Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2020, 16:58   #101
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja ik denk dat Het Oosten een betere gesprekspartner voor je is.
Als men het fundament van de tempel op de tempelberg al niet als bewijs voor de tempels ziet, dan weet ik het ook niet meer.
Je hebt het nooit geweten. Beetje komen roepen met je ondermaatse kennis, en daar blijft het bij. Al een archeologische site gevonden die jouw mening deelt ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:01   #102
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je hebt het nooit geweten. Beetje komen roepen met je ondermaatse kennis, en daar blijft het bij. Al een archeologische site gevonden die jouw mening deelt ?
Ik schrijf het en onderbouw het?
De enige ondermaatse kennis komt van zij die zonder google niet kunnen meepraten en er zelfs dan nog naast googelen.
Maar dat een zekere Aton daar anders over zou denken; en dan? :
Begrijpend lezen is lager onderwijs en google toepassen is reeds van in de kleuterschool.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 11 december 2020 om 17:03.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:10   #103
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik had je een archeologische site gevraagd. Weet je nog, het oudste gebouw wat door koning Josia is gerestaureerd was een Kanaänistische burcht en uiteraard zijn daar kamers onder, maar geen enkel bewijs van " Salomon's tempel ". Ook de tweede is totaal achterhaald en heeft geen wetenschappelijke waarde. Iedereen kan zo iets opstellen voor Wiki.

Citaat:
Ik hoef u hopelijk niet uit te leggen dat het hele plateau op de tempelberg (zoals ze beschreven is in het OT) een archeologisch bewijs is dat nooit opgegraven moest worden?
O, en waar zijn die kamers te situeren in het Knack artikel ??
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:13   #104
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik schrijf het en onderbouw het?
De enige ondermaatse kennis komt van zij die zonder google niet kunnen meepraten en er zelfs dan nog naast googelen.
Maar dat een zekere Aton daar anders over zou denken; en dan? :
Begrijpend lezen is lager onderwijs en google toepassen is reeds van in de kleuterschool.
Je onderbouw zit op drijfzand. En verder opletten wat je schrijft. Uitsluiting op dit forum komt al dichtbij.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:13   #105
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik had je een archeologische site gevraagd. Weet je nog, het oudste gebouw wat door koning Josia is gerestaureerd was een Kanaänistische burcht en uiteraard zijn daar kamers onder, maar geen enkel bewijs van " Salomon's tempel ". Ook de tweede is totaal achterhaald en heeft geen wetenschappelijke waarde. Iedereen kan zo iets opstellen voor Wiki.



O, en waar zijn die kamers te situeren in het Knack artikel ??
Zoals ik reeds zei, Het Oosten is een betere gesprekspartner. Ik las al andere bijdragen van je en nu en denk niet dat ik het geduld kan opbrengen.
Maar als het u echt boeit. Zoek eens verder op “Temple Mount Sifting Project” dat was een project uit 2005. Maar er zijn er uiteraard meer.
Doe uw huiswerk eens en laat zien wat je waard bent. Faal en ik negeer u verder
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:24   #106
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is nieuw voor mij. Noem deze drie dan eens op.

Toch niet zoooo oud hoor, zowat pakweg 1000 v.C. De Babylonische en de Egyptische culturen zijn veeel ouder, en dan hebben we nog de Perzische en de Indische, ook veeeeel ouder. En baaidewee, de Bijbel is geen geschiedenisboek hoor. Gelukkig maar, want dan zou meer dan de helft moeten ge-update worden.
Voorzover ik weet was de Chaldeeër Abraham de stamvader van de semieten volgens de bijbel. De latere twaalf stammen ontstonden uit zijn afstammelingen. De Chaldese beschaving was dus ouder. De Israëlieten als volk (voor zover we die al ‘joden’ mogen noemen) ontstond dus later dan de Chaldeeërs. De naam ‘joden’ kwam pas relatief laat in zwang. Wellicht na de spitsing van het eenheidsrijk Israël.

Kortom, de poster kent zijn bijbel niet.

Zijn citaat,
"De Joden zijn ook de oudste cultuur op deze aarde en zullen hun geschiedenis beter dan ons kennen."
trekt nergens op.


