Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Patricia Ceysens (VLD) - 17 tot 23 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Patricia Ceysens (VLD) - 17 tot 23 mei "Sedert 1995 is ze aanwezig in het Vlaamse Parlement. Eerst als volksvertegenwoordiger, later (en nog steeds) als Vlaams minister van Economie en Buitenlands Beleid." - Maarten Malaise

 
 
Discussietools
Oud 20 mei 2004, 15:14   #1
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Kunt u voor de duidelijkheid nog even de definitie van democratie dicteren? Ik denk dat er hier in België nogal verwarring bestaat over dat begrip.
Ikzelf dacht dat het betekende dat het volk medezeggensschap heeft in de regering. Wat gebeurt er momenteel: de kiezer (burger) kiest een partij (meestal met tegenzin, omdat er nergens een capabele partij te vinden is op lijst), die partij sluit een kartel met een partij die de kiezer (burger) niet kan luchten, en verder geeft de burger niets meer te zeggen. Danpas begint het circus! Er worden allerlei wetten voorgelegd (meestal uitgevonden om populair te worden) en deze worden al dan niet gestemd. Waar wordt de mening van de burger erbij betrokken???
Om maar enkele voorbeelden te stemmen: de snelheidsbeperkingen, stemrecht voor alochtonen, ... Dit zijn allemaal onderwerpen die bij het volk nogal leven. Moet er dan geen volksraadpleging komen?!? Nu laat men de ministers beslissen, en ik heb de indruk dat men nogal dikwijls beslist in België met de regel: "Oh, dat land doet dat ook, het zal wel in de mode zijn. Laat het ons ook doen." Is een volksraadpleging nu zo gigantisch veel werk? Volgens mij niet. 1 extra blad in het verkiezingshokje met enkele vragen op. Of misschien gewoon mogelijkheid in het gemeentehuis om in maand x je mening te gaan uiten op een stembrief in het gemeentehuis,... Er zijn heel wat mogelijkheden om het volk zijn stem te laten horen, en niet de ministers te laten beslissen zonder enig idee wat er bij het volk allemaal leeft.

Boodschap aan alle politiekers: KOM UIT DA POLITIEK KIEKENKOT, EN WEES MODALE BELG!!!
Krulle is offline  
Oud 20 mei 2004, 18:10   #2
katleen
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 april 2004
Locatie: limburg
Berichten: 6
Standaard

Hier ben ik het volledig mee eens! Ben eens benieuwd welk antwoord volgt...
katleen is offline  
Oud 20 mei 2004, 20:32   #3
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

twee argumenten:
enerzijds heeft niet iedereen de tijd om alle dossiers goed te kennen en daardoor de kennis niet om naar behore te kunnen besluiten wat er nu net het beste is. Dit heeft uitaraard ook deels met desinformatie te maken, van allerlei bronnen (politiek propaganda inbegrepen, van ALLE partijen, al denk ik dat bepaalde partijen daar toch wel erg bedreven in zijn)

anderzijds heeft het uiteraard ook praktsche redenen: Referenda (of hoe je deze absolute democratie ook wil uitvoeren) kost handenvol geld en kan niet op zeer regelmatige basis worden uitgevoerd.


Uiteraard kan je stellen dat verschillende thema's wel worden aangesneden, maar niet worden gestemd. Dit heeft niet alleen te maken met de door u aangesneden doelstelling om populair te worden (want het wordt klaarblijkelijk meteen doorprikt). Er zijn weinig zaken gestemd, maar er zijn wel al de fundamenten gelegd voor verscheidene hervormingen. Hopelijk worden ze door de volgende regering dus niet meteen met de grond gelijk gemaakt.
jorisjeroen is offline  
Oud 22 mei 2004, 19:08   #4
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Ik heb het niet over stemplicht bij volksraadplegingen. Niemand houdt van plichten! Ik heb het hier over stemrecht bij beslissingen, dus alleen de mensen die er een uitgesproken mening over hebben gaan stemmen. Meestal weten die daan ook een beetje hoe de vork aan de steel zit. Het gaat bij zo'n referendum nooit over technische zaken, maar over zaken die het VOLK aanbelangen. Volgens mij vertegenwoordigen de ministers de dag van vandaag het volk niet meer. Wat weet een minister nog over verkeer als hij nooit zelf meer met de wagen rijdt! Hoe kan zo'n persoon dan nog voorstellen verzinnen???? Is dit geen ontaarding van de regering?

