Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 februari 2018, 16:44   #101
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Proest! Robinson stond bekend als een uitermate modernistisch bisschop. Daarom alleen al is hij een onverdachte bron. Dat hij met zijn laatste werk aansluit op de traditie van de Kerk, is bijzonder verwonderlijk.
Ja, doe maar een beetje alsof je het niet snapt...

Een fucking bisschop als bron aanhalen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 10 februari 2018 om 16:44.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 16:52   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ja, doe maar een beetje alsof je het niet snapt...

Een fucking bisschop als bron aanhalen...
Kijk, als u niet weet wie die bisschop is, dan doet u er best het zwijgen toe. Robinson was een anglicaanse bisschop met een bijzonder modernistisch profiel. Met zijn boek "Eerlijk voor God" heeft hij in de nadagen van het laatste concilie enorm veel twijfel rondgezaaid. Dat zo'n bisschop uiteindelijk op basis van een heel liberale theologie en bijzonder kritische exegese (hij was een groot voorstander van Bultman) uiteindelijk tot een vroege datering komt, is bijzonder verbazend.

Wie dus afkomt met "WC Eend adviseert WC Eens", weet dus hoegenaamd niet wie Robinson was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:28   #103
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Proest! Robinson stond bekend als een uitermate modernistisch bisschop. Daarom alleen al is hij een onverdachte bron. Dat hij met zijn laatste werk aansluit op de traditie van de Kerk, is bijzonder verwonderlijk.
Zoals ik al schreef : WC eend adviseert WC eend. Laat ik het zo stellen: Het evangelie dateren tussen 40 en 50 n.C. is gewoonweg on-mo-ge-lijk.
- Lukas heeft bv. over Nazareth, terwijl dit nog niet eens bestond in 40 n.C.
Nazareth is pas ontstaan na de Joodse oorlog in 70 n.C. Er is dus minstens 10 jaar overgegaan voordat er sprake was van een gehucht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazareth
http://www.askwhy.co.uk/christianity/0220Galilaeans.php
Neem je tijd hoor. Veel leesvoer.

Laatst gewijzigd door Aton : 10 februari 2018 om 17:29.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:32   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zoals ik al schreef : WC eend adviseert WC eend.
Neen, hoor, totaal het omgekeerde. Robinson kan niet opgevoerd worden als een traditioneel bisschop die netjes de waarheden van de (anglicaanse) Kerk heeft gevolgd. Wel, integendeel. De man heeft zowat alles aan diggelen geslagen wat hij kon. Hij geloofde niet meer in de verrijzenis van Jezus bijvoorbeeld. Nochtans de kern van het christendom en de kern van de apostolische verkondiging.

U weet waarschijnlijk al evenmin waarom Robinson zijn boek over de datering van het NT heeft aangevat. Net als met zijn boek "Eerlijk met God" wou hij de traditionele opvattingen over de vroege datering eens flink aanvallen. Het pakte evenwel anders uit. Naarmate hij dieper op de zaak inging, kwam hij tot de conclusie dat de academische aanvaarde dateringen de toetsing niet konden weerstaan. Dat ze evenwel steeds weer werden/worden opgevoerd, beschouwde Robinson trouwens als een uiting van - zijn eigen woorden - "academische luiheid".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:36   #105
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk, als u niet weet wie die bisschop is, dan doet u er best het zwijgen toe. Robinson was een anglicaanse bisschop met een bijzonder modernistisch profiel. Met zijn boek "Eerlijk voor God" heeft hij in de nadagen van het laatste concilie enorm veel twijfel rondgezaaid. Dat zo'n bisschop uiteindelijk op basis van een heel liberale theologie en bijzonder kritische exegese (hij was een groot voorstander van Bultman) uiteindelijk tot een vroege datering komt, is bijzonder verbazend.

