Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2006, 17:14   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard Ouderen vragen soms ook wat aandacht

Een 77-jarige inwoner van het Limburgse Thorn heeft gisteravond gedreigd zichzelf en het hele verzorgingstehuis op te blazen. De man had zich opgesloten in zijn kamer en meldde de politie telefonisch dat hij explosieven bij zich had.

Na het telefoontje rukten politie, brandweer en ambulance uit. Onderhandelaars van de politie slaagden erin om de man van zijn voornemen af te brengen. Later bleek dat de man helemaal niet in het bezit was van explosieven.

De politie gaat ervan uit dat het dreigement een schreeuw om aandacht was. De man
http://frontpage.fok.nl/nieuws/62377

Vergeten wij onze oudere mensen soms niet wat te veel?
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 17:23   #2
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Een 77-jarige inwoner van het Limburgse Thorn heeft gisteravond gedreigd zichzelf en het hele verzorgingstehuis op te blazen. De man had zich opgesloten in zijn kamer en meldde de politie telefonisch dat hij explosieven bij zich had.

Na het telefoontje rukten politie, brandweer en ambulance uit. Onderhandelaars van de politie slaagden erin om de man van zijn voornemen af te brengen. Later bleek dat de man helemaal niet in het bezit was van explosieven.

De politie gaat ervan uit dat het dreigement een schreeuw om aandacht was. De man
http://frontpage.fok.nl/nieuws/62377

Vergeten wij onze oudere mensen soms niet wat te veel?
Inderdaad worden ouderen vaak maar weggestopt in bejaardentehuizen. Er wordt gesproken over het optrekken van de pensioenleeftijd, maar tegelijkertijd worden zij sneller maatschappelijk uitgesloten. Dit is de geestelijke armoede binnen onze maatschappij. De zogenaamde welvaartstaat draait toch op het eigenbelang. De zogenaamde zorgstaat draait dan weer op zorg voor ouderen, zolang de kinderen dit zelf niet hoeven te doen.
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 11:50   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

in mijn ogen is george pirard de held die in ons land het debat over armoede bij gepensioneerden ( waarvan de meesten een heel leven lang hebben gewerkt ) geopend heeft. Lees daarom zeker toch eens het interview dat we met het vws zelf vanhem afnamen

verder ben ik er ook tegen dat oudjes vandaag de dag in ouderlingentehuizen gestockeerd worden.

Maar de oorzaak hiervan is dat de productiemachine de mensen hun tijd meer en meer opeist. Daar waar de oudjes vroeger bij hun kinderen introkken wanneer ze zichzelf niet meer konden behelpen kan dit nu niet meer omdat in gezinnen beide partners fulltime moeten gaan werken om het gezin staande te houden en hun kinderen een minimum aan welvaart te kunnen bieden.

Wanneer we een onvoorwaardelijk basisinkomen zouden invoeren dan zouden de mensen wel terug de tijd kunnen vinden om voor hun ouders te zorgen op hun oude dag. Dit zou enorme besparingen opleveren in de sector van de bejaardenzorg die nu enorm veel centen kost aan de belastingbetaler en waarmee de meeste oudjes zoals ook blijkt uit dit verhaal echt niet gediend zijn !
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:19   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
in mijn ogen is george pirard de held die in ons land het debat over armoede bij gepensioneerden ( waarvan de meesten een heel leven lang hebben gewerkt ) geopend heeft. Lees daarom zeker toch eens het interview dat we met het vws zelf vanhem afnamen

verder ben ik er ook tegen dat oudjes vandaag de dag in ouderlingentehuizen gestockeerd worden.

Maar de oorzaak hiervan is dat de productiemachine de mensen hun tijd meer en meer opeist. Daar waar de oudjes vroeger bij hun kinderen introkken wanneer ze zichzelf niet meer konden behelpen kan dit nu niet meer omdat in gezinnen beide partners fulltime moeten gaan werken om het gezin staande te houden en hun kinderen een minimum aan welvaart te kunnen bieden.

Wanneer we een onvoorwaardelijk basisinkomen zouden invoeren dan zouden de mensen wel terug de tijd kunnen vinden om voor hun ouders te zorgen op hun oude dag. Dit zou enorme besparingen opleveren in de sector van de bejaardenzorg die nu enorm veel centen kost aan de belastingbetaler en waarmee de meeste oudjes zoals ook blijkt uit dit verhaal echt niet gediend zijn !
Dat is niet de enige oorzaak eh. Onze oudjes leven ook veel langer dan vroeger, en dat betekent dat er meer gezondheidsproblemen zijn. Je mag dan nog fulltime thuis zijn om voor je ouders of grootouders te zorgen, soms gaat dat gewoon niet.

