Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Moet katholiek onderwijs in Vlaanderen 'echt katholiek' zijn?
Mijn kinderen gaan naar katholieke school, maar ik vind van niet. 2 20,00%
Mijn kinderen gaan naar katholieke school, en het moet echt katholiek zijn. 5 50,00%
Mijn kinderen gaan naar staatsschool, maar katholiek moet katholiek zijn 0 0%
Mijn kinderen gaan naar staatsschool, maar katholieken moeten niet overdrijven. 3 30,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2014, 18:27   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Katholieke identiteit van onderwijs belangrijk

De nieuwe hotshot van het vrij onderwijs, vindt dat toch.

We weten natuurlijk: gevolg van de vrijheid van onderwijs, organiseren "zij" (de bisschoppen en co) hun onderwijs, en ze organiseren het op levensbeschouwelijk vlak zoals zij het willen.

Maar tegelijk is er de maatschappelijke realiteit. Niet in het minst: ze organiseren het met belastingsgeld. En de belastingsbetaler is minder religieus geïnspireerd als vroeger. En ook de minder religieus geïnspireerde vindt het zijn vrijheid om zijn kinderen naar een vrije school te sturen. Zonder dat die school het "te bont" maakt.

Vinden jullie dat hij gelijk heeft?
Ik alleszins niet.

Titel: Lieven Boeve: 'Katholieke identiteit van onderwijs belangrijk'
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140109_063


Citaat:
Lieven Boeve, decaan theologie aan de KU Leuven, volgt Mieke Van Hecke op aan het hoofd van de koepel van het katholiek onderwijs. Boeve is de kandidaat die door de KU Leuven van rector Rik Torfs naar voren is geschoven. Hij is nu ook officieel voorgesteld.

De bisschoppen en het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) (de ‘Guimardstraat’) hebben vrijdagochtend Lieven Boeve voorgesteld als opvolger van Mieke Van Hecke.

'We zochten een consensusfiguur, en dat was Boeve', klonk het. Boeve voelt zich erg vereerd: 'Belangrijk is de vraag hoe we de katholieke identiteit gestalte zullen geven in de toekomst', zei Boeve aan de VRT. 'Ik denk niet dat er een nood bestaat om het onderwijs katholieker te maken, maar ik ben er wel van overtuigd dat het katholiek onderwijs een toekomst heeft. Het is niet nodig de eigen identiteit af te bouwen om deel te nemen aan de dialoog in een plurale wereld.'

Boeve gaat ervan uit dat dialoog in een pluralistische samenleving enkel mogelijk is als iedereen zich bewust is van de eigen identiteit. 'Vanuit die invalshoek heb ik ook de master Islamitische theologie helpen inrichten aan de universiteit. Om moslims in staat te stellen over hun eigen traditie te reflecteren, zodat ze aan de dialoog kunnen deelnemen.'

Bisschoppenconferentie beslist

Boeve krijgt een mandaat voor vijf jaar, dat verlengbaar is. Aan de procedure - kandidaten worden gecontacteerd en gekozen door de bisschoppenconferentie - verandert voorlopig niets. 'Het gaat om een lange traditie met betekenis', zei Johan Bonny, referent-bisschop voor het onderwijs. 'De beslissing wordt genomen na ruim overleg en na afloop zijn wij er ook aansprakelijk voor.'


Lieven Boeve (48) is hoogleraar theologie en sinds 2008 decaan van de faculteit theologie en religiewetenschappen aan de KU Leuven. Hij staat ook aan het hoofd van de academische lerarenopleiding.



Boeve stond op de shortlist met drie namen van kandidaat-opvolgers. De andere namen op die lijst waren Steven Vanackere en Paul Yperman.