Wie dus afkomt met "WC Eend adviseert WC Eens", weet dus hoegenaamd niet wie Robinson was.
De enige reden dat die pipo had om Lukas te plaatsen in 40 - 50 n.C. is omdat er door de christenen ervan uitgegaan wordt dat hij de metgezel van Paulus was. Bull shit natuurlijk. De zo gezegde brieven van Paulus zijn maar pas in zeer geredigeerde vorm op het eind van de 1e eeuw openbaar geworden. Lukas de auteur heeft zelf nooit Paulus ontmoet in der lijve. Tja, je weet wat een sneeuwballetje kan veroorzaken, en dat wist die oplichter ook wel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:37   #106
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor, totaal het omgekeerde. Robinson kan niet opgevoerd worden als een traditioneel bisschop die netjes de waarheden van de (anglicaanse) Kerk heeft gevolgd. Wel, integendeel. De man heeft zowat alles aan diggelen geslagen wat hij kon. Hij geloofde niet meer in de verrijzenis van Jezus bijvoorbeeld. Nochtans de kern van het christendom en de kern van de apostolische verkondiging.

U weet waarschijnlijk al evenmin waarom Robinson zijn boek over de datering van het NT heeft aangevat. Net als met zijn boek "Eerlijk met God" wou hij de traditionele opvattingen over de vroege datering eens flink aanvallen. Het pakte evenwel anders uit. Naarmate hij dieper op de zaak inging, kwam hij tot de conclusie dat de academische aanvaarde dateringen de toetsing niet konden weerstaan. Dat ze evenwel steeds weer werden/worden opgevoerd, beschouwde Robinson trouwens als een uiting van - zijn eigen woorden - "academische luiheid".
Lees eerst maar eens mijn linken voor je jezelf verder te kakken zet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:38   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De enige reden dat die pipo ...
Hier blijkt al dat u "Redating the NT" niet gelezen hebt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 17:42   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Lees eerst maar eens mijn linken voor je jezelf verder te kakken zet.
Wiki zetten tegenover het academische werk van Robinson. En dan afkomen met een bijzonder twijfelachtige tekst van die Magee, een man die geen exegetisch expert is. Wel een scheikundige.

Als er hier iemand zich te kakken zet, bent u het wel, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:13   #109
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk, als u niet weet wie die bisschop is, dan doet u er best het zwijgen toe. Robinson was een anglicaanse bisschop met een bijzonder modernistisch profiel. Met zijn boek "Eerlijk voor God" heeft hij in de nadagen van het laatste concilie enorm veel twijfel rondgezaaid. Dat zo'n bisschop uiteindelijk op basis van een heel liberale theologie en bijzonder kritische exegese (hij was een groot voorstander van Bultman) uiteindelijk tot een vroege datering komt, is bijzonder verbazend.

Wie dus afkomt met "WC Eend adviseert WC Eens", weet dus hoegenaamd niet wie Robinson was.
Als ik u goed begrijp dan is de wetenschappelijke consensus dat het NT dateert van na het jaar 70, tot in de tweede of derde eeuw. En daarom baarde de visie van Robinson opzien en schreef hij een bestseller. En dat alléén op basis van zijn exegese. Tja.... En uw bewondering voor zijn visie steunt op Robinsons reputatie als rebel in de Anglicaanse kerk. Tja ....
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:32   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ha, nu begrijp ik wat je bedoeld. Vanaf de voortrouw tot het huwelijk mocht men elkaar enkel ontmoeten met een chaperon en leefde men toen nog niet samen. Als de bruid al eventueel zwanger bleek te zijn gedurende deze 6 maand, kon men dit beschouwen dat de bruid voor deze voortrouw reeds zwanger was. De bruidegom had dan het recht zijn bruid af te wijzen. Of in dit geval zal hij wel zelf hebben geweten dat ze zich niet aan de regels hadden gehouden. Ik heb het dus niet als een juridisch begrip opgevat.
Hmm...ja, dat is inderdaad mogelijk. Het lijkt me een zinnige uitleg. Tenminste indien het historisch klopt wat u zegt. Maar daar ga ik nu even van uit. Ik heb me daar nooit echt in verdiept.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2018 om 18:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:40   #111
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hier blijkt al dat u "Redating the NT" niet gelezen hebt.
En jij hebt mijn linken ook nog niet gelezen.

Laatst gewijzigd door Aton : 10 februari 2018 om 18:41.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:43   #112
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wiki zetten tegenover het academische werk van Robinson. En dan afkomen met een bijzonder twijfelachtige tekst van die Magee, een man die geen exegetisch expert is. Wel een scheikundige.