Mijn oma zit in een rusthuis.
Mijn vader gaat werken, mijn moeder is zelf chronisch ziek, dus die zie ik niet voor haar moeder zorgen. Ik zou dat wel willen doen mocht ik niet moeten gaan werken, maar het zou ook gewoon niet gaan. Mijn oma marcheert lichamelijk nog goed, maar ze is zwaar aan 't dementeren en kan serieus agressief zijn naar zichzelf of naar anderen. Ze verwondt zichzelf vaak, en moet daarom vaak verzorgd worden. Ze vernielt vaak dingen, en om die reden heeft ze eigenlijk constant medisch toezicht nodig, toezicht dat ik haar niet kan bieden.

Ik zou bijv. nooit aan kinderen kunnen beginnen moest m'n oma hier wonen. Zo'n kind moet immers eens in bad, in bad, eist ook tijd op,... en ik kan helaas geen constant toezicht geven op een oude vrouw als er ook één of meerdere kinderen in huis lopen. Maar ik wil het niet geweten hebben dat m'n oma m'n huis doet ontploffen in dat halfuur dat ik me boven met m'n kind bezig hou. (dat is de reden waarom ze naar het rusthuis gegaan is - ze had bijna haar huis doen ontploffen).

Ik denk dat er vooral moet voor gezorgd worden dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, of bij kinderen en kleinkinderen, maar wanneer de gezondheidstoestand zo is dat dit gevaar oplevert voor één van de partijen, moet er toch naar iets anders gezocht worden.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:32   #5
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat is niet de enige oorzaak eh. Onze oudjes leven ook veel langer dan vroeger, en dat betekent dat er meer gezondheidsproblemen zijn. Je mag dan nog fulltime thuis zijn om voor je ouders of grootouders te zorgen, soms gaat dat gewoon niet.

Mijn oma zit in een rusthuis.
Mijn vader gaat werken, mijn moeder is zelf chronisch ziek, dus die zie ik niet voor haar moeder zorgen. Ik zou dat wel willen doen mocht ik niet moeten gaan werken, maar het zou ook gewoon niet gaan. Mijn oma marcheert lichamelijk nog goed, maar ze is zwaar aan 't dementeren en kan serieus agressief zijn naar zichzelf of naar anderen. Ze verwondt zichzelf vaak, en moet daarom vaak verzorgd worden. Ze vernielt vaak dingen, en om die reden heeft ze eigenlijk constant medisch toezicht nodig, toezicht dat ik haar niet kan bieden.

Ik zou bijv. nooit aan kinderen kunnen beginnen moest m'n oma hier wonen. Zo'n kind moet immers eens in bad, in bad, eist ook tijd op,... en ik kan helaas geen constant toezicht geven op een oude vrouw als er ook één of meerdere kinderen in huis lopen. Maar ik wil het niet geweten hebben dat m'n oma m'n huis doet ontploffen in dat halfuur dat ik me boven met m'n kind bezig hou. (dat is de reden waarom ze naar het rusthuis gegaan is - ze had bijna haar huis doen ontploffen).

Ik denk dat er vooral moet voor gezorgd worden dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, of bij kinderen en kleinkinderen, maar wanneer de gezondheidstoestand zo is dat dit gevaar oplevert voor één van de partijen, moet er toch naar iets anders gezocht worden.
ben het wel eens daarmee maar ik stel in vraag of het wel zo zinvol is om mensen al te lang kunstmatig in leven te houden. Vaak zonder dat ze daarachter vragen of daarmee gediend zijn. Geef mij in alle geval maar een natuurlijke dood maar het moet wel een individuele keuze blijven natuurlijk.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:47   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Bejaarde vrouw scheurt met 180 over snelweg
en 79-jarige automobiliste uit Drachten is zaterdagmiddag op de A6 aangehouden omdat zij veel te hard reed. Een dienstdoende agent verklaarde dat de vrouw ruim 180 kilometer per uur moet hebben gereden en veelvuldig rechts inhaalde. Stoptekens werden door de hoogbejaarde vrouw genegeerd.
Na een achtervolging van tientallen kilometers kon de vrouw in de buurt van Lelystad met behulp van twee motoragenten aan de kant worden gezet. Haar rijbewijs werd ingevorderd. Een 33-jarige motorrijder uit Tollebeek is dit weekend ook zijn rijbewijs kwijtgeraakt toen hij op de weg tussen Urk en zijn woonplaats zo'n 200 kilometer per uur reed. Zelf verklaarde hij slechts 120 kilometer per uur te hebben gereden.Bron:FOK!
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 15:57   #7
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Het betuttelen van onze bejaarde medemens is weer begonnen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:32   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Inderdaad worden ouderen vaak maar weggestopt in bejaardentehuizen. Er wordt gesproken over het optrekken van de pensioenleeftijd, maar tegelijkertijd worden zij sneller maatschappelijk uitgesloten. Dit is de geestelijke armoede binnen onze maatschappij. De zogenaamde welvaartstaat draait toch op het eigenbelang. De zogenaamde zorgstaat draait dan weer op zorg voor ouderen, zolang de kinderen dit zelf niet hoeven te doen.
Ik heb niet de indruk dat men in een bejaardentehuis eenzaam is.
Diezelfde man alleen in een flatje, dat is pas echt schrijnend.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:40   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
in mijn ogen is george pirard de held die in ons land het debat over armoede bij gepensioneerden ( waarvan de meesten een heel leven lang hebben gewerkt ) geopend heeft. Lees daarom zeker toch eens het interview dat we met het vws zelf vanhem afnamen