Mieke Van Hecke (66) blijft nog aan tot 31 augustus van dit jaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 18:43   #2
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik heb geen kinderen maar toch gestemd. Ik heb geen probleem op zich met katholieke scholen maar geen probleem mee als er een deel verdwijnt.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 20:25   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vinden jullie dat hij gelijk heeft?
Ik alleszins niet.
Ik wel. En ik heb er zelfs een reden voor, daar waar u ogenschijnlijk geen argumenten hebt. Net als u zijn ook gelovigen burgers van dit land. Ook hun belastingsgeld wordt door de overheid besteed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:33   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wel. En ik heb er zelfs een reden voor, daar waar u ogenschijnlijk geen argumenten hebt. Net als u zijn ook gelovigen burgers van dit land. Ook hun belastingsgeld wordt door de overheid besteed.
Gelovige burgers ... met hoeveel zouden die er nog zijn ?

Mocht de norm zijn voor een gelovige onderwijzende, dat hij 'echt' getrouwd moet zijn en niet gescheiden of samen wonen; mocht de norm zijn dat hij toch probeert om wekelijks op zijn knieën te gaan tussen de bejaarden van de parochiekerk;
hoeveel kaloten-klasjes zouden nog mogelijk zijn ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:35   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gelovige burgers ... met hoeveel zouden die er nog zijn ?

Mocht de norm zijn voor een gelovige onderwijzende, dat hij 'echt' getrouwd moet zijn en niet gescheiden of samen wonen; mocht de norm zijn dat hij toch probeert om wekelijks op zijn knieën te gaan tussen de bejaarden van de parochiekerk;
hoeveel kaloten-klasjes zouden nog mogelijk zijn ?

.
Geen idee. Ik zie wel dat ondanks dat alles er nog massaal veel ouders kiezen om hun kinderen toe te vertrouwen aan het katholiek onderwijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:38   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik mis de optie: "Ik heb geen kinderen en van mij mag het katholiek onderwijs een echt katholiek karakter hebben."
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 22:50   #7
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Ik mis de optie: Het interesseert me werkelijk niet !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 23:20   #8
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik mis de optie: Het interesseert me werkelijk niet !!
2

In onze huidige geseculariseerde en ontzuilde samenleving heeft religie niet echt veel belang meer en vormt eerder een obstakel voor de evolutie van de wetenschap. Denk maar eens aan alle landen ter wereld waar abortie nog verboden is...wegen religieuze redenen, natuurlijk.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2014, 23:22   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
2

In onze huidige geseculariseerde en ontzuilde samenleving heeft religie niet echt veel belang meer en vormt eerder een obstakel voor de evolutie van de wetenschap. Denk maar eens aan alle landen ter wereld waar abortie nog verboden is...wegen religieuze redenen, natuurlijk.
Waarom zou die enkel een religieuze zaak zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 02:33   #10
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen idee. Ik zie wel dat ondanks dat alles er nog massaal veel ouders kiezen om hun kinderen toe te vertrouwen aan het katholiek onderwijs.
Vraag is waarom onderwijs katholiek moet zijn en niet neutraal.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 07:57   #11
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Katholieke scholen hebben toch nog een meerwaarde.
Tenzij je misschien zedenleer wat meer uitbreid naar normen en waarden, en niet gewoon een vrij uurtje.
Dan nog zou ik liever hebben dat mijn kinderen naar een katholieke school gaan, kwestie dat ze daar geen halal-bbq door hun strot geramd zullen krijgen.
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 09:00   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Vraag is waarom onderwijs katholiek moet zijn en niet neutraal.
Moeten? Neen, mogen. Er is in dit land immers vrijheid van onderwijs en vrijheid van vereniging, twee basispeilers die ervoor zorgen dat de overheid geen monopolie heeft op het onderwijs. En dat is maar goed ook, daar dit aansluit op de vrijheid van godsdienst, geweten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 09:38   #13
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Toen mevrouw Van Hecke haar eerste stappen zette naar de pers ging het ook hoofdzakelijk om de katholieke identiteit enz. Ook toen hebben veel mensen een raar gevoel gehad of dit nu een terugkeer naar de jaren '50 aankondigde.
Toch bleek die dame een zeer competente manager te zijn van haar koepel, en heeft zij zonder ideologische scherpslijperij haar job op een uitstekende manier gedaan. Het valt me trouwens op dat zij ook het respect kreeg en krijgt van raymonda verdyck, haar collega van het gemeenschapsonderwijs. Er zijn andere tijden geweest, dat er nul komma nul dialoog tussen de netten was.