Als er hier iemand zich te kakken zet, bent u het wel, hoor.
Heeft die dan op zijn eentje deze Wiki page geschreven ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:47   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als ik u goed begrijp dan is de wetenschappelijke consensus dat het NT dateert van na het jaar 70, tot in de tweede of derde eeuw. En daarom baarde de visie van Robinson opzien en schreef hij een bestseller. En dat alléén op basis van zijn exegese. Tja.... En uw bewondering voor zijn visie steunt op Robinsons reputatie als rebel in de Anglicaanse kerk. Tja ....
Helder denken is ook niet aan u besteed... Bewondering van Robinson? Waar haalt u dat vandaan?

Natuurlijk baarde de publicatie van Robinson in de jaren zeventig heel wat verwondering, maar we zijn ondertussen vele tientallen jaren later en er zijn meer stemmen die de late datering in vraag stellen.

Ik ben trouwens verwonderd als u schrijft dat "Robinsons conclusie alleen steunt op basis van zijn exegese". Hebt u het boek dan gelezen? Dat ging naar mijn aanvoelen dan wel heel snel...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:48   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En jij hebt mijn linken ook nog niet gelezen.
Eerst de auteur nagegaan. Uit zijn eigen beschrijving: een scheikundige. En die wil u blijkbaar opvoeren als gezaghebbend over het onderwerp. Mag ik ervan uitgaan dat u ook een dokter contacteert als uw dak lekt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:56   #115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerst de auteur nagegaan. Uit zijn eigen beschrijving: een scheikundige. En die wil u blijkbaar opvoeren als gezaghebbend over het onderwerp. Mag ik ervan uitgaan dat u ook een dokter contacteert als uw dak lekt?
Dat is larie. Een drogargument. De man kan scheikundige zijn maar desalniettemin zeer belezen zijn in geschiedenis. Of handig overweg kunnen met de vertaling van oude teksten om nu maar wat te zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 februari 2018 om 18:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 18:59   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is larie. Een drogargument. De man kan scheikundige zijn maar zeer belezen in geschiedenis om nu maar wat te zeggen.
U gaat dus ook naar uw dokter als er een lek in uw dak is. Merkwaardige logica toch wel...

Als u iets van historische kritiek afweet, zou u wel beseffen dat de toetsing van een auteur wel belangrijk is. Net als de aard van de publicatie. Hier: de website van... jawel... de auteur van het artikel zelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:01   #117
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat dus ook naar uw dokter als er een lek in uw dak is. Merkwaardige logica toch wel...

Als u iets van historische kritiek afweet, zou u wel beseffen dat de toetsing van een auteur wel belangrijk is. Net als de aard van de publicatie. Hier: de website van... jawel... de auteur van het artikel zelf.

Als we u hadden moeten geloven, had Heinrich Schliemann Troje nooit ontdekt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:02   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of handig overweg kunnen met de vertaling van oude teksten om nu maar wat te zeggen.
Kunnen we de veronderstellingen laten voor wat ze zijn? Ik had liever gehad dat u aftoetste of die man "handig (?) overweg kan met de vertaling van oude teksten".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:04   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als we u hadden moeten geloven, had Heinrich Schliemann Troje nooit ontdekt.
Schlieman heeft dan ook niet het Troje gevonden van de Iliad. Hopelijk beseft u dat toch...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2018, 19:06   #120
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunnen we de veronderstellingen laten voor wat ze zijn? Ik had liever gehad dat u aftoetste of die man "handig (?) overweg kan met de vertaling van oude teksten".
Dat heb ik nooit gesteld. Ik zeg alleen dat het niet is omdat iemand scheikundige is, dat hij niet overweg zou kunnen met oude teksten.

Het kan zijn hobby zijn, hij kan zich bijgeschoold hebben. Het kan ook een autodidact zijn. En autodidacten komen soms verrassend uit de hoek. En dit om dat ze het traditionele historische denkpatroon (die men meekrijgt aan de unief) doorbreken.

Ik heb het hier niet over de geciteerde persoon maar ik spreek in het algemeen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be