Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag

 
 
Discussietools
Oud 14 maart 2004, 19:07   #1
UNIE
Burgemeester
 
UNIE's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 508
Standaard

Beste Tinne,

Kiest U voor het behoud van België (Unitair of federaal?) of kiest U voor een onafhankelijk republiekske Vlaanderen?
Indien het eerste, vind U het gepast dat bevoegdheden van de Belgische staat naar de deelstaten overgeheveld worden, en zo de solidariteit onder alle Belgen op de helling zetten?

Met vriendelijke groet.
__________________
UNIE is offline  
Oud 15 maart 2004, 18:59   #2
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

Hallo,
wij kiezen voor een federale staat! en we zijn niet ehct vragende partij voor een volgende staatshervorming. In het kader van de solidariteit moet de sociale zekerheid voor ons absoluut federaal blijven
groeten,
Tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 15 maart 2004, 19:10   #3
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

Ik zie niet in waarom de sociale zekerheid niet even goed zou kunnen functioneren indien ze volledig gedecentraliseerd wordt naar de gewesten.

Solidariteit van het éne naar het andere gewest stopt immers niet bij de taalgrens.
Jasper is offline  
Oud 16 maart 2004, 20:40   #4
UNIE
Burgemeester
 
UNIE's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinne Van der Straeten
Hallo,
wij kiezen voor een federale staat! en we zijn niet ehct vragende partij voor een volgende staatshervorming. In het kader van de solidariteit moet de sociale zekerheid voor ons absoluut federaal blijven
groeten,
Tinne
Tinne, ik dank U voor uw uitermate positief antwoord.

Hoewel ik lid ben van BUB hoop ik echt dat jullie de drempel halen.
__________________
UNIE is offline  
Oud 19 maart 2004, 16:34   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Beste Patriot : bravo voor je steun aan de "groenen" - dit is de enige
partij die niet langs verdelende etnische grenzen werkt - bovendien maken zij deel uit van de meest over de grenzen samenwerkende
europese partij : laat dat etherische belgisch nationalisme toch
voor wat het is & stem bij de échte verkiezingen op groen

met vriendelijke groeten,

je tegenstrever bij de verkiezing voor elitair gezever
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 19 maart 2004, 18:24   #6
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

De groenen lijken misschien goede Belgen, maar ze hebben alle staatshervormingen wel meegestemd zodat ze geen enkele garantie bieden. Ik beoordeel politici niet op hun woorden, maar op hun daden.

Maar als u dan toch voor België bent, kunnen alle bevoegdheden toch gewoon weer nationaal worden, niet?
Hans1 is offline  
Oud 19 maart 2004, 18:42   #7
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Hans,

Alle politici, gaande van groenen tot Christen-democraten hebben de opeenvolgende staatshervormingen meegestemd. Dat weten we al jaren. Het heeft weinig zin om dit als leidraad te nemen, het is wel zinvol de niet-nationalisten die er ook in alle partijen zijn aan te moedigen. En te ijveren voor bindende referenda. Denken dat je het allemaal zelf wel gaat doen is ongeloofwaardig.
Bruno* is offline  
Oud 19 maart 2004, 23:37   #8
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Maar als u dan toch voor België bent, kunnen alle bevoegdheden toch gewoon weer nationaal worden, niet?
er is een verschil tussen een unitair België en het federale België dat we nu kennen

volgens mij is Groen! voorstander van dat laatste, dixit Tinne Van der Straeten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinne Van der Straeten
Hallo,
wij kiezen voor een federale staat! ...
__________________________________________________ _
FIK is offline  
Oud 21 maart 2004, 12:32   #9
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Beste Hans,

We moeten in de eerste plaats democraat zijn - wat niet wil zeggen dat we er geen minderheidsopinie op na mogen houden - dus als de meerderheid van de Belgen een federalistisch staatsmodel willen
het zij zo. Persoonlijk vind ik de verkapte 2 ledige federalismevorm
die we momenteel in België kennen een beetje ongelukkig. Het wonderlijke is dat het "Belgisch Systeem" ook in Europa wordt toegepast:
de EU is ook voortdurend "een staat in wording" men knutselt aan een grondwet - maar die is niet definitief - & zo gaat "de institutionele praat " verder : terwijl er véél dringender werk is.