Over het handenvol geld: ik denk dat de 2 mogelijkheden die ik gegeven heb goed uitvoerbaar zijn. Dat kost hooguit de copies, en een telmachine.
Het lukt wel in Zwitserland, waarom hier dan niet? Of zijn ze in Zwitserland allemaal zoveel verstandiger? Ik voel me alleszins verstandig genoeg om met zo'n systeem overweg te kunnen. En ik ben zeker niet de verstandigste in dit land! (die zitten in het parlement 'allé, die air hebben ze toch')

Dus dit zijn al 2 tegenargumenten.
Krulle is offline  
Oud 22 mei 2004, 19:15   #5
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Krulle
Ik heb het niet over stemplicht bij volksraadplegingen. Niemand houdt van plichten! Ik heb het hier over stemrecht bij beslissingen, dus alleen de mensen die er een uitgesproken mening over hebben gaan stemmen.
Ik heb het ook niet over stemplicht, maar dat laatste lijkt met een verkeerde gevolgtrekking. Het is niet omdat je een mening hebt dat je goed geïnformeerd bent.
Zaken die het volk aanbelangen zijn niet altijd even populair. Dus een meerderheid hiervoor vinden is niet eenvoudig. Maar in sommige gevallen voldoet een bepaalde keuze misschien toch aan alle voorwaarden (eenvoudige vraag, niet te ingewikkelde kwestie, niet per se onpopulair,... ) Maar veel vraagstukken zie ik niet aan deze voorwaarden voldoen. Sterker nog: noem er mij één!
jorisjeroen is offline  
Oud 22 mei 2004, 19:29   #6
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Ik zal u er de 2 geven die ik in mn eerste bericht genoemd heb:

1/ Snelheidsbeperkingen: Er worden overal snelheidbeperkingen ingevoerd, en men wil er overal nog meer invoeren. Wil het volk dit wel. Ik ken weinig mensen die de zaterdagnacht dertig willen rijden aan een school.
Vraag: Snelheidsbeperkingen zone x: ja/op bepaalde uren/nee/neutraal

2/ Stemrecht voor vreemdelingen: Wil de bevolking dit??? Er is bij mijn weten nog geen grootschalige peiling gebeurd. En iedereen weet genoeg of ie buitenlanders stemrecht wil geven of niet. Daar is er geen uitgebreide dossierkennis voor nodig.
Vraag: Stemrecht voor buitenlanders: ja/nee/neutraal

Nogmaals, in Zwitserland werkt hun systeem! En aangezien onze Belgische regering toch zo graag nabootst (cfr. legalistie drugs (twijfel toen Nederland sprak over delegalistie), hoofddoeken (toen Frankrijk het lef had), ... : allemaal goeie zaken, maar zonder buurlanden zou men er in België nooit durven aan beginnen)
Krulle is offline  
Oud 22 mei 2004, 19:41   #7
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

Geen slechte voorbeelden, maar snelheidsbeperkingen zijn dus onpopulaire maatregelen, al zie ik wel dat de meeste mensen het nut hiervan ook wel onderkennen. Waarom niet dan.
Over het migrantenstemrecht moeten dan ook wel alle details gegeven worden :aan welke voorwaarden moet men voldoen ,waar en wanneer zullen ze mogen stemmen. Waarom wel, waarom niet.
__________________
Bertrand Russel:
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt"
jorisjeroen is offline  
Oud 22 mei 2004, 20:17   #8
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

we gaan het nog eens worden . Idd, over vreemdelingenstemrecht mogen (moeten zelfs) er nog meer specificaties komen.

Snelheidsbeperkingen zijn ook relatief, je weet ook hoe lang sommige debatten kunnen aanslepen. Vooral als er verkiezingen in het vooruitzicht zijn. Ook niet iedere beslissing moet door de kiezer genomen worden. (zoals je al opmerkte zijn vele zaken niet doenbaar voor de modale burger) Ik hou het dus gewoon op de zaken die bij de burger leven, zoals ik eer der citeerde in mn eerste post. Mijn mening is gewoon: als de burger competent is om in een beslissing die hem aanbelangt. Geef hem dan de macht om dat te doen. Dat is volgens mij democratie. En daar zou het volgens mij naar toe moeten. Ik wil van België geen groot parlement maken, maar een staat met inspraak. Zo hoort een democratie volgens mij te zijn. (Niet zoals nu)

Dit is ook de reden van mn betoog hier.
Krulle is offline  
Oud 22 mei 2004, 20:21   #9
Krulle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Berichten: 30
Standaard

Ow, blijkbaar beetje snelheidsbeperkingen verkeerd geinterpreteerd, ik dacht daj bedoelde, snelheidbeperkingen bij beslissingen door de peiling.

Nee, idd snelheidsbeperkingen zijn niet erg populair. Maar met het beleid dat ze daar omtrent nu toepassen, worden ze steeds minder populair. Ik ben zelf ne immense snelheidsmaniac, ik geef dat toe. Maar ik heb er niet het minste probleem bij om overdag aan een school 30 te rijden. Dit terwijl ik zeer goed mn gaspedaal weet zitten 's nachts.
Krulle is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be