Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2007, 15:04   #21
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Hoe langer mensen moeten werken om zich in hun leven te onderhouden, hoe groter de uitbuitingsgraad.

Hoe minder lang mensen gemiddeld moeten werken om hetzelfde te doen, hoe hoger de beschavingsgraad van een samenleving.
Gemiddeld zegt weinig over de werkelijkheid.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:40   #22
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Steeds meer Japanners werken zich dood



Steeds meer Japanners werken zich letterlijk dood of worden ernstig ziek door overwerk. Vorig jaar werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, waarvan er 147 overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat maakte het Japanse ministerie van Volksgezondheid bekend.

Het is het hoogste aantal ernstig zieke en dode werknemers door overwerk ooit en betekent een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De doodsoorzaak is meestal een hartstilstand of een beroerte. Verder werden in het jaar tot eind maart nog eens 819 werkers geestelijk ziek door overwerk. In 176 gevallen pleegden werknemers zelfmoord of deden ze een poging daartoe.
Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm)

bron: de morgen
---------------------------------------------------------------

een waarschuwing om niet de richting van een dolgedraaide arbeidsethos uit te gaan (langer werken, meer uren/week, onbeperkte overuren etc) maar de levenskwaliteit en volksgezondheid te verbeteren door minder werken aan te moedigen, te ijveren voor een 32uren werkweek met behoud van loon en het optrekken van het aantal betaalde vakantiedagen...

Ik ben de krantenkop van dit artikel ook verschillende malen tegengekomen en die verontrustte me, maar verwonderde me niet. Nu ik het volledige artikel zie, heb ik wel eerder het gevoel dat het gaat om een ongelofelijk staaltje 'onderzoeksjournalistiek' dat je bezwaarlijk serieus kan nemen.
Ik hoop niet te hardvochtig over te komen, maar:

-335 werknemers werden ernstig ziek. Hoeveel werknemers zijn er daar in Japan? ... 1000 ofzo?
- 147 mensen stierven 'door te hard en te lang werken' ..

Deze getallen liggen eigenlijk onwaarschijnlijk laag.
Hoeveel mensen krijgen er in België jaarlijks een burn-out? Of beter: hoeveel mensen krijgen er gedurende hun volledige loopbaan in sommige sectoren géén burn-out?

Wat moet een mens zich voorstellen bij sterven door te hard en te lang werken: een hartstilstand of beroerte. Cerebrovasculaire en cardiovasculaire aandoeningen vormen hier ook doodsoorzaak nummero uno. Ik heb nog bijna niemand horen beweren dat dit kwam door een te hoge werkdruk... (Gelukkkig voor onze regering kunnen we het hier op nog iets anders steken: ongezond eten.)

Dat artikel is eigenlijk een staaltje wannieuws waarbij men de dingen uit zijn perspectief rukt. Als het maar zo erg gesteld is in Japan (in vergelijking met hier) als hier staat is dat goed voor Japan natuurlijk. Maar dan wordt het dringend tijd dat wij onze sterf- en zelfmoordaantallen ook wat serieuzer gaan nemen en dat de band tussen stress en hart-en vaatziekten wordt onderkend.

Los daarvan ligt in Japan inderdaad een enorm hoge druk op de bevolking, en dan vooral bij mannen. Anders dan hier moeten zij ten eerste verantwoording afleggen aan hun baas op het werk, dan aan hun moeder en dan aan hun kinderen. Hun vrouw komt pas op zowat de laatste plaats ... Veel tijd voor gezinsgeluk is er dus niet in Japan.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:43   #23
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Eventjes in perspectief zetten.

Totale Japanse bevolking: 127,463,611 zielen (volgens Wikipedia).

355 werknemers werden ernstig ziek: 0,0003% van de bevolking
147 werknemers overleden: 0,0001% van de bevolking
819 werknemers geestelijk ziek door overwerk: 0,0006% van de bevolking
176 werknemers plegen zelfmoord of probeerden dat: 0,0001% van de bevolking.


Je moet bij een krant werken om zoiets te interpreteren als "Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan" zeker?

