V) hebben toch meer dan tijd genoeg gehad om die twee sukkelaars van de interne auditdienst wat versterking te bezorgen.

Volgens mij zijn alle traditionele partijen in hetzelfde bedje ziek en willen ze geen van allen al te diepgaande controle.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:11   #12
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Wat mij mateloos stoort is dat enerzijds we met een veel te groot overheidsapparaat zitten (waardoor onze loonkost zowat de hoogste ter wereld is) en dan anderzijds dat er blijkbaar "geen mensen genoeg" zijn om de boel correct te laten draaien.

Hoe rijm je dat??

Ik kan er alleen maar uit afleiden dat er met hopen postjes zijn voor niksnutten, profiteurs en postjespakkers, maar dat ze wel zo slim zijn geweest geen posities te creëren die deze wanpraktijken tegen het licht houden.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:22   #13
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Niet dat het ik voor de PS wil opnemen, want die partij lijkt me zo rot als maar kan zijn, maar Reynders (MR) en Vanackere (CD&V) hebben toch meer dan tijd genoeg gehad om die twee sukkelaars van de interne auditdienst wat versterking te bezorgen.

Volgens mij zijn alle traditionele partijen in hetzelfde bedje ziek en willen ze geen van allen al te diepgaande controle.
Reynders heeft altijd alles in het werk gesteld om de belastingadministratie volledig in het honderd te laten lopen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:28   #14
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Wat mij mateloos stoort is dat enerzijds we met een veel te groot overheidsapparaat zitten (waardoor onze loonkost zowat de hoogste ter wereld is) en dan anderzijds dat er blijkbaar "geen mensen genoeg" zijn om de boel correct te laten draaien.

Hoe rijm je dat??

Ik kan er alleen maar uit afleiden dat er met hopen postjes zijn voor niksnutten, profiteurs en postjespakkers, maar dat ze wel zo slim zijn geweest geen posities te creëren die deze wanpraktijken tegen het licht houden.
Die wanpraktijken bestaan zeker. Maar je ziet een paar verklaringen over het hoofd:
- zeer ingewikkelde wetgeving, wat de controle heel moeilijk en arbeidsintensief maakt.
- Gebrek aan degelijke IT-infrastructuur, zodat er veel manueel werk is
- Slechte organisatiestructuur zodat er niet efficiënt gewerkt kan worden

... al wil ik zeker niet uitsluiten dat bovenstaande gebreken bewust veroorzaakt werden door bepaalde top-politici en top-ambtenaren om een hoop niksnutten en politieke vriendjes een postje te geven.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:34   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Die wanpraktijken bestaan zeker. Maar je ziet een paar verklaringen over het hoofd:
- zeer ingewikkelde wetgeving, wat de controle heel moeilijk en arbeidsintensief maakt.
- Gebrek aan degelijke IT-infrastructuur, zodat er veel manueel werk is
- Slechte organisatiestructuur zodat er niet efficiënt gewerkt kan worden

... al wil ik zeker niet uitsluiten dat bovenstaande gebreken bewust veroorzaakt werden door bepaalde top-politici en top-ambtenaren om een hoop niksnutten en politieke vriendjes een postje te geven.
De laatste 2 zijn rechtstreeks het gevolg van het "beleid" van Reynders. Wat die man op financien heeft uitgestoken is vlakaf misdadig.

De ingewikkelde wetgeving is een gevolg van het Belgische compromismodel, dat willens nillens ook in deze regering gevolgd wordt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:54   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Reynders heeft altijd alles in het werk gesteld om de belastingadministratie volledig in het honderd te laten lopen.
Dat klopt, maar voor 'moderne' sociaal- en christen-democraten is het blijkbaar geen probleem om met zo'n figuur als Reynders samen te werken.

Ik vraag me af wat "RobinusV" hiervan vindt.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:56   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.434
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Wat mij mateloos stoort is dat enerzijds we met een veel te groot overheidsapparaat zitten (waardoor onze loonkost zowat de hoogste ter wereld is) en dan anderzijds dat er blijkbaar "geen mensen genoeg" zijn om de boel correct te laten draaien. Hoe rijm je dat??

Ik kan er alleen maar uit afleiden dat er met hopen postjes zijn voor niksnutten, profiteurs en postjespakkers, maar dat ze wel zo slim zijn geweest geen posities te creëren die deze wanpraktijken tegen het licht houden.
Volgens mij zit U er knal op.
Zelfs binnen de verschillende afdelingen der ambtenaren wordt er regelmatig gevraagd voor interne herverdeling van de beschikbare mankracht.

Soms verhuist er wel eens een koffiemadam.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 13:58   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Ik denk dat dit meer dan genoeg zegt:

Citaat:
De fraude wordt ontdekt, maar op alle niveaus, tot op het directiecomité van de FOD Financiën wordt het indienen van een klacht tegengehouden. De betwiste controleur wordt gedetacheerd naar de PS-senaatsfractie, maar werkt nu op de studiedienst van de PS.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 15:21   #19
Sammael
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 1.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De laatste 2 zijn rechtstreeks het gevolg van het "beleid" van Reynders. Wat die man op financien heeft uitgestoken is vlakaf misdadig.
Juist. Maar of zijn voorgangers of opvolger het zoveel beter doen, is een andere vraag

Citaat:
De ingewikkelde wetgeving is een gevolg van het Belgische compromismodel, dat willens nillens ook in deze regering gevolgd wordt.
Ja en neen. Slechte wetgeving zie je ook op het niveau van de deelstaten, ook binnen het kader van duidelijke bevoegdheden.

Of het puur onbekwaamheid is of dat ze het gewoon met opzet doen, zodat er veel ambtenaren nodig zijn, laat ik in het midden.

Naast slechte wetgeving hebben we ook gewoonweg teveel wetgeving. Niet dat dat hoeft te verwonderen. Hier in België zitten we met veel te veel lichamen met wetgevende bevoegdheid en dan is er ook nog eens het Europese niveau. Uiteraard dat je dan regeldiarree krijgt en nood aan een leger ambtenaren om al die onnozele regeltjes uit te voeren.

Nieuwe computers en een rationele organisatie zouden goed zijn om het overheidsapparaat af te slanken, maar de wortel van het probleem zit daar niet. De echte oorzaak is teveel aan wetgeving en slechte kwaliteit van de wetgeving. De politici zelf zijn het grootste probleem.

Laatst gewijzigd door Sammael : 15 november 2012 om 15:24.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 15:55   #20
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

oeps !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 15 november 2012 om 15:58.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be