Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2010, 18:13   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard Nieuwe verkeerslichten

Goed idee !



Ik vraag me trouwens al járen af waarom België het oranjegeel licht niet gebruikt als korte verwittiging vóór het groen wordt (oranjegeel tesamen met rood); zodat het verkeer vlotter kan vertrekken zoals in het buitenland.
(toestand 2) of video: http://www.clipfish.de/video/1893279/ampel/


Kortstondig groen+geel als verwittiging dat het geel wordt gaat natuurlijk ook (vb Oostenrijk en andere), of flashing is ook mogelijk, zelfs tijdaftelling tot het groen wordt (voor voetgangerslichten) kan ook.
http://de.wikipedia.org/wiki/Ampel


Vroeg of laat gaat er toch een (volledige) omstelling gebeuren op led-verkeerslichten, toch een goede gelegenheid : http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_light
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2010 om 18:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 20:40   #2
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Dat eerste idee is gewoon idioot. Voor mensen met daltonisme (kleurenblindheid, meestal rood-groen) werkt dit voor geen meter, en vergeet niet dat in de meeste Westerse landen zowat 10 % van de mannelijke bevolking aan daltonisme lijdt.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 20:43   #3
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat eerste idee is gewoon idioot. Voor mensen met daltonisme (kleurenblindheid, meestal rood-groen) werkt dit voor geen meter, en vergeet niet dat in de meeste Westerse landen zowat 10 % van de mannelijke bevolking aan daltonisme lijdt.
inderdaad. ge gaat de accidenten nogal zien stijgen...
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:14   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat eerste idee is gewoon idioot. Voor mensen met daltonisme (kleurenblindheid, meestal rood-groen) werkt dit voor geen meter, en vergeet niet dat in de meeste Westerse landen zowat 10 % van de mannelijke bevolking aan daltonisme lijdt.
Wel je zou u afvragen waarom ze dan niet geel en blauw als kleur kiezen zodat iedereen het kan zien, maar enfin misschien ben ik te logisch
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:26   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wel je zou u afvragen waarom ze dan niet geel en blauw als kleur kiezen zodat iedereen het kan zien, maar enfin misschien ben ik te logisch
Veel succes. Rood heeft evolutionair gezien een grote signaalwaarde ('gevaar', zie bijv. kleuren van giftige beesten). Groen heeft dat niet. Blauw en geel hebben beiden ietwat signaalwaarde. 't zal behoorlijk wat tijd en moeite vragen om geel en blauw te kunnen associëren met 'stoppen' en 'rijden'. Als ik het me goed herinner zijn daar vroeger veel toffe experimentjes rond geweest, rond rood als inherent waarschuwingsteken.
Kan er iets mee te maken hebben, denk ik dan.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:31   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Veel succes. Rood heeft evolutionair gezien een grote signaalwaarde ('gevaar', zie bijv. kleuren van giftige beesten). Groen heeft dat niet. Blauw en geel hebben beiden ietwat signaalwaarde. 't zal behoorlijk wat tijd en moeite vragen om geel en blauw te kunnen associëren met 'stoppen' en 'rijden'. Als ik het me goed herinner zijn daar vroeger veel toffe experimentjes rond geweest, rond rood als inherent waarschuwingsteken.
Kan er iets mee te maken hebben, denk ik dan.
nu iedereen een flyerke meegeven, duidelijke afspraken en 1000flitspalen zullen het er wel inkrijgen hoor.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 22:41   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nu iedereen een flyerke meegeven, duidelijke afspraken en 1000flitspalen zullen het er wel inkrijgen hoor.
Allicht. Degenen die het niet kunnen zullen ten slotte rap genoeg uitgeroeid zijn.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 00:50   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat eerste idee is gewoon idioot. Voor mensen met daltonisme (kleurenblindheid, meestal rood-groen) werkt dit voor geen meter, en vergeet niet dat in de meeste Westerse landen zowat 10 % van de mannelijke bevolking aan daltonisme lijdt.
Zijn daar nog geen degelijke (ook electronische) hulpmiddelen voor ontwikkeld ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 01:55   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zijn daar nog geen degelijke (ook electronische) hulpmiddelen voor ontwikkeld ?
De conventie rood licht bovenaan, groen licht onderaan is voldoende om kleurenblinden de verkeerslichten correct te doen interpreteren. Geen extra hulpmiddelen nodig dus. Meerkleurige lampen kunnen daarom niet werken bij kleurenblinden, wat niet wegneemt dat ik gewonnen ben voor het idee met timers...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 08:04   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De conventie rood licht bovenaan, groen licht onderaan is voldoende om kleurenblinden de verkeerslichten correct te doen interpreteren. Geen extra hulpmiddelen nodig dus. Meerkleurige lampen kunnen daarom niet werken bij kleurenblinden, wat niet wegneemt dat ik gewonnen ben voor het idee met timers...
ok de compromis moet zijn, de huidige lichten maar een strip van led's die 60seconden kan aftellen rondom het licht...
Nu nog de walen meekrijgen in deze compromis , dan nog geld zoeken om dat allemaal te realiseren en een fabrikant zoeken die dit aan chinese prijzen wil installeren en zijn werknemers genoeg kan uitbuiten zodat de begroting niet ontspoort en klaar is kees.