Ter vergelijking:
In Japan overlijden jaarlijks ongeveer 80 mensen doordat ze van een klif naar beneden vallen. (Bron: NationMaster op basis van WHO-gegevens).
Zo heel erg wereldschokkend veel doden door overwerk zijn er dus niet echt. Zijn er cijfers beschikbaar voor België?
Voil�*, my point exactly.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:46   #24
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Dat zou vooral met de voeding te maken hebben, hoorde ik ooit.
Maar ik weet niet of dat waar is, en gelukkig hoef ik dat ook niet te weten.
Dat klopt waarschijnlijk. Als je kijkt naar de ligging van Japan zie je het al: er wordt veel meer vis en andere zeeproducten (bv zeewier) gegeten. Hierdoor krijgen ze veel meer gezonde mineralen, proteïnen en gezonde vetten binnen. Een beetje tegengesteld aan onze eetgewoonten dus.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:50   #25
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat klopt waarschijnlijk. Als je kijkt naar de ligging van Japan zie je het al: er wordt veel meer vis en andere zeeproducten (bv zeewier) gegeten. Hierdoor krijgen ze veel meer gezonde mineralen, proteïnen en gezonde vetten binnen. Een beetje tegengesteld aan onze eetgewoonten dus.
Ik zuig niet alles uit mijn duim.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 18:53   #26
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
die zijn een rechtstreeks gevolg van uw zo geprezen vrije concurrentie.
T-shirtjes van "De Puta Madre 69" ook, maar daarom hoef ik ze nog niet te dragen, toch?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 19:01   #27
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
T-shirtjes van "De Puta Madre 69" ook, maar daarom hoef ik ze nog niet te dragen, toch?
Wacht maar tot je genoeg gemanipuleerd bent door de meedogenloze markt.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 19:40   #28
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Steeds meer Japanners werken zich dood



Steeds meer Japanners werken zich letterlijk dood of worden ernstig ziek door overwerk. Vorig jaar werden ongeveer 355 werknemers ernstig ziek, waarvan er 147 overleden aan de gevolgen van te hard en te lang werken. Dat maakte het Japanse ministerie van Volksgezondheid bekend.

Het is het hoogste aantal ernstig zieke en dode werknemers door overwerk ooit en betekent een stijging van 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De doodsoorzaak is meestal een hartstilstand of een beroerte. Verder werden in het jaar tot eind maart nog eens 819 werkers geestelijk ziek door overwerk. In 176 gevallen pleegden werknemers zelfmoord of deden ze een poging daartoe.
Overlijden door overwerk is in de afgelopen decennia doodnormaal geworden in Japan. Dat heeft onder meer te maken met de lange kantooruren en groepsdruk. De Japanners hebben zelfs een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. De Japanse regering probeert het verschijnsel tegen te gaan door bijvoorbeeld werken vanuit huis te stimuleren. (dm)

bron: de morgen
---------------------------------------------------------------

een waarschuwing om niet de richting van een dolgedraaide arbeidsethos uit te gaan (langer werken, meer uren/week, onbeperkte overuren etc) maar de levenskwaliteit en volksgezondheid te verbeteren door minder werken aan te moedigen, te ijveren voor een 32uren werkweek met behoud van loon en het optrekken van het aantal betaalde vakantiedagen...

Werken kan best leuk zijn, als je iets doet wat je graag doet, dan zeker.

Velen werken echter niet omdat het zo leuk is, maar wel om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Onder die omstandigheden, is werken en het leven dat voor een goed stuk uit werken bestaat ineens heel wat minder leuk.
"Probeer dan iets te doen wat je graag doet" hoor ik sommigen al zeggen.
Je kan dat wel proberen, maar daarom lukt het niet altijd.
Onze maatschappij heeft behoefte aan mensen die als verlengstuk van machines kunnen ingezet worden. De machine bepaald het ritme, de mens moet volgen.
Onze maatschappij streeft naar een hoge efficiency.
Vaak kan dit best door mensen repetitief werk te geven.
Dat mensen hierdoor tijdens hun werktijd in een halve robot veranderen wordt er maar bijgenomen.

Is dit alles een reden om ongelukkig te zijn?
Het lijkt me van wel.
Ergens zijn we onderweg vergeten, dat de reden waarom we alle hebbedingetjes die we momenteel produceren, eigenlijk bedoeld waren om de mensen een gelukkiger leven te bezorgen.

Het omgekeerde lijkt meer dan eens het geval te zijn.
Het systeem zou dus best aangepast worden in de richting van de menselijke behoeften.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be