Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2013, 10:18   #1
BrusselsMussels
Partijlid
 
BrusselsMussels's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 september 2010
Locatie: Schoerbeik
Berichten: 269
Standaard Wanneer zal de mensheid verlost zijn georganizeerde religie?

Voor we als mensheid de stap naar het kolonizeren van nieuwe planeten en het ontdekken van de uithoeken van het universum zetten, moeten we volgens mij toch een stap verder geraakt zijn in de geschiedenis.

Er zou als mensheid moeten worden gedacht, met waarschijnlijk een overkoepelende regering met geoptimalizeerde democratische principes en technocratische elementen die stabiliteit en een goed uitgebalanceerd top-down en bottom-up feedback mechanisme garanderen.

We zullen ook spiritueel een stap verder moeten staan, waarbij religieuze dogma's niet meer in de weg zullen staan van wetenschappelijke vooruitgang, de inherente eigenschappen van het mens zijn boven persoonlijke overtuiging zullen staan, zodat we samen sterk en onverdeeld zullen staan tov nieuwe uitdagingen.

Die uitdagingen zullen verder niet alleen in het universum bestaan maar ook bij het beheren van wat er ons nog zal resten van de planet, haar grondstoffen, biodiversiteit en culturele rijkdom. Alleen met een vrije geest en onverdeeld kan dat pas volgens mij.

Met andere woorden, we moeten op tijd en stond af van georganizeerde religie. Vandaag is het misschien te vroeg, en zoals in het Neolithicum is de beschaving ook op een 7-tal al dan niet onafhankelijke locaties en tijdstippen ontstaan, zo zal de verlichting tot het universele mens zijn ook niet overal even snel zijn (we zijn al redelijk ver gevordered in de Westerse maatschappij maar in de Arabische wereld of in de christelijke derde wereldlanden zal dat nog wat langer duren).

Daarbij vraag ik mij ook af wat de rol zal moeten zijn van de huidige voorvechters van deze bevrijding van de mensheid. We mogen niet te radical zijn en we moeten er ons van bewust blijven dat georganizeerde religie zijn rol heeft gespeeld net zoals oorlogen en ziektes dat hebben gedaan bij het vooruitgaan in de wereld. Ik heb veel respect voor echte gelovigen omdat zij met volle overtuiging in iets kunnen geloven, en dat getuigt van kracht en het hebben van waarden. Toch zal er stilaan een beweging op gang moeten komen die de wereld langzaamaan zal begeleiden naar de toekomst, en daarbij liefst zoveel mogelijk van de positieve elementen van oude culturen, religies, leerscholen enzovoort zal redden en meenemen. Daarbij ook denkend aan de bescherming van de belangrijke biotopen en ecosystemen die een bron zijn van kennis, inspiratie en cultuur.

Hoe zou volgens jullie zo'n beweging moeten ontstaan en te werk gaan? Wat zullen de uitdagingen zijn en geloven jullie uberhaupt dat dit ooit mogelijk zal zijn? Want voor mij is dit de enige manier om het voortbestaan van onze soort te garanderen en de boeiende evolutie van de mens verder te laten bloeien.
BrusselsMussels is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be