in feite heb ik altijd gedacht dat het eenvoudiger is dat er een 'ZENDER' staat bij de lichten die doorgeeft aan de auto wanneer de lichten gaan verspringen.
Dan zetten we onze auto in AUTOLAUNCH... en dan start de wagen alaseconde precies 'niet zo imbeciel zoals nu dat het 10 seconden duurt tegen dat de eerste aanzet, dan nog eens 3 seconden tegen dat de tweede aanzet en dat er zo een accordeon uittrekt)
maar werkelijk zo een blok van 100auto's die begint te accelereren mooi tegelijkertijd vanaf het lichtje daar verspringt vooraan... moet gigantisch de flow verbeteren...

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 november 2010 om 08:06.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 12:36   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De conventie rood licht bovenaan, groen licht onderaan is voldoende om kleurenblinden de verkeerslichten correct te doen interpreteren. Geen extra hulpmiddelen nodig dus. Meerkleurige lampen kunnen daarom niet werken bij kleurenblinden, wat niet wegneemt dat ik gewonnen ben voor het idee met timers...
Idd, een simpele extra timer kan toch niet zo moeilijk zijn.

Ik bedoel eigenlijk degelijke hulpmiddelen zodat kleurenblinden in het algemeen geholpen kunnen worden. Al is het maar een verbetering van xx% voor xx% kleuren.
via Wiki vind ik weinig...
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Farbenb...he_Hilfsmittel
Spezifische Hilfsmittel

Die Hilfsmittel sind nach den Sehproblemen in drei Gruppen unterteilt:
- Minderung der Blendung,
- Kompensation der geringen Sehschärfe,
- Ausgleich des fehlenden Farbsehens.

* Zur Reduzierung der Blendung sind Kantenfilterbrillen oder getönte Kontaktlinsen erforderlich. Es werden auch Hilfen wie Brillen mit Blendschutz gegen seitlich einfallendes Licht oder Schirmmützen verwendet. Kantenfilterbrillen müssen je nach Lichtbedingungen gewechselt werden.

* Zur Kompensation der geringen Sehschärfe werden Vergrößerungshilfen benutzt. Dies sind optische oder elektronische Lupen, monokulare Fernrohre, elektronische (Tafel-) Lesegeräte, Lupenbrillen oder Brillen mit integrierten Lupensegmenten.

* Probleme auf Grund schlechten Erkennens von Farben lassen sich teilweise durch elektronische Farberkennungsgeräte verringern.

* Ein neuartiges Hilfsmittel ist das Eyeborg, das mithilfe einer Kamera Farbinformationen in akustische Signale umwandelt.
Electronisch hulpmiddel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Eyeborg
http://en.wikipedia.org/wiki/Eyeborg
die refs lijken te stoppen begin 2008

Directe website: http://www.eyeb.org/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 november 2010 om 12:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 12:43   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, een simpele extra timer kan toch niet zo moeilijk zijn.

Ik bedoel eigenlijk degelijke hulpmiddelen zodat kleurenblinden in het algemeen geholpen kunnen worden. Al is het maar een verbetering van xx% voor xx% kleuren.
via Wiki vind ik weinig...
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness



Electronisch hulpmiddel:
http://de.wikipedia.org/wiki/Eyeborg
http://en.wikipedia.org/wiki/Eyeborg
die refs lijken te stoppen begin 2008

Directe website: http://www.eyeb.org/
Moesten ze nu eens die eyeborgcamera vooraan de auto monteren, dan verwittigt hij automatisch als er een stopt voor uw neus... hoorje direct dat lawaai en heb je nog een indicatie van kijk ze zijn daar aan het remmen.. lichten staan allemaal rood. Dus hoe meer rood hij ziet, hij luider die toetert bvb
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:07   #13
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De conventie rood licht bovenaan, groen licht onderaan is voldoende om kleurenblinden de verkeerslichten correct te doen interpreteren.,
Horizontale verkeerslichten komen ook wel voor. Daar is de conventie rood=links. In Zwitserland zie je die vaak.
Veel verkeerslichten zijn richtingslichten (met pijlen dus), en om kleurblinden te helpen past men ook vaak de volgende conventie toe:
Groen: -> Groene pijl op zwarte achtergrond.
Geel: -> gele driehoek
Rood: -> Zwarte pijk op rode achtergrond.