verder ben ik er ook tegen dat oudjes vandaag de dag in ouderlingentehuizen gestockeerd worden.

Maar de oorzaak hiervan is dat de productiemachine de mensen hun tijd meer en meer opeist. Daar waar de oudjes vroeger bij hun kinderen introkken wanneer ze zichzelf niet meer konden behelpen kan dit nu niet meer omdat in gezinnen beide partners fulltime moeten gaan werken om het gezin staande te houden en hun kinderen een minimum aan welvaart te kunnen bieden.

Wanneer we een onvoorwaardelijk basisinkomen zouden invoeren dan zouden de mensen wel terug de tijd kunnen vinden om voor hun ouders te zorgen op hun oude dag. Dit zou enorme besparingen opleveren in de sector van de bejaardenzorg die nu enorm veel centen kost aan de belastingbetaler en waarmee de meeste oudjes zoals ook blijkt uit dit verhaal echt niet gediend zijn !
Wat verwacht ge van kinderen die op hun achttiende thuis vertrekken omdat ze blijkbaar niet met hun ouders kunnen samenleven ?
En ondanks de productiemachine die volgens u de mensen hun tijd opslokt heeft men nooit zoveel vrije tijd gehad.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:41   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb niet de indruk dat men in een bejaardentehuis eenzaam is.
Diezelfde man alleen in een flatje, dat is pas echt schrijnend.
Heel juist van U, maar ook in een bejaardenhuis hebben bejaarden nood aan aandacht.
Als ik zie wat ik met oudjaar mee maakte dan stel ik mij wel vragen hoor.
Van de 31 bejaarden waar ik toen moest voor zorgen was er wel geteld 1 bejaarden die naar kinderen of kleinkinderen mocht komen, ·Dit is echt wel schrijnend van die samenleving(rot zelfs)
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:50   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ben het wel eens daarmee maar ik stel in vraag of het wel zo zinvol is om mensen al te lang kunstmatig in leven te houden. Vaak zonder dat ze daarachter vragen of daarmee gediend zijn. Geef mij in alle geval maar een natuurlijke dood maar het moet wel een individuele keuze blijven natuurlijk.

Dat zijn allemaal heel moeilijke kwesties.
Wat is kunstmatig in leven houden?
soit, het is duidelijk dat er overdreven kan worden. Indien ze nu bij m'n grootmoeder een lichamelijke ziekte vaststellen die dodelijk is, heb ik ook iets van: laat ze aub uitbollen, en het liefst pijnloos.

Mijn grootmoeder heeft een aangeboren hartafwijking. Zo'n 6 jaar geleden stonden ze voor een dilemma: nogmaals opereren of niet. Indien geen operatie, zou ze wellicht nog een paar maanden te leven hebben. Ze was toen nog goed van geest, leefde bijna 100% zelfstandig (enkel klusjes in het huis, zoals herschilderen enzo, kon ze niet meer, hoewel ik me meen te herinneren dat ze haar keuken nog eens behangen heeft 7 jaar geleden of zo). Ze was ook gelukkig, had een sociaal leven. Goed, opereren dan maar eh.
Ze is letterlijk dement uit die operatie gekomen. Ze is ook maar een paar maanden meer thuis geweest achteraf.
ACHTERAF zeg je dan: die operatie was er beter niet geweest. We hebben haar leven kunstmatig gerekt, en zie nu.

Ik wil maar gewoon zeggen dat het niet altijd eenduidig vast te stellen wat 'het juiste' is.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 16:52   #12
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Heel juist van U, maar ook in een bejaardenhuis hebben bejaarden nood aan aandacht.
Als ik zie wat ik met oudjaar mee maakte dan stel ik mij wel vragen hoor.
Van de 31 bejaarden waar ik toen moest voor zorgen was er wel geteld 1 bejaarden die naar kinderen of kleinkinderen mocht komen, ·Dit is echt wel schrijnend van die samenleving(rot zelfs)
Oudjaar heeft toch weinig met familie te maken, Kerstmis zou een betere indicator zijn.

Daarbuiten vind ik het wel tof van je dat je je voor bejaarden inzet.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be