Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2008, 18:11   #941
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

@berichten hierboven: de productiemiddelen definieren is pas nuttig wanneer deze gebruikt worden voor loonarbeid.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:12   #942
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Dus een principiële liberaal is geen voorstander van kapitalisme? Hoe moeten we dat beestje dan noemen? Vrije markt?
De principiele liberaal is een voorstander van kapitalisme zoals een gelovige voorstander is van God.

Citaat:
Dus langs de ene kant hebben we dan de principiële liberalen, die als enigen een vrije markt willen, en langs de andere kant al de rest die als verenigende eigenschap bezit dat ze wel kicken op overheidsinterventie en andere schendingen van leven, eigendom en vrijheid? Ik had eerst enkel 'overheidsinterventie' geschreven, maar besefte dat ik op die manier de klassieke anarchisten uit mijn analyse liet.
Ja, overheidsinterventie supergeil gewoon.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:17   #943
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Een homp vlees, een berenvel en een grot dus.
De middelen om in leven te blijven sluiten nog steeds aan bij het thema van productiemiddelen. Het was niet mijn bedoeling om plots te verwijzen naar de elementaire gebruikswaarden.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 15 oktober 2008 om 11:17.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 11:49   #944
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Indien je met productiemiddel hetzelfde bedoelt als kapitaalgoed dan stel ik voor:

'een goed dat een deel uit maakt van het plan voor het produceren van een consumptiegoed'

Het is uiteindelijk afhankelijk van persoon tot persoon in welke categorie het goed in kwestie valt.
Kapitaalgoed is ook een term die vaak door Marx gebruikt word om productie middelen te benoemen.

Citaat:
Dus een productiemiddel is dan toch iets anders dan een kapitaalgoed?
http://en.wikipedia.org/wiki/Means_of_production
Hetgeen ik schreef wou aanduiden dat heel het gedoe rond productie middelen enkel wil verklaren waarom loonarbeid mogelijk word gemaakt. Of je die lepel nu daadwerkelijk wil gaan gebruiken als middel om siervijvers mee te produceren of niet. Er is nog steeds een realiteit waarin wegens practische redenen, sommige goederen nuteloos zijn als productiemidel en dus niet zo'n verband houden met de genoemde loonarbeid. En langs de andere kant nog steeds machinerie bestaat die wel degelijk hun invloed hebben op hoe de productie georginzeert word

Citaat:
De 'werkende klasse' zou op de lange termijn meer goederen van beide categoriën bezitten dan nu het geval is. En op de korte termijn zouden ze ook niet doodvallen, aangezien 'kapitalisten' nu eenmaal moeten concurreren voor hun arbeidskrachten.
Een situatie van volledige tewerkstelling waarin kapitalisten tegen elkaar opbieden voor werkrachten is geen algemene wet.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 15 oktober 2008 om 11:51.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 12:04   #945
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
De principiele liberaal is een voorstander van kapitalisme zoals een gelovige voorstander is van God.
Is het verkeerd om een moreel kompas te hebben dat sterk in een bepaalde richting wijst?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 12:04   #946
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
@berichten hierboven: de productiemiddelen definieren is pas nuttig wanneer deze gebruikt worden voor loonarbeid.
Kan je dat eens verder uitleggen aub?
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 12:05   #947
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Kan deze discussie niet in een meer toepasselijke topic gevoerd worden, aub?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 12:13   #948
Casca
Minister
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.033
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Kapitaalgoed is ook een term die vaak door Marx gebruikt word om productie middelen te benoemen.

Hetgeen ik schreef wou aanduiden dat heel het gedoe rond productie middelen enkel wil verklaren waarom loonarbeid mogelijk word gemaakt. Of je die lepel nu daadwerkelijk wil gaan gebruiken als middel om siervijvers mee te produceren of niet. Er is nog steeds een realiteit waarin wegens practische redenen, sommige goederen nuteloos zijn als productiemidel en dus niet zo'n verband houden met de genoemde loonarbeid. En langs de andere kant nog steeds machinerie bestaat die wel degelijk hun invloed hebben op hoe de productie georginzeert word
Indien Marx de term productiemiddel en kapitaalgoed als onderling inwisselbaar gebruikte dan is jouw aanduiding van productiemiddel als iets 'noodzakelijk om te kunnen overleven' eerder foutief, aangezien het dan eerder zou gaan om wat de meesten een consumptiegoed zouden noemen.

Citaat:
Een situatie van volledige tewerkstelling waarin kapitalisten tegen elkaar opbieden voor werkrachten is geen algemene wet.
In een volledig vrije markt zou dat wel degelijk (more or less) zo zijn. Vandaag de dag is dat ook al het geval voor beroepscategoriën die hun marginaal product zonder hinder kunnen worden uitbetaald, vermoed ik.
Waarom dat niet zo is voor minder productieve groepen daar hebben economen al goede redenen voor gegeven. Vaak gaat het om overheidsinterventie waar door goedbedoelende liefhebbers van de arbeiders om wordt gevraagd. Als je het concreter wil dan wil ik daar gerust het materiaal voor leveren, maar ik vermoed dat je dat toch allemaal al eens onder ogen hebt gekregen en ik heb geen goesting om mijn tijd te verdoen indien het toch niet gaat worden gelezen.
__________________
"Your brother getting something nice doesn't harm you in any way"
Marge Simpson

Laatst gewijzigd door Casca : 16 oktober 2008 om 12:14.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 15:08   #949
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris
 
Vlaams-nationalist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 2.951
Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Kan deze discussie niet in een meer toepasselijke topic gevoerd worden, aub?
Inderdaad. N-SA heeft trouwens de nieuwe webstek gelanceerd... www.n-sa.be
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 21:31   #950
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Inderdaad. N-SA heeft trouwens de nieuwe webstek gelanceerd... www.n-sa.be
Site zit zeer goed ineen. Vooral het tabblad 'artikels' is de moeite waard. Overigens mag ik hopen dat het filmpje over Jörg Haider een voorbeeld zal worden voor nationalisten over gans Europa.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 21:51   #951
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter
 
GaRnaaLBeeR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Indien Marx de term productiemiddel en kapitaalgoed als onderling inwisselbaar gebruikte dan is jouw aanduiding van productiemiddel als iets 'noodzakelijk om te kunnen overleven' eerder foutief, aangezien het dan eerder zou gaan om wat de meesten een consumptiegoed zouden noemen.