Ik raad hem aan een andere bijbelcursus te volgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 december 2020 om 17:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 17:48   #107
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 december 2020 om 17:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 18:57   #108
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voorzover ik weet was de Chaldeeër Abraham de stamvader van de semieten volgens de bijbel. De latere twaalf stammen ontstonden uit zijn afstammelingen. De Chaldese beschaving was dus ouder. De Israëlieten als volk (voor zover we die al ‘joden’ mogen noemen) ontstond dus later dan de Chaldeeërs. De naam ‘joden’ kwam pas relatief laat in zwang. Wellicht na de spitsing van het eenheidsrijk Israël.

Kortom, de poster kent zijn bijbel niet.

Zijn citaat,
"De Joden zijn ook de oudste cultuur op deze aarde en zullen hun geschiedenis beter dan ons kennen."
trekt nergens op.


Ik raad hem aan een andere bijbelcursus te volgen.
Dat is het beste wat ie kan doen. En zelfs ' de 12 stammen ' is een mythe. ( bron : Finkelstein )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:22   #109
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Zoals ik reeds zei, Het Oosten is een betere gesprekspartner. Ik las al andere bijdragen van je en nu en denk niet dat ik het geduld kan opbrengen.
Maar als het u echt boeit. Zoek eens verder op “Temple Mount Sifting Project” dat was een project uit 2005. Maar er zijn er uiteraard meer.
Doe uw huiswerk eens en laat zien wat je waard bent. Faal en ik negeer u verder
Aton heeft gelijk. Bij de orthodoxe Joden is het al lang een ambitie: de derde tempel én... en groot-Israel! Maar het blijft voorlopig bij plannen maken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:27   #110
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Aton heeft gelijk. Bij de orthodoxe Joden is het al lang een ambitie: de derde tempel én... en groot-Israel! Maar het blijft voorlopig bij plannen maken.
Ik heb hem een expeditie bij naam genoemd waar voldoende bewijsmateriaal naar zijn wensen gevonden is.
Wie jij dan gelijk heeft, of waar hij het niet kan samenvatten; doet de waarheid er van niet te niet.

Er waren 2 tempels en de beschrijvingen uit de Bijbel komen overeen met de geschiedkundige archeologie daar rond. Meer lezen, minder praten mijn tip.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:33   #111
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Jullie dwingen me trouwens als het ware een Bijbelstudie in dit subforum te lanceren waarin de waarde van de Bijbel samengevat kan worden. Niet alles wat daar in staat is verzonnen of in mythevorm uitgelegd om een diepere verborgen moraal te weergeven.
Die koninkrijken er in beschreven en oorlogen onderling mag je best wel ruimer zien dan sprookjesfiguren.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:42   #112
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik heb hem een expeditie bij naam genoemd waar voldoende bewijsmateriaal naar zijn wensen gevonden is.
Wie jij dan gelijk heeft, of waar hij het niet kan samenvatten; doet de waarheid er van niet te niet.

Er waren 2 tempels en de beschrijvingen uit de Bijbel komen overeen met de geschiedkundige archeologie daar rond. Meer lezen, minder praten mijn tip.
Daar ging het niet om. Het ging om de aanname dat de Eerste Tempel door een zekere Koning Salomon zou zijn gebouwd. Die zou dan moeten geleefd hebben rond de jaren 950 voor Chr. Wij vinden niets van die tempel terug bij opgravingen. Noch zijn er vermeldingen in de verre Oudheid van een machtige koning Salomon die in die tijd zou hebben geleefd.

Strikt genomen kunnen we 'geloven' dat Salomon heeft bestaan. Daar is iedereen vrij in. Maar of hij echt bestaan heeft, is maar zeer te vraag. En mocht hij bestaan hebben dan is het zeker niet de machtige koning waarover de Bijbel spreekt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 december 2020 om 20:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:52   #113
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daar ging het niet om. Het ging om de aanname dat de Eerste Tempel door een zekere Koning Salomon zou zijn gebouwd. Die zou dan moeten geleefd hebben rond de jaren 950 voor Chr. Wij vinden niets van die tempel terug bij opgravingen. Noch zijn er vermeldingen in de verre Oudheid van een machtige koning Salomon die in die tijd zou hebben geleefd.

