Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 februari 2012, 11:51   #21
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Niet precies...Waar ik voor pleit is dat in Europa opnieuw onze dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen en kleren geproduceerd worden. Ze mogen wel wat meer kosten dan als de Aziatische, vermits door deze her-industrialisering iedereen werk zal hebben. En dus ook geld.
Op de Aziatische producten moeten zware douanetaxen geheven worden, zoals vroeger, VOOR de Grote Globale Markt-Zwendel. ( GGMZ )
Met andere woorden: je hoopt dat dat duurder worden maar heel beperkt zal zijn. Ik vrees dat je daar wel eens bedrogen uit kan komen maar bon.

Mij verder niet gelaten eigenlijk. De tijden dat we bij H&M of C&A gingen zijn intussen ook al achter ons. Niet dat het voor ons veel uitmaakt waar iets gemaakt wordt, maar er zijn gewoon een pak leukere/mooiere zaken te vinden in de iets duurdere winkels (en het hoeven daarom niet allemaal winkels van meer dan 1000€ per stuk te zijn).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 11:55   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
OF ze betalen hun arbeiders beter, OF ze houden hun goederen voor zichzelf.
ALS ze hun goederen voor zichzelf houden , zullen ze de bevolking wel moeten opslagen, anders kunnen ze het niet kopen.
In beide gevallen is dat voor ons goed, we worden terug concurrentiël zonder af te zakken naar een Aziatische levensstandaard. ( hetwelk blijkbaar de plannen zijn van de misdadige neoliberalen en kapitalisten )
Ik heb in de 1ste plaats goede intenties voor de Europese bevolking, geef ik graag toe, maar de beste manier om dit te bewerkstelligen is dat ook Aziatische arbeiders het ( veel ) beter krijgen.
De enigen die wat minder gaan binnenrijven zullen de fabriekseigenaars en de aandeelhouders zijn, maar over deze groep maak ik me dan weer niet te veel zorgen, die zijn zich al lang genoeg aan het vetmesten met ons bloed, zweet en tranen, die vampieren...
Ik zie niet in wat jij op mijn redeneringen aan te merken hebt ? Ben je zelf één van die uitbuiters, of van plan er ééntje te worden misschien ?
Wat ik er op aan te merken heb? Dat ze geen steek houden, tiens.

Volledig naast mijn punt antwoorden, volstaat niet om het tegendeel daarvan te bewijzen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 12:36   #23
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Met andere woorden: je hoopt dat dat duurder worden maar heel beperkt zal zijn. Ik vrees dat je daar wel eens bedrogen uit kan komen maar bon.
Die discussie werd hier gevoerd.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=149738

Ik denk dat dit duurder worden beperkt zal zijn.
Het uurloon is relatief een kleine kost bij de prijs-setting van een product.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de productie verhuisde en dan de prijs van het product verlaagd werd; wel dat de winst en uitgekeerde dividenden verhoogden.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:14   #24
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Met andere woorden: je hoopt dat dat duurder worden maar heel beperkt zal zijn. Ik vrees dat je daar wel eens bedrogen uit kan komen maar bon.

Mij verder niet gelaten eigenlijk. De tijden dat we bij H&M of C&A gingen zijn intussen ook al achter ons. Niet dat het voor ons veel uitmaakt waar iets gemaakt wordt, maar er zijn gewoon een pak leukere/mooiere zaken te vinden in de iets duurdere winkels (en het hoeven daarom niet allemaal winkels van meer dan 1000€ per stuk te zijn).
Het hoeft niet duurder te worden, of toch niet zo veel. Maar natuurlijk moet je je tevreden stellen met een ietsiepietsie minder winst.
In ruil daarvoor heb je dan een duurzame markt, terwijl nu de economie naar beneden gaat. De mensen hebben minder geld om uit te geven, en binnenkort zullen ze zich zelfs niet meer kunnen veroorloven, om de spullen te kopen die goedkoop in het buitenland gemaakt worden...
Dan staan ze daar, met hun onoverzichtelijke bergen producten vanuit Azië...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:17   #25
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Het hoeft niet duurder te worden, of toch niet zo veel. Maar natuurlijk moet je je tevreden stellen met een ietsiepietsie minder winst.
Het zal behoorlijk duurder worden, maar goed, mij een zorg .