Zou het niet kunnen zijn dat we met deze nieuwe aanstelling ook beter wachten alvorens te oordelen ?
Vergeet niet dat het nog steeds de bisschoppen zijn die deze benoeming doen. Als je op de short list wil terechtkomen en dan de selectie binnenhalen neem ik aan dat die mensen beter niet teveel afstand nemen van de katholieke leer en identiteit in het onderwijs.
Zolang de keuze door de bisschoppen blijft gebeuren kan dit gewoon niet anders.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 09:56   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Het katholiek onderwijs heeft geen katholiek karakter meer, en kan beter opgaan in de staatsnetten.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 10:05   #15
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Het katholiek onderwijs heeft geen katholiek karakter meer, en kan beter opgaan in de staatsnetten.
Dat is zo, maar dat zal nooit gebeuren. Al was het maar om louter ideologische redenen. En economische belangen. Scholen maken soms deel uit van enkele van de machtige (ook financieel machtige) congregaties. Die gaan dat nooit uit handen geven.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 10:10   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is zo, maar dat zal nooit gebeuren. Al was het maar om louter ideologische redenen. En economische belangen. Scholen maken soms deel uit van enkele van de machtige (ook financieel machtige) congregaties. Die gaan dat nooit uit handen geven.
In de gevallen waarmee ik bekend ben is het net anders: de congregaties zijn énorm rijk, maar tevens volledig machteloos. Hun financiële rijkdom dient slechts om hun instellingen te voeden, waaronder de scholen, en de congreganten, die veelal bejaard zijn, te verzorgen. Het is de vraag of de scholen die macht uit handen willen geven, hun verspillende autonomie inruilen voor efficiëntie...
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 10:17   #17
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Mis de optie " Heb geen kinderen omdat ik dan voor de verscheurende keuze zou kunnen komen te staan om de een of andere oportunistische reden die naar een katolieke school te sturen"
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 10:50   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik mis de optie: "Ik heb geen kinderen en van mij mag het katholiek onderwijs een echt katholiek karakter hebben."
Dat kunt gij wel zeggen, dat gij geen kinderen hebt .... ('t is niet dat ge ze thuis moet hebben hé ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 10:53   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen idee. Ik zie wel dat ondanks dat alles er nog massaal veel ouders kiezen om hun kinderen toe te vertrouwen aan het katholiek onderwijs.
Je kunt zien op wat ik gestemd heb, dus weet je dat de mijnen ook naar een kalotenschool gingen.

Maar waarom maakte ik die keuze ?
Mogelijks niet om de boel nog wat kaloten-extremistischer te maken, o.a. met de hulp van mijn belastingscenten, dacht ik zo.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2014, 11:02   #20
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
In de gevallen waarmee ik bekend ben is het net anders: de congregaties zijn énorm rijk, maar tevens volledig machteloos. Hun financiële rijkdom dient slechts om hun instellingen te voeden, waaronder de scholen, en de congreganten, die veelal bejaard zijn, te verzorgen. Het is de vraag of de scholen die macht uit handen willen geven, hun verspillende autonomie inruilen voor efficiëntie...
Die scholen hebben daar volgens mij zelf totaal geen inspraak in.
Maar blijf even redeneren over die congregaties. Stel de vraag : wat met een rijke congregatie die uitdooft omdat haar laatste bejaarde geestelijken in een RVT zitten ?
Dan neemt mijnheer de Bisschop dat over. Het instituut kerk zal hier in de komende jaren nog gigantische fortuinen mee vergaren. Sommige congregaties zijn echt zo rijk als de zee diep is.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be