Strikt genomen kunnen we 'geloven' dat Salomon heeft bestaan. Daar is iedereen vrij in. Maar of hij echt bestaan heeft, is maar zeer te vraag.
Ja dat ben jij er allemaal beginnen bijslepen.
Ik sprak over het feit waarom Cyrus op die munt afgebeeld stond.

En als gij uit uw duim wilt zuigen, net als Aton, dat er nooit iets gevonden is wat verhalen uit die tijden bevestigen, doet de waarheid niet te kort. Het is theologische onkunde met daarbij het onvermogen in te zien wat het plateau en de Klaagmuur aan de tempelberg zijn.
Natuurlijk is niet alles te bewijzen, maar wat men wel vindt en dus kan bewijzen is in perfecte lijn te linken aan de Joodse teksten en aldus de Bijbel omdat ze die teksten deelt door het oude testament.

Dan moogt ge zoveel appels bij peren gooien als ge zelf wilt, of mij enkel tegenargumenteren met wat ik schrijf en niet wat gij er bij breit.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temp...ifting_Project
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2020, 20:55   #114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja dat ben jij er allemaal beginnen bijslepen.
Ik sprak over het feit waarom Cyrus op die munt afgebeeld stond.

En als gij uit uw duim wilt zuigen, net als Aton, dat er nooit iets gevonden is wat verhalen uit die tijden bevestigen, doet de waarheid niet te kort. Het is theologische onkunde met daarbij het onvermogen in te zien wat het plateau en de Klaagmuur aan de tempelberg zijn.
Natuurlijk is niet alles te bewijzen, maar wat men wel vindt en dus kan bewijzen is in perfecte lijn te linken aan de Joodse teksten en aldus de Bijbel omdat ze die teksten deelt door het oude testament.

Dan moogt ge zoveel appels bij peren gooien als ge zelf wilt, of mij enkel tegenargumenteren met wat ik schrijf en niet wat gij er bij breit.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temp...ifting_Project
Oké, ik laat u verder bezig zijn met uw discussie. Misschien heb ik u verkeerd begrepen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:42   #115
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Jullie dwingen me trouwens als het ware een Bijbelstudie in dit subforum te lanceren waarin de waarde van de Bijbel samengevat kan worden. Niet alles wat daar in staat is verzonnen of in mythevorm uitgelegd om een diepere verborgen moraal te weergeven.
Die koninkrijken er in beschreven en oorlogen onderling mag je best wel ruimer zien dan sprookjesfiguren.
Maar het koninkrijk van Salomo is sterk overdreven.
Bewijzen daarvan zijn niet gevonden.
Het kleine joodse volk heeft zichzelf groot gedacht vanuit een minderwaardigheidscomplex.
En nog steeds wil het kleine volkje geloven dat het iets bijzonders is.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:49   #116
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Maar het koninkrijk van Salomo is sterk overdreven.
Bewijzen daarvan zijn niet gevonden.
Het kleine joodse volk heeft zichzelf groot gedacht vanuit een minderwaardigheidscomplex.
En nog steeds wil het kleine volkje geloven dat het iets bijzonders is.
Maar het begon bij Cyrus en Nebuchadnezzar. Als mensen daar al struikelen heeft verdere discussie zinloos. Want als Salomo dan besproken wordt springen ze naar het volgende individu. Het gaat trouwens niet alleen over de mensen er in maar hoe de wil van God daarin bekend wordt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:10   #117
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar het begon bij Cyrus en Nebuchadnezzar. Als mensen daar al struikelen heeft verdere discussie zinloos. Want als Salomo dan besproken wordt springen ze naar het volgende individu. Het gaat trouwens niet alleen over de mensen er in maar hoe de wil van God daarin bekend wordt.
Wat kan jij toch lullen zeg.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:13   #118
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat kan jij toch lullen zeg.
Ik neem aan dat het huiswerk niet gelukt is?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:16   #119
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2020 om 20:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:17   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Wat kan jij toch lullen zeg.

Niet twijfelen: de schepping greep plaats in 6 dagen en de 7de dag rustte God. Want hij was moe.
Het zal wel!

Bovendien werden alle dieren op één dag geschapen.

En de eerste mens heette Adam en de tweede Eva.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 december 2020 om 20:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be