En tuurlijk moet ik me niet tevreden stellen met minder winst ; op dat vlak moet ik letterlijk niets.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:17   #26
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat ik er op aan te merken heb? Dat ze geen steek houden, tiens.

Volledig naast mijn punt antwoorden, volstaat niet om het tegendeel daarvan te bewijzen.
Jij denkt eerst en vooral aan de Aziatische arbeider, die volgens jou " het recht " moet hebben om onderbetaalde slavenarbeid te verrichten, en onze economie kapot te concurreren...
Ik denk dat een Aziatische arbeider met een goed loon gelukkiger zal zijn, en dat dat voor ons ook voordelig zal uitkomen als die meer verdient dan nu.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 16:19   #27
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het zal behoorlijk duurder worden, maar goed, mij een zorg .

En tuurlijk moet ik me niet tevreden stellen met minder winst ; op dat vlak moet ik letterlijk niets.
Je moet dat niet, inderdaad. Maar het zou op lange termijn beter zijn voor iedereen, zélfs voor gasten als jijzelf.
Je denkt op kortzichtige wijze.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 17:04   #28
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Je moet dat niet, inderdaad. Maar het zou op lange termijn beter zijn voor iedereen, zélfs voor gasten als jijzelf.
Je denkt op kortzichtige wijze.
Daar ben ik niet van overtuigd
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 17:11   #29
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik rij met een mercedes uit 1988.
gij nu
Ik rij MIVB, mijn vrouw met een Polo uit 1998.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 17:13   #30
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Met andere woorden: je hoopt dat dat duurder worden maar heel beperkt zal zijn. Ik vrees dat je daar wel eens bedrogen uit kan komen maar bon.

Mij verder niet gelaten eigenlijk. De tijden dat we bij H&M of C&A gingen zijn intussen ook al achter ons. Niet dat het voor ons veel uitmaakt waar iets gemaakt wordt, maar er zijn gewoon een pak leukere/mooiere zaken te vinden in de iets duurdere winkels (en het hoeven daarom niet allemaal winkels van meer dan 1000€ per stuk te zijn).
C&A is redelijk duur. Wibra of Zeeman dus.
Jij brengt het als "onkosten" in mindering van je belastbaar inkomen, ik mag dat niet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2012 om 17:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 17:16   #31
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
C&A is redelijk duur. Wibra of Zeeman dus.
Maakt niet uit; ze verkopen alle drie weinig meer dan eenheidsworst van lage kwaliteit, al is dat bij Zeeman en Wibra nog net iets erger .

Citaat:
Jij brengt het als "onkosten" in mindering van je belastbaar inkomen, ik mag dat niet.
Waar kom jij nu mee af?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 18:07   #32
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Made in Italy" is meestal ook nog steeds gemaakt door Chinezen hoor, koester vooral geen illusies.

Overigens lijkt het me zéér inhuma(an)(nitair) om op te roepen geen Chinese, Vietnamese &c. producten te kopen.

In onze fabrieken willen overigens niet al te veel Vlamingen meer werken.
Dit!

Daarbij zie ik geen alternatief. Het is altijd leuk en ook zeer terecht om te schieten, maar wat is het alternatief?