De naam Belgian Empire voor de EU is daarom nog niet zo slecht gekozen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 maart 2004, 12:40   #10
groenejongen
Burger
 
groenejongen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 118
Standaard

Hey allemaal,

Ik ben een groene militant, maar op de eerste plaats een Limburger, dan Europeaan, dan Belg en op de laatste plaats een Vlaming. Ik geloof absoluut niet in een onafhankelijk Vlaanderen en kom uit een echte Belgische familie...
Ik voel me heel goed in het federale België zoals het nu is en zie absoluut geen reden om nog verder te federaliseren of bevoegdheden over te hevelen buiten misschien de verkeersbevoegdheid omdat de mentaliteit wat dat betreft toch wel heel anders is in het zuiden van het land.

Misschien moeten we ons allemaal eens wat meer inspannen om onze zuiderburen en landgenoten wat beter te leren kennen. Ga bijvoorbeeld eens kijken naar een theatervoorstelling van het ensemble Leporello
__________________
De toekomst maken we nu!
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
groenejongen is offline  
Oud 21 maart 2004, 17:00   #11
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tinne Van der Straeten
Hallo,
wij kiezen voor een federale staat! en we zijn niet ehct vragende partij voor een volgende staatshervorming. In het kader van de solidariteit moet de sociale zekerheid voor ons absoluut federaal blijven
groeten,
Tinne
Waarom hebben walen meer recht op Vlaamse "soldariteit" dan andere volkeren? Is het niet beter om je enge staatsnationalistisch visie te verlaten en solidariteit op Europees vlak te bekijken?

Moet solidariteit niet doelgericht en gecontroleerd verlopen om enige positieve effecten te kunnen ressorteren of acht u de onverantwoorde (over)subsidiëring van het Waalse cliëntisme het toppunt van efficiëntie?

Wat is de meerwaarde van de Belgische constructie in een steeds sterker worden Europa en Vlaanderen? Stopt samenwerking aan de staatsgrenzen?

Groen noemt zich een progressieve partij. Hoe kan men dit in overeestemming brengen met jullie royalisme en 19de-eeuwe staatsnationalistische visies.
__________________
,Ik eis dat u eerbied betuigt voor mijn functie en ontzag en respect toont voor dit huis. U moet ontzag en respect voor mij hebben, want ik ben de volgende koning'
Xenon is offline  
Oud 21 maart 2004, 18:59   #12
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

aan de europese solidariteit moet vooralsnog nog heel sterk gewerkt worden. in principe ben ik het eens dat solidariteit iets is dat europees ingevuld moet worden maar ik stel wel vast dat
* bij de eu uitbreiding de andere lidstaten hun interne markten afsluiten voor vrij verkeer van personen
(waarbij angst een slechte raadgever is, bij de toetreding van spanje portugal in 86 waren er lange besprekingen voorafgegaan waarbij men vreesde voor een overspoelen van de interne markten door goedkope spaanse en portugese arbeidskrachten: dit is niet gebeurd, ook wat betreft nu de uitbreiding blijkt uit een rapport van de commissie dat die veronderstelde migratie niet op gang zal komen)
* er geen of weing werk gemaakt is van een sociaal europa: veel handelsregels, interne markt en alles wat je wil, maar geen onderbouwd sociaal beleid dat juridisch afdwingbaar is

wat betreft solidariteit schiet europa dus schromelijk tekort. dus moet belgië wel zijn rol spelen als federale staat, dat wil dus zeggen in een land met drie gewesten.

als het over zo'n discussies gaat zit iedereen te mekkeren over wallonie, maar over de financiering van brussel kunnen we anders ook wel eens een boompje opzetten!
groeten
tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 21 maart 2004, 20:00   #13
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste Hans,

We moeten in de eerste plaats democraat zijn - wat niet wil zeggen dat we er geen minderheidsopinie op na mogen houden - dus als de meerderheid van de Belgen een federalistisch staatsmodel willen
het zij zo. Persoonlijk vind ik de verkapte 2 ledige federalismevorm
die we momenteel in België kennen een beetje ongelukkig. Het wonderlijke is dat het "Belgisch Systeem" ook in Europa wordt toegepast:
de EU is ook voortdurend "een staat in wording" men knutselt aan een grondwet - maar die is niet definitief - & zo gaat "de institutionele praat " verder : terwijl er véél dringender werk is.

De naam Belgian Empire voor de EU is daarom nog niet zo slecht gekozen.
Gelukkig dat de Europese staatsstructuur nog verandert, de Unie is nog verre van perfect, maar de grondwet is een stap in de juiste richting (nu nog een democratische legitimiteit geven door er een referendum over te houden).
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be