In een volledig vrije markt zou dat wel degelijk (more or less) zo zijn. Vandaag de dag is dat ook al het geval voor beroepscategoriën die hun marginaal product zonder hinder kunnen worden uitbetaald, vermoed ik.
Waarom dat niet zo is voor minder productieve groepen daar hebben economen al goede redenen voor gegeven. Vaak gaat het om overheidsinterventie waar door goedbedoelende liefhebbers van de arbeiders om wordt gevraagd. Als je het concreter wil dan wil ik daar gerust het materiaal voor leveren, maar ik vermoed dat je dat toch allemaal al eens onder ogen hebt gekregen en ik heb geen goesting om mijn tijd te verdoen indien het toch niet gaat worden gelezen.
http://forum.politics.be/showthread....=1#post3752732
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 17:41   #952
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid
 
Honoré gepluimd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2007
Berichten: 705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Inderdaad. N-SA heeft trouwens de nieuwe webstek gelanceerd... www.n-sa.be
__________________
Prachtig nummer van Aryan : http://www.youtube.com/watch?v=PgbwuNLmtw8
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 18:08   #953
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Waarom het bij NSdAp gaan zoeken als de waarheid voor je neus ligt:



Ik denk dat 'Kali Yuga' met een wat romantische blik terugkijkt naar het verleden.Waarschijnlijk was hij er niet toen Attila en Djengis Khan door Europa raasde. Of wanneer de ene oorlog na de andere - steevast begeleid met de nodige wreedheden- onze gewesten trof. Om nu maar wat te zeggen. En dan spreek ik nog niet over de Zwarte Dood en zo.

Toch maar de tijd van de 'veilige sibbe' duchtig relativeren. Dat lijkt me op zijn minst een prima idee.

Laatst gewijzigd door system : 1 november 2008 om 18:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 15:59   #954
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 16:04   #955
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat 'Kali Yuga' met een wat romantische blik terugkijkt naar het verleden.Waarschijnlijk was hij er niet toen Attila en Djengis Khan door Europa raasde. Of wanneer de ene oorlog na de andere - steevast begeleid met de nodige wreedheden- onze gewesten trof. Om nu maar wat te zeggen. En dan spreek ik nog niet over de Zwarte Dood en zo.

Toch maar de tijd van de 'veilige sibbe' duchtig relativeren. Dat lijkt me op zijn minst een prima idee.
Ik denk dat uw voorbeelden eerder vragen doen rijzen bij de vooruitgang en de natuurlijke goedheid van de mens.

Als ik zo even vlug vergelijk met onze moderne genocides (de grootste is die van het demo-kapitalistische systeem zelf, maar soit), de natuurverwoesting, de welvaartsziekten en andere epi-/pandemieën, dan denk ik dat we het niet zoveel beter of slechter doen.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 18:25   #956
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Ik denk dat uw voorbeelden eerder vragen doen rijzen bij de vooruitgang en de natuurlijke goedheid van de mens.

Als ik zo even vlug vergelijk met onze moderne genocides (de grootste is die van het demo-kapitalistische systeem zelf, maar soit), de natuurverwoesting, de welvaartsziekten en andere epi-/pandemieën, dan denk ik dat we het niet zoveel beter of slechter doen.

Ja, dat is zeker voor een stuk waar. Maar we hebben ook pandemieën klein gekregen en vermeden. Maar goed, ik heb ook nooit gesteld dat de mens van nature uit goed is. Dat hebben anderen ons wijsgemaakt. Noch is de mens van nature slecht. Wat wel zo is, is dat we nu de technologieën voor een groot stuk in handen hebben om onze wereld voor een zeer groot stuk leefbaar te maken. En soms op een heel simpele wijze. We moeten kost wat kost gaan beseffen dat er genoeg mensen op de wereld zijn. Eigenlijk teveel mensen op de aarbol vertoeven. En indien we dit wereldwijd gaan beseffen en daarnaar handelen -over gans de wereld wel te verstaan- dan kan (én zal) binnen 3 �* 5 decennia de wereld de wereld er heel anders ten goede gaan uitzien op velerlei vlakken.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2008 om 18:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 14:28   #957
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Grafiti? Hoe revolutionair!
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 18:14   #958
Félicien Bwanatongo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 augustus 2008
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Grafiti? Hoe revolutionair!

Alléz gij! En wij die dachten dat Cara-pils drinken dat was!
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 18:18   #959
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Grafiti? Hoe revolutionair!
De vlag is in ieder geval wel revolutionair, piratenvlag met i.p.v. doodskop een mestvork.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 18:23   #960
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Uit de N-SA-beginselverklaring: "Ethische politiek die gebaseerd is op de noden en wensen van de volksgemeenschap in plaats van religieus geïnspireerde vooronderstellingen."

Wat houdt dit concreet in? Hoe staat het N-SA tegenover het (traditionele) gezin, abortus, homoadoptie e.d.? En hoe staat de beweging tegenover de Katholieke Kerk (met name de overheidsdotaties)?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be