Prijzen stijgen -> minder kleren worden gekocht -> ook kleding wordt nog meer luxegoed, net zoals alle basisproducten stijgt de prijs -> mensen worden nog armer -> ... vraag daalt -> prijs zakt mogelijk. Of fabriek sluit en mensen staan op straat... hier in alle H&M vestigingen en distributiecentra van H&M, alsook ter plekke.
De mensen moeten dan weer terug naar het platteland om zelfbedruipend te gaan worden, maar kan dat nog wel? Daarvoor heb je om te beginnen eerst land en water nodig. Maar de rivieren en landschappen zijn helaas wat vervuild... :-/

De zuid-oost-Aziatische landen en maghreblanden hebben om te beginnen milieuwetten nodig.
Ook mensenrechten. Daar niet van.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 18:46   #33
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Koop Europees ! Steun onze arbeiders, steun UZELF !
Ik heb duurdere dingen liggen, en de omstandigheden daarvoor zijn niet veel beter denk ik. Een iPhone is bv het resultaat van uitbuiting en is een van de duurste speeltjes op de markt.

De (eu) politiek moet dergelijke bedrijven weren, en niet weer de schuld op de consument steken.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 21:58   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Jij denkt eerst en vooral aan de Aziatische arbeider, die volgens jou " het recht " moet hebben om onderbetaalde slavenarbeid te verrichten, en onze economie kapot te concurreren...
Ik denk dat een Aziatische arbeider met een goed loon gelukkiger zal zijn, en dat dat voor ons ook voordelig zal uitkomen als die meer verdient dan nu.
Vreemd toch hoe je in één zin "onze economie beschermen" en "uitbuiting van de Aziatische werkman" zet.

Harde realiteit: de welvaart in Azië stijgt, en ze stijgt betrekkelijk snel. Taiwan was vijftig jaar geleden niets, een stapel rijstvelden, en nu staat ze er beter voor dan menig Europees land. Idem Zuid-Korea. De 'Tijgerlanden' zijn wat gestabiliseerd qua groei; maar nu volgen Vietnam, Thailand, Maleisië.

Zijn er sweatshops in Azië? Jazeker, en op veel grotere schaal dan in Europa. Maar je helpt Europa alleminst door geen Aziatische producten meer te kopen, vermits een deel van onze producten nu eenmaal niet meer in Europa gemaakt worden. Je helpt er ook al zéker de Aziatische werkman niet mee, want als de afzetmarkt kleiner wordt, krimpt ook zijn welvaart.

Kortom: je probeert een vorm van protectionisme een humanitair sausje te geven. De vraag is: wat 'bescherm' je eigenlijk (want de Europese textielindustrie bijvoorbeeld is een lachertje) en wat is er 'humanitair' aan (vermits harde valute in de economie de beste vorm van vooruitgang en welvaart vormen).
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 22:54   #35
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Loodzwaar belasten die mannen. Alles wat in Azië geproduceerd word torenhoge douanekosten doen afdokken.
Veel Europese bedrijven produceren ook in Azië en zullen dus de grootste slachtoffers zijn van hogere douaneaccijnzen. Dus dan ben jij de volgende die de hogere kosten als Europese werknemer zal voelen. Wees blij dat er ze ginder ook niet denken dat ze minstens 100 per uur waard zijn...

Douanekosten kunnen trouwens vermeden worden door de distributie naar klanten ook vanuit Azië te regelen la la la (veel distrubutiebedrijven werken internationaal).

Laatst gewijzigd door Mam : 8 februari 2012 om 22:55.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 23:07   #36
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Made in Italy" is meestal ook nog steeds gemaakt door Chinezen hoor, koester vooral geen illusies.

Overigens lijkt het me zéér inhuma(an)(nitair) om op te roepen geen Chinese, Vietnamese &c. producten te kopen.