Citaat:
wat niet wegneemt dat ik gewonnen ben voor het idee met timers...
Dat werkt alleen goed bij lichten die een vaste cyclus hebben. In Nederland hebben lichten al jaren geen vaste cyclus, maar passen zich aan de verkeerstromen aan. In Duitsland en Zwitserland idem. Ik mag hopen dat men daar in Vlaanderen ook stilaan werk van aan het maken is.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:08   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat eerste idee is gewoon idioot. Voor mensen met daltonisme (kleurenblindheid, meestal rood-groen) werkt dit voor geen meter, en vergeet niet dat in de meeste Westerse landen zowat 10 % van de mannelijke bevolking aan daltonisme lijdt.
En hoe ga je om met pijlen?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:26   #15
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat werkt alleen goed bij lichten die een vaste cyclus hebben. In Nederland hebben lichten al jaren geen vaste cyclus, maar passen zich aan de verkeerstromen aan. In Duitsland en Zwitserland idem. Ik mag hopen dat men daar in Vlaanderen ook stilaan werk van aan het maken is.
Vaste cyclus of niet, ik zou het toch interessant vinden als ik op voorhand weet wanneer het groen zou worden. Of dat nu 10 seconden duurt of 60 seconden, het is relaxter om te zien "oh, het wordt groen binnen 3 seconden", dan kan je rustig naar eerste schakelen en netjes vertrekken bij groen. Nu gebeurt het regelmatig dat de eerste pas 2-3 seconden later doorheeft dat het groen is..
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:28   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Horizontale verkeerslichten komen ook wel voor. Daar is de conventie rood=links. In Zwitserland zie je die vaak.
Veel verkeerslichten zijn richtingslichten (met pijlen dus), en om kleurblinden te helpen past men ook vaak de volgende conventie toe:
Groen: -> Groene pijl op zwarte achtergrond.
Geel: -> gele driehoek
Rood: -> Zwarte pijk op rode achtergrond.


Dat werkt alleen goed bij lichten die een vaste cyclus hebben. In Nederland hebben lichten al jaren geen vaste cyclus, maar passen zich aan de verkeerstromen aan. In Duitsland en Zwitserland idem. Ik mag hopen dat men daar in Vlaanderen ook stilaan werk van aan het maken is.
wel goed nieuws zwitser, ik ken bijna geen lichten meer zonder IR camera's op die de verkeersstroom meten.

Wat die lichten wel doen natuurlijk is altijd zorgen dat je finaal voor het rood staat, en dat je zo van de ene licht naar de andere crost, er is geen communicatie en stroommeting tussen lichten zodat ze de meest dominante flow voorrang geven;
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:29   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Vaste cyclus of niet, ik zou het toch interessant vinden als ik op voorhand weet wanneer het groen zou worden. Of dat nu 10 seconden duurt of 60 seconden, het is relaxter om te zien "oh, het wordt groen binnen 3 seconden", dan kan je rustig naar eerste schakelen en netjes vertrekken bij groen. Nu gebeurt het regelmatig dat de eerste pas 2-3 seconden later doorheeft dat het groen is..
die autolaunch zoals in de formule 1 zie ik zitten, als er daan één dan toevallig nog durft oversteken als voetganger, zal die snel moeten kunnen lopen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:36   #18
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel goed nieuws zwitser, ik ken bijna geen lichten meer zonder IR camera's op die de verkeersstroom meten.
Hoera, vlaanderen loopt dus maar twee decennia meer achter op de rest van Europa...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 13:37   #19
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Vaste cyclus of niet, ik zou het toch interessant vinden als ik op voorhand weet wanneer het groen zou worden. Of dat nu 10 seconden duurt of 60 seconden, het is relaxter om te zien "oh, het wordt groen binnen 3 seconden", dan kan je rustig naar eerste schakelen en netjes vertrekken bij groen. Nu gebeurt het regelmatig dat de eerste pas 2-3 seconden later doorheeft dat het groen is..
Dat heb je dus in sommige landen, waar je een rood+geel krijgt voor groen. Is inderdaad erg handig, zeker als je op een helling staat (wat hier in CH wel vaker voor komt...)
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2010, 14:16   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Hoera, vlaanderen loopt dus maar twee decennia meer achter op de rest van Europa...
dat is toch al sinds de jaren 80 in 10jaar tijd ingevoerd ?

nu mijn autolaunch idee is toch wel ideaal om maximaal voertuigen door het groen licht te loodsen, je laat gewoon een volledige blok aanzetten, je kunt dat uitrekenen hoeveel voertuigen gedurende een minuut door het groen kunnen rijden als ze allemaal tegelijkertijd aanzetten in één blok. Kom je bvb aan 30mk/u gemiddeld en 10meter per auto, aan een blok van 50 auto's

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 november 2010 om 14:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be