In onze fabrieken willen overigens niet al te veel Vlamingen meer werken.
Lees dit maar eens:
http://articles.latimes.com/2008/feb...-madeinitaly20
En dit:
By 2008 Prato’s Chinese population had swelled to about 50,000, over a quarter of the city’s total population of 180,000. The majority were involved in the 3,100 garment businesses employing undocumented Chinese workers to produce low-end garments. Some were knockoffs of leading Italian luxury brands, but over 90% of these companies hired Italian designers and produced their own brands.
http://goldsea.com/Text/index.php?id=12124

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2012 om 23:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 23:16   #37
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Koop Europees ! Steun onze arbeiders, steun UZELF !
De Aziatische regeringen moeten gedwongen worden de levensstandaard van hun arbeiders te verbeteren, op straffe van boycot van hun producten.
Het neoliberalisme moet afgeschaft worden. Want het is mensvijandig, schadelijk en crimineel. Neoliberalen zijn maffiosi.
Ik ken een bekende (in textielkringen) Belgische jeansproducent die al jaren in Tunesie produceert.

Wat er in die stijl allemaal gebeurt? Griekse feta uit Denemarken (j�*, volgens etiket) die betaald wordt in Noord Afrika bvb. Reuzegarnalen , gevangen en ingevrozen voor West Afrika, vandaar naar Vietnam om dan naar België gezonden te worden. En dan spreken we niet over de hectoliters Algerijnse wijn die in Frankrijk verhandeld worden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 februari 2012 om 23:28.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 23:26   #38
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vreemd toch hoe je in één zin "onze economie beschermen" en "uitbuiting van de Aziatische werkman" zet.

Harde realiteit: de welvaart in Azië stijgt, en ze stijgt betrekkelijk snel. Taiwan was vijftig jaar geleden niets, een stapel rijstvelden, en nu staat ze er beter voor dan menig Europees land. Idem Zuid-Korea. De 'Tijgerlanden' zijn wat gestabiliseerd qua groei; maar nu volgen Vietnam, Thailand, Maleisië.

Zijn er sweatshops in Azië? Jazeker, en op veel grotere schaal dan in Europa. Maar je helpt Europa alleminst door geen Aziatische producten meer te kopen, vermits een deel van onze producten nu eenmaal niet meer in Europa gemaakt worden. Je helpt er ook al zéker de Aziatische werkman niet mee, want als de afzetmarkt kleiner wordt, krimpt ook zijn welvaart.

Kortom: je probeert een vorm van protectionisme een humanitair sausje te geven. De vraag is: wat 'bescherm' je eigenlijk (want de Europese textielindustrie bijvoorbeeld is een lachertje) en wat is er 'humanitair' aan (vermits harde valute in de economie de beste vorm van vooruitgang en welvaart vormen).
Binnenkort zijn jouw Chinese vrienden hier de baas, zij kopen staatsobligaties en bedrijven op aan de lopende band, zowel in de USA als in Europa.
Ben jij misschien ongeduldig aan het wachten dat zij hier ook hun cultuur invoeren, hun kapitalo-communistische dictatuur, hun lonen, hun uurroosters, en hun heropvoedingskampen ?
Een beetje protectionisme is zeker op zijn plaats , als je niet onder de Chinese knoet wil leven binnen een jaar of 10-15.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 23:31   #39
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik ken een bekende (in textielkringen) Belgische jeansproducent die al jaren in Tunesie produceert.

Wat er in die stijl allemaal gebeurt? Griekse feta uit Denemarken (j�*, volgens etiket) die betaald wordt in Noord Afrika bvb. Reuzegarnalen , gevangen en ingevrozen voor West Afrika, vandaar naar Vietnam om dan naar België gezonden te worden. En dan spreken we niet over de hectoliters Algerijnse wijn die in Frankrijk verhandeld worden.
In Frankrijk laten confituurfabrieken nu perziken uit China komen, die zijn goedkoper als deze dat in Frankrijk geoogst worden, zélfs als ze de hele weg in koelkast- vliegtuigen moeten maken...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 23:43   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
In Frankrijk laten confituurfabrieken nu perziken uit China komen, die zijn goedkoper als deze dat in Frankrijk geoogst worden, zélfs als ze de hele weg in koelkast- vliegtuigen moeten maken...
Dat is tijdelijk. Meer tot nadenken is dat ook zogenaamde intellectuele taken met alle gemak door de lageloonlanden en de Aziaten worden overgenomen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be